Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Master Kush onder zelfbouw ledlamp en in een grote rfx-bak

Recommended Posts

Ik ben klaar met mijn zelfbouw led-lamp (zie topic:

Nu ga ik voor het eerst kweken onder led en ook met nieuwe voeding (GHE). Dus ik kan alle hulp gebruiken.

 

Set-up:

-          Houten kweekkast (95 x 120 x 200 cm).

-          Led-lamp: 480 watt – Samsung H-influx (3.000 K)

-          Eb- en vloed systeem (geautomatiseerd) – 120 liter capaciteit

-          Afzuiging: Torin slakhuisventilator 700 m3/h in zelfgemaakt kist (rechtstreeks naar buiten)

-          Filter: CAN filter 700 m3/h

-          Dimmer ventilatie: Frequentie gestuurde regelaar CLI-MATE FC2010-T 7 ampère

-          Eén zwenkventilator op rails

-          Dubbele actieve inlaat (computerfans Ø 200 mm – 2 x 140 m3/h maximaal) – lucht vanaf de inpandige vooruimte (dus op temperatuur)

-          Extra passieve inlaat Ø 125 mm 3 stuks

-          Brandveiligheid: Mabo brandblusser in elke kast en een automatische poederblusser in de voorruimte

 

Voeding:

Als voeding gebruik ik de GHE FloraNova lijn. Deze is compleet nieuw, dus wil ik gewoon in eerste instantie het schema van GHE aanhouden.

 

Substraat:

Ik kweek op RFX. Alleen niet in potten maar in één grote bak van 95 x 120 x 30 cm (circa 350 liter).

Hiervoor heb ik in de houten kast een aflopende bodem gemaakt. Vervolgens deze in de epoxy gezet.

large.1974073351_foto1.jpg.3bb6fb87907fb0b742d8d7fe1e9bbc8c.jpg

 

Daarop liggen 1 cm hoge plastic u-profielen met daarop louvre roosters. Zodat ik een ruimte krijg onder het substraat voor de afwatering.

large.2007668699_foto2.jpg.03b8cc9f112a20b55e62d4f0abe891f0.jpg

large.1271575433_foto3.jpg.5a66c78fa96643edcd714a592394eaf2.jpg

Het rooster heb ik bekleed met plastic vliegengordijn, zodat de rfx niet door het rooster heen kan en de pomp verstoppen.

large.1405311025_foto4.jpg.32212b5aefc1003beeda37c0b136c25d.jpg

Vervolgens heb ik de hele bak vol RFX gestopt.

large.374167373_foto5.jpg.09cac985713b68203c62ede182a612b3.jpg

Ik heb nu al drie rondes gedraaid op deze methode en het bevalt me goed. Behalve dat het doorspoelen meer water vraagt heb ik nog geen nadelen ondervonden. Omdat ik tegelijkertijd water erin kan pompen en weer kan afpompen naar een vat of riool, ben ik heel flexibel in het doorspoelen. Wat ik heel prettig vind.

Enige is dat bij de start van een nieuwe ronde ik niet te snel weer water moet geven. Anders hebben de wortels teveel water tot hun beschikking, waardoor ze niet flink groeien. Hier merk je later weer de nadelen van. Dus ik wacht echt 14 dagen voordat ik weer voeding geef voor de tweede keer.

Soort:

Ik kweek ditmaal met Master Kush. Dit is nog een moeder die ik had en die flinke compacte toppen oplevert. Maar door de warmte van de HPS werden ze niet mooi. Vandaar dat ik nu onder het koelere led het nogmaals ga proberen. Ik verwacht namelijk dat ze hier goed tot haar recht komt.

De stekken zijn wel heel klein en niet mooi. Dit komt doordat ik aan het kloten was in de klonerbox, maar dit mislukte elke keer. En heb toen wat stekken moeten snijden van plekken die je normaal niet pakt (de rest was al op). Ook hebben ze maar kort gestaan en dus niet voor gegroeid. Ze zullen dus wel langer in de groei moeten staan dan normaal.

Soortje is normaal na 9 weken klaar. Ik heb 8 stekjes geplant.

large.393119798_foto7.jpg.70196acf9891755173c6b4af4523d0a1.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er super netjes uit. Ik ga je volgen. En idd heeel kleine stekjes...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je water geeft spuit je het dan van  boven met die oranje slang erover heen?  Of komt het water ergens van onder naar boven?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben er nog een Vakman bij :)

Super strak allemaal, DIY lamp ziet er ook erg netjes uit. Succes

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, JackyH80 said:

Als je water geeft spuit je het dan van  boven met die oranje slang erover heen?  Of komt het water ergens van onder naar boven?

