Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greenjoker

1ste keer rfx-1

Recommended Posts

goede dag mede kwekers,

ik heb een aantal vragen over rfx.

 

hoe vaak water geven? ( wil gaan eb/vloeden) .. ik lees verschillende verhalen wat zijn jullie adviezen.

hoe lang blijft de ph stabiel?    stel ik ben een paar dagen niet op locatie..( 3-5 dagen  ). moet ik dan werken met een ph controller?

welke voeding op rfx ?  kan ik gewoon a & B gebruiken  of heb ik nog meer nodig?( lees bij sommige waterstof perioxide ? )

en RFX voor de 2de keer gebruiken? hoe moet je dit spoelen  tot de juiste waarden.

hoor het graag van jullie! alvast bedanktB)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

water geven hangt er vanaf hoeveel liter potten en hoe warm het is en hoe hoog je vloed.

over het algemeen 1x in de 2-3 dagen en de eerste 2 week van boven water geven.

de ph loopt wat op met de tijd, dus 2-3 is om het nat te houden en om de ph te sturen.

ik gebruik van biogenetic a+b wortel + pk en wat boosters.

waterstof peroxide hoeft niet elke keer, soms een keer schoon water met een beetje a+b en silicium of wat waterstof doe ik wel eens.

dit helpt ook wel tegen zout vorming en oplopende ec.

gewoon spoelen tot je drain rond de 5.2-5.5 is in de groei geef ik 5.5 en in de bloei 5.7.

soms kan dit wat af wijken als je drain te hoog wat vaak in het begin voor komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankje voor je reactie  fata!B)

Ik wil gaan vloeden op 11liters , zo 5/6 cm ongeveer.

en de eerste 2 weken uiteraard van boven, zodat de wortels goed kunnen ontwikkelen.

Ik las bij iemand hier op het forum die elke dag water geeft ( weet niet meer wie ) maar elke 2-3 dagen zou top zijn:tu

 

Ik begrijp dus dat silicium de zelfde werking als waterstofperioxide heeft?

en in welke verhouding geef je dit meestel ? 1 op ..

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vloed (toen ik nog potten had) 8-10 cm hoog. Ik merkte dat dit onvoldoende is om het vocht voldoende hoog op te laten trekken in de pot. Dus 5-6 cm zou ik niet prettig vinden. Zo krijg je alleen onderin vocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee dit heeft niet dezelfde werking, is allebei iets anders.

silicium is voeding en waterperoxide is puur voor ontsmetten.

Edited by Fatamorgana
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik moet dus hoger dan 10 cm gaan vloeden..:o

ik dacht dat rfx zich zelf volzuigt met water  tot een bepaalde hoogte natuurlijk.

thanks voor in de info @Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee Moet niet, 5cm is ook prima want je rfx zuigt zich toch wel vol tot een bepaade hoogte. 
nieuwe rfx wat minder dan gebruikte maar dat maakt niks uit. Als je een keer vloed en je steekt je vinger boven in de rfx zal die zeker vochtig zijn wat voldoende is.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wiekspiet

Hoe hoog zuigt de RFX het water dan op volgens jou als je 5 cm vloed? 11 liter pot is 25 cm hoog. 20 cm??? Die ervaring heb ik namelijk niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat boeit het eigenlijk? De wortels groeien toch wel naar onder naar het vocht ,onder zitten ook de meeste wortels dus  wat boeit het of het tot boven zeikenat is?  Lijkt me niet een problem.

Zelf vloed ik iedere dag en in laatste weken 5x per dag ofzo.   Ik heb de theorie dat iedere keer als ik vloed dan pomp ik er automatisch een hele boel zuurstof via de wortels naar boven als er van onder water inkomt. Ik denk dat dit juist het grote voordeel is van eb en vloed. Daarnaast heb ik gemerkt dat je haast nooit te veel kunt geven bij rfx,want alles wat er te veel is loopt er weer na eb weer uit. Ik vloed nu 8min  en daarna duurt het nog ongeveer 10min dat het weer weg is. Is dus in totaal nog minder dan 20min. Naar mijn mening meer dan prima. omdat men zegt dat wortels die langer dan een half uur in het water liggen er pas schade aan ondervinden.  Daarom houd ik van korte vloedtijden.  Kan je naar mijn mening veel voordeel aan ondervinden ipv 1x in de 3 dagen vloeden. Maar goed er zijn  honderden meningen en manieren.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je gaat ipv potten met smart pots ofzo werken, dat zou in jou situatie beter van pas komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, JackyH80 said:

