Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

De gelato kwam er juist wel goed uit, het was de zkittlez die gewoon waardeloos opbrengt.

Dit ligt gewoon aan de genetica ik heb deze al vaker gekweekt ook wel kruisingen ervan.

Hij groeit heel lang en geeft geen grote toppen dus ik denk dat hier het probleem de genetica zelf is.

Er zit ook afghaan in daar doet hij mij aan denken een zeer bossige struik en dichte internodes.

 

https://mijntuinshop.be/product/142-delige-druppelbewateringsset-automatisch-met-timer/

Zoiets lijkt mij nog wel wat op aarde met wat guano en lavemaal erbij in.

lekker lui kweken, wel zou ik druppelaars en een slang naar eigen keus nemen.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, cityboxer said:


@Kees A Ik bedoelde; wat is jouw conclusie? Ik ben er zelf toen ooit mee bezig geweest en kwa kwaliteit voor zover ik kon vinden kwam ik toch op die Twister. Ik heb alleen nooit de kwaliteit die zo'n ding aflevert gezien noch het lawaai wat zo'n ding maakt gehoord. En ik snap dat het verschil is of je 1k, 5k of 10k moet verwerken. 10k met  externe knippers en risico wat daar weer uit voort komt. Voor 1 of 5k snap ik dat je een schudzak of tuble trimmer gebruikt. Maar stel je hebt 10k met 2 man doen en je hebt niet meer dan 2-3 dagen de tijd. Welk apparaat zou je dan gebruiken en waarom?

Ik heb niet genoeg ervaring met al die Amerikaanse apparaten. Ik heb er zoals gezegd een keer eentje in werking gezien. Was wel indrukwekkend, maar het was wel echt een ding.

Blijf het ook te duur vinden. Die gasten die het gebruikten zaten ook in een schuur in de polder. Herrie was geen probleem, en daarna zetten ze het apparaat op het erf om hem schoon te spuiten. Zelfs die kleinste table top modellen zijn nog veel te duur. Meer dan $ 3.000 is absurd.

Inmiddels heb ik ook wel wat reviews gezien waarin mensen toch wel klagen over die apparaten. Dat messen niet goed blijven, de motor en de aandrijfriemen slijten, dat de coating eraf gaat. 

 

Ik heb niet echt een conclusie. Ik vind de meeste apparaten gewoonweg te duur. Als je zeker zou weten dat je hem jaren zou gebruiken EN hij er echt met kop en schouders bovenuit zou steken EN het topkwaliteit levert.... dan is zo'n bedrag nog te verantwoorden. Of als je per keer 200 kilo nat moet knippen. 

Denk dat er nog wel wat goede apparaten op de Amerikaanse markt gaan komen. Legitieme bedrijven mogen zich nu op die markt begeven en de concurrentie zal alleen maar toenemen. Ook de Chinezen gaan zich met die markt bemoeien.

 

Maar op dit moment zou ik - bij nat knippen - toch nog steeds voor de tumble trimmer (of een soortelijk apparaat gaan) Met of zonder motor, maar bij 10 kilo droog voor de motor. In de tijd dat ik er mee werkte, deden we met die met een motortje volgens mij iets van 1 kilo per anderhalf uur of 2 uur. Soms met z'n drieën, maar soms ook maar met z'n tweeën. Veel tijd gaat zitten in het schoonmaken, maar dat geldt waarschijnlijk voor elk apparaat: klein of groot; duur of goedkoop. Met 2 apparaten ben je sneller, maar wij vonden dat niet nodig.

Het apparaat is simpel, makkelijk te onderhouden, goedkoop, relatief klein, stiller dan alle andere apparaten met motor. Misschien zijn er inmiddels al weer verbeteringen op de markt. Natuurlijk sta je in plaats van 1 dag met zo'n Amerikaans apparaat, 3 dagen in je hok met je tumble trimmer, maar als bij de TT een mesje breekt, zet je er voor een paar euro een nieuw op. Het rooster zal niet snel kapot gaan, de bowl ook niet. Het motortje kan wel natuurlijk. Maar dan ga je naar de shop en haal je een nieuwe in nood. Bij die Amerikaanse apparaten zit zoveel meer op wat kapot kan of verbuigt of bot wordt. Hoe ga je dat fixen als je net 4 uurtjes bezig bent?

We hadden ook ooit de Trimpro gehuurd. Die was wel makkelijk leeg te halen (schuifje open en het rolt er aan de zijkant uit). Kon ook meer per keer in. Wel flinke herrie. Blijkbaar bestaat ie ook met een handzwengel, maar daar moet je maar zin in hebben, 3 dagen lang.

 

Dus wellicht heb ik wel een conclusie: Als ik elke 2 maanden 50 kg nat (10 kg wanneer droog) moest doen, en ik zou met 2 personen zijn en 2-3 dagen hebben, dan ging ik voor de tumble trimmer met motor. Niet fancy, en je bent langer bezig, maar betrouwbaar (want simpel) en weinig onderhoud en schoonmaken.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn conclusie was destijds ongeveer hetzelfde. Bedankt voor je uitleg!


