Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bruinevingers

Eigenbouw groeilamp voor moeders 6x 50 watt Samsung F serie gen3

Recommended Posts

Had een X aantal strips op de kop getikt na aanraden van wietefras in één of ander topic. Samsung F serie's gen 3 dubbele rij leds. 

Dit is hem geworden. Heb het lekker simpel gehouden naar voorbeelden van andere bouwers hier. 

4 moedertjes eronder. Kunnen ze niet mekkeren want gedoogbeleid, toch?  ;)

In totaal 6 x 55 watt 

Frame is 120 lang geworden, maar de strips kunnen verschoven worden zodat ik hem op verschillende maten kan instellen. Verder hebben we de strips gewoon op een aluminium plaat geschroeft. Geen hitte tape eronder, maar recht op de plaat? Is dat een probleem? 
Ik vroeg me dus af, hoe kan ik hem nu beveiligen dat in geval van kortsluiting hij stopt met branden? 

 

samsungfserie1.JPG

samsungfserie2.JPG

samsungfserie3.JPG

samsungfserie4.JPG

samsungfserie5.JPG

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu wil ik dus eigenlijk ook een bloeilamp maken. En het wat netter doen allemaal. Maar kan ik gewoon 3000K strips gebruiken inplaats van deze? En hetzelfde principe aanhouden en dan komt het goed? En als ik full spectrum wil, moet ik dan gewoon strips gebruiken in verschillende kelvin's? Of moeten de LEDS op de STRIPS dan in verschillende kelvin's?  En wat zou er eigenlijk gebeuren als je afbloeit onder 4000 kelvin? Gaat het dan 'gewoon niet'? Of gaat het wel maar ben je dan niet efficiënt bezig? 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots123 had een zekering op zijn armatuur geplaatst, als ik het me goed herinner.

Hij heeft een topic over de bouw van zijn lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloeien zou ik doen onder 3.000 K. Onder 4.000 gaat ook, alleen is dat niet optimaal. Wel geven de 4.000 iets meer licht, dus zouden ze in theorie meer op kunnen leveren. Alleen denk ik dat je compactere toppen krijgt onder 3.000. Maar ik ben geen expert!!!

Je moet eigenlijk de strips koelen. Nu gebeurd dat te weinig. Hierdoor worden ze warmer, met als gevolg minder efficiënt en kortere levensduur.

Hitte tape is puur ter vervanging van schroeven. Dus is helemaal niet nodig als je hem goed vast geschroefd hebt.

Hoe wil je hem beveiligen dan? Bij kortsluiting (en alles is correct aangesloten en geaard) knallen de stoppen toch uit in je meterkast? Wat wil je nog meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Jakkes said:

Bloeien zou ik doen onder 3.000 K. Onder 4.000 gaat ook, alleen is dat niet optimaal. Wel geven de 4.000 iets meer licht, dus zouden ze in theorie meer op kunnen leveren. Alleen denk ik dat je compactere toppen krijgt onder 3.000. Maar ik ben geen expert!!!

Je moet eigenlijk de strips koelen. Nu gebeurd dat te weinig. Hierdoor worden ze warmer, met als gevolg minder efficiënt en kortere levensduur.

Hitte tape is puur ter vervanging van schroeven. Dus is helemaal niet nodig als je hem goed vast geschroefd hebt.

Hoe wil je hem beveiligen dan? Bij kortsluiting (en alles is correct aangesloten en geaard) knallen de stoppen toch uit in je meterkast? Wat wil je nog meer?

Onder de 3000k heb ik nog niet gehoord, iemand die daar meer over weet en het daar over eens is? :--) Volgens mij draaide mijn oude dimlux lampies op 3000k dus vandaar dat ik daar die 3000k vandaan haalde. 

Thanks voor de tip over de koeling! wist niet dat door de warmte ze minder efficiënt worden! Ik zou er dus eventueel wat pc fans overheen kunnen laten waaien? of heatsinks plaatsen op het aluminium? 

