Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Vinnie Paz

Onverklaarbare overdruk

Recommended Posts

Goedenmiddag,

 

Uitblaas:
Torin softbox, 3250m3 250mm in 310mm uit. Met Empire Classic Pro (2500m3). Uitlaat totaal 2,5m 310mm sonodec in één rechte lijn.

 

Inblaas:
S-Vent silent M315, 2050m3 - 2430m3. Totaal 9 meter 310mm sonodec met 4 bochten, verdeeld over 2 inlaten.

 

Samen aangesloten op een Cli-mate frequentie controller. Toch heb ik ondanks het verschil in grootte van de ventilatoren en de grote hoeveelheid bochten in de inlaat een sterke overdruk.

Kan iemand dit verklaren en is er een simpele oplossing voor? Ik vermoed zelf dat het te maken heeft met het filter met dubbel koolbed, en het feit dat een buisfan beter kan duwen door bochten, maar toch kan ik het niet verklaren.

 

 

Grt, Vin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de 250mm voor de uitblaas zoveel alles knijpt dat de inblaas met 315 mm meer lucht erin blaast dat eruit gaat.

Ik heb 200 mm voor 750 m3. Dus 250 mm voor 3250 m3 is echt te weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet echt aardig om als iemand tracht je te helpen om dan je zin te beginnen met 'onzin'.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik onzin praat dan ben ik benieuwd wat het wel gaat zijn. Ik wacht af....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuses, kwam misschien wat rot mn strot uit. 

Waar ik op doel is dat ik vrijwel zeker weet dat dit het probleem niet is. Ik heb in het verleden boxen gehad met vergelijkbare inhoud met 250/250. In dit geval zal het verschil tussen 250 in en 315 in enkel te merken zijn luchtsnelheid/geluid. 
Ook heb ik op deze box overcapaciteit en draai ik max op 75%, vandaar de 2500m3 filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem hoor!!

Maar je hebt een 2500 m3 filter. Dus afzuiging zal max. 2500 m3 zijn absoluut, anders krijg je stankoverlast. Invoer is max. 2430 m3. Waarbij deze door een grotere flensgat gaat dan de afvoer.

Ik zet toch mijn geld op dat de afvoer niet opkan tegen de aanvoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij is de afzuig 4250m3 zelfbouwkist met 450mm sonodeck 6meter aan de ( pers ) kant. en zuig kant 2x Filter 2500m3 315mm bijna direct op de box circa 30cm slang.

Inblaas 3250 zelfbouwkist aanzuig kant 400mm sonodeck 5meter. Pers kant 4x 200mm +- 2meter slang.

Dit alles werkt perfect met precies genoeg onderdruk. Dus ik denk dat je even met slang diameters moet spelen. Maximale grote van filter tot uitblaas minimaal 350mm en dan de inlaat een beetie knijpen tot je genoeg onderdruk hebt.  

 

Ik reken altijd de luchtsnelheid uit en dan kom je er al snel achter dat al die kant en klare kisten rotzooi is. want die zijn te veel geknepen vooral de softboxen die zitten vaak nog op een rand van een flens te blazen omdat flens niet groot genoeg is om het rechthoekige slakkenhuis ( vrij ) te laten blazen wat dan ook weer herrie maakt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt ook verlies door je filter.

waardoor de 2000m3 inblaas en de 3250m3 afzuiger, te dicht bij elkaar komen waardoor je geen onderdruk krijgt.

wat hier boven al wordt gezegd scheelt ook, dus een grotere buis een 315mm op je 3250m3 box maken.

veelal is een 4250 al met 2x250mm dus 500 totaal, dan is 315mm nog niet zo gek voor 3250 als je dat vergelijkt.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, Fatamorgana said:

veelal is een 4250 al met 2x250mm dus 500 totaal, dan is 315mm nog niet zo gek voor 3250 als je dat

Zo werkt dit helaas niet. 

250mm x 10Ms is 1766 m3 uur x 2 = 3532 m3 per uur

500mm x 10ms is 7065 m3 per uur 

Dus 4x 250mm is het zelfde als 1x1500mm op enkele m3 na 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ook over flens maten/ diameters. 2x250mm flens laat minder door dan 1x500mm flens bij de zelfde luchtsnelheid. Hogere luchtsnelheid is automatisch meer weerstand dus altijd maximale diameters gebruiken 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoelde als 2x250 op 4250 zit en 250 op een 2500 dan is 315 een logische keuze op een 3250.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...