Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

VPD en cannabis

Recommended Posts

Ik vind het hele gegeven van VPD erg interessant.

Op internet zwerven heel wat grafieken rond, maar ik kan eigenlijk nergens vinden hoe de opstellers ervan aan de waarden zijn gekomen.

Wel vind ik - als ik wat documenten van Wageningen e.d opzoek - VPD waardes van 0.5 als ideaal. Soms oplopend tot 0.8.

In ieder geval onder de 1 is aan te raden (volgens de documenten die ik kan vinden)

De tabellen over cannabis gaan echter vaak uit van een VPD van veel hoger.

1.4 of 1.5 bijvoorbeeld.

Kijk maar hieronder.

image.thumb.png.74d0e7a82315fe911256ef5e2e8da809.png

 

Nu weet ik dat als eenmaal iemand ooit zoiets als zo'n tabel gemaakt heeft, dat in de cannabis-wereld het gevaar bestaat dat velen daarna klakkeloos de gegevens niet alleen voor waar aannemen...

Maar ze gaan hem ook kopiëren, zonder nog ooit na te gaan of het wel klopt. Of wat de wetenschappelijke bron of onderbouwing is.

 

Mijn vraag is dus:

Weet iemand hoe deze waarden zoals in de bovenstaande tabel tot stand zijn gekomen?

Of kan iemand er sowieso iets zinnigs over zeggen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik zo gelezen heb is dat je de lucht svp moet berekenen %RH= (AIRAVP / AIRSVP) x 100 (% value)

en hierna VPD= LEAFSVP – (AIRSVP x AIR%RH)

zo kun je zelf kijken of het overeenkomt met je grafiek

hieronder staat wel meer informatie erover

 

https://www.nature.com/articles/s41598-019-45232-w

https://www.humboldtseeds.net/en/blog/vpd-how-affects-indoor-growing/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is algemene info over VPD.

Dat weet ik wel.

Ook de berekening snap ik, maar gebruik ik een online calculator voor. Die staan er verschillende op het internet.

 

Wat ik echter nergens kan vinden is het is info over het feit dat de mensen uit 'Wageningen' e.d. aangeven dat een VPD van 0.5 erg goed is, met uitschieters naar 0.8.... maar dat in de cannabiswereld er over veel hogere waardes wordt gesproken. 1.4 of 1.5.

Nergens kan ik vinden waar die cijfers van 1.4/1.5 op gebaseerd zijn. Er zijn ook wel tabellen die aangeven dat 1.1 ook goed is, maar geen idee hoe ze aan al die info komen.

 

Naar die info ben ik dus op zoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A VPD range of 0.8–1.1 (kPa) is commonly known as ideal in the vegetative stage,

while a VPD range of 1.0–1.5 (kPa) is commonly known as ideal in the flowering stage.

Tables I and II show that the same ideal VPD range can be obtained at different temperatures and relative humidities.

 

To put it simply: Consistent temperature and relative humidity in the space --> consistent vapor pressure deficit --> plant transpiration --> plant growth.

 

https://www.cannabissciencetech.com/view/understanding-vpd-and-transpiration-rates-cannabis-cultivation-operations

 

https://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/480271

Hier noemen zij bij wageningen 1.17kpa modarate dus gemiddeld, maar hangt maar net van je temperatuur en lv en het stadium  af lijkt mij.

 

Misschien heb je hier wat meer aan

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lullig om te zeggen, en ik waardeer je moeite zeer, maar ook dit artikel zegt niks over een onderzoek.

 

Ze geven alleen maar aan dat het zo is. 

Sterker nog, ze gaan uit van iets dat volgens hen algemeen aanvaard is.

A VPD range of 0.8–1.1 (kPa) is commonly known as ideal in the vegetative stage, while a VPD range of 1.0–1.5 (kPa) is commonly known as ideal in the flowering stage. 

Oftewel: Een VPD-bereik van 0,8-1,1 (kPa) staat algemeen bekend als ideaal in de vegetatieve fase, terwijl een VPD-bereik van 1,0-1,5 (kPa) algemeen bekend staat als ideaal in de bloeifase.

Maar als iets algemeen bekend is, wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Want als er ooit iemand dit bedacht heeft, dan lullen in de cannabis wereld duizenden mensen zo iemand na.

Ik bedoel maar even de (onbewezen) theorie dat je je planten moet spoelen de laatste weken. Daar ligt niets wetenschappelijks aan ten grondslag.

