Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MisterX

Mister X probeert Healthy Gardening

Recommended Posts

Je probeert het altijd zo effectief mogelijk als de ruimte klaar en geknipt is staan de nieuwe in 3,6 liters al klaar om overgepot te worden . Met zaden is het makkelijk timen dan begin ik als de andere dames 3 weken in bloei staan.

Ik zie bij jou op 1 foto rode stelen, is dat calcium gebrek? Ziet er weer chique uit, succes!:verrygood

• Like 1

21 hours ago, cannarie said:

Ik vind dat er vaak wel heel snel wordt geroepen dat kweken onder bepaalde omstandigheden (lagere oogsten of langere draaien) niet lucratief of rendabel zou zijn. Ik weet niet wat jullie allemaal voor je grammen vangen, maar 3x per jaar 1 tot 1,5 kg verplaatsen, levert in mijn beleving toch al snel een hele mooie aanvulling op een salaris (of uitkering :)) op. En dan heeft TS er in dit geval geloof ik nog een vergelijkbaar tentje naast.

Ja de risico's zijn ook lekker klein op deze manier. Ik rook alles zelf op uiteraard dus heb er 

21 hours ago, Limbic said:

Je probeert het altijd zo effectief mogelijk als de ruimte klaar en geknipt is staan de nieuwe in 3,6 liters al klaar om overgepot te worden . Met zaden is het makkelijk timen dan begin ik als de andere dames 3 weken in bloei staan.

Ik zie bij jou op 1 foto rode stelen, is dat calcium gebrek? Ziet er weer chique uit, succes!:verrygood

Stress van het binden en grote hoeveelheid licht. is standaard bij mijn leds. Als ik de lamp wat hoger hang heb ik het niet of miinder.

Edited by MisterX

Als het voor jezelf is en zelfs als het commercieel is en je hebt meer gewicht. Dan boeit die paar weken toch niet idd. Liever een week of twee later dan en beter resultaat. 

On 11/8/2020 at 8:02 PM, MisterX said:

Dat valt toch wel mee. Of ze moeten echt van die hele kort bloeiende strains hebben. Ik grow liever een speciaaltje dan een simpele Enemy of the state met 8 weken bloeitijd. Die heb ik ook maar vind ik toch niet zo interessant. 

een mooie The Runtz van BSB Genetics of een Killer Glue van Little Chief Collabs en zo zijn er nog tientallen zijn ook apart en "steel je de show" bij je vrienden.

Knippen van je moeder en paar weekjes 18/6 op een plek anders dan je bloeiruimte....

8-9 weekje bloei, onder je mooie lampen.

Ach........(6x per jaar)

Ja dat zou kunnen. Ik heb dit in het verleden ook gedaan.  Alleen ik heb de harde afspraak dat er niet meer als 5 planten binnen mogen staan inclusief stekken. Dus de nieuwe planten mogen pas komen als de oude om zijn.

Ik was afgelopen ronde binnen 2 weken na het knippen opnieuw opgestart in de grote tent.

Vinden jullie het geen nadeel om eerst de plantjes op kleine potjes te zetten? die zullen ze toch eerst vol moeten wortelen voordat ze overgepot kunnen worden naar de 100 Liter potten. Het liefst zet ik de stekken meteen in hun 100Liter schoenen (dan groeien ze het snelste)

image.png.33fb732388a89374be2be0c356cfb6a7.png

Mijn luchtvochtigheid is weer aan de hoge kan overdag met pieken van 60% en vaak 50+% overdag

Het zal wel weer toprot worden als het zo doorgaat. Zal ik een extra ventilator in de tent hangen (box fan) die geeft erg veel wind en voorkomt hopelijk top rot een beetje door voldoende circulatie. Alleen het verleden heeft ook laten zien dat de planten deze boxfan niet fijn vinden. Zeker niet als de RH laag is. wat nu niet het geval is.

