Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

EC bij recirculerend systeem

Recommended Posts

Er zijn hier nogal wat kwekers die met een recirculerend systeem werken. 

@Wietefras op DWC bijvoorbeeld en o.a. @pindarots123 , @wieries , @Jakkes en vele anderen op RFX of kleikorrels met eb & vloed.

Nu las ik een blog over de EC in recirculerende systemen en daarin werd het volgende verteld:

In a normal recirculating setup the EC of the solution in the main tank will tend to increase with every irrigation while the total volume of the solution will decrease. This happens because healthy plants always absorb more water than nutrients, which means any measure that’s proportional to concentration – such as the EC – will tend to increase as the amount of water goes down. 

Vertaald:

Bij een normale recirculatieopstelling zal de EC van je voedingswater in je vat na elke watergeefbeurt iets oplopen, terwijl het totale volume van de oplossing afneemt. Dit komt doordat gezonde planten altijd meer water opnemen dan voedingsstoffen, wat betekent dat elke meting die evenredig is met de concentratie, zoals de EC, de neiging heeft toe te nemen naarmate de hoeveelheid water afneemt.

 

Oftewel: Je waterniveau daalt, je EC stijgt iets > je planten zijn gezond.

 

Maar nu bestaat er ook deze tabel, die veel rondzingt op verschillende forums.

Daarin staat echter het volgende:

"Je waterniveau daalt, je EC stijgt iets > plant eet meer dan hij drinkt, verlaag je EC."

En er staat ook nog iets lager in de tabel:

"Je waterniveau daalt, je EC blijft constant > Perfect conditions."

 

image.thumb.png.11ee05a83ada6146d3670e26afebb8fc.png

 

Dus de blog zegt dat als je EC stijgt na een watergiftdat je het optimale hebt (want teken dat je planten gezond zijn), en de tabel zegt dat als je EC gelijk blijft dat je het optimale hebt.

Wie van de 2 heeft er nu gelijk?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij de laatste.  

Want als je optimaal geeft dan pakt die voeding en water gelijkwaardig waardoor je ec gelijk blijft. 

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sluit ik me bij aan. Alhoewel mijn ervaring op dit systeem nog beperkt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik vloed met rfx en de waardes komen ongeveer gelijk terug ben ik tevreden.

 

1.Te lage ec, kan er meer voeding bij

2.te hoge ec, je geeft teveel

3.te hoge ph terug, dan moet je water zuurder

4.te lage ph terug, dan je ph omhoog

 

Dat ik minder water terug krijg en dat de ec ph ongeveer gelijk is als hoe ik hem gaf is denk de meest ideale situatie?

Je kunt wel als je steeds bv 1.4ec/5.7ph geeft.

En dit ook in je drain terug krijgt.

Proberen naar 1.5/1.6 ec te gaan en kijken of je bladpunten goed blijven en het blad blijft glanzen.

Zo kun je per soort een beetje de max opzoeken wat zij kunnen hebben denk ik.

Maar dit is allemaal een mening naar mijn ervaringen, less is more denk ik met voeding het gaat om balans.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tabel heeft gelijk :tu

meest optimale is wat je erin stop er ook weer uit komt.  Dit exact handhaven is eigenlijk geen doen, aangezien de plant haar behoefte steeds veranderd.  Persoonlijk laat ik de ec liever dalend zijn, dan vind ik dat je mooi kan zien als ze meer beginnen te eten en de kans op overvoeden is kleiner.

+1 Less is more

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook meer een fan van gelijke EC.

Stijgende EC vind ik het lastigste. Dan moet je doorgaans toch water uit het systeem gaan halen en weer aanvullen met een lagere EC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ec stijgt bijna altijd maar zolang ik geen gele puntjes krijgt maak ik me niet zo gek meer.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vul gewoon mijn vat weer aan met water, dus altijd een vol vat. Dan doe ik weer voeding erbij tot aan de gewenste EC. Ik hoef dus nooit voedingswater weg te gooien.
Alleen soms is wat ik aan voeding moet bijvoegen erg weinig tot niets. Dan is de retour dus geweest met meer voeding in verhouding (hoge EC). Dan weet ik dat ik rustig aan moet doen met voeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Wietefras said:

Stijgende EC vind ik het lastigste. Dan moet je doorgaans toch water uit het systeem gaan halen en weer aanvullen met een lagere EC.

Als je EC is gestegen en je vult aan met enkel water, dan is je EC toch weer zoals oorspronkelijk?

Of is er een andere reden dat je eerst water uit het systeem gaat halen en daarna weer aanvult?

 

10 hours ago, Jakkes said:

Ik vul gewoon mijn vat weer aan met water, dus altijd een vol vat. Dan doe ik weer voeding erbij tot aan de gewenste EC. Ik hoef dus nooit voedingswater weg te gooien.

Alleen krijg je op een gegeven moment wel een disbalans. 

Dan meet je wel je EC, maar je weet niet meer of de onderlinge verhoudingen van de elementen nog wel enigszins in orde zijn.

