Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Wit ledlicht of toch blauw/rood?

Recommended Posts

In kwekerskringen hier en op andere forums heerst de gedachte dat armaturen met wit led licht beter werken dat de zogenaamde blurple armaturen, die van dat paarse licht afgeven.

Nu lees ik vanochtend in het AD het volgende artikel: https://www.ad.nl/koken-en-eten/groente-van-morgen-komt-uit-gebouw-in-de-stad-een-slaplantje-is-bij-ons-veel-gelukkiger-br~ab03f404/

 

Een paar gasten die in Den Bosch een gebouw hebben staan waarin ze op hydro groenten kweken.

Er staat ook een foto bij van een ruimte en daarin valt vooral het paarse licht op.

Ook zeggen ze in het artikel: Het ledlicht staat altijd aan en wij bieden alleen de kleuren die de plant echt wil voor de fotosynthese: blauw en rood

En: Het bedrijf sleutelt al sinds de jaren 90 aan de perfecte mix van licht, CO₂, vocht en voeding. De combinatie van blauwe en rode leds geven de planten precies het licht dat ze nodig hebben om te groeien.

 

Nu zijn die gasten niet gek en ze hebben een omzet van een paar miljoen en ze hebben ook al investeerders die er nog vele miljoenen in gaan stoppen.

Dus... waarom gebruiken zij wel blauw/paarse leds en wij - wietkkwekers - niet meer.

Zijn hun lampen beter?

Werkt het wel voor sla en niet voor wiet? (ze geven aan dat ze er allerhande soorten planten onder kunnen laten groeien, ook tropische)

Hebben die gasten het bij het verkeerde eind?

Benieuwd ook wat @Wietefras hier over te zeggen heeft (als de vakantie voorbij is)

 

image.thumb.png.2ba992bfd76bfe8888b436253af6e97d.png

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder burple licht wiet kweken gaat prima,de smaak is zelfs ietsjes beter dan onder wit licht.

Het probleem voor mij is/was ,voor ze die brillen hadden,dat je niet goed kon zien hoe de kleur van je planten is door dat paarse licht.

En de betaalbare paarse lampen die er 2 jaar geleden waren zoals de spectrabox verdeelde het licht niet goed.

Heb nu zelf een samsung f-series lamp met daarbij 2 20 watt paarse ledchips bij gehangen puur voor de smaak,en voor mij mag er nog wel 1 20 wattertje bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zijn al die armaturen van bijvoorbeeld Gavita met witte leds.

En dat zijn toch geen koekenbakkers op het gebied van licht.

Die zouden dan toch ook moeten weten dat blauw/rood beter werkt (als het zo is, natuurlijk)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat witte leds een stuk efficiënter zijn? Meer licht per watt.

Edited by wieries

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloeien de planten hebben andere licht behoefte dan niet bloeiende planten als bv sla . Zoals veel groenten eet je ze voor de bloei.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wieries

Die had ik nog in mijn lijstje erbij willen zetten, maar ik wist niet hoe ik dat moest omschrijven omdat al die termen me soms boven mijn pet gaan :)

 

Maar dat moeten die gasten in de Den Bosch toch ook weten? Voor hen is stroom toch ook niet gratis?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, P H donner said:

Bloeien de planten hebben andere licht behoefte dan niet bloeiende planten als bv sla . Zoals veel groenten eet je ze voor de bloei.

Ja, maar zij zeggen dat ze zelfs appels zo zouden kunnen kweken. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK DENK dat het voort komt uit een soort tunnelvisie, dom weg iets proberen te perfectioneren wil niet zeggen dat er geen andere (betere)opties zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zeggen het zo stellig, Maar dat kan inderdaad tunnelvisie zijn.

Nu is er ook iemand die er 20 miljoen in wil stoppen. Dan zou je toch verwachten dat die vooraf de boel zou laten checken door een deskundige?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnelvisie geloof ik niet eerlijk gezegd. Daar gaat teveel geld in om. Ik kan me niet voorstellen dat ze met zo’n budget niet het optimale eruit halen. Dus dit zal voor hun echt wel het meest efficiënte zijn. Alleen waarom.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht ligt het antwoord toch meer in de hoek van PH Donner.

