Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bruinevingers

Zelf bouwen klimaatkast

Recommended Posts

Mannen, vraagje: 

Ik wil zelf een klimaatkast bouwen. De kast bouwen is het probleem niet. Het probleem is wel hoe ik daar de LV en TEMP op peil houd. Kan er moeilijk een opticlimate induwen.

Mijn vraagt vloeit voort omdat ik genetica in stand probeer te houden en daar steeds wat van afhaal. Nu wilt het lot dat het hier steeds te warm is waardoor ik of steeds rot krijg of de boel gewoon meteen sterft door de hitte.Dit keer ging 9 dagen goed en nu dag 11 alles weer aan het rotten en sterven.


Ben het helemaal zat en ben eigenlijk op het punt gekomen dat ik een mobiele airco wil gaan aanschaffen. Maar toen bedacht ik mij ineens: een klimaat kast (zoals bijv voor wijn of gedroogd vlees, etc) zou veel handiger zijn. 

Weet iemand toevallig hoe die dingen technisch in elkaar steken? Er moet toch een ontvochtigings/bevochtigings functie op zijn kast zitten idem vbt verwarmen en koelen en dat allemaal tegelijk. Andere tips en tricks om zoiets na te bouwen? Bestaan er mini airco'tjes met bevochtigingsfunctie (ik vind ze iig niet) 

 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bierbrouwers gebruiken een koelkast om hun wort op een bepaalde temperatuur te houden.

Ze gebruiken dan bijvoorbeeld een STC-1000 temperatuur controller

image.png.bb03d51560d413504ec7db0a855b7045.png

Dat ding heeft 2 stopcontacten (zelf aansluiten).

Op de ene sluiten ze de koelkast zelf aan, op de andere een verwarmings-element (zij gebruiken vaak een gloeilamp, maar een terrarium-matje wordt ook vaak gebruikt)

Dan stellen ze de temperatuur in, op bijvoorbeeld 20 graden.

De STC-1000 heeft een temperatuur sensor.

Als de wort te koud wordt, gaat de lamp aan; wordt de wort te warm, springt de koelkast aan.

Zit een marge in zodat hij niet blijft pingpongen.

Nog een luchtontvochtiger erbij en het zou aan je eisen kunnen voldoen.

Het is natuurlijk niet heel klein, maar je bent voor weinig geld klaar, want een 2de hands koelkast koop je voor bijna niks. De STC-1000 voor minder dan een tientje, verwarmingsmatje en stopcontacten en nog wat zooi.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Bierbrouwers gebruiken een koelkast om hun wort op een bepaalde temperatuur te houden.

Ze gebruiken dan bijvoorbeeld een STC-1000 temperatuur controller

image.png.bb03d51560d413504ec7db0a855b7045.png

Dat ding heeft 2 stopcontacten (zelf aansluiten).

Op de ene sluiten ze de koelkast zelf aan, op de andere een verwarmings-element (zij gebruiken vaak een gloeilamp, maar een terrarium-matje wordt ook vaak gebruikt)

Dan stellen ze de temperatuur in, op bijvoorbeeld 20 graden.

De STC-1000 heeft een temperatuur sensor.

Als de wort te koud wordt, gaat de lamp aan; wordt de wort te warm, springt de koelkast aan.

Zit een marge in zodat hij niet blijft pingpongen.

Nog een luchtontvochtiger erbij en het zou aan je eisen kunnen voldoen.

Het is natuurlijk niet heel klein, maar je bent voor weinig geld klaar, want een 2de hands koelkast koop je voor bijna niks. De STC-1000 voor minder dan een tientje, verwarmingsmatje en stopcontacten en nog wat zooi.

 

Dat ziet er grappig uit! Maar als ik het goed begrijp plaatsen ze die gloeilamp dus in de koelkast? Dus als ik een amerikaans hoog model koelkast in een kast plaats, dat ding aankoppel en er een 100 watt gloeilamp in stop dan ben ik er al? 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar je kast voor wil gebruiken. Hahaha.

Je had het over genetica in stand proberen te houden, maar ik heb echt geen idee wat dat betekent.

 

Zij gebruiken die gloeilamp als verwarming.

