Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

 

11 minutes ago, P H donner said:

@cityboxer  Het kweek verhaal Led ,is vaak een vriend van Rot.  Zoveel rot zag je in het HPS tijdperk een stuk minder. 

Meer toppen, meer kans op rot. Zal ook veel met genetica te maken hebben.

Edited by Limbic

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, P H donner said:

@cityboxer  Het kweek verhaal Led ,is vaak een vriend van Rot.  Zoveel rot zag je in het HPS tijdperk een stuk minder. 

Wellicht heeft het er mee te maken dat toppen onder led minder warm worden.

Minder warme toppen + warme omgevingslucht = meer kans op natslag.

Zonder natslag ook nauwelijks tot geen kans op toprot, volgens onderzoek. Of je moet een hele hoge LV hebben van 95%.

Dus zorgen dat je toppen warmer worden, zou een deel van de oplossing kunnen zijn.

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is het hum nou juist @Limbic Amnees geeft zover ik dr ken ,vrijwel géén rot.  Allen met de Led draaitjes die ik hier zie is het schering en inslag.  Meer toppen meer kans op rot , die snap ik niet.... de bezetting is goed hier. 

Het zal vast iets met straling warmte te maken hebben.  
En denk dat een hybride setup dé oplossing is. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met amnees inclusief led nog nooit toprot meegemaakt. En ik heb maar 1 kleine klipfan draaien. Wat ik wel anders doe dan de rest (tot zover ik kan zien) is dat de afstand van mijn COB led en toppen minimaal is, 10 a 15 cm.

Ook is mijn klimaat meestal rond de 30°graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een andere manier om je toppen warm te houden.

Lijkt me onzinnig om direct weer met een hybride oplossing te komen.

Bij led is ook redelijk wat warmte aanwezig, alleen zuigen we die meteen af.

Als je die nu niet meteen afzuigt, maar langs je planten laat gaan, heb je misschien net dat beetje extra warmte op je toppen om natslag te voorkomen.

 

Waar je ook iets aan zou kunnen doen (maar dat geldt evenzo voor onder HPS) is om voordat het licht aangaat, je planten al iets opgewarmd zijn.

Dat heeft Racker volgens mij al uitvoerig besproken. Want als de ruimte snel warm wordt en je planten nog een tijdje koud blijven, dan heb je bij een hoge LV veel kans op natslag.

En wat @greentjeonatrip ook al aangaf: Het verschil tussen dag- en nachttemperatuur niet te groot laten worden. Stel even dat je 23 graden en 28 graden zou aanhouden. Dan is aan het einde van de nacht je top 23 graden. Minder kans op natslag als bij top van 18 graden.

Of zorgen dat in ieder geval in de nacht en bij het licht aangaan, de LV laag is. Want bij lagere LV ligt ook het dauwpunt op een lagere temperatuur. Bij een lage LV slaat er bijvoorbeeld geen vocht neer op een top van 18 graden en bij hogere LV wel. Kijk maar op deze dauwpuntcalculator.

 

Nu weet ik niet precies hoe snel de warmte in een ruimte met led oploopt.

Bij HPS kan dit snel gaan, en dan is het verschil tussen een nog koude top (na de nacht) en de omgevingstemperatuur misschien snel groot. Maar tegelijkertijd warmt HPS de top ook snel op, door de stralingswarmte. Hoe snel dit gaat... dat zal bepalen of er vocht op de top neerslaat, ja danwel nee.

Bij led blijft de top nog wat kouder door het ontbreken van stralingswarmte. Maar de ruimte warmt wellicht ook niet zo snel op. Dus dan is het verschil tussen topwarmte en omgevingswarmte misschien ook niet zo groot en warmen zowel de top als de omgeving gelijktijdig op. Maar ik heb geen idee hoe snel een ledruimte op temperatuur is door convectiewarmte.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, P H donner said:

Amnees geeft zover ik dr ken ,vrijwel géén rot.  Allen met de Led draaitjes die ik hier zie is het schering en inslag.  Meer toppen meer kans op rot , die snap ik niet.... de bezetting is goed hier. 

Ik doelde inderdaad op een grotere bezetting in de ruimte door meer lummen. Gebruiken die andere dezelfde stek als jou?

Het is niet led licht dat rot veroorzaakt, maar de omstandigheden die het blijkbaar creëert en je op moet handelen, net als dat toen was in de hps tijd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Limbic said:

 

Meer toppen, meer kans op rot. Zal ook veel met genetica te maken hebben.