Ja dat beveiligen, weet eigenlijk niet. Kwam het idd volgens mij ooit eens tegen in pindarots zijn topic zoals Kees al vertelde. Maar heb liever dat mijn stoppen er niet uit knallen :') :') 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1 voor bloeien onder 3000k. 

08eacfe49c73f764389daa38053d9ece.gif

 

aangaande beveiliging zoek eens op "thermal runaway"  hier wil je tegen beveiligen omdat je de leds in parallel aansluit.. Sluit je ze in serie aan(zoals het eigenlijk bedoeld is met leds, constant current) dan hoef je hier niet tegen te beveiligen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, wieries said:

aangaande beveiliging zoek eens op "thermal runaway"  hier wil je tegen beveiligen omdat je de leds in parallel aansluit.. Sluit je ze in serie aan(zoals het eigenlijk bedoeld is met leds, constant current) dan hoef je hier niet tegen te beveiligen.

Ik krijg niets gevonden via Google (althans niets wat ik begrijp). Ik heb namelijk net een led lamp met parallel aangesloten ledstrips gebouwd. Eigenlijk zou daar dus een beveiliging op moeten?

 

5 hours ago, bruinevingers said:

Onder de 3000k heb ik nog niet gehoord

Ik bedoelde ‘zetten onder de 3.000 K strips’. Ik bedoelde niet ‘minder dan 3.000 K’.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor bloei gebruik je 3000k strips.

 

 

@Jakkes  Jij hebt een AB driver dacht ik, Heb je de voltage pot ingesteld op de max voltage voor je strips? Dus output gemeten en afgesteld op max 44,6 volt. Zo ben je er wel tegen beschermd, en hoef je niet verder te beveiligen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, wieries said:

@Jakkes  Jij hebt een AB driver dacht ik, Heb je de voltage pot ingesteld op de max voltage voor je strips? Dus output gemeten en afgesteld op max 44,6 volt. Zo ben je er wel tegen beschermd, en hoef je niet verder te beveiligen.

Klopt ik heb een AB driver. Alleen gebruik ik nu alleen de A knop. De B is nog een lossen afgedopte kabel. Ik heb de A knop voluit staan. Dus niet afgeschermd op 44,6 volt. Ik jaag er dus gewoon 48 volt doorheen. Ik dacht dat dit geen probleem was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij dringt eindelijk tot me door met ''onder 3000k'' 

:') :') 

Maar waarom zou je eigenlijk niet 2500 of 2000K gebruiken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand trouwens of het mogelijk is om een een soort tweede verdieping in een mammoth tent te bouwen? Er bestaan toch iets van klemmen voor die stangen, waar je dan eventueel weer een nieuwe laag op zou kunnen bouwen? Hoe heten die klemmen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets?

https://www.cultureindoor.nl/11362-de-geheime-tuin-kit-ruimte-booster-90cm-o19mm-de-versterking-van-de-structuur-voor-een-cultuur-kamer.html

 

Maar als dit het is, zou ik bang zijn dat het naar beneden zou schuiven. Dus latje eronder of zoiets.

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Kees A said:

Jawel heer, precies zoiets alleen dan dus stevig en vast. Deze dingen worden standaard meegeleverd met die Secret Jardin tentjes toch? Meen me te herinneren dat altijd als ik een secret jardin tentje had dit erbij zat en dat ik mijzelf afvroeg, wat moet ik ermee? 

Het leek iig niet veel te doen :') 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een tent hebt die wat gewicht aankan, hang je van die lichthangers van 50kg aan je frame en zo aan die space booster. Dan nog tieraps rond die hoeken zodat ze er niet uit kunnen, zo ga ik het doen in m'n droogtent.

Edited by El_Magico

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, El_Magico said:

Als je een tent hebt die wat gewicht aankan, hang je van die lichthangers van 50kg aan je frame en zo aan die space booster. Dan nog tieraps rond die hoeken zodat ze er niet uit kunnen, zo ga ik het doen in m'n droogtent.

