Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Hoeveel CO2 produceert een plant 's nachts?

Recommended Posts

Op een buitenlands forum las ik het verhaal van een kweker die zijn hok volledig luchtdicht had gemaakt.

Koeling met een airco en hij voegde CO2 toe gedurende de dag, tot een waarde van 1500 ppm.

's Nachts voegde hij geen CO2 toe.

Hij gaf aan dat in de ochtend de waarde in zijn totaal afgesloten hok (hij zoog ook niet minimaal af voor de stank o.i.d.) was opgelopen tot 2000 ppm.

Dus zonder dat hij zelf CO2 toevoegde. De planten hadden dit zelf geproduceerd.

Mij leek het nogal hoog.

Maar heeft iemand hier al eens ooit 's nachts de CO2 gemeten in zijn hokje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat er weinig mensen zijn die volledig gesloten kweken hier. Dus dan heeft zo'n meting natuurlijk ook niet zo'n zin.

Kan me voorstellen dat als je een lage ruimte helemaal vol stouwd en niks afzuigt, het wel zal stijgen. Maar hoeveel dat dan is.

Weet dat el capitano wel eens zei dat co2 toevoegen in een (semi)gesloten ruimte helemaal niet nodig was door de co2 productie van de planten zelf. Maar daar geloof ik helemaal niks van :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zou je dus als je 2 (totaal luchtdichte) ruimtes naast elkaar hebt (een dag- en een nachthok) deze met elkaar kunnen verbinden en dan zou de nachtruimte de dagruimte voorzien van CO2.

Het zou mooi zijn, maar ik denk niet dat het kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn weten is de natuur zo bedoeld dat er een balans is tussen de uitstoot van co2 door dieren en de opname van planten. Dat zou dan betekenen dat planten toch echt aanzienlijk meer op moeten nemen dan dat ze zelf uitstoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, je moet toch 's nachts ook nog flink afzuigen om de LV onder controle te houden? Maar ja, moet toch eens een keer weer aan de slag.

Die twee hokken gekoppeld aan elkaar gaven ze met opti toch ook aan? Dat de nacht kant dan extra CO2 produceert voor de dag kant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, die bij die 1 + 1 = 3 optie ging het vooral om de uitwisseling van warmte en om op die manier de LV onder controle te houden.

Dus de hitte van het daghok werd deels gebruikt om het nachthok op temperatuur te houden zonder verwarming.

Doorat je de hitte gebruikte voor opwarming, kon je in beide hokken toe met een kleinere OC dan je normaliter voor een hok van die afmeting moest gebruiken.

CO2 voegde je gewoon toen met een brander of flessen. Er werd wel CO2 uitgewisseld tussen de hokken. Sommige kwekers dachten dat je planten kon vergiftigen door CO2 toe te dienen in de nacht, maar dit bleek niet waar. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...