Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dragon6521

Welke voeding voor gebruik regenwater?

Recommended Posts

Hallo, 

 

Ik ben bezig met een locatie waar geen kraanwater aanwezig is.

Mijn plan was een watersilo neer te zetten regenwater opvangen en dat water filteren en dan elke keer de hoeveelheid die nodig is voor een dag of 5 over te pompen naar het voedingsvat/ schoonwatervat

Ik wou filteren met een 3weg filter( grof, fijn, carbon, ) en een uv filter tegen bacterien.

Er zal nagenoeg neutraal water overblijven denk ik dus er zal op zn minst kalk toegevoegd moeten worden.

Zijn er voedingslijnen speciaal gericht op (neutraal) water? 

Mijn medium is kokos en normaal gebruik ik alleen a en b en soms een booster.

Grtz 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is het nodig om regenwater te filteren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buyuk   omdat er veel troep mee kan spoelen vanaf het dak met het regenwater. En omdat het me beter lijkt voor de pompen en leidingen en kranen enzv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan begrijp ik het, ik dacht dat het direct werd opgevangen in een watervat vandaar dat ik niet wist waarom je het wou filteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon een troep filter is voldoende toch?

Ik heb weleens met gefilterd water/ opti water gekweekt toen had ik eerst ferro voeding, maar kreeg toch te korten.

Toen erna gewoon van biogenetic organische voeding gebruikt en gewoon vloeden dat wou wel.

Als het niet nodig is liever gewoon niet zo zwaar alles erit filteren, regenwater is prima water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou alleen die delen eruit filteren die verstoppingen kunnen veroorzaken. Voor de rest gewoon normaal behandelen als zacht water. Er zijn voedingslijnen die hierin voorzien (zoals GHE).

Wel zorgen dat je het vat leeg maakt en niet telkens laat bijvullen. Want dan gaat het water wel rotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bedoeling is om 25m3 op te slaan. Dit is net genoeg voor 1 ronde, ik neem aan als ik 25m3 regenwater 3 maanden laat staan dat het 1 grote stinkput word vandaar dat ik alles er uit wil filteren. Daarbij is het dak waarvan het water verzameld word van asbest en ik weet niet of hiervan deeltjes in het water kunnen komen wat dan weer schadelijk voor de consument kan zijn..

Het voeding vat / weekvat worden 2 geschakelde ibc vaten deze kan/wil ik niet elke keer schoonmaken, alles word geautomatiseerd en daar wil ik dus zo min mogenlijk gedoe mee .

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat dit gaat rotten dan. Maar hoe hiermee om te gaan weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks @GanjaRanja maar wel een beetje oude draad. Mischien in tussen tijd weer nieuwe voeding lijnen enzv. 

 

Ik ga me even verdiepen hoe ze het in de kassen doen, ik denk dat deze een mix van regenwater en condens water gebruiken aangezien ze ook ontvochtigen. 

Zowizo ga ik me verdiepen in de voeding van ghe wat nu geen ghe meer blijk te zijn maar er moet tog minstens 1 bedrijf zijn met echte pro voeding kant en klaar. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, dragon6521 said:

Zowizo ga ik me verdiepen in de voeding van ghe wat nu geen ghe meer blijk te zijn

Hoe zit dat dan? Wist ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ghe was van oorsprong amerikaans dacht ik . Het is nu in europese handen onder de naam terra aqauatica. Maar geen idee of ze het product ook aangepast hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het eens gaan opzoeken.

Een totaal warrig verhaal over waarom het allemaal veranderd is.

Het heet nu TA (Terra Aquatica)

Enorme kutnaam. TA is te kort als zoekterm en Terra Aquatica is best moeilijk. 

 

Wat me opvalt bij die voeding van GHE, is dat er enorme prijsverschillen inzitten in waar je het koopt. Soms wel 25% of meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A misschien zit dat prijsverschil in de (soort) voeding van hun. Ze hebben voeding voor zacht water er voor hard water ik kan me voorstellen dat voeding voor zacht water duurder is omdat dit een hogere concentratie is. 

 

Tot nu toe nog niet veel wijzer terwijl wij het enige land zijn die planten kweken met kraanwater.. dit word volgens mij in geen enkel land gedaan. 