Wat bedoel je precies met space boosters? Ik weet niet of die 50kg lichthangers genoeg zijn. Ik wil echt twee lagen creëren voor mijn moeders. Heb nu 4 grote 25 liter potten en dat wil ik dus eigenlijk veranderen in 2x16 potjes ofzo. Ik wil meerdere soorten genetica bewaren dus heb gewoon liever heel veel kleine plantjes dan 4 hele grote. 

Maar denk dat 50 kilo dan gewoon te weinig is? wat denk jij? 

@Wietefras ben je nu sarcastisch ? :') want volgens mij kan een armatuur niet simpelerer in elkaar gezet worden dan dat hij nu is haha. Ik vind hem zelfs lelijk! 

edit: 

@Wietefras heb je nog een tip voor leuke strips voor een bloei lamp of full spectrum? Ik heb de smaak te pakken en ga nog een armatuur maken :--) Als ik wil kunnen dimmen en kunnen aansluiten op een controller, heb ik AB drivers nodig correct? 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

note to self: 

6 x SI-B8VZ91B20WW @ 3000k  = 618 watt

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Space boosters is dat wat Kees postte als link, zo noemt Secret Jardin die.

Misschien nog een stang dwars in het midden ter ondersteuning... en als je aan iedere zijde 2 zo'n 50kg lichthangers  heb je een draagvermogen van 400kg... lol

Volgens mij moet dat lukken en anders moet je een frame maken dat op poten staat.

Ga mijzelf deze tent bestellen voor moeders/stekken.

https://www.gardenhighpro.com/productos.php?op=productsDetail&id_articulo=57

Edited by El_Magico

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/7/2020 at 2:19 PM, El_Magico said:

Space boosters is dat wat Kees postte als link, zo noemt Secret Jardin die.

Misschien nog een stang dwars in het midden ter ondersteuning... en als je aan iedere zijde 2 zo'n 50kg lichthangers  heb je een draagvermogen van 400kg... lol

Volgens mij moet dat lukken en anders moet je een frame maken dat op poten staat.

Ga mijzelf deze tent bestellen voor moeders/stekken.

https://www.gardenhighpro.com/productos.php?op=productsDetail&id_articulo=57

Die zien er top uit! 

Ken dat merk niet! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, bruinevingers said:

Ken dat merk niet! 

Bestaan nochthans al effe, heb zelf nog geen ervaring met de tenten maar hun fans en droognetten zijn bijvoorbeeld toch al beter dan die van Secret Jardin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, bruinevingers said:

Hey Al Green, ik ken G-Tools, maar die kasten liggen ver ver buiten mijn budget op het moment :--) 

slechts ter inspiratie

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/7/2020 at 12:31 PM, bruinevingers said:

 ben je nu sarcastisch ? :') want volgens mij kan een armatuur niet simpelerer in elkaar gezet worden dan dat hij nu is haha. Ik vind hem zelfs lelijk! 

edit: 

@Wietefras heb je nog een tip voor leuke strips voor een bloei lamp of full spectrum? Ik heb de smaak te pakken en ga nog een armatuur maken :--) Als ik wil kunnen dimmen en kunnen aansluiten op een controller, heb ik AB drivers nodig correct? 

Heh, nee meen het serieus, ik ben altijd een fan geweest van die Fluence armaturen met zo'n "ruggegraat" en daar de strips dan op. Ziet er ook lekker "open" uit. 

Weet neit wat je met full spectrum bedoeld. Dat is een term verzonnen door burple fabrikanten om aan te geven dat er ook andere leds op hun lamp zitten dan alleen rood en blauw. Zeg maar "burple+". Dus Full spectrum heeft bij mij niet echt een goede klank.

Als je zoekt naar witte leds met wat rode leds erbij dan misschien Cutter in Australie? Die leveren zowat op maat geloof ik zoveel keus zie ik soms langs komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...