Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
OrYmans

Kelder aan/afvoer lucht

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Heb het idee om een hokje in kelder te bouwen. Kelder is 3,5x2,5x1,77, hokje moet ongeveer 180x110x175 worden en komt ongeveer 1000watt aan LED in te hangen. 

Zit alleen met de lucht aan en afvoer. Zit alleen een 8cm pijp die direct naar buiten loopt. Als ik dit moet vergroten naar 15cm moet ik de halve fundering losboren. Is uitblazen door 8cm mogelijk? Of kan ik beter afblazen in de ruimte zelf en dus verse lucht via die pijp naar binnen laten komen?

 

42B51E3B-6F25-46B4-B244-1BE886FF0E38.jpeg

F033E2ED-7589-4FEE-8FBB-F871E339ED04.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het afzuigen is niet alleen bedoeld om verse lucht binnen te halen.

Door af te zuigen verwijder je warmte, vocht en lucht zonder CO2.

Als je in je ruimte zou afblazen, zal de hitte zich gaan opbouwen (misschien in een koele kelder dat het wat langer duurt) en zal de LV oplopen.

 

Ik denk niet dat 8 cm voldoende is voor 1000 Watt led.

 

Hoe komt de verse lucht naar binnen als je alsnog besluit om via de pijp af te blazen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verse lucht komt dan binnen via de gaten/kieren om een dicht deur heen. Kan bijvoorbeeld daar nog een extra rooster maken om vanuit “huis” wat verse lucht naar binnen te krijgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet eruit als een vochtige muffe ruimte, klopt dat? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verwacht hier ook een hokje met luchtvochtigheidsproblemen. 

In iedergeval succes man!!! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kan je isoleren. 

 

Ik ben geen expert op het gebied van afzuiging, maar met die 8 cm pijp in je kelder ga je het - denk ik dan - niet redden.

Welke fan je ook neemt, je gaat meteen knijpen. Nooit goed.

 

Een split unit airco is ook een oplossing. Die koelt en ontvochtigt (en verwarmd ook nog als het moet)

De leiding van die airo kun je misschien wel door die 8 cm buis krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schuur was wel het eerste plan, hok in een hok. Hele schuur isoleren is te groot. Maar ik dacht nu heb ik het, de kelder!:lol: niet zo’n strak plan als ik jullie zo hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de foto's te zien hebben ze/jullie ooit verbouwd, dat raampje zit in de oorspronkelijke gevel. Daar is een uitbreiding gekomen en hebben ze een pijp aangelegd voor beluchting, wat zit er boven dat vloertje wat we zien op de foto? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OrYmans,

Wat voor lamp gaat het precies worden? :innocent:

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, vakman said:

Aan de foto's te zien hebben ze/jullie ooit verbouwd, dat raampje zit in de oorspronkelijke gevel. Daar is een uitbreiding gekomen en hebben ze een pijp aangelegd voor beluchting, wat zit er boven dat vloertje wat we zien op de foto? 

Klopt, is een uitbouw gekomen. Zit een betonvloer op nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, OrYmans said:

Imitatie fluence en wat cobs is de bedoeling

Ik denk dat je met alleen de "Fluence" wel door de 8cm komt door daar af te blazen maar icm de cobs gaat het je niet lukken. 

Kan geen diameter 150/160mm zagen met een diamandzaag? 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga een kijken of hier makkelijk doorheen te komen is:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook f ik dr schuur bezig geweest. Optie 2 dus. Op de plek van de kast moet het hok dan ongeveer komen. Idee is om de omlijsting en deurtjes van de kast op de voorkant van het hok te “plakken”. Valt het niet gelijk zo op:lol:

A4E12ACC-0F76-4773-A094-2BBE50BCD62F.jpeg

071B51C3-0F65-41E4-AA6B-C8453DC18B9E.jpeg

9D60E1F6-DDC0-4710-BF3D-D315D04EB24E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou lekker voor de schuur kiezen. Misschien ietsjes beter isoleren. Maar je kan er je kont ook keren, want niks is zo hinderlijk dat als je aan het werk bent op de vierkante centimeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en geen gezeik met hoogte. Zit er dan aan te denken om de afblaas rechtstreeks naar buiten te doen, gat ik de muur maken dus. Verwarmen in de winter is wel een ding denk ik, verwarming in het hok zelf of verstandig om echt een hok in een hok te maken? Dit kost alleen weer een stuk meer ruimte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een hok in een hok ben je al een heel eind.