In principe van onder loopt het erin tot boven. Ik kan met mijn vat van 120 liter exact tot aan de rand van de bak vullen als ik dat zou willen.

Die slang gebruik ik om te spoelen of als ik handmatig voeding geef. Ik heb het gevoel als je van boven geeft, je de oude voeding er eerder uit drukt naar onder. Dus ik doe ook regelmatig zo voeding geven.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er superstrak uit allemaal!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste vraag: kan de led-verlichting gelijk vol aan? Hij geeft geen warmte af. Dus alleen de lichtdruk kan eventueel de stekjes teveel zijn. Maar kan dat überhaupt? Mijn ervaring met HPS is dat de temperatuur maatgevend is. Met lichtdruk heb ik nog nooit rekening gehouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja zeer mooi allemaal!

Ben erg benieuwd!

11 hours ago, Jakkes said:

Hier merk je later weer de nadelen van. Dus ik wacht echt 14 dagen voordat ik weer voeding geef voor de tweede keer.

Krijg je hierbij geen problemen met een te veel oplopende ph dan?

En sproei je dan wel de toplaag regelmatig om het niet te ongelijkmatig uit te laten drogen? Kan me voorstellen dat je wortels anders allemaal onderop gaan zitten.

Zou je de planten dan niet beter eerst iets groter kunnen laten worden voordat je ze in die grote bak zet? Scheelt je gelijk ook een boel stroom, omdat je niet dat hele oppervlak hoeft te belichten voor die paar sprietjes.

Hoe vaak geef je water als de planten op hun max drinken? En trekt het dan allemaal een beetje gelijkmatig droog (voor zover je dit kunt nagaan)?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je weet en ik al een keer eerder had aangegeven ben ik persoonlijk geen fan van 1 grote bak rfx, maar dat terzijde. Met nieuwe rfx is het nog wel te doen maar wanneer je het een paar  rondes hergebruikt, valt het steeds meer uiteen en zal het door je louvreroosters heen gaan en op de bodem blijven liggen/ opgezogen worden door de pomp, maargoed dit zal je tegen die tijd wel gaan tackelen door bijv. overal vliegengaas te doen bijv. 

Tevens vraag ik me af hoe je te werk gaat aan het einde van de ronde. Snij je de stammen er uit en laat je alle wortels gewoon zitten en druk je er 8 nieuwe stekken in? Of ga je op je knieen voor die bak voorover buigen en met je handen de rfx uit elkaar trekken en husselen? 

Zelf groei ik stekken eerst voor in 2 literpotten (dan kunnen ze na overpotten direct op 12/12), maar de lamp gaat altijd vol open, desnoods hang  ik het armatuur dan gewoon iets hoger. 

succes:tu

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd heel mooi gemaakt maar ik vraag me zelf af wat het voordeel is van een bak vol rfx tov losse potten? Tenminste waarom je het wilt doen? Zo lijk je me totaal niet flexibel. Daarnaast ben ik me aan het bekijken hoe je precies je drain meet,dus je gemakkelijk je laatste druppels kan opvangen. Als jouw bak mooi schuin staat hoef je daar niet eens een pomp in te zetten maar had je ook voor een afvoer kunnen kiezen,dan kon je makkelijk iedere keer daar je laatste druppels kunnen in opvangen. En hergebruik je je voedingswater niet?  Waar staat je vat? En hoevaak geef je water per week?

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

Krijg je hierbij geen problemen met een te veel oplopende ph dan?

Ik merk dat de ph wel omhoog gaat ja. Als ik dan weer voeding geef is de drain een stuk hoger. Wat betekent dat de ph is opgelopen. Problemen heb ik er niet van ondervonden. 

Quote

En sproei je dan wel de toplaag regelmatig om het niet te ongelijkmatig uit te laten drogen? Kan me voorstellen dat je wortels anders allemaal onderop gaan zitten.

Dat doe ik inderdaad in het begin wel. Maar echt minimale hoeveelheid. Puur om te zorgen dat ze goed aanslaan en de wortels meer oppervlak pakken.

Quote

Zou je de planten dan niet beter eerst iets groter kunnen laten worden voordat je ze in die grote bak zet? Scheelt je gelijk ook een boel stroom, omdat je niet dat hele oppervlak hoeft te belichten voor die paar sprietjes.

Had ik kunnen doen ja. Normaal heb ik ook grotere stekken. Het voordeel is nu dat ze optimaal de ruimte pakken voor de wortels. Ze zijn niet begrensd door de kleine potten. Ik denk dat, behoudens het onnodig stroomverbruik, het beter zal zijn.

