Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hoho

Van 250 w hps over op een zelfbouw led lamp

Recommended Posts

Zoals belooft komt er en bouwverslagje van mijn zelfbouw led lamp die ik heb besteld bij digi-key

dit verslag begint veel sneller als verwacht omdat de led strips en de driver nu al binnen zijn, dit had ik pas met een paar weken verwacht. 
Het is heel netjes verpakt aangeleverd en dus heel erg snel. 

ik heb

10 x ledstrips SL-B8V2N70LAWW

 

en een driver 

HLG-240H-C1050A

wat me wel opvalt aan de strips is dat ik kleurverschil Op de leds tussen de ene strip en de andere strip zie.

 

ik ga me nu verdiepen wat ik het beste als aluminium strips kan gaan gebruiken om een goede koeling te krijgen. En het een vorm te geven dat ik het in mijn kleine hokje krijg.

en ten 2de een mooie verdeling van de led strips en de plaatsing van de driver zodat het me zo min mogelijk hoogte kost

En ten 3de de bekabeling en tijdschakeling.

 

 

 

HoHo

46C2B304-0CC6-4611-8853-25CDABD2AB54.jpeg

927EB3EF-DD62-40B7-93D5-852676A07ACB.jpeg

8F54D1C4-941C-463B-9C11-E8E7ED8B63B8.jpeg

D5C9CAE7-8279-4B45-AF88-9C2D49A1FCF4.jpeg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi spul man  :verrygood 

dat is wel opmerkelijk dat verschil tussen de ledstrips, zelf ken ik ze als de onderste van de detail fotos. Met die onderbroken banen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens mailen naar digikey als ik jou was..  Ze zijn misschien vergelijkbaar zowel qua specs als toepassing maar toch totaal verschillende strips..

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, skunkmonster said:

Eens mailen naar digikey als ik jou was..  Ze zijn misschien vergelijkbaar zowel qua specs als toepassing maar toch totaal verschillende strips..

Ik ga er eens een mail tegen aan gooien,het resultaat zal ik hier posten.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

even rekenen voor de verdeling 

 

mijn kweek oppervlakte is (l)  96 cm x (b)55 cm x (h) 90  cm, en daar wil ik  3 stroken met 3 strips van 281 mm op maken

in de lengte  zou ik dus 3 x 281 = 843 mm kwijt zijn van de 960 mm  dan hou ik 117 mm over dat is 58 mm per kant 

in de breedte wil ik 3 strips  de strips zijn 41 mm  breed  41 x 3 = 123 mm  van de 550 mm = 427 /4 =106 mm ruimte tussen de strips 

 

nu moet ik ook nog mijn driver kwijt, en deze zie je meestal op het frame gebouwd.

is dit nodig of zou ik hem er ook buiten kunnen plaatsen ivm de hoogte die dit extra gaat kosten. en die is in mijn situatie heel erg kostbaar :)

de lengtes voor de lampen wil ik bouwen met aluminium u profiel van 40  mm x 40 mm met daar weer een kleiner u profiel in voor meer koeling, en voor de verbinding van de 3 strips  aan elkaar ga ik nog even nadenken  om daar zo min mogelijk hoogte mee te verliezen.

 

HoHo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Driver kan gerust buiten het hok:). Een optie zou kunnen zijn, De U profielen verbinden met L profielen geeft geen verlies in hoogte.  of met een T profiel Zoals @vakman hier laat zien.

 

 

Edited by wieries

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het T profiel is een mooie optie ook voor de bescherming van de lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd wat voor prijzen ze hanteren en of je ook in kleinere aantallen kunt bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar in 2 lengtes beschikbaar, of zie ik dat verkeerd? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer deze link eens. ik dacht het eerst ook maar even wat zoeken en je komt wel tot mooie opties uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, wieries said:

probeer deze link eens. ik dacht het eerst ook maar even wat zoeken en je komt wel tot mooie opties uit

Voor strips van 1120mm is een meter nog steeds aan de korte kant :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep :D  heb ze bij hun ook nog niet langer gevonden als 1m :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet de prijs.

3 x 1 meter kost 20,35 euro per  meter exclusief verzendkosten. Niet goedkoop maar ook niet te duur. 
ik ga ze Snel bestellen ! 
 

HoHo

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

De verandering van hps naar led  gaat veranderingen in de kweek geven, zoals temperatuur en een andere lichtverdeling.

 

Mijn kweekschema met 250 whps is nu van  licht aan van 19.30 tot 7.30  en dan is overdag mijn licht uit, hierdoor kan ik een zo stabiel mogelijke temperatuur regelen

Ik heb een 500 kuub afzuiger met bijbehorend filter en een  250 w hps lamp , dit is nu al wat overdreven.

Nu ga ik dus naar 200 w led waar ik nog geen ervaring in heb, de temperatuur zal is lager dan met hps waardoor ik minder afzuiging nodig heb.

 

Mijn idee is nu om een nieuwe 250 kuub softbox te kopen, omdat ik bang ben dat de 500 kuub zo langzaam moet staan dat de temperatuur te lastig te regelen word.

of is dit nog te groot ?

ook wil ik grondverwarming in mijn bak  doen om zo de temperatuur van mijn grond beter te regelen in de winter.

er staat bij de omschrijvingen dat je de temperatuur goed te regelen is maar is dit ook zo ?

