Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
al green

verschil HPS vs LED

Recommended Posts

Wat zijn nou de grote verschillen in verzorging van de planten bij gebruik Led vs Hps

 

-watergift ?

-groei/bloeitijd ?

-meer kans op rot

-?????????????????????????????????????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

@al green,

Deze ervaringen heb ik ook met led. 

Ik weet dat het niet echt onder verzorging valt, maar meldt het toch even :innocent:

-Meer eindgewicht over het algemeen. 

-Harde toppen. 

-Zeer compacte toppen. 

-Meer trichomen op de planten. 

-Koeler klimaat dan HPS

Of je met led sneller rot hebt dan met HPS zou ik zelf niet zeggen, maar het is wel een feit dat de toppen veel compacter zijn dus de kans kan wel groter zijn :whistle:

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten verdampen relatief wat minder en habben daardoor wat meer Calcium nodig in de voeding. Kan zijn dat jouw voeding al veel Calcium aan boord heeft, maar calcium gebrek is wel iets om op te letten dus.

Ik geef wel ongeveer evenveel water omdat er naar mijn mening meer biomassa in de tent staat. Per blad is er wel minder verdamping, maar als je meer blad hebt dan verdampt het uiteindelijk nog net zoveel. zeg maar.

Met led zuig je minder af en dan heb je dus al snel een hogere LV. Dat kan inderdaad ook meer kans op rot geven. Plus de compactere toppen inderaad. Al hangt dat ook wel weer af van hoeveel licht je geeft. Als dat nieet meer is dan met HPS dan zullen je toppen ook niet compacter worden. 

Hoe dan ook, vaak zie je dat je niet al te hard kan afzuigen als je de temperatuur ook nog redelijk omhoog wil houden. Plus dat je dus sowieso al minder afzuigt door het lagere wattage. Wat de hogere LV nog verder verergert.

Daarom zuig ik van onder af. Dat trekt de warmte van de leds door de planten heen en dan is het onder het bladerdek ook wat warmer. Plus de afzuiger staat nog best hard en naar mijn gevoel trek je dan meer vocht uit de tent.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Xaim said:

-Harde toppen. 

-Zeer compacte toppen. 

-

Gr, X

Dit is genetisch bepaald! 
 

Er is genetica dat sponsige toppen produceren die krijg je gewoonweg niet compact en of hard.

De foto is een fruitcake en de oldschool haze heeft ook dat soort sponsigheid

27CA6E4C-67A4-4195-80D4-9708AEA19938.jpeg

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, P H donner said:

Dit is genetisch bepaald! 

Er is genetica dat sponsige toppen produceren die krijg je gewoonweg niet compact en of hard.

In de basis misschien, maar je ziet echt wel een verschil op basis van het gebruikte licht. Vooral door meer intensiteit, maar ook meer rood lijkt invloed te hebben. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@P H donner,

Zeker speelt genetica mee, maar zelfs als je 2 identieke stekken neer zet die "fluffy" toppen produceren is led nog steeds compacter:innocent:

Gr, X 

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/21/2020 at 10:21 PM, Xaim said:

@P H donner,

Zeker speelt genetica mee, maar zelfs als je 2 identieke stekken neer zet die "fluffy" toppen produceren is led nog steeds compacter:innocent:

Gr, X 

Idd ph Donner je loelt uit joe nek

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede input, scoor je mee!    :tu
 

Hoe zit het met de leeftijds controle hier?
 

 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je kweek verder!

Edited by Spitskool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderstaand is van een Dimlux , te boosten naar 760Watt

Kijk eens naar verschil in µmol/s t.o.v. een samsung ledstrip (2,8 µmol/s)

Wat zegt dit verschil nou precies?

System PPF at 760W = 1,411 μmol/s

System PPF at 600W = 1,260 μmol/s

Illumination surface: 

at 630W = min 0.84 m² (9.04 ft²), max 2 m² (21.52 ft²)

at 760W = min 1 m² (10.76 ft²), max. 2.4 m² (25.83 ft²)
Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let op dat het om 2.8µmol/s/W gaat voor de ledstrip en dat ze het voor de leds hebben over de PPF (totale licht productie) 1,411µmol/s bij 760W is dus 1.86µmol/s/W.

 

Ik ben dan wel benieuwd of ze daarmee vermelden hoeveel licht er uit de HPS bulb komt. Gavita gaf ook altijd aan dat de 1000W DE bulb 2100µmol/s produceert. 

Alleen gaat dat licht alle kanten op en dan moet je dus een reflector gebruiken om dat licht zoveel mogelijk naar beneden naar de planten te sturen. Als je dan kijkt hoeveen licht er feitelijk uit het armatuur komt dan is dat nog maar 1750µmol/s .

Dus als ze voor al die "kleinere" lampen rond de 1.86µmol/s/W aangeven en voor de 1200W lamp zelfs 2.05µmol/s/W dan ben ik bang dat Dimlux hetzelfde doet. Dus het lijkt me een verdekte leugen.

Met HPS heb je dan ook nog dat de lamp veel hoger boven het gewas moet hangen. Om het licht goed te verspreiden uit zo'n grote lamp en ook vanwege de warmestraling. Je ziet daardoor met een HPS toch ook extra wand verliezen. Dat zal ook zeg 10% tot 20% extra zijn (hoe kleiner de tent hoe groter het verlies). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Dimmable up to 50% without loss in efficiency when used with the Gavita E-Series LED Adapter" 

zie ik staan bij de Gavita Ledlamp.

 

Je kunt dus niet 'zomaar' ieder type potmeter gebruiken om te dimmen bij zelfbouw Led ???

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zomaar ieder nee. Er zijn datasheets die beschrijven waar de potmeter aan moet voldoen.

Je kan in plaats van een potmeter ook die Master Controller gebruiken op Mean Well drivers. Weet alleen niet zeker of die nou 12V gebruikt zoals Dimlux of 10V. Of dus een ander 0-10V signaal.

Je zou ook een potmeter moeten kunnen gebruiken op de Philips Advance drivers die Gavita gebruikt, maar het is de vraag of je daar bij kan. Ziet eruit alsof de driver weggewerkt zit in het frame.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...