 

Ik denk dat ik er ben met hydro voeding voor zacht water en extra calmag. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, dragon6521 said:

@Kees A misschien zit dat prijsverschil in de (soort) voeding van hun. Ze hebben voeding voor zacht water er voor hard water ik kan me voorstellen dat voeding voor zacht water duurder is omdat dit een hogere concentratie is. 

Nee, het prijsverschil zit tussen verschillende winkels.

Voorbeeldje: GHE FloraNova® Bloom 3,79 liter kost bij Greensell € 79,95 en bij Topgarden € 57,45. Dat is 30% goedkoper.

16 minutes ago, dragon6521 said:

Tot nu toe nog niet veel wijzer terwijl wij het enige land zijn die planten kweken met kraanwater.. dit word volgens mij in geen enkel land gedaan. 

 Deze snap ik niet. Volgens mij kweken ze in veel landen met kraanwater. Belgie, Duitsland, Spanje, Amerika.

Hoe zouden ze het daar anders doen dan? Of wat is je bron? (no pun intended)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Kees A said:

Deze snap ik niet. Volgens mij kweken ze in veel landen met kraanwater. Belgie, Duitsland, Spanje, Amerika.

Hoe zouden ze het daar anders doen dan? Of wat is je bron? (no pun intended)

Ik heb zelf ook in belgie gekweekt en dat was een NO GO!  Puur vergif dat water! Een ec van 1.0 is daar heel gewoon dus dan ben je gedwongen osmose water te mengen tot je een basis ec hebt van 0.2 tot 0.5 max. 

Ik heb niet echt bronnen maar ik kijk veel discoveri enzo en daar zag ik toevallig dat in bijv las vegas zelfs osmose water gebruiken om het gras te sproeien  van golfbanen zodat dit niet ( vergiftigd) / verbrand door de overbodige mineralen. Dat osmose systeem van hun besloeg een hele kelder van een mega hotel.

Geen idee hoe hun aan drinkwater komen trouwens. Mischien net als die belgen alleen water uit de supermarkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je verhaal over Belgie lijkt me niet te kloppen; daar kunnen een aantal van onze Belgische vrienden denk ik meer over vertellen.

Volgens mij hebben er ook maar weinig kwekers daar een osmose-apparaat. Tenminste, ik lees er zelden over.

Wel gaven een paar Belgische kwekers (midden Limburg, Westvlaanderen en Antwerpen) aan dat hun pH rond de 7 was, en de EC 0.5. of lager. Dus dat duidt erop dat het op dat vlak gewoon bruikbaar is voor plantjes.

Dat er in België meer water uit flessen wordt gedronken klopt, maar wat ik er over gelezen heb, is dat vooral om psychologische redenen, dan dat dit echt nodig zou zijn.

Enkele plaatsen uitgezonderd.

Belgen drinken meer water uit flessen, maar niet alleen maar water uit flessen. Als ik bij Belgische kennissen op bezoek ga in de buurt van Mol, drinken ze gewoon water uit de kraan. Het water in Belgie is ook gewoon veilig om te drinken. Voldoet aan alle normen.

 

 

Discovery heeft het misschien over een bepaald project. Maar als je op Amerikaanse forums leest, zie je dat een groot deel daar gewoon water uit de kraan pakt voor planten. Dat ze er niet altijd even blij mee zijn en dat ze eerst het chloor eruit moeten laten dampen... dat klopt.

Hoe zouden mensen die niet zelf een bron hebben, en ook geen osmose-apparaat hebben, anders kweken? Je denkt toch niet dat al die vele tienduizenden kwekers in de VS een osmose-apparaat hebben? De meeste zijn gewoon arme sukkels zoals wij.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verschilt inderdaad per regio maargoed waar ik zat was het niet te doen. En tuurlijk alles groeit maar brengt het ook op? Ik heb nog geen belg gezien ( dit baseer ik op mijn eigen kring mensen)  die fatsoenlijk opbrengt en dan bedoel ik niet 2a300 gr per m2 per 600w want dan ben je niet aan het kweken in mijn ogen. Dat is leuk voor hobby maar meer ook niet 

Het osmose apparaat dat ik toen heb aangeschaft was volgens mij 100eu inclusief drukpomp om meer liters te halen omdat osmose temperatuur en druk gevoelig is. Dusja dan ben je wel heeeeeel arm als je dat niet kan neerleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij denkt makkelijk over zulke bedragen, maar de meeste kwekers zitten toch gewoon thuis een beetje te klooien om zelf een fijn rokertje te hebben. Dan telt elke € of $.