Daarnaast wilde ik gewoon starten met de led lamp en had ik geen geduld meer om te wachten.

Quote

Hoe vaak geef je water als de planten op hun max drinken? En trekt het dan allemaal een beetje gelijkmatig droog (voor zover je dit kunt nagaan)?

Na de derde week bloei geef ik om de dag water. Meestal moet ik zo’n 20-30 liter aanvullen in het vat. Een gedeelte daarvan verdampt natuurlijk ook. Onder led zal dit minder worden denk ik.

In de eerste ronde met een grote bak heb ik weleens gaten gemaakt tijdens de kweek. Dit om te kijken hoe het droog trekt. Ging vrij egaal. Behalve als de planten niet gelijk waren in grote. Maar op zich maakt dit niet uit als je om de dag water geeft. Dan blijft alles toch vrij constant.

1 hour ago, pindarots123 said:

Zoals je weet en ik al een keer eerder had aangegeven ben ik persoonlijk geen fan van 1 grote bak rfx, maar dat terzijde. Met nieuwe rfx is het nog wel te doen maar wanneer je het een paar  rondes hergebruikt, valt het steeds meer uiteen en zal het door je louvreroosters heen gaan en op de bodem blijven liggen/ opgezogen worden door de pomp, maargoed dit zal je tegen die tijd wel gaan tackelen door bijv. overal vliegengaas te doen bijv. 

Gelukkig heb ik al overal vliegengaas. Dus dit probleem ontstaat niet snel. Bij die andere bak ben ik nu aan de derde ronde bezig. Nog steeds geen problemen hiermee gelukkig.


Tevens vraag ik me af hoe je te werk gaat aan het einde van de ronde. Snij je de stammen er uit en laat je alle wortels gewoon zitten en druk je er 8 nieuwe stekken in? Of ga je op je knieen voor die bak voorover buigen en met je handen de rfx uit elkaar trekken en husselen? 


Ik trek alleen de stammen eruit en laat de rest zitten. Die vergaan gewoon. Husselen is geen doen en doen ze bij grote hokken ook echt niet.
 

Zelf groei ik stekken eerst voor in 2 literpotten (dan kunnen ze na overpotten direct op 12/12), maar de lamp gaat altijd vol open, desnoods hang  ik het armatuur dan gewoon iets hoger.

Doe ik normaal ook dat voorgroeien. Alleen had geen geduld meer. Wilde beginnen met de lamp.

Hoger hangen vind ik altijd zonde van de stroom. Ik dim dan liever. Effect blijft hetzelfde denk ik.

29 minutes ago, JackyH80 said:

Idd heel mooi gemaakt maar ik vraag me zelf af wat het voordeel is van een bak vol rfx tov losse potten?

Tenminste waarom je het wilt doen? Zo lijk je me totaal niet flexibel. 

 

Het grote voordeel vind ik dat er meer wortelruimte is. Als dit goed ontwikkeld heb je er in de bloei voordeel van.

Daarnaast een grotere vochtbuffer. Als je 4-5 dagen niets geeft gaat het nog steeds goed (heeft ook nadelen in het begin met spoelen).

En Ik heb nooit last van bladafval in het water en daardoor een verstopte pomp. Want deze blijft op de rfx liggen. Bij potten valt dit erlangs.

 

Quote

Daarnaast ben ik me aan het bekijken hoe je precies je drain meet,dus je gemakkelijk je laatste druppels kan opvangen. Als jouw bak mooi schuin staat hoef je daar niet eens een pomp in te zetten maar had je ook voor een afvoer kunnen kiezen,dan kon je makkelijk iedere keer daar je laatste druppels kunnen in opvangen. En hergebruik je je voedingswater niet?  Waar staat je vat? En hoevaak geef je water per week?

De drain meet ik door de laatste druppels op te vangen die bij de pomp in het verlaagde deel liggen. Gaat heel makkelijk. Er blijft altijd iets liggen.

Ik hergebruik het water wel. Dus die extra pomp heb ik wel nodig om het terug te pompen. Maar ook voor het spoelen is het fijn. Ik kan gelijk spoelen en afvoeren.

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 12 op 18/6.

Stekjes waren erg klein en daardoor duurde het even voor ze aansloegen en begonnen te groeien. Maar inmiddels gaan ze goed. Vind ze wel wat licht van kleur en sommige hebben wat paarse stelen. Wordt wel minder, dus zal wel aan de te vroege start liggen.