Maar als je kast warm genoeg is, gaat de lamp uit.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, Kees A said:

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar je kast voor wil gebruiken. Hahaha.

Je had het over genetica in stand proberen te houden, maar ik heb echt geen idee wat dat betekent.

 

Zij gebruiken die gloeilamp als verwarming.

Maar als je kast warm genoeg is, gaat de lamp uit.

 

 

Ik bedoel niets meer dan een langwerpige rechthoek waarin de binnenkant zichzelf regelt kwa klimaat ;) Of dat nou een koelkast is of planken aan elkaar getimmerd, met beide bedoel ik een kast :--) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zegt nog steeds niks over wat 'genetica in stand proberen te houden' is.

Waar gaat het over? zaadjes? stekjes? een moederplant? een zak met plasma? Jurassic Park shizzle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Kees A said:

Dat zegt nog steeds niks over wat 'genetica in stand proberen te houden' is.

Waar gaat het over? zaadjes? stekjes? een moederplant? een zak met plasma? Jurassic Park shizzle?

Haha nee ik heb een soortje die ik graag wil bewaren, dus heb daar 1 moeder van gemaakt. Ik snij daar steeds stekjes vanaf om een beetje te klooien en kutten. Die stekjes probeer ik dus in leven te houden en dat gaat steeds niet. Na een x aantal dagen komt er rot in en ik denk dat dat komt door de hoge temperaturen (soms 29 graden) dus die kan ik steeds weg donderen. Nu heb ik een klein DP tentje van secret gardin. Daarin heb ik een klein usb fannetje draaien en een luchtbevochtiger. De LV krijg ik dus wel op peil, alleen de temp niet. 

Nu kan ik paar dingen doen. 

1: de hele kamer koelen met een mobiele airco
2: de DP koelen (vandaar mijn vraag voor mini airco)
3: Jouw methode, een koelkast omtoveren tot 'klimaat kast' door de jouw genoemde controler er aan te hangen en er een verwarmingselement in te plaatsen (gloeilamp?) Daarin wil ik dus kijken of ik de stekjes dan wel in leven kan houden, ongeacht de buiten temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je gewoon structureel iets fout doet bij het stekken maken. luchtbevochtiger is in zo'n DP tentje écht niet nodig, usbfannetje als afzuiging in 1 van de gaten steken is wel slim, verder gewoon een led-stripje van 10-15 watt aan het plafond hangen en de stekken in een propegator met deksel erop, gaten dicht 1e week, hoe moeilijk kan het zijn? Neem aan dat je je methodes ook aanpast telkens als het niet lukt? 

Je bent veel te omslachtig aan het denken voor een paar simpele stekken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ok.

Ik weet niet hoe je de stekjes in leven probeert te houden.

Staan ze in stekkenblokjes? Of hoe je dat?

Ik klooi ook wat met stekjes in een hydrocloner. Let niet op de temperatuur (die is afhankelijk van hoe warm het buiten/in de kamer is) en ook niet op de LV.

Gaat goed.

Edit: Ik kan me wel enigszins vinden in Pindarots zijn verhaal. Stekken maken is niet het allermoeilijkste. Denk dat je zaken niet moeilijker moet maken dan ze zijn. In die hydrocloner doe ik al helemaal niet moeilijk. Zit geen klep/kap/schuifje op of zoiets. Gewoon aanzetten en gaan. 10 dagen later allemaal wortels. De temperatuur kan in die tijd van 24 naar 30 graden zijn gegaan, en weer terug.

 

Anyway...

Als je desondanks toch een klimaatkast wil, denk ik dat je best een koelkast kunt gebruiken.

Als je daar led in hangt, dan zal de temperatuur vanzelf oplopen. Simpelweg omdat de koelkast zo goed geïsoleerd is, dat de hitte niet kan ontsnappen.

Licht gewoon 24/7 aan voor een mooi stabiel klimaat. Kan best want in tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft een stek, moederplant of planten in de groei geen donkerperiode nodig.

Dus over de hoogte van je temperatuur zou ik me geen zorgen maken. Doe je dat wel, gebruik je zo'n matje uit een terrarium winkel. Geeft geen licht.

Maar je wil je kast natuurlijk ook af en toe koelen, dus dan laat je de koelkast aanspringen als de temperatuur te hoog wordt.