Je EC is tenslotte niets meer dan een optelsom van alle losse elementen in je voeding, maar zegt niks over de verhouding.

Daarnaast scheiden je wortels ook stoffen af die de EC van je retourwater kunnen beïnvloeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A  mijn probleem is dat ik met silicium werk. mijn voedingswater is opgebouwd op aptus regulator.  Dus dan kun je niet zomaar water erbij gaan doen want dan klopt er niks meer van.  Daarom neem ik de oplopende Ec voor lief zolang ik geen gele of  verbrande puntjes zie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, JackyH80 said:

@Kees A  mijn probleem is dat ik met silicium werk. mijn voedingswater is opgebouwd op aptus regulator.  Dus dan kun je niet zomaar water erbij gaan doen want dan klopt er niks meer van.  Daarom neem ik de oplopende Ec voor lief zolang ik geen gele of  verbrande puntjes zie.

Maar dat geldt dan toch ook voor de andere voedingsstoffen in je vat?

Je bent bang dat je te veel of te weinig silicium geeft, neem ik aan.

Maar datzelfde gaat op voor de andere elementen in je voeding. Die worden ook niet allemaal evenveel opgenomen door de planten.

Na elke voedingsbeurt zullen de onderlinge verhoudingen van de elementen veranderd zijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Als je EC is gestegen en je vult aan met enkel water, dan is je EC toch weer zoals oorspronkelijk?

Of is er een andere reden dat je eerst water uit het systeem gaat halen en daarna weer aanvult?

 

Alleen krijg je op een gegeven moment wel een disbalans. 

Dan meet je wel je EC, maar je weet niet meer of de onderlinge verhoudingen van de elementen nog wel enigszins in orde zijn.

Je EC is tenslotte niets meer dan een optelsom van alle losse elementen in je voeding, maar zegt niks over de verhouding.

Daarnaast scheiden je wortels ook stoffen af die de EC van je retourwater kunnen beïnvloeden.

Klopt wat je schrijft. Maar doordat ik het nieuwe water wat toegevoegd wordt altijd met je juiste verhouding aan voeding weer aanvul zal dit wel meevallen. Ook gooi ik tussendoor twee keer het vat helemaal weg. Dit om dat te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ik dacht dat je helemaal nooit iets uit je vat weggooide.

 

Die kwekers zijn er ook, en ze zeggen dat ze geen verschil zien in opbrengst. Ik heb geen idee. Zou men uit moeten proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof dat ook niet. Ik denk dat een hele ronde het vat niet verversen geen probleem is. Maar omdat deze methode (eb en vloed op rfx) voor mij relatief nieuw is nog, ben ik op dit punt nog niet eigenwijs. Ik vermoed wel dat dit niet lang meer gaat duren voordat ik het probeer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Kees A said:

Als je EC is gestegen en je vult aan met enkel water, dan is je EC toch weer zoals oorspronkelijk?

Of is er een andere reden dat je eerst water uit het systeem gaat halen en daarna weer aanvult?

Ja dat zou je denken, maar ik heb toch ook wel gehad dat het harder steeg dan ik kon aanvullen

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Jakkes said:

Ik geloof dat ook niet. Ik denk dat een hele ronde het vat niet verversen geen probleem is. Maar omdat deze methode (eb en vloed op rfx) voor mij relatief nieuw is nog, ben ik op dit punt nog niet eigenwijs. Ik vermoed wel dat dit niet lang meer gaat duren voordat ik het probeer.

Het lijkt me niet dat je een hele ronde je vat niet verversen goed kan zijn.  Als ik zie hoe mijn bluelab sensoren uitzien na een week dan zal het na een paar weken gewoon een drama zijn.  Het zal in theorie misschien kunnen maar waarom zou je het doen?  Ik houd toch liever van een schone bak haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had eerst Hypro voeding. Dan was na 4 weken het vat nog gewoon schoon. Nu heb ik GHE FloraNova. Maar dat geeft echt een dikke aanslag in het vat. Het maakt dus echt wel uit wat je gebruikt. Met sommige voeding zou het echt wel kunnen.

Daarnaast als ik het vat ververs dan maak ik niet alles schoon. Het gaat mij puur erom dat de juiste verhouding in het water zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten nemen bijvoorbeeld fosfor een stuk sneller op. Dus je zult wel verschillen gaan krijgen in NPK ratio's als je niet ververst ten opzichte van als je dat wel doet.

Wellicht houden de fabrikanten daar ook wel rekening mee in de ratio's. Zou ook niet weten hoe extreem de verschillen worden.

Bij wetenschappelijke tests gebruiken ze vaste voedingsfornules en verversen ze het water wekelijks. Zie bijvoorbeeld de  "Hoagland nutrient solution"

 

Buiten dat heb ik eerder last dat de pH buffering van het water opraakt en dat de pH teveel gaat zwerven.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Ja dat zou je denken, maar ik heb toch ook wel gehad dat het harder steeg dan ik kon aanvullen

Merkte je ook - toen je EC veel hoger terugkwam - dat je planten er beter bij stonden?