Maar ook al is zo'n apparaat niet goedkoop, het gros van de kwekers op Rollitup heeft geen osmose-apparaat voor hun plantenwater. 

 

Ik vraag me werkelijk af hoe jij aan je info komt. Jij bent echt de eerste (bij mijn weten) die aangeeft dat je in Belgie eigenlijk niet fatsoenlijk kunt kweken als je waterkwaliteit niet aanpakt.

Nog niet eerder over gelezen. 

BBB, die hier vroeger actief was, was volgens mij ook een Belg en die hoorde ik er nooit over. Er zijn nu ook nog een paar Belgen actief die ik er niet over hoor.

Ik ken uit het verleden ook Brabantse (grote) jongens die naar Belgie gingen omdat de politie daar toen nog niet zo alert was. Die overspoelden de markt destijds met wiet uit Belgie.

Nog steeds zitten er veel kwekers in de grensstreek. En die gaan daar echt niet zitten als hun opbrengst beduidend minder zou zijn.

 

Ik denk dat je je meer moet verdiepen in de echte cijfers. Kijk bijvoorbeeld eens naar de samenstelling van het water in Belgie en in Nederland en kijk of daar verschillen inzitten.

Zal soms wel zijn, maar die heb je in Nederland onderling ook. Kop van Noord Holland EC van 0.85 en in Wageningen 0.15.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha die ,,grote,, jongens draaien kleine opbrengsten per m2 , maar omdat ze bijv 100m2+ hebben is het als nog een grote opbrengst, maar dit kan op diezelfde meters ook 50% meer opbrengst zijn. Maar grote hokken draaien niet om rendement maar om snelle draaitjes 1× per week kijken omdat ze bang zijn voor een heterdaadje dat noem ik niet kweken dat is gokken.   Dat ze naar belgie uitwijken is omdat je daar met valse contracten ( in nederland niet te vervalsen ivm ib60 formulier wat in belgie niet gevraagd word) 10 huizen op naam kan zetten zonder vragen , wat in nederland lampjes bij blauw doet branden want wat moet je met zoveel huizen . been there done that inclusief bajes in dat marginale land voor het in bezit hebben van kweekspullen en een halve kilo wiet helemaal gestoord die mensen daar. 

 

Maar dat niemand klaagt over het water is omdat ze hier mischien niet over na denken want water is water tog net zoals licht licht is in hun beleving... of zoals mensen zonder na denken chinese disco leds ophangen en dan denken dat de slechte opbrengst komt door de soort ofzo. 

 

Zo zei ik laatst tegen iemand hier op het forum die met kokos bricks werkte dat de vergeling die hij had vergiftiging was en beter alles er uit trekken en nieuwe kokos uit zak halen maar het lag aan alles behalve dat.. en dan ineens niks meer uploaden omdat alles dood ligt dusja zulke kan je niet serieus nemen tog

 

Zowizo kijk ik niet veel naar kleine kweekjes omdat hier niks profi aan is vaak. In de kassen moeten ze maximale opbrengst halen om omzet te draaien dus deze zijn geloofwaardiger om naar te kijken maar deze delen helaas weinig info 

Edited by dragon6521

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij bent wel van erg kort door de bocht. Omdat jij het een keer mee hebt gemaakt, is het zo.

Anekdotisch bewijs heet dat. 

Ik heb met coco-bricks hele goede resultaten gehaald. Waren nog de cheapo-variant ook. Is het dan nu ineens wel top?

Ik kende ook een paar grote kwekers die in een groot hok in België, een pondje per lamp pakten. 

Daarmee wil ik niet zeggen dat ze dat allemaal doen, maar het geeft in ieder geval aan dat je niet in zijn algemeenheid kan zeggen dat Belgisch water gif is; dat je kraanwater daar niet kunt gebruiken of drinken; dat elke grote kweker tevreden is met 200 of 300 gram per lamp.

Ik zou je ook aanraden om juist wel naar kleine kweekjes te kijken. Want daar zit vaak net de wat intelligentere aanpak. Waardoor je marge groter wordt, en - zoals je zelf aangaf - je met minder ruimte, minder werk en lagere investeringen toch dezelfde opbrengst kunt halen.

Je haalt 'groot' en 'profi' door elkaar.