 

denken jullie dat dit zo voldoende is om mijn klimaat met led ook goed te regelen ?
 

Ook zijn de aluminium strips van 1 meter besteld (3 weken levertijd) , en omdat er ook langere ledstrips zijn als 1 meter heb ik ook de vraag gesteld als ze ook in 1200 mm leverbaar kunnen zijn, puur ter informatie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/10/2020 at 10:01 PM, wieries said:

Ben benieuwd wat voor prijzen ze hanteren en of je ook in kleinere aantallen kunt bestellen.

Ik heb 3 x 1 meter besteld je moet ongeveer op 25 euro per meter rekenen inclusief verzendkosten

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/10/2020 at 10:18 PM, wieries said:

yep :D  heb ze bij hun ook nog niet langer gevonden als 1m :lol:

Ik heb navraag gedaan en ze kunnen lengtes leveren van 3 meter maximaal als je 1.2 meter wil komt het wel ongunstig uit met de prijs maar het kan dus wel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey hoho!

Ik Vindt die prijs zeker acceptabel! en zelf wat op lengte zagen gaat ook prima lukken als het moet :specool  Bij het volgende frame dat ik wil ga bouwen denk ik ze dan daar ook te gaan bestellen :icecool

 

wat betreft je afzuiging ik zou nu mooi die 500m3 blijven inzetten, Variac eraan evt om te dimmen. In de koudere maanden kun je ervoor kiezen de afzuiging om te draaien en van onder af te zuigen. Zo trek je de warmte door je gewas het hok uit.

 

Bodem verwarming is leuk al zou ik die niet in mijn potten steken, doorgaans worden die warmte kabels ongeveer 35 graden zou je die in je potten steken dan moet je de voeler van de thermostaat van je verwarming ook in je potten steken om maar niet een te hoge bodem temp te krijgen, gevolg gaat zijn dat je warmte kabel continu aan/uit gedrag voor zn kiezen gaat krijgen. Zelf had ik betere resultaten door de warmte kabel in lussen op de bodem te leggen, hier een heel dun laagje cement overheen gedaan en had dan daar weer over heen vloer tegels gelegd bedoeld voor in de badkamer. Werkte goed in mn hok in de schuur destijds de tegels hielden de warmte heel mooi vast en zo hoefde de warmte kabel niet continu te verwarmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt al green en wieries.

Ik zal nog even nadenken over de softbox, als het alsnog te veel blijkt kan ik het altijd nog doen.

Ik bedacht me nog een punt,

en dat is ventilatoren, in mijn huidige situatie heb ik 1 computerfan pressies onder lamp doorblazen om zo veel mogelijk de warmte weg  te voeren en heb ik 1  klein ventilatortje aan de zijkant geschroefd,dit heb ik eigenlijks altijd al wat weinig gevonden.

Ik zit er nu aan te denken om meerdere computerfans  op het frame te bevestigen,  alleen welke kant kan ik ze het beste op laten blazen ?

Van boven naar beneden blazen zal een goede temperatuurverdeling geven, maar haalt het dan genoeg warmte recht on de lampen weg ?

Of toch onder de lampen door, maar kan dat wel goed met de lampen zo dicht op je planten?

 

HoHo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met led wil je juist dat je geen warmte onder je lampen wegblaast.

Als je de verschillende topics op dit forum over led leest, dan geven de schrijvers juist aan dat ze moeite hebben om hun planten op temperatuur te krijgen.

Led geeft nauwelijks stralingswarmte, dus je met zeker niet dat beetje warmte dat er is gaan wegblazen.

Je moet zorgen dat de hitte die boven je leds hangt op een of andere manier naar lager in je tentje gaat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

warmte stijgt toch. dus als ik de warme lucht boven weg haal en dat omlaag blaas dan krijg ik daar meer warmte bij de planten.

Ik zou de ventilatoren dan zo neer moeten zetten dat ze de lucht boven de lampen weghalen en omlaag blazen 

 

HoHo

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen warmte van boven direct over je planten blazen, vinden ze niet prettig zo'n föhn. 

Schat in dat je kleine ruimte ook wel voldoende opwarmt met de strips. Op welk vermogen ga je ze draaien, vol open? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman als de planten het trekken ga ik vol open, anders zou ik iets moeten gaan dimmen. 

vroeger heb ik het in 2 hokjes verdeeld  en dan draaide ik op 12/12  misschien had dit nu ook wel weer slimmer geweest voor het klimaat.

Het had ook wel nadelen, want het werd allemaal wel heel erg klein.

 

Ik zal er nog eens goed over nadenken hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken.

 

HoHo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blaas de lucht van de leds altijd omlaag. Je moet alleen niet snoeihard blazen op een kleine plek. Maar dat moet je nooit doen. Niet zozeer dat de planten er last van hebben, maar die planten direct onder de fan verdampen dan veel harder en dan krijg je scheefgroei, verschillende voedingsbehoeftes etc etc.

Als je gewoon gelijkmatig over de planten blaast werkt dat prima. Al moet ik zeggen dat dat ook wel makkelijker gezegd is dan gedaan. Ik steek daar wel wat tijd in om het goed te krijgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...