Of maakte het voor het gezond-uitzien van de plant niet veel uit of de EC gelijk bleef, ietsjes hoger of veel hoger was?

59 minutes ago, JackyH80 said:

Het lijkt me niet dat je een hele ronde je vat niet verversen goed kan zijn.  Als ik zie hoe mijn bluelab sensoren uitzien na een week dan zal het na een paar weken gewoon een drama zijn.  Het zal in theorie misschien kunnen maar waarom zou je het doen?  

Ik denk zelf ook dat je op een gegeven moment moet gaan verversen. 

Mensen doen het niet om minder werk te hebben (je hoeft niks leeg te pompen) en om voeding uit te sparen (je gooit geen voedingswater weg)

Er zijn kwekers die alleen maar bijvullen van start tot finish en die halen geen slechte resultaten. Ze merken ook geen verschil, zeggen ze.

55 minutes ago, Jakkes said:

Ik had eerst Hypro voeding. Dan was na 4 weken het vat nog gewoon schoon. Nu heb ik GHE FloraNova. Maar dat geeft echt een dikke aanslag in het vat. Het maakt dus echt wel uit wat je gebruikt. Met sommige voeding zou het echt wel kunnen.

Het vat verversen doe je vooral om disbalans te voorkomen. En om geen stinkend vat te krijgen, want niet elke voeding zal nog fris ruiken.

Als je de aanslag van Flora Nova niet wil, zou je met Flora Trio Micro en Flora Trio Bloom de Lucas Formule kunnen hanteren. Zelfde resultaat voor ongeveer dezelfde prijs.

Veel schoner blijkbaar. Je moet wel zelf mengen, maar je hoeft in ieder geval niet 4 minuten te schudden. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ander probleem waarom ik mijn voeding en bak liefst om de 4 dagen ververs en clean is dat de aptus regulator na 3 dagen niet meer werkt. Weet niet hoe het met het "gewone" kaliwater is?  Maar bij aptus wordt gezegd dat het maar 3 dagen werkt.  Meestal doe ik dan 3 dagen 5x per dag vloeden en dan weer 1 of 2 dagen niks en dan worden alle pompjes en vat helemaal schoongemaakt. Wat trouwens maar een werkje is van 10min ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af waarom je met Aptus Regulator je vat na 3 dagen moet opmaken (zoals het staat omschreven bij sommige leveranciers)

Want het lijkt me niet dat het belangrijkste bestanddeel silicium niet meer zou werken na 3 dagen.

Benieuwd wat de achterliggende gedachte is van hen om dit advies te geven.

 

Daarnaast begrijp ik niet helemaal waarom je 2 dagen niks geeft.

Is het niet zo dat je je planten altijd moet pushen naar de top van zijn kunnen? Niet er overheen natuurlijk, maar precies goed?

Door ze 2 dagen niks te geven, ontneem je ze water en voeding. Is mijn gedachte tenminste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Kees A said:

Ik vraag me af waarom je met Aptus Regulator je vat na 3 dagen moet opmaken (zoals het staat omschreven bij sommige leveranciers)

Want het lijkt me niet dat het belangrijkste bestanddeel silicium niet meer zou werken na 3 dagen.

Benieuwd wat de achterliggende gedachte is van hen om dit advies te geven.

 

Daarnaast begrijp ik niet helemaal waarom je 2 dagen niks geeft.

Is het niet zo dat je je planten altijd moet pushen naar de top van zijn kunnen? Niet er overheen natuurlijk, maar precies goed?

Door ze 2 dagen niks te geven, ontneem je ze water en voeding. Is mijn gedachte tenminste.

nou 1 of 2 dagen niks geven is echt niet erg want mijn potten met  rfx hebben ruim water erin voor wel 3 of 4 dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ok. Ik dacht dat dat veel eerder droog trok.

Maar als je voeding dan nog 2 dagen in RFX zit, dan overschrijdt je toch alsnog de limiet van 3 dagen van Aptus?

Of die Aptus nou in je vat zit of tijdelijk opgeslagen zit in je RFX...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Ah, ok. Ik dacht dat dat veel eerder droog trok.

Maar als je voeding dan nog 2 dagen in RFX zit, dan overschrijdt je toch alsnog de limiet van 3 dagen van Aptus?

Of die Aptus nou in je vat zit of tijdelijk opgeslagen zit in je RFX...

Ja oke.. klopt.  Maar het is niet zo dat die na 3 dagen niks meer doet ,maar het schijnt alleen dat  na 3 dagen  de werking begint te verminderen.  Bijvoorbeeld na 4 dagen werkt het nog maar voor 70% en dag later voor 35% ofzo (zeg ook maar wat)

Vraag me af hoe dit met gewone kaliwaterglas is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee.

Het is in ieder geval veel goedkoper.

Tuinders die silicium gebruiken als bladvoeding, doen dit ook om de zoveel tijd. 

Ik ben altijd erg wantrouwend naar al die verkopers van middeltjes voor de wietkweker. Veel blabla, maar wel hoge prijzen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...