Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buyuk

Spint oorlog

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb letterlijk oorlog met spint. Momenteel zit ik in week 7 bloei en het is echt uit de hand gelopen.

Roofmijten (californicus) ingezet preventief op gedroogde sla (500 stuks) en curatief in 25 zakjes. Gif afkomstig onder de toonbank van de GS meerdere keren gebruikt maar zonder resultaat.

Nu mijn vraag: Binnekort ga ik knippen en moet ik in de zelfde ruimte drogen (tussen alle spint), wat raden jullie aan en wat voor tips zijn er.

Nadat alles droog is moet mn tent schoongemaakt worden van top tot teen, met welke middel kan ik dit het beste aanpakken ?

Spint begin ook buiten de tent in de kamer rond te lopen, wat is daar tegen te doen ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

de fik erin

Wat je nu kunt doen weet ik niet. Als je klaar bent dan eerst met een goede reiniger en daarna 80-90% alcohol. En andere stekken leverancier of fem.zaad.

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint zit graag onderop.

Probeer in ieder geval van de onderste 15 cm her en der blad te verwijderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@al green heb al aantal stek leveranciers gehad, maar altijd zelfde gekut. Fem zaad ben ik ook klaar mee met al dat herma gedoe.

Wat is een goede reiniger in jou geval ?

@greentjeonatrip ik denk dat het in dit geval weinig uitmaakt. Ik heb vaker spint meegemaakt maar dit keer is het ECHT oorlog, die kut beestjes zijn zelfs aan het herverenigen buiten de tent.

Ze gaan gewoon 2 weken eerder geoogst worden, alleen weet ik niet wat die beestjes met  de drogende plantjes gaan doen. Ik ga ze hangend drogen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

de sterkste concentratie Dettol en ECHT alcohol 80%    

https://www.harsdiscounter.nl/nl/alcohol-podior-desinfectievloeistof-80.html?id=222359482&gclid=Cj0KCQjwpNr4BRDYARIsAADIx9wL9q20LS5PTOYbmBVmB7rmiqlg51Ekw5li6ACuic_KgsYNMOjLzlEaApcjEALw_wcB

 

Er zijn ook betrouwbare breeders waar je geen ellende met herma's hebt. Echt nog nooit gehad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint dat nu buiten de tent aan het vermenigvuldigen is, kunnen die buiten de tent eigenlijk wel overleven ? 

Straks is heel de tent gereinigd komen ze achteraf de tent binnen vanuit de kamer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt eraan hoe graag je ervan af wilt. Ik heb het twee keer gehad. Beide keren heb ik na de oogst echt alles goed schoon gemaakt. In een oud topic hier op het forum staat een goede uitleg. Daarna 3 - 4 weken de temperatuur hoog gehouden (lamp aan in het hok, niet ventileren). Spint heeft dan vocht nodig en gaat dood. Ook in die tijd komen de eitjes uit die dood gaan. Is de temperatuur te laag, dan gaan ze in de overwintermodus. Dit kost wel tijd en stroom, maar als je het goed doet ben je ervan af (ik wel althans). Daarna zorgen dat het niet meer binnen komt. Ik had het gekregen van mijn rozen uit de tuin. Dus ik tuinier buiten en binnen nooit meer kort na elkaar.
 

Met betrekking tot het drogen. De spint heeft vocht nodig uit de plant. Als het droogt gaan ze weg op zoek naar vocht. Dus gelijk weg is het niet, maar het stopt vrij snel met webben aanmaken. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben weer in mijn tent gaan kijken, binnen paar uur waren de helft van de toppen weer vol met webben. Dit is echt extreem, krijg al de kriebels van wanneer ik er over na denk dat ik tussen al die planten moet kruipen tijdens oogsten.

3/4 weken lamp aan en niet ventileren gaat niet worden, dan wordt het snikheet in de woning. 