Voordeel daarvan is ook dat je buitenmuur minder verwarmt. Dat gaat 2 kanten op: 1. Mocht er eens een iemand op het idee komen om met een warmte-camera in de buurt te gaan rondlopen. Al gebeurt dit zelden tot nooit bij particulieren. 2. Als je een verwarming in je ongeisoleerde hok zet, verwarm je naast de planten vooral de muur. Want die is in de winter ijskoud en die zal eerst gaan opwarmen. Dus daar gaat veel energie verloren.

Dus ik denk dat je beiden zou moeten doen (dus isoleren + verwarming) want ook in een hok-in-hok zul je niet aan ontkomen om in de winter bij te moeten verwarmen als de lampen uitzijn.

In een huis pak je altijd nog wel warmte van belendende kamers, maar in een vrijstaande schuur hebben de wind en de kou buiten vrij spel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal, 

Tijdje geleden maar dacht hey hier heb ik al eens een topic over gestart. 
 

Wil in deze kelder een (micro?)kweekje gaan doen. Spullen hiervoor heb/had ik al.

tempratuur en LV is stabiel ongeveer 17 graden LV 55


90x90

3/400 watt aan cob’s

500m3 softbox en 600m3 filter

Ik zit dus nog wel met de afvoer van lucht,optie’s die ik heb bedacht:

- afknijpen van 160mm naar 80mm en direct naar buiten blazen. Misschien teveel weerstand voor de softbox? Denk dat ik met de warmte wel wegkom

- Soort koppeling kopen/maken van 160mm naar 2x80mm. 1 aansluiten op de bestaande afvoer van en de ander in de ruimte laten blazen.

- Gewoon in ruimte zelf afblazen en deur open( huis in) 

Iemand nog tips of ervaringen? Heb trouwens geen kruipruimte..F033E2ED-7589-4FEE-8FBB-F871E339ED04.thumb.jpeg.88fb9ab8308de7fbfaac6f750a43d440.jpegBA3D83EE-5D71-442C-8318-30E400D3CE6B.thumb.jpeg.e4689f619e42f347b91f0594d7045839.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een plaat hout in dat raam maken en dan daar een gat 160mm in maken. De 80mm buis krijg je met veel moeite max een keer 100m3 doorheen als er geen bochten inzitten. Zou het persoonlijk niet aanraden van 160mm terug naar 80 te gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, wieries said:

Misschien een plaat hout in dat raam maken en dan daar een gat 160mm in maken. De 80mm buis krijg je met veel moeite max een keer 100m3 doorheen als er geen bochten inzitten. Zou het persoonlijk niet aanraden van 160mm terug naar 80 te gaan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

How ging f wat mis. Dat dicht maken zat ik in eerste instantie ook aan te denken maar het is maar een hele kleine tussenruimte en dan moet het nog door die 80mm buis dus komt dat niet ongeveer op hetzelfde neer als verloopstuk van 160 naar 80? Of maakt die tussenruimte wel het verschil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de tussen ruimte ken je daar niet ergens een gat 160 boren en dan met pijp omhoog naar het maaiveld?

Al is het ook geen volgepropt hps hok dus zo gek veel afzuiging ben je niet nodig.

denk wel dat je het ook prima gaat redden met minimale afzuiging, met 300-400W led kun je zeker een heel deel binnen afblazen, houd je ook nog wat van die warmte over en dan de lucht verversen over die 80mm pijp. Zou er wel een ontvochtiger neer zetten als je voor een deel binnen af gaat blazen.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...