Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jakkes

Heatsink verven

Recommended Posts

Ik ben bezig met een led lamp zoals jullie weten. Het aluminium frame, wat tevens heatsink is, wil ik verven ter voorkoming van oxidatie. Alhoewel aluminium niet zo heftig oxideert als ijzer, wil ik dit wel voorkomen. Het makkelijkste is anodiseren, alleen kost dit één godsvermogen. Nu heb ik contact gehad met een verfleverancier. Deze heeft spuitbussen met verf die zo op het kale aluminium kan. Dus zonder primer en met maar één laag. Deze verf is dus erg dun.

Mijn vraag is nu of dat dit verstandig is om te doen. Want verf heeft een veel lagere temperatuurgeleiding dan aluminium, dus zou dit een nadelig effect op de koeling kunnen hebben. Alhoewel de laag heel dun is, kan het ook overdreven zijn om zo te denken.

Heeft iemand hier ervaring mee of een goed advies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn 6jaar oude cob frame oxideert nog steeds niet :D denk dat het niet zo snel gebeurd met aluminium in onze kweekruimtes.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het wel gehad in een stekkenkast. Alleen had ik daar een luchtbevochtiger in. Dus dan gaat het hard met die hoge lv.

Maar als jij onbehandeld aluminium na 6 jaar nog steeds als nieuw hebt, dan ga ik het niet verven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ook als het een beetje oxydeert... wat dan nog?

Is alleen maar visueel een beetje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Als ‘autist’ kan ik moeilijk verkroppen dat mijn ledlamp gaat oxideren. Het moet gewoon strak zijn. Geef ik 900 euro uit voor een lamp, dan wilt het oog ook wat.

Daarbij las is dat oxidatie de werking van de heatsink verslechterd. Blijkbaar is de warmtegeleiding van oxidatie slechter dan die van kaal aluminium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van het oog, daar heb ik geen oplossing voor.

Maar zou dat dan meetbaar schelen?

Op een gegeven moment is het ook klaar. Al kan ik me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen hetzelfde is.

 

Het is maar goed dat jij nooit mijn hokjes gezien hebt. Duct tape is mijn grote vriend, zeg maar.

Ik heb nu voor de grap een tentje gebouwd voor mijn stekjes. Binnen was geen ruimte meer voor een filter en afzuigertje. Bovenop wel. 

Gat in het dak, filter op 2 dunne latjes, doos van de supermarkt eroverheen, afgeplakt aan alle kanten: loopt als een tierelier, maar ziet er niet niet uit. Boeie.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat die verf bij hogere temperaturen niet bladeren of nog vervelender gassen afscheiden? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee. De heatsink wordt maximaal 55 graden. Maar hoop 35 graden maximaal. Daar kan die verf goed tegen.

Maar ik heb al besloten dat ik het niet ga verven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat niet om verf die de warmte aan kan, zoals bij een uitlaat. Maar om verf die geen warmte isoleert. De laag moet zo dun mogelijk zijn en warmte goed geleiden. Die is er wel hoor. Gewoon in een spuitbus. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...