Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Weedsmurf

Inblaas of niet

Recommended Posts

Wat is beter? Inblazen of passief lucht aanvoeren?

heb al veel gelezen maar hier kan ik nie echt eenduidig antwoord op vinden..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er van af hoeveel warmte je kwijt moet, normaal gezien niet nodig maar zeker geen overbodige luxe in de zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar komt er door inblazen dan niet meer co2 in hok/tent in  dan  met passief aanzuigen door afzuiger...

of is inblazen echt alleen een warmte afvoer dingetje..?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee. Meer co2 komt er niet binnen, wel meer verse lucht. Maar dat heb je eigenlijk alleen maar nodig om je oude/warme lucht zo snel mogelijk weg te krijgen.

Als je met co2 wilt gaan werken dan moet je kijken naar een gesloten ruimte waarin je eigenlijk je lucht in de ruimte vasthoud en daar een co2 bron aan toevoegt. Want je wilt niet dat je co2 gelijk je tent/hok uit gaat.

Dan moet je juist geen inlaat en uitlaat hebben maar een airco die je ruimte op de juiste temperatuur houd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha. Das duidelijk. Ga ik m ook nie installeren die inblaas..

planten doen t overigens goed zonder idd..

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/2/2020 at 1:46 AM, GanjaRanja said:

Nee. Meer co2 komt er niet binnen, wel meer verse lucht. Maar dat heb je eigenlijk alleen maar nodig om je oude/warme lucht zo snel mogelijk weg te krijgen.

Als je met co2 wilt gaan werken dan moet je kijken naar een gesloten ruimte waarin je eigenlijk je lucht in de ruimte vasthoud en daar een co2 bron aan toevoegt. Want je wilt niet dat je co2 gelijk je tent/hok uit gaat.

Dan moet je juist geen inlaat en uitlaat hebben maar een airco die je ruimte op de juiste temperatuur houd.

 

 

Wat jij zegt klopt niet, als jij verse lucht van buiten haalt en in je tent blaast dan ververs jij de lucht maar ook de co2.

Deze wordt ook opgenomen door de planten en zal anders zakken als je steeds dezelfde lucht erin en eruit haalt.

Zou altijd voor actief inblazen gaan dan heb je betere controle over je klimaat en lucht aanvoer, plus koelen is makkelijk doordat je kan bepalen waar die lucht weg komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat hij eerder bedoelt dat je inderdaad de CO2 ververst (want dat kan niet anders als je de lucht ververst) maar dat dit niet zo vaak hoeft.

Tenminste, als het alleen om de CO2 aanvoer zou gaan, zou je waarschijnlijk wel toekunnen met minder verversingen per uur.

Maar je warmte en vocht onder controle houden met minder afzuigingen per uur, is al lastiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmmm, temp is goed onder controle te houden zonder inblaas.

Heb 500m3 voor tentje van 90bij 90 dus dat is goed te doen. Heb ook nog inblaas van 250m3 liggen.

mmmm. Keuzes maken dus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat ik me inblaas wel nodig heb als t nog echt warm word trouwens...

Edited by Weedsmurf

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Fatamorgana said:

Wat jij zegt klopt niet, als jij verse lucht van buiten haalt en in je tent blaast dan ververs jij de lucht maar ook de co2.

Deze wordt ook opgenomen door de planten en zal anders zakken als je steeds dezelfde lucht erin en eruit haalt.

Zou altijd voor actief inblazen gaan dan heb je betere controle over je klimaat en lucht aanvoer, plus koelen is makkelijk doordat je kan bepalen waar die lucht weg komt.

Dit snap ik. Maar je snapt mij dus niet.

Wat ik bedoelde is dat hij dus niet veel meer aan co2 gaat krijgen met een actieve inlaat  in tegenstelling tot passief.

Actief is zeker niet altijd nodig! Pas als je boven de 1500m3 zit in mijn ogen.

Ik doe dit zelf ook. Ik heb 1500m3 afzuiger en mijn passieve inlaat houd het nog netjes bij..

Maar iedereen zijn eigen mening..

Edited by GanjaRanja

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee jij snapt het niet hij gaat meer co2 verversing krijgen.

als jij een actieve inlaat hebt.

dus van buiten of bij een raam lucht weg kan trekken ipv passief in de ruimte zelf.

is geen mening maar een feit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die planten verbruiken niet zoveel co2 dat ze alles opmaken wat er pasief binnen zou komen.. co2 gehalte zakt mischien 1%  ( geen idee kan 10% zijn ligt aan tent/hok inhoud ) als je je afzuiger uit zou zetten voor een uur. Daar loop je echt geen grammen mee mis.

 

inblaas is puur om de afzuiger te helpen makkelijker te zuigen en afzuigen doe je 90% voor de warmte. Als je pasieve inlaat groot genoeg is of als je een kleine ruimte heb dan is het allemaal overbodig

Stel je voor dat je een 6500m3 afzuiger hebt gaat deze dat debiet praktisch nooit halen dan ga je bijv maar 3000 effectief over houden en zeker met kleine flensmaten. Als je vervolgens 4000m3 actief er in pompt dan heeft de afzuiger het makkelijker en zal die eerder aan de 6500m3 effectief komen

 

Het is net als een e-bike die trapondersteuning geeft, makkelijker dus om tempo te houden berg op met tegenwind. Maar dat wil niet zeggen dat je op eigen kracht niet boven zou kunnen komen.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...