Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
komando

Beste led op dit moment

Recommended Posts

Had heel graag de gavita gewild, maar die is op dit moment nergens te verkrijgen.

zijn er Andere led-lampen ter vervanging van de 1000w hps. De beste van dit moment? 

twijfel nu om de HLG 650R te halen nu de gavita lastig wordt. Zat eraan te denken om de Lumatek Zeus 600w te halen, maar heb toch het idee dat de HLG beter is.

wat zeggen jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De beste keuze op het moment? Zelfbouw met Samsung strips. Dan heb je de beste lamp voor de minste centen.

Met de HLG zie ik nadelen. De leds zijn niet mooi verspreid over je gehele ruimte, daardoor moet de lamp hoger hangen en heb je automatisch ook meer verliezen. Het is 1 dichte plaat dus je ventilatie word gehinderd. Ik vind de Zeus een stuk beter ontworpen, alleen de leds zijn wel weer minder efficiënt als die van de hlg.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerste foto lumatek 600w pro op 40cm in een 1,5x1,5 tent

tweede foto HLG 650R op 61cm in een 1,5x1,5 tent 

derde foto HLG 650R op 76cm in een 1,5x1,5 tent

vierde foto gavita 1700e led op 61cm 1,5x1,5 tent 

 

als ik de waardes bekijk tussen de eerste foto en foto 2 en 3, dan lijkt me de HLG de betere optie dan de LUMATEK toch?

warmte afvoer heb je misschien wel gelijk in, kwa uniformiteit ook, maar zelfs als je wat uniformiteit verliest haal je nog steeds een hogere ppfd dan met de Zeus 

E6215C8C-A1EF-47A7-BCFB-D918BBCA2404.png

7E987455-4019-4876-BF5D-8CF75B18317E.png

51871D0B-0712-45A6-BA33-3CB4F8E37552.png

53A53AC2-D1B6-41F8-9AFA-CE37D27A97A6.png

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het lastig vergelijken met die sheet van migro. Maar zelf ben ik nog steeds van mening dat de zeus het licht beter spreid. ik zie het ook aan de buiten randen op die metingen dat de zeus daar hoger scoort, meer uniform is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh? Die waardes van de HLG zijn toch veel en veel lager dan die van de Lumatek? Geen enkele waarde in die HLG matrices is hoger dan bij de Lumatek. Hoe kom je dan tot de conclusie dat die HLG betere waardes geeft?

Sterker nog die HLG lijkt compleet onbruikbaar volgens deze metingen. Die buitenring van metingen zit vrijwel volledig onder de 200umol. Daar kun je dus absoluut niet onder kweken. De ring daarbinnen kom net aan tegen de 400umol aan. Dat is ook al belabberd. Dus alleen in de binnenste 90x90 heb je net aan voldoende licht voor cannabis (tussen de 500 en 800umol)

Bij de Zeus zit het hele 150x150 oppervlak in die categorie. Zelfs de buitening heeft nog een gemiddelde intensiteit van 484umol/s/m2

De gemiddelde intensiteit (PPFD) bij de HLG 650 op 61cm komt uit op 361umol/s/m2 (je neemt dan het gemiddelde van alle meetwaardes). Bij de Zeus is het gemiddelde 649umol/s/m2. Dat is dus gemiddeld bijna twee keer zoveel licht onder de Lumatek Zeus. Bij de Gavita is het gemiddelde met 416umol/s/m2 ook 15% hoger.

Ik denk alleen wel dat ze die HLG en Gavita niet goed gemeten hebben. Waarschijnlijk is dat zo'n nutteloze meting waar ze de lamp testen in een grote lege ruimte. Zonder reflecterende wanden er omheen. Het is bijvoorbeeld ook al raar dat de HLG gemiddeld meer licht geeft op 76cm vergeleken met 61cm. Dat kan gewoon niet kloppen. Ook de extreme symmetrie van de metingen is absurd. Tot op 2 decimalen achter de comma exact dezelfde waardes voor alle 4 de punten tussen de vier hoeken van de tent. Als je de boel gaat manipuleren laat dan die decimalen weg.

Maar goed, die Gavita komt dus al veel beter uit de test dan die HLG (15% meer licht gemiddeld) en die zijn op dezelfde manier getest dus dat geeft nog wel enige indicatie. Die Zeus is nieuwer en efficienter dus die zal eerder meer licht geven dan de Gavita dan minder.

 

:edit: Pffft het is blijkbaar een professionele test van een of ander lab. Ze geven niet aan wat voor reflectemateriaal ze gebruikt hebben dus dat zullen ze dan inderdaad wel niet gebruikt hebben. Die test is dus compleet nutteloos. Het grootste deel van het licht verdwijnt op deze maneir buiten het meetoppervlak.

Volgens de specs produceert die HLG 1770 uml/s. Verspreid over 2,25m2 zou dat gemiddeld rond de 787umol/s/m2 gemiddeld moeten opleveren. In deze test meten ze nog niet de helft daarvan. Dus het grootste deel van het licht valt inderdaad buiten het meetoppervlak. Wat moet je dan met zo'n test?!?!?! 