Je moet dan zorgen dat temperatuur sensor in de koelkast hangt, en deze aansluiten op een thermostaat.

Dus dan moet er wel een gat ergens in de wand of de deur van de koelkast. Let daar mee op, want koelelementen zitten in de wand (in de deur volgens mij niet)

In de thermostaat steek je de stekker van de koelkast. Dus die krijgt alleen maar stroom als de thermostaat zegt dat de temperatuur te hoog is.

Mocht de temperatuur toch te laag worden (wat ik niet zou verwachten met continue een led lampje aan) dan laat je via de thermostaat een matje aanspringen.

Er moet misschien ook nog een ontvochtiger in, al is dat misschien niet nodig. Geen idee hoe hoog de LV zal oplopen. En als de stekken eenmaal wortels hebben, moet het niet te hoog blijven.

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutes ago, pindarots123 said:

Ik denk dat je gewoon structureel iets fout doet bij het stekken maken. luchtbevochtiger is in zo'n DP tentje écht niet nodig, usbfannetje als afzuiging in 1 van de gaten steken is wel slim, verder gewoon een led-stripje van 10-15 watt aan het plafond hangen en de stekken in een propegator met deksel erop, gaten dicht 1e week, hoe moeilijk kan het zijn? Neem aan dat je je methodes ook aanpast telkens als het niet lukt? 

Je bent veel te omslachtig aan het denken voor een paar simpele stekken. 

Wanneer ik de bevochtiger niet plaats is de LV zo laag dat ze het ook niet halen. Natuurlijk kan ik voor die paar stekken een propegator gebruiken, maar dat is niet mijn doel. Mijn doel is een strak klimaat krijgen in een bepaalde ruimte. En of daar nou 10 stekken in staan of 1000, dat maakt verder niet uit.

Maar misschien ligt het probleem ergens anders, maar doe volgens mij niks gek.

Ik pak een strip eazy plugs, de hoeveelheid die ik nodig heb. 
Hou het onder de kraan tot zijknat

Snij een stek.
Haal het overtollig blad weg
Snij de steel schuin af. 
Schraap de buitenkant eraf onder
Haal de onderkant door de stekken gel
Steek hem in de eazy plug.

Dan de eazy plug strip de DP in.
LV 84%
Temp 22 tot soms dus 29 graden
Lamp: 5 watt led stripje
1 USB fannetje voor luchtcirculatie
1 bevochtiger 1 uur aan half uur uit cyclus. 

7 dagen lang was de temp rond de 24 graden en zagen ze er top uit minder dan 10% uitval
ergens dag 9 / 10 werd het warm buiten, binnen ook, 29 graden... Overal weer rot.
Dus vandaar mijn conclusie: volgens mij ligt het probleem bij de temperatuur? In die zin dus: het klimaat. 


Edit: Wat ik bedoel is, is dat die stekken met niet zoveel uitmaken, ik kan 'eeuwig' van die moeder afhalen. Ik gebruik ze gewoon om te oefenen om dat strakke klimaat te krijgen, of eigenlijk meer: ervoor te zorgen dat ik minimale uitval creëer.  Op dit moment heb ik heel veel uitval en ik denk dus dat dat komt door een kut klimaat.
 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat schrapen heeft ook geen zin. Je beschadigt alleen de boel maar.

Ik weet wel dat veel wietkwekers het doen, maar er is volgens mij geen enkele wetenschappelijke basis voor.

Rhizopon zegt dat ook: https://rhizopon.com/instructies/verwonden-stek-nodig

 

Een propagator is niets meer dan een hulpmiddel om niet je hele ruimte in dezelfde klimaat omstandigheden hoeven te brengen.

 

Ik denk dat je probleem meer te maken heeft met het feit dat ze nog geen wortels hebben. En dan staat zo'n steeltje daar maar in die natte bende.

Komt er wel genoeg zuurstof bij je steeltje?

Misschien dat de temperatuur daar nog een schepje bovenop doet.

 

Maar eerlijk gezegd: Stekken maken is een raar iets. Ik kut maar wat aan, en maak vaak mijn gereedschap niet goed schoon. Temperatuur let ik niet op. LV ook niet. is vaak zat rond de 40%. En toch slaat 90% van de stekken aan.

