Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hoho

Van 250 w hps over op een zelfbouw led lamp

Recommended Posts

Zo'n boxfan is daar wel handig voor, daar zit een roterend rooster voor waarmee je de lucht gelijkmatig over je frame kan blazen, gebruik ik zelf ook 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, pindarots123 said:

Zo'n boxfan is daar wel handig voor, daar zit een roterend rooster voor waarmee je de lucht gelijkmatig over je frame kan blazen, gebruik ik zelf ook 

En hang je deze dan horizontaal boven je led-frame?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

En hang je deze dan horizontaal boven je led-frame?

dmv spanbandjes door de achterkant heen te rijgen en aan de tentstokken te bevestigen kun je hem onder een hoek van, laten we zeggen 25 graden gekanteld in een hoek van de tent hangen, dat geeft denk ik het meeste bereik.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las laatst bij iemand die zei dat je een ventilator eigenlijk niet te te schuin mag hangen omdat de motor daar niet goed tegen kan.

Vroeg me af of dat ook voor zo'n boxfan geldt.

 

Ik heb wel eens zitten denken hoe het zou zijn als je zo'n boxfan horizontaal (als dat kan natuurlijk) hoog in je tent zou hangen. Dan recht naar beneden op je led-frame.

Maar dat je dan ook nog de motor zou kunnen dimmen (wat niet zo makkelijk is bij fans) zodat er alleen maar een licht briesje naar beneden zou waaien.

Net voldoende om de hitte weg te duwen of in ieder geval meer te verspreiden in je tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb weinig ruimte, vooral in hoogte. Daar past helaas geen boxfan in. 

Ik wacht even tot mijn aluminium  strips er zijn, misschien bedenk ik wat onder het bouwen.

Mijn  computerfans dim ik ze met een regelbare trafo van  3 tot 12 volt, dat zou ook met meer fans tegelijk gaan.

Edited by hoho

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

6 hours ago, Kees A said:

Ik heb wel eens zitten denken hoe het zou zijn als je zo'n boxfan horizontaal (als dat kan natuurlijk) hoog in je tent zou hangen. Dan recht naar beneden op je led-frame.

Maar dat je dan ook nog de motor zou kunnen dimmen (wat niet zo makkelijk is bij fans) zodat er alleen maar een licht briesje naar beneden zou waaien.

Net voldoende om de hitte weg te duwen of in ieder geval meer te verspreiden in je tent.

Ja dat had ik gedaan. Fan aan het plafond vastegmaakt met een variac erop om het ding zo te dimmen draaien dat het niet al te aggressief waait. Zelfs de laagste stand met die draaiknop was in mij geval nog wel te hard namelijk. Dat gaf ellende met verschillen tussen de planten midden onder de fan en degene iets daarbuiten. Als de fan zachter draait dan gaat dat beter.  Een draaiende uitgang zou nog beter zijn.

De motor van de fan werd in dit geval ook wel wat warmer, maar niet echt significant eigenlijk. De inlaat zat er ook wel naast, dus de fan trok koele lucht van buiten aan.

Vond het uiteindelijk makkelijker werken om schuin omlaag over de leds te blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die boxfans hebben toch van de lammelen die ook nog ronddraaien?

Dan zou je de luchtstroom wellicht mooi verdelen over je plantendek.

 

Ik heb ook gekeken naar zo'n oscillerende plafondventilator.

In een vakantiehuisje hadden we deze op de badkamer. Die draait 360 graden rond.

image.png.f75dd46af8361d76e5373a9484d7086b.png

Maar zo hard dat je er bang van werd. Ik dacht als je die kunt dimmen en als hij dan alsnog blijft oscilleren... dan zorgt hij voor een gelijkmatig windje over een groot oppervlak.

Ook gekeken naar een 12 volt variant van zoiets, maar vooralsnog niet gevonden voor de particuliere markt.

Ik dacht dat die misschien sowieso al wat langzamer draaide, of makkelijker te dimmen zou zijn.Zoiets als deze

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice find!  Ik doe zelf nog wel eens een panty eromheen of filterdoek plaatsen om de luchtstroom van ventilators wat te dempen. Dimmen zou mooier zijn maar dan  moet je eerst de fan uit elkaar gaan slopen om hem om te bouwen zodat enkel de motor minder spanning krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, wieries said:

maar dan  moet je eerst de fan uit elkaar gaan slopen om hem om te bouwen zodat enkel de motor minder spanning krijgt.

Is dat te doen dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het bij een torenventilator voor elkaar gekregen. Heb toen rechtstreeks de motor aangesloten op een variac. En de normale 220v naar besturing print laten bestaan zodat deze de aansturing deed voor het oscilleren. Maar tis wel een gedoe plus de inzet van een variac kan eigenlijk niet uit qua kosten. Was het toen waard omdat ik de variac al had en het nogal een mooie torenventilator was die bijna 360 graden draai bereik had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gewoon de fan op de variac aangesloten. Waarom zou het ding daarvoor open moeten? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ook rechtstreeks. Ik begreep deze ook al niet. Maar dacht ga niet bijdehand doen een keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die toren ventilator die ik gebruikt had er een besturing- print in zitten, om hem aan te kunnen zetten en verschillende modus te in te stellen om te kunnen draaien en ook nog de lucht van boven naar beneden kan blazen.  Als ik de gehele ventilator aan de variac hing dan wou de besturing niet werken en dus de hele ventilator deed het niet. Heb je een normale zwenk ventilator dan kan die idd gewoon rechtstreeks aan de variac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah ok. 