De stekjes zijn getopt omdat ik ze wat meer in de breedte wil.

Na de start de RFX niet meer bewaterd. Alleen de eerste dagen van boven wat gegeven.

De lamp op 5 cm van de planten. Na een paar dagen voluit op 480 watt gezet. Ze kunnen deze lichtsterkte goed aan. Wat wel een voordeel is tov hps. Hier was dit niet mogelijk om zo snel voluit te gaan.

Voor de rest weinig bijzonders te melden. 

 

43A8291E-B0EB-4794-93C5-537905DC47EF.jpeg

E0F59039-632D-47FC-86B9-0977A01FEF7F.jpeg

5824A896-04C0-421F-A811-10D414438738.jpeg

90EC2E87-B87D-4B3B-A457-6D01EA6EA6DB.jpeg

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met alle respect, maar voor stekken die 12 dagen lang in die gigabak rfx hebben kunnen wortelen, vind ik ze er erg iel en treurig uitzien. Ik hoop overigens dat 18/12 een typefout is :rolleyes:

Mijn mening is juist dat je lichtdruk voor deze kleine stekplantjes te hoog is. (uit zaad is een ander verhaal want die zijn sterker en kunnen in het begin al meer hebben) Ik begin de laatste draaien juist de dimfunctie van m'n leds meer te waarderen en zie, zeker in de begindagen, dat omgepotte stekken het beter doen met wat minder licht dan later in de groei/bloei. Daar waar ik niet (kan) dimmen, hang ik het armatuur gewoon wat hoger, vind jouw strips er te dicht op nu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

18/6 moest het zijn ja!!! Scherp opgemerkt.

Maar ik ben het volledig met je eens dat ze veel te klein zijn voor de tijd dat ze staan. Ze stonden in het begin dagen lang gewoon stil. De laatste dagen gaan ze wel goed, maar heeft te lang geduurd. Dat het door het licht komt kan zijn. Ik heb altijd juist geleerd om zo snel mogelijk veel licht erop te zetten. Misschien moet ik dit anders doen. Ik denk dat ze gewoon te klein waren, slecht van kwaliteit en te weinig wortels hadden. Maar ik denk dat het nu de goede kant op gaat.
 

Ik kan de strips enorm dimmen met een schroevendraaier. Is wel fijn inderdaad. Hoger hangen kost onnodig stroom en doe ik liever niet als ik kan dimmen. Dicht erop maakt toch niet uit met led dacht ik. Warmte krijgen ze zo nauwelijks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te veel licht als ze zo klein zijn lijkt me ook eerder slecht dan goed.  Al had @P H donner daar een andere mening over.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren was de ledlamp naar beneden gezakt. Heeft een tijdje tegen de planten gestaan. Hierdoor wat verbrand blad. Kon er ook nog wel bij.

Gelijk die katrollen vervangen door kettingen. Zo gebeurd het niet nogmaal.

Daarnaast geluisterd naar jullie en de lamp hoger gehangen. Kijken of dat ze dit fijner vinden.

IMG_1616.jpg

IMG_1617.jpg

IMG_1618.jpg

IMG_1619.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tip. Heb al nieuwe katrollen besteld met een aluminium binnenwerk en een slag groter. Als dat niet werkt koop ik jouw suggestie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Jakkes said:

Goede tip. Heb al nieuwe katrollen besteld met een aluminium binnenwerk en een slag groter. Als dat niet werkt koop ik jouw suggestie.

Ik heb deze

image.png.20e79e5e4458fc4baaa2ff43a532e252.png

 

Maar voor elke katrol geldt eigenlijk dat je hem eigenlijk dubbel moet zekeren door de een loshangend einde om het touw te knopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb die ook idd @Kees A zijn top dingen.

heb enkel wel voor veiligheid 2 per kant hangen om eventueel op te vangen als er 1 stuk gaat 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier doen de stekken het beter als hij minimaal 50cm er boven hangt bij de start in de bloei kan zelfs 10cm er vanaf.

Ik zou even een water pvc pijp in de hoek van je bak maken dan kun je zien hoeveel water er nog in je bak staan dan heb minder kans op bruine wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb jij nou 2 meter hoge deuren in die kast? Je moet toch je kettingen omhoog kunnen halen? of doe je dat tussen de profielen door en waar zit je schakelkast en van welk type

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mindere lichtintensiteit doen ze het hier ook beter met opstarten. ik kom niet boven de 500Umol per m2/s uit

De laatste week groei knal ik de lichtsterkte vol aan als ze goed aangeslagen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...