Een ander doet precies hetzelfde, maar dan met inachtneming van alle voorzorgsmaatregelen en de zogenaamde ideale omstandigheden en daar slaat bijna niks aan.

Dus aan mij heb je op het vlak van stekken maken een slechte adviseur. Want ik doe maar wat. Ik zorg wel voor voldoende zuurstof.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bruinevingers,

Haal je de stek blokjes uit het plastic? 

Laat je ze in het water staan met de onderkant? 

Wanneer zet je het klepje open in de propagator? 

Sproei je ze af en toe nat? Zoja, met wat? 

Ik weet dat het een beetje "simpele" vragen zijn, maar Just in case:innocent:

 

Ikzelf heb nu voor de eerste keer gebruik gemaakt van easy pluggen en alles worteld en blijft groen:tu

Water de pluggen in, net dat er een druppel water uit de onderkant van easy plug komt. 

snij de stekken met een scalpel schuin af, zet ze even tijdelijk in het water, zodat ze niet uitdrogen. 

Daarna haal je de stekken 1 voor 1 er uit doop ze in de Clonex gel en stop ze in de easy pluggen die nog IN de plastic houders staan. 

Daarna spray ik de stekken met Clonex mist en doe ik de deksel er op. 

De eerste dag laat ik de lucht gaten dicht, de 2de dag zet ik beide voor de helft open zodat er lucht in komt. 

Elke dag een keer de deksel er af en met de mist sproeien, na 10 dagen hadden mijne wortels (ligt aan het soort) 

Misschien dat je er iets mee kunt:tu

 

Voor de mensen die stekken willen maken, het lijstje:

Easy pluggen

Mist

Clonex gel

Propagator

Scalpel handvat

Scalpel mesjes

 

 

Gr, X

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was net bij een bedrijf dat een vertical farm in de stad heeft. Zag er echt heel vet uit. Maar de hele reden  dat ik zo'n klimaatkast wil(de) bouwen is omdat ik iets soortgelijks in het klein wil nabouwen uiteindelijk. Ik wil dus eigenlijk een klimaatcel maken maar een klimaatkast is me op dit moment al een brug te ver :P

In ieder geval, zij gebruikten lange rijen van een soort metalen geulen. Daarin lag een soort wit doek.
Nu wil ik dus in het klein zoiets namaken. Heb ongeveer 20m2 tot me beschikking, 2,5 meter hoog. Dus kan ongeveeer 60m2 beplanten. 

Maar weet iemand hoe die geulen heten? Kan ik eens kijken of ik dat ergens goedkoop op de kop kan tikken. 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat had je bij dat bedrijf moeten vragen... :whistling

Dakgoot mss bruikbaar??

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar gaan ze weer. Donkere verkleuring in de punten schutbladeren ---> dood. 
Donkere verkleuring in de nieuwe aangroei --> dood 

Wordt een soort donkerbruin dan zwart dan necrosis. 

Dit heb ik dus elke keer. Echt elke keer. Terwijl ze wel gewoon wortels hebben aangemaakt. 

stekdood.jpg

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb nu maar een mini afzuiger van 250m3 erin gehangen op een controlertje, laagste stand, maar trekt nog steeds de lv naar 70%, maar dan is er iig lucht cirulatie. 
Weet het ook niet meer hoor.  

Nieuwe batch staat er nu in, van de vorige is 100% overleden. Nieuw ten opzichte van vorige keer is: stabiel op 20 tot 23 Graden gedurende de hele dag. Afzuigertje geplaatst voor lucht circulatie. 

LV was voorheen rond de 84% maar die afzuiger trekt hem naar 70%... kijken wat er gebeurd... 

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/14/2020 at 11:12 AM, bruinevingers said:

Op dit moment heb ik heel veel uitval en ik denk dus dat dat komt door een kut klimaat.

Kiemplantziekte.

Je stekkies gaan kapot aan een schimmelinfectie.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen ID wat het nu uitiendelijk was, maar sinds ik ze op een andere plek heb waar het 22 graden stabiel is, heb ik geen problemen meer en 10% uitval de laatste batch. Beter dan 100% ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...