 

Ik ben zo benieuwd wat de bron is van die aanname. Een onderzoek dat aantoont dat een VPD van 1.5 tot een beter resultaat leidt dan een VPD van 0.6 bijvoorbeeld. Zoals dat wel bestaat over tomaten en andere planten en groenten. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat cannabis zo anders in elkaar zit dan andere planten. Maar dat is een aanname. Hahaha.

 

Toch bedankt voor je post! Zeer gewaardeerd en ook dit artikel lees ik weer met veel plezier.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het verschil zoals daar ook al was aangegeven zit in de groei 0.8 en bloei 1.5.

In de groei heb je een hogere lv en in de bloei een lagere dit zou de stijging verklaren,  waar de cijfers op zich zelf op gebaseerd zijn weet ik zo ook niet.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad moet je volgens de tabellen die over net zweven inderdaad in de groei een lagere VPD hanteren dan in de bloei.

Maar zoals jij al zegt: Waar die cijfers op gebaseerd zijn? Geen idee.

Ik zeg ook niet dat ze niet kloppen, maar ben zo benieuwd naar de bron en de onderbouwing.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies, die VPD ranges lijken nogal uit de lucht gegrepen.  Die tabellen zijn overigens ook wel vrij nutteloos. Dan kun je net zo goed alleen naar temperatuur en RLV kijken. 28C en 60% a 70% in de groei en dan naar 40% a 50% in de bloei.

Echt VPD krijg je alleen als je naar de plant temperatuur kijkt.

Maar goed, iemand zal het ooit toch wel geprobeerd hebben? Er zal vast onderzoek gedaan zijn naar de effecten van VPD op de opbrengst.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Wietefras said:

Echt VPD krijg je alleen als je naar de plant temperatuur kijkt.

De meeste moderne tabellen zijn vaak interactief en dan kun je ook de bladtemperatuur invullen en dan krijg je de waarde voor jouw situatie te zien.

Maar nog steeds blijft dan die bandbreedte staan die veel hoger is dan groeiers van tomaten e.d. aangeraden krijgen.

https://vpdcalculator.com/vpd-calculator bijvoorbeeld houdt 1.14 in de bloei aan. Die is dan nog bescheiden.

Deze van Pulsegrow is al wat onduidelijker. Want ze geven in de tabel hoge waardes aan, maar volgens mij geven ze niet aan of ze daar Air VPD of Leaf VPD (hun termen) mee bedoelen.

 

11 hours ago, Wietefras said:

Maar goed, iemand zal het ooit toch wel geprobeerd hebben? Er zal vast onderzoek gedaan zijn naar de effecten van VPD op de opbrengst.

Als je doelt op wietkweken, vraag ik me dat echt af. Ik heb al lang en veel gezocht (ik ben net zo'n wetenschapper als Doutzen Kroes wat dat betreft) maar nergens een bron gevonden of een verwijzing.

Mijn gedachten gaan er meer naar uit dat de VPD waardes meer gebaseerd lijken op het voorkomen van toprot, dan op het openzetten van de huidmondjes om meer CO2 op te nemen.

Daarnaast kan ik me ook niet zo gauw voorstellen dat de VPD normen voor wietplanten zoveel zouden afwijken van tomaten. Want tomaten hebben best wel veel gemeen met wiet qua groei en bloei, lees ik.

De door jouw aangehaalde waardes van 28 C / 50% RV en een bladtemperatuur van 26 C geven een VPD van ongeveer 1.45. Bij een bladtemperatuur van 24 C een VPD van ongeveer 1.1.

Dat is nog steeds hoger dan de 0.8 die tomatenkwekers geadviseerd wordt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja air of leaf VPD is wel een goeie inderdaad :)

Die temp en LV waardes zijn toch redelijk standaard waardes die bij HPS wiet kweek geadviseerd worden.

Blad temperatuur was bij mij iets van 4C lager dan omgeving temperatuur.

Ik hied zelf 0.8 als minimum aan en 1.2 als bovengrens, maar ik stuur er niet op dus dan fluctueert het flink.

Dit is bijvoorbeeld een grafiek van mijn klimaat (oranje lijn is VPD, groen is Plant Temperatuur en AT staat voor ambient temp"):

large.gallery_37858_15776_6845.png.2999aba469d17db27037c4c93b7a0074.png

Ik denk dat ik hier rond 16:00 de tent open gehad heb en dat heeft de boel blijkbaar wat verstoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant topic. Misschien kun je het zelf een beetje achterhalen door te kijken naar je plant en de VPD waarde die je daarbij meet. Aangezien het verschil tussen de ene bron en de andere zo groot is kun je dat allicht merken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...