Daarbij ook een stuk compacter:rolleyes:

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb met Hps nog nooit rot gehad met dit soortje, maar ook nog nooit zulke hoge lv. Het verrotte was dat tijdens de groei me lv elke x laag was rond de 40-50% en eind bloei 55-65%.

bij volgende locatie komt er een hps tent en een led tent.
hopelijk zorgt dat de hps tent de lv laag houd.
komt ook nog een Zeus aan dus Ff kijken hoe we de beste setup krijgen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eind gewicht is 760.
erg tevreden mee helemaal omdat ik maar 52 dagen gestaan heb.

Enigste nadeel is dat best veel klein spul is 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine topjes of niet, 152 gr per plant is een mooie score. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Buyuk said:

Kleine topjes of niet, 152 gr per plant is een mooie score. 

Dit, gefeliciteerd er mee man

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Het is toch al lang bekend dat het helemaal niet relevant is hoe hoog je rlv is zolang die maar niet op je plant neerslaat? Dus idd wat je zegt over Racker deed ik ook, ik had een nacht RLV van 90% of hoger maar anderhalf uur voordat de lichten aan gaan, ging de bouwdroger en de kachel aan. De RLV wilde ik dan naar 60-70% trekken en de temperatuur naar de uiteindelijke kweek temperatuur. Dan worden je toppen echt niet nat hoor. Dat heeft niks met HPS of LED te maken.

En ik hoor nu steeds mensen om me heen die zeggen dat LED de beste technologie is maar er moet wel een onvochtiger bij. Ik denk dat een onvochtiger plus LED in verhouding minder efficient is dan een LED + HPS. Dus ik snap de weerstand tegen die combinatie niet. Jammer dat ik geen hokjes meer heb maar is er dan helemaal niemand op dit forum die dat gaat proberen? Ik heb het forum een beetje doorgenomen afgelopen weken en het lijkt alsof hier al maanden zo niet jaren tegenaan gehikt wordt! Toen ik na jaren een van de eerste topics las over LED en dat het zo'n hoge efficientie heeft was dat in mijn hoofd direct de best of both worlds. Het lijkt mij een no-brainer dat hybride de makkelijkste en meest efficiente oplossing is. HPS is efficienter dan een onvochtiger/kachel. Misschien ontbreekt het hier aan pioniers of misschien ben ik er al te lang uit... De tijd zal het leren...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/7/2020 at 10:48 AM, M0251 said:


erg tevreden mee

Enjoy!

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, cityboxer said:

 Ik denk dat een onvochtiger plus LED in verhouding minder efficient is dan een LED + HPS. Dus ik snap de weerstand tegen die combinatie niet. Jammer dat ik geen hokjes meer heb maar is er dan helemaal niemand op dit forum die dat gaat proberen? Ik heb het forum een beetje doorgenomen afgelopen weken en het lijkt alsof hier al maanden zo niet jaren tegenaan gehikt wordt! Toen ik na jaren een van de eerste topics las over LED en dat het zo'n hoge efficientie heeft was dat in mijn hoofd direct de best of both worlds. Het lijkt mij een no-brainer dat hybride de makkelijkste en meest efficiente oplossing is. HPS is efficienter dan een onvochtiger/kachel. Misschien ontbreekt het hier aan pioniers of misschien ben ik er al te lang uit... De tijd zal het leren...

@cannarie kweekt zo dacht ik, in het midden HPS en langs de zijkanten LED.

Denk genoeg verslagen van hem te vinden op het forum.

Edited by upheaval

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ cityboxer

Waarom zelf geen hok meer?

Veel kwekers nemen Led zodat ze dichter op het gewas kunnen. Daarnaast nog de besparing op energy.

Hoe zie jij een combi van HPS met Led in bijv. een 1.20x1.20  tent

Share this post


Link to post
Share on other sites

@al green Er zijn inderdaad formaten waarbij dat geen nut heeft. Ik heb al een hele poos geen geschikte ruimte dus ja...

 

Er zijn inderdaad formaten waarbij dat lastig is, bij zulke kleine setups mischien een 315watt CMH lampje combineren met LED? Zodat je wel de stralingswarmte hebt?  Dat kan natuurlijk ook in een 2.4x2.4m tentje wat ik altijd had maar wat meer van beide.

 

Daarbij denk ik dat wat wat @Kees A zegt klopt:

On 9/6/2020 at 1:10 PM, Kees A said:

Minder warme toppen + warme omgevingslucht = meer kans op natslag.