Ondertussen heb ik beetje zitten nadenken, waarschijnlijk knip ik morgen alle kleine en grote bladeren weg alvast voorbereiden tot oogsten. Hopelijk verwijder ik zo ook veel spint incl. Eitjes. En a.s vrijdag als ik vrij ben alles de kop om en direct overal gaan stofzuigen en aarde dumpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je gaat het wel redden met stofzuigen............................. heb je nou geen zin in schoonmaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Jakkes said:

Daarna zorgen dat het niet meer binnen komt. Ik had het gekregen van mijn rozen uit de tuin. Dus ik tuinier buiten en binnen nooit meer kort na elkaar.

Denk dat veel kwekers hier nog onvoldoende rekening mee houden. Hygienisch werken doet al veel. Maar soms weet je ook bij God niet waar het vandaan komt.

Stofzuigen lees ik wel regelmatig, en heb ik zelf ook gedaan. Maar het inzetten van roofmijt lees ik minder. Doet bijna niemand dat?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat beiden kan, dat weet ik.

Dat schreef ik al.

Maar op dit forum lees ik vooral over schoonmaken, maar zelden over roofmijt bij spint (of ik moet die topics gemist hebben)

Dus ik vraag me af of er mensen zijn die roofmijt inzetten en of dit effectief is. Zoals ik begreep van rapporten van de WUE moet je er snel bij zijn, omdat anders de roofmijten het nooit meer bij kunnen benen

 

Ps:   CNNBS artikelen moet je (in zijn algemeenheid) met een grote korrel zout nemen. Die schrijven gewoon over wat ze her en der lezen. Als je morgen schrijft dat je onderzoek hebt gedaan dat het Wilhelmus zingen als je aan het knippen bent leidt tot meer THC, dan staat het een week later op CNNBS. Die gasten lullen maar wat, en zijn alleen geïnteresseerd in views en clicks. Natuurlijk staan er ook zaken tussen die wel 100% kloppen, maar ja, scheidt het kaf maar eens van het koren.

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

cnnbs is heel eenzijdig vaak het idee dat zij voor bepaalde artikelen gewoon betaald worden haha.

maar ik heb 2 week geleden nog op een plek met floramite gespoten en alles is dood nu(de spint).

Zij staan nog in de groei vandaar de keus om dit te doen, het heeft niet mijn voorkeur maar het werkt wel.

Vanaf nu maar weer beginnen met dompelen als stek.

 

Dus je tent spuiten met floramite, je stekken dompelen en preventief roofmijt zetten de 3e 4e week bloei.

veel meer dan dat kun je niet doen denk ik?

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, al green said:

 

Klopt helemaal niet, @al green. Staat gewoon een hoop onzin in.

Bro science. 

Ik weet wel dat vooral oudere kwekers veel van die onzin voor waar aannemen omdat het al jaren rondzong in de GS's.

Maar dat maakt het nog niet waar.

CNNBS neemt gewoon verhalen over uit de overlevering of persberichten van fabrikanten. Hier bijvoorbeeld https://www.cnnbs.nl/airbomz-co2-bom-voor-hobbykwekers/

Terwijl iedereen die nadenkt, weet dat CO2 toevoegen in een niet gesloten ruimte water naar de zee dragen is. Maar dat vind je nergens in het artikel.

Of hier in dit artikel https://www.cnnbs.nl/temperatuur-zuurstof-en-licht/ staat dat je bijvoorbeeld een bruissteen in je watervat moet doen om meer zuurstof in je water te krijgen. Ja, als je DWC kweekt, maar niet bij alle andere kweken. Dan is zuurstof toevoegen de grootst mogelijke BS.

Maar CNNBS heeft dat artikel waarschijnlijk van een anderstalige site gepikt en vertaalt, maar er vergeten bij te zeggen dat dit alleen voor DWC geldt.

Soms gaat het ook maar om een enkel zinnetje, zoals 'laat je water staan zodat chloor kan ontsnappen' of 'gebruik deze filter om het chloor uit je water te halen'.

Nog steeds zie je dit terugkeren op Nederlandse forums terwijl er al jaren geen chloor meer zit in Nederlands drinkwater. Maar door sites als CNNBS wordt dat verhaal in stand gehouden.

Of CNNBS er voor betaald krijgt, weet ik niet. Maar ze plaatsen veel artikelen als 'nieuws' terwijl ze duidelijker moeten maken dat het de mening van de fabrikant is. Een simpele toevoeging 'volgens de makers van..." zou vaak al voldoen. Maar zelfs dat doen ze niet.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah dus er zit al chloor in? Dus voeg het voor niks toe.