Qua kosten. Ik had een tweedehands Variac bij een  dump handel op de kop getiikt voor 15 euro. Als je de volle mep moet betalen voor een Variac dan zijn ze inderdaad nog best prijzig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een leuke vondst en niet duur voor een variac.

 

vraag me wel af hoe die plafond ventilator aangestuurd word die Kees A linkte, of het net zo simpel werkt als een normale zwenk ventilator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aluminium koel profielen zijn binnen :)

ze zijn zwaarder als ik verwacht had! 


Ik zal komende week beginnen met het frame maken.

 

HoHo06233B78-232F-4E83-A55E-054402690588.thumb.jpeg.843a1b3cfdaaee47a55e2aaba1640d43.jpeg
A5F5DD82-A7B4-46D9-9EFE-7EF49E18A029.thumb.jpeg.ff792fa9fe273aa5e5a735779cc6d57e.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi inderdaad B)

Wel merkwaardig dat er maar zo'n klein stukje van die extra tandjes heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

die zitten daar volgens om een stalen  klip achter te haken 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het frame begint langzaam vorm te krijgen .

De strips heb ik 4 cm langer gelaten dan dat de strips nodig hebben.

en In alle 3 strips heb ik 18 x m3 geboord en getapt Voor de bevestiging van de strips.

Op de 2 eindes heb ik 2 t profielen gezet voor de juiste afstand en voor de ophangingspunten.

De volgende stap zal het aansluiten van de bedrading zijn en hoe ik het aan moet sluiten :) 

55424551-E772-438F-A478-693DF95E6597.jpeg

0F1870ED-656C-46A8-9ACE-A7D5A04C568E.jpeg

649A10F2-21C0-4F27-B194-0F546A6CFAEE.jpeg

F0DB5063-BF8D-4A91-847B-CAFFC5F0708A.jpeg

Edited by hoho
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit. Mazzel dat de gaten precies tussen de ribben vallen. Anders was het moeilijk m3 te tappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kwam idd mooi uit maar anders had het ook wel goed gekomen.
Het aluminium is 5 mm dik, alleen had ik het dan niet door kunnen boren wat een grotere kans op tapbreuk geeft als je te diep gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

langzaam begin ik met de voorbereidingen van  de volgende stap en dat is het  elektrisch gedeelte.

Uit andere poosts heb ik begrepen dat 0.8 mm kwadraat harde kern kabel gebruikt moet worden voor  de verbindingen tussen de led strips.

Dan komt nu de volgorde van aansluiten 

ik weet wat serie of parallel aansluiten is,  maar hoe moet ik dit aansluiten 

mijn set-up is  3 rijen van 3  strips (9 totaal),  1 strip is  zoals op de strip aangegeven staat 22.3 volt   dat zou er dus op neer komen dat ik de 9 strips in serie moet aansluiten om de uitgaande spanning van mijn mw driver aardig gelijk te trekken.  

en zijn er nog goede tips om de bekabeling van de mw driver zelf netjes aan te sluiten ?dat zijn nu 2 losse kabeltjes met gesoldeerde uiteindes.

 

Hoho

3C95F89A-92B7-4611-B5C7-983CB34215A7.jpeg

3714E9C5-9359-4943-967F-06146E9BDA00.jpeg

066A0A62-E5B9-4B46-8F9C-78B280AF3D78.jpeg

Edited by hoho

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik netjes vind is de kabels in een lasdoosje aan elkaar verbinden met wago lasdoppen. (klik)

31010801_V1.thumb.jpg.f33b1c77474353ed57f3a478f7160b15.jpg

 

 

 

je strips moeten in serie en je voltage loopt aardig op, daarvoor zou ik je hier geen belkabel 0,8 mm2 aanraden deze mag deze voltage niet dragen. Een maatje groter 1,0 mm2 installatie draad voldoet dan weer prima. De vaste kern draad laat zich goed buigen en blijft mooi in vorm zitten. kunst is nu het zo te buigen dat je van de ene strip naar de andere gaat:D

55424551-E772-438F-A478-693DF95E6597.thumb.jpeg.61581eddbe6152e730e229fc0d8d3021.jpeg.6313c7b6774aa4594d9b60e3c5f7cba1.jpeg

 

je gaat vanaf de driver met de + draad de bruine dus naar de eerste strip toe, die sluit je aan op de plus van de strip. Dan ga je met de Min van die eerste strip naar de volgende strip toe, en sluit hem weer aan op de plus. Dit blijven herhalen tot je niet verder kunt en de laatste strip daarvan verbind je de min dan weer met je blauwe - draad van de driver , zo is de cirkel rond.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...