Want als je op de site van Philips kijkt (en dat zijn sowieso wetenschappers) dan zie je ook daar dat ze in de binnenteelt die zij Cityfarming noemen, ze ook paars licht gebruiken.

En dan spreken ze over bladgroenten en zacht fruit.

Philips laat nergens het achterste van zijn tong zien, maar bij een test met Gerbera's in de kassen zie je dan ook paars licht, als bijverlichting.

Ook bij Chrysanten en Tomaten en dat zijn toch allemaal planten die afbloeien, dus dan klopt PH Donner zijn veronderstelling weer niet .

Nondedju!

 

image.thumb.png.ad4b1302ec59ea40df597d417d5854aa.png

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier een linkje naar een post van wietefras met daarin ook wat info over blurple en witte leds

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja leuke vraag. Als je de oude onderzoeken van Bugbee ziet dan produceren tomaten bij zijn tests ook meer onder paars licht. 

Het punt was alleen dat de burple bouwers claimden dat paars licht 30%  effiecienter was dan wit licht aangezien de planten niets zouden doen met het groene deel van het spectrum. Dat is dus grotendeels onzin, want in de praktijk scheelt het maar een paar procent.

De reden waarom iedereen wit licht gebruikt is omdat dat veel goed koper in grote hoeveelheden te produceren is. Die rode en blauwe leds zijn veel duurder dan het massa product witte leds.

De fabrikanten kijken gewoon naar wat het goedkoopste is om te maken met de juiste verdeling aan kleuren. Dan is het veel goedkoper om wat witte leds te pakken en daar wat extra rode leds bij te zetten voor de bloei.  

Plus zoals hierboven ook al aangegeven, de planten zien er een stuk beter uit onder wit licht. Dus wit licht is ook veel handiger in een profi kweekomgeving.

Er zijn dus wel wat van die horti coatings voor de fluorescerende leds in plaats van wit, maar die zijn gruwelijk duur en niet bijster efficient.

 

Dat kweken in gebouwen lijkt me overigens bullshit. Leuk als niche markt, maar dat gaat niet de landbouw vervangen. Onder kunstlicht kweken werkt alleen bij de cash crops. Dus kruiden aks basilicum en van die micro-greens en dergelijke. Plus natuurlijk ehm wel onze plantjes. Het lijkt me heel stug dat je economish rendabel sla kan kweken onder kunstllicht. Laat staan dat je graan of aardappels gaat telen onder lampen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kwekers in het Westland en zo, die zijn erg op de centen.

Is het dan zo dat die hogere aanschafskosten van paars/blauwe leds toch weer weggestreept kunnen worden tegen een hogere opbrengst?

En als dit zo is, na hoeveel tijd zou dit dan zijn?

 

Ik vond nog een aardig bericht van Dr. Daniel Fernandez, die sowieso wel een aantal leuke blogs heeft (vooral voor wie van hydro houdt).

https://scienceinhydroponics.com/2020/07/why-red-and-blue-led-grow-lights-never-took-off.html

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan je uiterekenen. Als je de kosten van het armatuur weet en de efficientie van de lamp en het extra efficientie effect van paars livcht voor het gewas wat je kweekt. Ik ga er vanuit dat een profi kweker dat uitprobeert of afgaat van onderzoek dat iemand anders gedaan heeft.

Vroeger (2014/2015) had je eigenlijk alleen maar rode en blauwe leds dus dan gebruikten ze dat. Sindsdien zijn de "witte" leds met flourescerende steeds meer in opkomst.

Het hangt ook enorm van het gewas af. Vruchtdragende planten als tomaten, pepers en komkommer gaven in een test van Bugbee over de 20% meer oogst met paars en warm wit licht dan met 5000K, maar sla deed het juist weer veel beter onder 5000K dan onder "warm" licht.

Paars licht scheelde niet zo heel veel met warm wit licht. Weet niet precies meer hoeveel, maar het was hooguit 1 of 2% gemiddeld. Iets van die orde in ieder geval. En soms ook minder dan met wit. Migro had er ook een youtube clip over gemaakt. Alleen had die alles gemiddeld en dan valt het effect bijjna weg. Ik bedoel als je de winst van de vruchtdragende planten bij rood licht optelt bij de bladgroentes die van extra baluw profieteren, dan kom je op een vlakke lijn uit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...