 

 

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen chloor Kees?

Geen chloor in kraanwater?

Zit er dan helemaal geen chloor in kraanwater? “Alleen drinkwaterbedrijf PWN en Evides voegen uit voorzorg een minieme hoeveelheid chloordioxide toe aan het drinkwater”, vertelt Versteegh van het RIVM. Chloordioxide is minder schadelijk dan chloorbleekloog. Zo ontstaan hierbij niet de schadelijke trihalomethanen. “Bovendien is de hoeveelheid toegevoegde chloordioxide zo klein en vervalt het zo snel dat het niet meetbaar is als het water het distributienetwerk ingaat. Dat staat dus totaal niet in verhouding met de hoeveelheid chloor die je vaak in het buitenland tegenkomt.”

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, Jakkes said:

Wist ik ook niet :rofl

Steeds weer zie je dat mensen zeggen 'ik laat mijn vat staan, want dan kan het chloor er uit dampen' 

Maar wat er niet inzit, kan er ook niet uitdampen. :)

Ik weet wel dat je op forums ook veel bro science ziet, en dat mensen elkaar na-papegaaien. Veelal meningen, persoonlijke ervaringen die verkeerd geinterpreteerd worden, het niet snappen van natuurkunde ("een wit gekalkte muur reflecteert beter dan een spiegel"), weet ik veel.

Maar een site die doet alsof ze informatie geeft (zoals CNNBS) zou gewoon zorgvuldiger moeten zijn in zijn informatie verstrekking.

 

On topic: Ik lees her en der ook dat je spint zou kunnen aanpakken met UV-C licht. Nu schijnt dat niet geheel ongevaarlijk te zijn, maar in Amerika wordt het ook ingezet als pest-control in lege huizen. Dus ik weet niet of Buluk misschien eens zijn ruimte 24 uur lang in het UV-C licht zou kunnen zetten als zijn planten (en zijn familie) er niet zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, al green said:

Geen chloor Kees?

Geen chloor in kraanwater?

Zit er dan helemaal geen chloor in kraanwater? “Alleen drinkwaterbedrijf PWN en Evides voegen uit voorzorg een minieme hoeveelheid chloordioxide toe aan het drinkwater”, vertelt Versteegh van het RIVM. Chloordioxide is minder schadelijk dan chloorbleekloog. Zo ontstaan hierbij niet de schadelijke trihalomethanen. “Bovendien is de hoeveelheid toegevoegde chloordioxide zo klein en vervalt het zo snel dat het niet meetbaar is als het water het distributienetwerk ingaat. Dat staat dus totaal niet in verhouding met de hoeveelheid chloor die je vaak in het buitenland tegenkomt.”

Jij haalt er wel vanalles bij om maar steeds je gelijk te halen bij sommige nutteloze opmerkingen die je maakt.

Als je je eigen post goed leest, zie je inderdaad dat er geen chloor in drinkwater zit. Het is namelijk al vervlogen als het bij de consumenten komt.

Sterker nog, het zit er al niet meer in voordat het 't waterleiding systeem ingaat.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach Kees, dat gelijk krijgen.....dat station ben ik al gepasseerd maar m'n testosteron is nog wel op goed nivo.

Ik zal je leren lezen:wat staat hier nou ;"Dat staat dus totaal niet in verhouding met de hoeveelheid chloor die je vaak in het buitenland tegenkomt.”

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die beesten gaan aan de wandel als je je gewas droogt én ze leven nog wel een tijdje zonder plant. Heb wel eens uit het niets spint in de huis kamer planten aangetroffen.


Voordat je weer nieuwe schone planten zet, eerst een week of 2 wat lok planten, ze komen terug! 
Na 10/14 dagen gooi je de lokkers weg en start opnieuw. Haal de lok planten weg aan het einde van 18 uur licht!!!!!  Ze gaan aan de wandel in de nacht. Ze kunnen alleen eten als het licht aan is want dan alleen is er sap stroom. 

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...