Migro test de lampen wel zoals wij ze ook daadwerkelijk zouden gebruiken. In een testopzet met 4 reflecterende wanden.

Edited by Wietefras
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras thanks man, vond het ook vreemde resultaten, maar dacht zal wel kloppen idd omdat het dus in een lab is getest.

die Zeus pro gebruikt wel lumiled diodes ipv Samsung, zou dat nog heel erg veel uitmaken?

Jij bent volgens mij ook wel actief op Amerikaans/Engelse fora hè. Wat zijn jouw bevindingen over de Zeus pro? Andere leds die jij zou aanraden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@komandoHet is in de VS helaas redelijk gangbaar om dat soort tests zonder reflectie te doen. Geen flauw idee wat daar het nut van is. In de tijd dat die paarse le armaturen op kwamen was het een marketing trucje. HPS lampen verspreiden hun licht namelijk over een hele grote hoek. En de paarse ledlampen hadden er 90 graden lenzen op zitten die het licht bundelen. Dan heb je met zo'n test zonder reflecterende wanden dus een enorm voordeel op HPS lampen. Zo kwamen ze dan nog een beetje positief uit tests. Maar om dat nu als een professionele test nog te laten doen is echt nutteloos als je echt iets wilt met die waardes.   

Of ze gaan helemaal blind op "sphere tests". Dan zetten ze de lamp op een bol die van binnen wit geschilderd is. Daar kun je dan de totale licht uitvoer meten. Maar dat houdt dan weer geen rekening met de hang hoogte van de lamp en daardoor ontstane wandverliezen. Daarom was HLG altijd enorm actief met dat soort tests. Je ziet dat tot op de dag van vandaag dat ze in de VS echt alleen een sphere test willen zien.

Een sphere test is dan op zich een aardige indicatie, maar als je ziet dat je met een enkele quantum board in een 60x60 tent 40% van je licht verliest doordat ze zo hoog moeten hangen, dan kun je ook wel aanvoelen dat dat geen goed idee is. 2 led strips en kunne op de helft van de hoogte en 4 COBs op 2/3 van die hoogte. Dan bespaar je dus de helft van die wandverliezen (of bijna de helft met cobs).

Dat is wel het mooie van Migro. Die test de lamp in het formaat "tent" waar de lamp voor bedoeld is. Dan krijg je waardes zoals je die zelf ook kan verwachten als je het ding gebruikt. Met de wandverliezen er al af. Dan zie je dat je van die 2.7umol/s/W uiteindelijk 2.33umol/s/W overhoudt. Dan heb je dus blijkbaar iets van 13.67% wandverlies. Dat kan wel kloppen voor een 150x150 tent. 

Bij een 60x60 tent moet je bij 45cm hoogte rekenen op iets van 40% wandverlies. Bij 120x120 is dat dan de helft (20%) want je hebt relatief minder wandoppervlak vergeleken met het vloeroppervlak. 120x120 is zeg maar 4 keer een 60x60 tent waarbij je dan de wanden in het "midden'" niet meer hebt. Bij een 150x150 tent kun je de wandverliezen delen door 2,5 en zou je op 16% uitkomen. In dit geval hangt de lamp 5cm lager en dan kom je volgens mijn formule op 14% wandverlies uit. Dus dat klopt dan ook wel met wat er gemeten is door Migro.

Die Zeus 600W gebruikt Osram en Lumiled leds inderdaad. Lumileds was ooit van Philips. Dacht dat ze de boel verkocht hadden, maar Lumatek heeft het nog steeds over Philips. Gavita gebruikt ook Osram.

De Zeus 600W Pro gebruikt Osram en LUMLEDs. Geen idee wat dat precies is, maar ze zijn blijkbaar efficienter dan de Lumileds. De Zeus Pro is ook het model waar je die cijfers van Migro van hebt overgenomen.

Ik zou wel voor de Zeus Pro gaan. Die is een stuk efficienter, maar ook het spectrum is beter voor bloeien. Het instapmodel Zeus 600W heeft vrij veel blauw in het spectrum. Eigenlijk net zoals HLG en Gavita. Dat maakt de lamp geschikt voor de hele kweek, maar dat is dan wel een compromis. Je mist dan wel wat extra rode powerrrr voor de bloei.

https://lumatek-lighting.com/lumatek-zeus-600w/
https://lumatek-lighting.com/lumatek-zeus-600w-pro/

De truc is overigens dat de Zeus twee keer zoveel leds gebruikt als HLG. Dus per led is dat dan maar half het wattage en dat verhoogt de lichtopbrengst per watt doorgaans ook met iets van 10%. 

Die Zeus is vrij nieuw dus veel ervaring is er nog niet mee. p rollitup zijn er wel al mensen die er een kweek mee hebben gedaan, maar ik heb nog geen verslag gezien.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk @Wietefras dat is info waar je wat aan hebt. Thanks!

ik ga dan voor de lumatek. Bestelling al geplaatst, ook nog even afwachten tot deze leverbaar zijn en dan plaats ik wel hoe ze het doen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...