Maar nog even een dingetje; met een tumble trimmer en 2-3 man knip je nooit 10kg droog in een weekend! Ik gebruikte ze ook altijd had dan 2 stuks staan terwijl de ene draait de andere vullen en dan constant afwisselen. Had daar dan een tafel met 2 gaten voor gemaakt zodat ze blijven staan. Maar uiteindelijk knipt zo'n ding alleen fluf goed, al het andere moet op de hand. En ik had juist de hoop dat zo'n twister bijvoorbeeld dat tafel model dus ook goede toppen kon knippen. En dan is het snel de moeite waard. Want als je 2 dagen lang van 12 uren per dag 5 man aan het werk hebt dan zit je snel op 150-200 uren die betaald moeten worden. Dan nog het risico en de organisatie er van. En een hok vol met 5-6 mensen is ook nooit stil  :D!

Dus ja ik hoopte dat er inmiddels al wat beters op de markt was maar in sommige gevallen is het toch nog veiliger zo'n apparaat te halen. Alleen dan moet hij wel goede toppen aan kunnen want als hij alleen fluf kan dan heeft het weinig nut... Moet er netjes uit komen...

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onze ervaring met de TT was anders. Weet niet meer precies hoeveel we haalden per dag, maar staat me toch bij dat we iets van 1 kilo per 1.5 of 2 uur deden. Dan doe je dus in in 10 uur 5 kilo. Hij knipte de boel ook goed. Hele grote toppen misschien niet, maar zeker niet alleen de fluf die de TT goed deed. Zou dat misschien aan het soortje liggen? We hadden veelal Cheese staan. Maar toppen knip je toch ook op in kleinere stukken als het voor de handel is?

Bij die Twister types lijkt me (als ik de video's bekijk) ook de lengte van de tunnel van belang. Daarom zetten ze er soms ook 2 achter elkaar. Want dan blijven de buds langer in contact met de messen. Zo'n tafelmodel heeft een nog kortere buis. Dan lijkt me dat je het apparaat bijna horizontaal moet zetten om de buds maar lang genoeg in het apparaat te laten. Je hebt gewoon die contacttijd nodig om de messen goed hun werk te laten doen. 

Al die apparaten werken eigenlijk met hetzelfde principe: Je hebt een rooster of een geperforeerde buis. De blaadjes steken door de gaatjes. Een mes snijdt ze af. 

Het enige verschil is hoe dat mes en het rooster bijna met elkaar in contact komen. Kan me haast niet voorstellen dat er een beter resultaat gehaald zou worden met het ene systeem t.o.v. het andere systeem. Wel in de snelheid van laden en weer eruit halen. En schoonmaken e.d. Maar in de kwaliteit van snijden... denk ik dat het marginale verschillen zijn.

Misschien snijdt het ene mes wat soepeler (bij de Twisters) en is de andere meer hakken (TT). De Twister snijdt meer zoals een ouderwetse grasmaaier deed. Een TT heeft meer overeenkomsten met een elektrische grasmaaier waar een mes gewoon rondgeslingerd wordt. Het wordt tijd dat de Consumentenbond zich er eens tegenaan bemoeit. 

Bij droog knippen zie je nog een verschil met apparaten die de blaadjes afsnijden of deze eraf breken. Dan kan ik me nog voorstellen dat het ene tot een beter resultaat leidt. Of meer verlies van trichomen o.i.d. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De grotere toppen met de hand en de onder 1 derde van de plant door de tumble trimmer gaf hier t beste resultaat.

Maar ik hou het lekker bij mijn trimbag  10kilo gaat zeker zo snel in mijn idee.

Mac

20200919_162831.jpg

Fruity pebbles

20200919_162903.jpg

Purple punch

20200919_163136.jpg

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk inderdaad dat als je de minste tijd aan knippen wilt besteden en geen extra mensen in je hok wilt, dat dan eerst ophangen, laten drogen en daarna pas mooi maken, de meest logische oplossing is.

Dan kun je daarna nog kiezen tussen breken (zoals met de zak of zo'n ronddraaiende trommel) of snijden (zoals de peperdure GreenBroz).

image.png.edc6caaa0d72750090d11e16d86af88a.png

Ik zeg niet dat het ook het mooiste materiaal oplevert (daar weet ik te weinig van)

Maar als je wensen zijn: 1. niet te veel arbeidsuren, 2. weinig mensen in je hok, en 3. lage investeringen, dan lijkt droog knippen en daarna blad breken (met zak of trommel) de meeste punten te scoren in in ieder geval factor 1 en 3.

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat denk ik ook, de tumble trimmer wil ook prima alleen kun je de hoofdtoppen beter met de hand doen is mijn ervaring.

Anders loopt hij weer vast of gaat het mesje krom.

Hier nog wat alien cookies en gelato van mij tentje met die 640w biogenetic lampen.

De fruity pebbles was al klaar maar de 2e fruity brak in 2e toen ik de eerste eruit haalde en die zkittlez net zo jammer genoeg toch maar weer een net spannen voortaan.

