Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
komando

Passieve inlaat afstand tot muur

Recommended Posts

Ik wil 2 keer een passieve inlaat in m’n tent aan de muurkant. Er zit maximaal 1-2cm van de passieve inlaat tot de muur. Is dit voldoende?

heeft een passieve inlaat echt ruimte nodig of is die kleine spleet ruimte voldoende om lucht uit de kamer te zuigen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal bijvoorbeeld ook te maken hebben met hoe groot de tent is. Bij een klein tentje heb je al weer heel wat minder lucht nodig dan als bij een grote tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij moet je het zo zien..

Als je de omtrek van de passieve inlaat vermenigvuldigt met die 1 a 2 cm en de uitkost is kleiner dan de cm2 van het oppervlak van je passieve inlaat. Dan wordt die uitkomst het effectieve oppervlak van je inlaat. Of dat voldoende is, is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een tent van 3x1,5x2,4m en deze staat in een kamer van 3,73x2,07x2,65m
 

Wat ik bij nader inzien wil doen is 2x inlaat aan de kant waar meer ruimte zit en de derde inlaat moet helaas wel aan de muurkant. Ook al is de cm spleet klein, hij heeft wel de hele oppervlakte van de muur dus om lucht aan te zuigen. 
 

gebruikte uitlaat: 315mm

passieve inlaat 3x315mm
 

wat denken jullie?

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tent is veel te groot voor die ruimte. Je hebt ook nog ruimte nodig om de deuren te openen, bij de potten te kunnen, ze er in en uit kunnen halen etc. En ga je die kamer verder nog wel actief van lucht voorzien en blaas je ook af naar buiten/andere ruimte? Anders ga je nog tegen véél meer problemen aanlopen in de nabije toekomst..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga kweken met led

2x de lumatek Zeus 600w pro en 1910m3 afzuiging 

ik blaas direct uit naar buiten via een raam dat op en kiertje staat. Voor de deur is er nog ongeveer een meter ruimte om open te kunnen. Dat heb ik net niet meegenomen in de oppervlakte omdat het een inham is in de kamer puur voor de deur.

potten hoeven de tent niet uit. Ik ga werken met een rdwc systeem. Ben het wel met je eens dat het allemaal wel heel krap is! Haha 

heb op de lange zijde van de tent ongeveer 50 cm over de gehele lengte, dus daar kan ik in principe redelijk makkelijk naar de tent toe en eventueel de tent in.

de korte zijde heeft iets van 65cm ruimte, maar daar komt de watertank en de waterkoeler. Blijft niet heel veel ruimte meer over.

het gaat mij nu vooral om de passieve inlaat of die wel voldoende ruimte heeft tot de muur en dus genoeg lucht kan afzuigen? 

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zitten er ook luchtinlaten aan de korte zijde waar de watertank en de waterkoeler staan? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee helaas het is een mammoth elite 300L HC en die heeft geen gaten aan die zijde. Wat ik eigenlijk wel vreemd vind maar goed 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nagenoeg een identieke setup als de jouwe, maar je afzuiging is echt een zware overkill haha.
Ik heb 1500 m3 en een 1250 m3 filter en dat is al veel te veel met LED lampen.
Let er ook op dat in 't najaar je luchtvochtigheid omhoog knalt als je uitblaast ''via een raam dat op een kiertje staat''.
Ik deed dat ook, heb het nu netjes afgewerkt, maar voorheen was het continue vochtig in m'n kamer.
Ik heb ook geen gaten aan de zijkant, zwaar irritant, als ik dat van tevoren had geweten had ik deze tent ook niet gekocht.
Maar uiteindelijk is het gelukkig allemaal opgelost. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het klopt dat het overkill is, maar gelukkig is die helemaal te dimmen! 
 

ik heb om het raam natuurlijk wel een bekisting gemaakt waar ik de slang op heb aangesloten. Deze is compleet luchtdicht. Hoezo zou de kamer dan te vochtig worden? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maarja, als je in de praktijk maar een m3 of 1200 gaat afzuigen maakt dat beetje minder passieve inlaat ook geen reet meer uit.

Weet niet wat voor filter je wil gaan gebruiken trouwens, maar is denk ik wel handig om een wat kleinere filter met een verloopstuk op de afzuiger te plaatsen. Ze schijnen het niet zo goed te doen namelijk als je er structureel relatief heel weining lucht er doorheen trekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet helemaal hoe ik dat voor me moet zien. Neem aan dat je niet 2 filters op 1 kanaal gaat zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie het zo:

filter -> afzuiger -> inline filter -> buiten

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, komando said:

Nee helaas het is een mammoth elite 300L HC en die heeft geen gaten aan die zijde. Wat ik eigenlijk wel vreemd vind maar goed 

Als je alsnog problemen krijgt met aanzuigen, maak je gewoon zelf een gat aan de zijde waar er nu nog geen zit.

Als je mooi wilt doen, zet je er een flens in die je naar gelieven kunt openen of sluiten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500m3 lijkt me wel een mooi maatje voor die setup (nog iets aan de grote kant mischien), maar snap alleen je keuze voor het tweede filter niet zo. Bang dat de eerste filter geur door gaat laten ofzo? Dat maakt dan wel de keuze voor die grotere zuiger een logischere, omdat je je luchtkanaal zo wel extra af gaat knijpen

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

Als je alsnog problemen krijgt met aanzuigen, maak je gewoon zelf een gat aan de zijde waar er nu nog geen zit.

Als je mooi wilt doen, zet je er een flens in die je naar gelieven kunt openen of sluiten.

Heb je daar ervaring mee een gat maken in je tent? Ik heb het met een dp90 wel moeten doen, maar daar kreeg je de snijset en flens bij in

 

1 hour ago, cannarie said:

1500m3 lijkt me wel een mooi maatje voor die setup (nog iets aan de grote kant mischien), maar snap alleen je keuze voor het tweede filter niet zo. Bang dat de eerste filter geur door gaat laten ofzo? Dat maakt dan wel de keuze voor die grotere zuiger een logischere, omdat je je luchtkanaal zo wel extra af gaat knijpen

Precies daarom idd. Wil absoluut geen geur door naar buiten, vandaar twee filters en daarom ook iets grotere afzuiger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb verschillende gaten in tenten geknipt. 

Maar ik ben meer van het pragmatische dus ik plak het gewoon weer dicht met een stuk stof en duc tape als het moet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat niet zo zitten in een tent van 1000 euro haha 

 

ik ga 2 inlaten onderin doen waar er genoeg ruimte is en 1 via de zijkant dan alsnog, maar die zit dan bovenin. Met een luchtverdeelslang verdeel ik de lucht dan naar beneden

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je hebt (theoretisch gezien) liever dat je planten het minder doen, dan dat je een gat knipt in een tent?

Wat kan jou het nou rotten dat er een gat in zit?

Of wil je hem nog ooit gaan verkopen en denk je dat - net als bij een 2de hands auto met een deuk - dat je er dan minder voor krijgt?

Maar ieder zijn ding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...