Dus zorgen dat je toppen warmer worden, zou een deel van de oplossing kunnen zijn.

 

 Als je normaal vanuit de koude nacht de lichten aan doet en je gebruikt LED dan warmt de ruimte op maar de toppen duren lang omdat er geen stralingswarmte is. Maar bij HPS  wordt de ruimte warm maar de toppen warmen sneller op doordat ze niet alleen omgevingswarmte krijgen maar ook stralingswarmte. En iedereen weet hoe sneller ze opwarmen hoe minder condens er op neer slaat. Bovendien droogt een vochtige top met stralingswarmte veel sneller dan zonder stralingswarmte.

 

@upheaval Mijn excuses, dat wist ik niet. Ik had tot nu toe niemand zijn (kanarie) snavel open horen trekken dus ik ging er fout vanuit dat er niemand dat deed. Vraag me alleen wel af in welke verhoudingen hij dat dan deed. Als de LED maar 10% van de totale lichtopbrengst doet dan ben je natuurlijk nog gewoon HPS aan het kweken en andersom. Denk dat als je 60% van het een of het ander doet dat je dan wel kunt spreken van hybride.

 

 

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/13/2020 at 9:52 PM, cityboxer said:

Vraag me alleen wel af in welke verhoudingen hij dat dan deed.

in het midden een 750W DE HPS en langs de randen ca 650W aan H-influx led strips.

20200627_090536.jpg

HPS in het midden valt buiten de foto, maar die kan je er vast wel boven inbeelden.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

welke soort is dit, rechts is wel een groene godzilla hahaha.

Ja ik zou ook zo hps combineren met led, maar ik heb niet echt een warmte of kou probleem.

Daarom weinig reden om dit te gaan doen.

Is veelal meerdere hps of een kleine tentje met een paar led lampen.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie Ja dat is wel echt een hybride kweek! Waarom heb je dat zo gedaan? Wat zijn de voordelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, cityboxer said:

Waarom heb je dat zo gedaan? Wat zijn de voordelen?

Ik werd hebberig gemaakt door goede verhalen over die strips. Maar zat net 2 rondes in 2 nieuwe 750W DE lampen, dus wilde die nog niet weg doen.

Maar er zitten zeker voordelen aan. Je hebt de efficientie van de leds maar toch ook de stralingswarmte van hps. Ik heb nooit met alleen led gekweekt, maar dat zou in de winter toch een pluspunt moeten zijn. En het helpt denk ik ook mee in het tot op zekere hoogte voorkomen van rot. Daarnaast hangt de Hps-lamp verder van de wanden en zou deze op die manier ook minder wandverliezen moeten hebben. De leds die wel tegen de wanden hangen geven van zichelf al weinig wandverliezen omdat je ze erg laag kunt hangen.

Ander bij komend voordeel in mijn situatie is dat ik de rijen ledstrips naar binnen en naar buiten kan schuiven. Ik heb de afgelopen rondes nogal lopen kloten met het niet vol krijgen van mijn hok en zo kon ik de lichtverliezen erg beperken.

 

11 hours ago, Fatamorgana said:

welke soort is dit, rechts is wel een groene godzilla hahaha. 

The Ultimate van Dutch Passion. Dit komt uit mijn kweekverslag van eerder dit jaar.

Bij die top rechts voor was er iets fout gegaan bij het fimmen :)

Dat werd uiteindelijk deze..
20200717_015812.jpg

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie dan mag er wel regelmatig iets mis gaan met dat fimmen toch  :D

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n dikkerd is natuurlijk leuk voor de leuk. Maar ik werk met weinig planten die dus de breedte in moeten en een egaal veld is ook wel fijn.

En als je die top dan een week eerder moet oogsten en de helft weg kan gooien ivm rot, had ik toch liever een aantal kleinere ipv 1 grote (thats what she said? :wacko:). Dat was met deze top trouwens niet aan de hand gelukkig

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/6/2020 at 1:31 PM, P H donner said:

 Allen met de Led draaitjes die ik hier zie is het schering en inslag.  Meer toppen meer kans op rot , die snap ik niet.... de bezetting is goed hier. 

Het zal vast iets met straling warmte te maken hebben. 
 

Donneer; aangezien jij hier alle bewegingen op het forum volgt kun jij ook vast zeggen of al die mensen met een gesloten (airco) systeem werken of gewoon met afzuiging? Koelen met een airco geeft een veel lagere RLV dan via afzuiging...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...