Maar wat boeit het eigenlijk? De wortels groeien toch wel naar onder naar het vocht ,onder zitten ook de meeste wortels dus  wat boeit het of het tot boven zeikenat is?  Lijkt me niet een problem.

Zelf vloed ik iedere dag en in laatste weken 5x per dag ofzo.   Ik heb de theorie dat iedere keer als ik vloed dan pomp ik er automatisch een hele boel zuurstof via de wortels naar boven als er van onder water inkomt. Ik denk dat dit juist het grote voordeel is van eb en vloed. Daarnaast heb ik gemerkt dat je haast nooit te veel kunt geven bij rfx,want alles wat er te veel is loopt er weer na eb weer uit. Ik vloed nu 8min  en daarna duurt het nog ongeveer 10min dat het weer weg is. Is dus in totaal nog minder dan 20min. Naar mijn mening meer dan prima. omdat men zegt dat wortels die langer dan een half uur in het water liggen er pas schade aan ondervinden.  Daarom houd ik van korte vloedtijden.  Kan je naar mijn mening veel voordeel aan ondervinden ipv 1x in de 3 dagen vloeden. Maar goed er zijn  honderden meningen en manieren.

Das de goeie vraag of een half uur al funest is voor de wortels van de plantjes. Dan zou het in de hydrocultuur branche een vet drama zijn als die wortels dag en nacht in het water staan.

Wel ben ik het er over eens, dat een korter en meerdere watergeef/voeding processen op een dag beter voor een plant zijn. Hoe dat met het onderaf vloeden zit. De ervaringen zijn dat de ene plant meer op neemt dan de ander. Dus de ene pot blijft na dagen zwaar, terwijl de andere pot schreeuwt om voeding en water. Niet elke plant is hetzelfde tenslotte. Dus blijft het afwegen hoe vaak en wanneer je gaat vloeden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Half uur lijkt met ook stug, maar in hydro is het natuurlijk wel de bedoeling dat er voldoende zuurstof in het water zit en blijft.

Als je gewoon water geeft, is het zuurstof na een tijdje wel op.

Maar in RFX zal het toch niet zo verzadigd zijn dat er overal water zit? Er zal toch her en der wel wat zuurstof tussen de vlokken zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, WeedRunner said:

Das de goeie vraag of een half uur al funest is voor de wortels van de plantjes. Dan zou het in de hydrocultuur branche een vet drama zijn als die wortels dag en nacht in het water staan.

Wel ben ik het er over eens, dat een korter en meerdere watergeef/voeding processen op een dag beter voor een plant zijn. Hoe dat met het onderaf vloeden zit. De ervaringen zijn dat de ene plant meer op neemt dan de ander. Dus de ene pot blijft na dagen zwaar, terwijl de andere pot schreeuwt om voeding en water. Niet elke plant is hetzelfde tenslotte. Dus blijft het afwegen hoe vaak en wanneer je gaat vloeden. 

hmm...als je met klonen werkt en ze zijn allemaal praktisch even groot, dan is het wortelstelsel ook haast hetzelfde. Dus dan heb je niet het verschil in zwaarte van potten. Dan drinken ze allemaal (ongeveer) hetzelfde. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Half uur lijkt met ook stug, maar in hydro is het natuurlijk wel de bedoeling dat er voldoende zuurstof in het water zit en blijft.

Als je gewoon water geeft, is het zuurstof na een tijdje wel op.

Maar in RFX zal het toch niet zo verzadigd zijn dat er overal water zit? Er zal toch her en der wel wat zuurstof tussen de vlokken zitten?

ja zodra ik eb dan loopt al het overtollige water weg en dan komt er idd her en der meteen weer zuurstof.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...