Ik kende via de GS ook wel wat mongolen die 50 lampen hadden hangen. En elke 10 weken heel blij waren met 15 kilo. Die er vaak ook nog niet uitzag zodat ze genoegen moesten nemen met een lagere prijs. Maar ja, dan hadden ze toch weer 60 rooitjes en daar kon een Golf met nog dikkere banden van gekocht worden. Ik zou ook blij zijn met 15 kilo, maar dan toch liever uit een hok met 20 of 30 lampen. En dat de kwaliteit mooi is, zodat je een hogere prijs krijgt.

Als je naar profi wil kijken, moet je inderdaad voor inspiratie naar de kassenkwekers kijken. Die gaan voor rendement. Die passen steeds iets aan, waardoor de opbrengst soms maar met een dubbeltje per M2 toeneemt. Je kunt ze gewoon bezoeken en het internet staat vol met info die ze delen. Ze delen juist veel meer dan wietkwekers. En belangrijker: Ze doen aan gedegen onderzoek. Niet van 'ik had een lamp van zus&zo en toen mislukte mijn oogst en DAAROM is mijn lamp niet goed'. Je moet al zeker niet kijken naar die halve of hele kampers die na 2 dagen timmeren hun met spint en meeldauw geïnfecteerde hokken van start laten gaan.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Dat er in België meer water uit flessen wordt gedronken klopt, maar wat ik er over gelezen heb, is dat vooral om psychologische redenen, dan dat dit echt nodig zou zijn.

Klopt volledig. De meeste drinken uit fles omdat het psychologisch is. Elk kraantjeswater is perfect drinkbaar in elke gemeente of stad. Alleen de hardheid van het water kan nogal verschillen. Mijn vriendin gebruikt zo'n filter (brita) voor het kraantjeswater. Maar dat is ook psychologisch. Is totaal niet nodig. 

Dit zijn de gegevens van ons stadswater.

ParameterAluminium (Al)
Gemiddelde< 20
Eenheidµg/l
Norm200
ParameterCalcium (Ca)
Gemiddelde52
Eenheidmg/l
Norm270
ParameterChloride (Cl)
Gemiddelde27
Eenheidmg/l
Norm250
ParameterFluor (F)
Gemiddelde< 0.4
Eenheidmg/l
Norm1,5
ParameterIjzer (Fe)
Gemiddelde22
Eenheidµg/l
Norm200
ParameterGeleidbaarheid
Gemiddelde369
EenheidµS/cm
Norm2100
ParameterKalium (K)
Gemiddelde5.2
Eenheidmg/l
Norm-
ParameterMagnesium (Mg)
Gemiddelde6
Eenheidmg/l
Norm50
ParameterMangaan (Mn)
Gemiddelde10
Eenheidµg/l
Norm50
ParameterAmmonium (NH4)
Gemiddelde< 0.3
Eenheidmg/l
Norm0,5
ParameterNitriet (NO2)
Gemiddelde< 0.015
Eenheidmg/l
Norm0,1
ParameterNitraat (NO3)
Gemiddelde< 3
Eenheidmg/l
Norm50
ParameterNatrium (Na)
Gemiddelde12
Eenheidmg/l
Norm200
ParameterZuurstof (O2)
Gemiddelde8.4
Eenheidmg/l
Norm-
ParameterLood (Pb)
Gemiddelde< 5
Eenheidµg/l
Norm10
ParameterSulfaat (SO4)
Gemiddelde28
Eenheidmg/l
Norm250
ParameterZuurtegraad (pH)
Gemiddelde-
Eenheid-
Norm6,5 - 9,2
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, Kees A said:

Jij bent wel van erg kort door de bocht. Omdat jij het een keer mee hebt gemaakt, is het zo.

Klopt, beetje slechte eigenschap..

Mooi verwoord wel verder je hebt een punt. Mijn doel is maximale opbrengst maximale kwaliteit en minimaal verlies want tijd is geld alhoewel als ik een hok bouw duurt dit bijna even lang als een draai haha maar ik hou van netjes en doordacht zodat het minimaal 2jaar zonder aanpassingen draait. Kosten wat dit kost.Beetje een autist dus. 

Heb je tips waar info van kassenteelt gedeeld word in nederlands graag . Ik vind wel eens iets maar ze gaan er dan niet diep op in wat de samenstellingen week per week zijn want dat is het ook nog eens het is een variabel geen dag is de behoefte het zelfde in princiepe 

 

 PS IK WIL NIEMAND BELEDIGEN!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...