 

ik had wat bladluis in de mac, en zij hebben iets teveel stikstof gehad denk ik door de extra guano die ik heb toegevoegd.

De mac geeft mooi grote toppen, maar is een hele gevoelige plant zoals je ziet heeft de gelato en de purple punch nergens last van maar de mac wel.

 

mac

20200923_132316.jpg

mac

20200923_132002.jpg

mac

20200923_131949.jpg

gelato

gel20200923_131915.jpg

gelato

20200923_132126.jpg

purple punch

20200923_131842.jpg

Edited by Fatamorgana
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een update de planten gaan lekker.

De toppen groeien lekker door onder mijn nieuwe led lampen.

Ik heb ze nu op 100% staan.

Wel wat last van die kut bladluis maar ik ga er niks meer aan doen want als ik de toppen nu nat spuit is de kans op top rot vrij groot.

 

 

20200925_135104.jpg

20200925_135042.jpg

20200925_135005.jpg

20200925_134947.jpg

20200925_134925.jpg

Edited by Fatamorgana
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier wat resultaten van de schud zak voor wie het interessant vindt.

Hier ligt aan de tak gedroogde zkittlez, waar alleen de grote bladeren eraf zijn gehaald.

20200925_171021.jpg

na het schudden kwam die er onder uit, de kleine topjes vis ik er later nog even uit die de moeite waard zijn.

20200925_171926.jpg

dit is wat eruit komt.

20200925_171939.jpg

ik heb hem nog even een keertje geschud.

20200925_171953.jpg

de takjes die overbleven en een aantal blaadjes, deze heb ik met de vingers eraf gehaald, die knakt je er zo af.

en hier onder het eind resultaat.

20200925_172520.jpg

Edited by Fatamorgana
  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er netjes uit :tu  en fijn dat het met droogde wiet goed werkt :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit, hoelang heb je moeten schudden voor 1 plant ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er wel content mee maar iedereen zijn eigen manier natuurlijk.

2 minuten gok ik maximaal.

Het meeste werk is alles van de takken af halen.

Ik ga ook eens proberen om de plant te strippen en dan in een net te gooien en erna in de schudzak.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel fucking snel. Trumble trimmer vond ik erg fijn met soorten zoals Super Skunk. Met amnesia verpest je gwn alle topjes. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet het goed drogen dan haal de bladeren er zo af.

Ik heb alles in mijn eentje gedaan.

Je moet wel wat takjes eraf pielen na de hand, maar dan heb je wel super strakke toppen.

 

20200925_204430.jpg

Edited by Fatamorgana
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe droog laat je het dan worden ?

Want heb een jaar ofzo geleden een demo gezien van de maker van Trimbin en die leek dat precies met droog stro te doen waardoor ik meteen ben afgehaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon dat de tak breekt maar dat hield ik anders ook aan.

Als je dat teveel vindt.

Dan kun je erna ook zoon zakje erin gooien deze houdt de wiet op een bepaalde luchtvochtigheid.

 

misschien wel een leuk om een rookverslagje te doen gezien de overvloed aan exotische soortjes en met fotos kun je ook net niks haha.

Dus als er nog vrijwilligers zijn meld je maar aan, xiam wil vast wel een topje mac proberen.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana,

Dat heb je goed!

En mocht je ook een topje van de Gelato over hebben wil ik die ook wel proberen, aangezien jij daar helemaal wild van bent ben ik er daardoor ook nieuwgierig naar geworden:rolleyes::rofl

Welke schudzak gebruik je fata, klinkt best interessant namelijk:innocent:

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana nee vind ik niet te doe ik nu ook (doe er 2-3 weken over).

De fout ligt eerder aan die demo toen, gaf mij echt de indruk dat je je oogst kurkdroog moest laten worden eerst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de trimbag.

Ja is goed, het is ook geen gewoon gelato maar een kruising dat maakt hem nog lekkerder.

2 3 week , dan moet je de kachel wat hoger zetten ik doe t in 7 tot 10 dagen.

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana

Ik hoor wel wanneer je zo ver bent en informatie nodig hebt:tu

Eens kijken of ik die trimbag kan vinden :innocent:

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

7-10 dagen vind ik te snel doe het met opzet zo traag, is voor persoonlijk gebruik dus is geen haast bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb toch niet gezegd dat er een probleem was :D

Dat je weed knakt vind ik niet te droog ;)

Je oogst ziet er ook niet te droog uit wat in die video toen wel het geval was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar de zkittlez en mac Fata mocht je daar kerstman genoeg voor zijn :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook wel aardig droog maar laat je gewoon even de zak open liggen neemt het wel weer vocht op als je dat wilt.

Deze heb ik  Xiam

 

 https://www.greensell.nl/a-57892070/knippen-trimmen-snoeien/the-trimbag-dry-trimmer/#description

 

ik zal eens wat weckpotten bestellen.

Hier doe ik dan die zakjes in, ik laat het resultaat dan laat ik wel zien.

 

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...