Edited by MisterX

2 minutes ago, MisterX said:

Vinden jullie het geen nadeel om eerst de plantjes op kleine potjes te zetten? die zullen ze toch eerst vol moeten wortelen voordat ze overgepot kunnen worden naar de 100 Liter potten. Het liefst zet ik de stekken meteen in hun 100Liter schoenen (dan groeien ze het snelste)

Het schijnt dat de wortels zich zo wel mooier over de pot verdelen als je gradueel de maat vergroot, ipv voornamelijk naar beneden te groeien als ze meteen een grote pot krijgen.

Daarnaast hoef je er als ze dicht op elkaar staan een stuk minder licht op kwijt. Toch ook weer een stukje discreter dus ivm de meterstanden.

Die paar dagen die het dan misschien extra kost ik maak ik me zelf niet zo druk om. Al schijnt dat voor de keiharde knaken kwekers hier wel een ding te zijn :P Maar mijn hok staat dan ook sowieso regelmatig enkele maanden ongebruikt leeg

11 minutes ago, cannarie said:

Maar mijn hok staat dan ook sowieso regelmatig enkele maanden ongebruikt leeg

kan ik wat bijbeunen bij jou?

• Haha 2

Ik heb het ook wel eens gedaan hoor gewoon de hele zomer niet gedraaid. Ik had er gewoon geen zin in en had andere dingen aan mijn hoofd.

Ik heb dit verder ook niet nodig en is niet meer als een Hobby.

Edited by MisterX

21 minutes ago, MisterX said:

Ik heb het ook wel eens gedaan hoor gewoon de hele zomer niet gedraaid. Ik had er gewoon geen zin in en had andere dingen aan mijn hoofd.

Ik heb dit verder ook niet nodig en is niet meer als een Hobby.

niet meer dan een hobby...........:no

• Haha 1

Twijfel of ik die boxfan weer in de tent moet hangen. De RH is weer vrij hoog. Wil de ventilatie eigenlijk maximaal hebben.

Ben alleen bang dat het te veel stormwind is voor de planten en dat ze daar ook weer stress van krijgen. Wil hem zowiezo zo laat mogelijk in de tent op hangen.

Vanaf welke week moet ik mij zorgen maken om de ontwikkeling van toprot vanaf week 5 ofzo?

wat denken jullie wat ik moet doen. De boxfan ophangen in de tent of niet?

De laatste keer dat ik die boxfan in de LEDtent heb gehad was met een te lage RH. 

In de HPS tent gaat het blad er ook een beetje van krullen maar heb daar nog niets anders gekocht en daar heb ik het probleem niet zo erg gehad als in de LED tent.

Zo zag het er eerder dit jaar uit in de LED tent. De bladeren die de meeste wind  kregen waren er het ergst aan toe. Hier was de RH wel te laag wat volgensmij ook bijgedragen heb aan een slechte verdamping.

Toen heb ik die blaastoren neer gezet. Die geeft een wat mildere wind. maar raakt niet elke hoek van de tent.

Dankzij de data logger kan ik ook terug kijken naar de omstandigheden van die week. Zodat je ook terug in het verleden kan kijken met grafieken en al. Best handig

De RH was die hele kweek te laag en was vaak 35 a 40%

image.png.37701e647c47926f17c863579b7150fc.png

2.thumb.jpg.38b915885010a3bff39933715979cc30.jpg

1.jpg

Dit zijn de huidige omstandig heden van mijn lopende LED kweek. Nu is de gemiddelde RH weer te hoog. het is vaak 55% en heb pieken van 60 gehad afgelopen week.

Ik heb de lamp ook nog maar wat hoger gehangen dan zal de temperatuur ook iets zakken. Dan kan ik de kamer verwarming een graadje hoger zetten. Dan zal de RH ook iets dalen omdat de lucht iets droger word.

Ook heb ik de active inblaas uitgezet en laat ik passief afzuigen. Ik laat de afzuiger harder draaien op 80% van de capaciteit. Temperatuur is nog prima dan en je zuigt zoveel mogelijk vocht weg. Op 100% draaien vind ik geen gehoor.

De 3 led armaturen hangen op verschillende hoogte's het veld is niet 100% egaal. Omdat het 3 armaturen zijn kan je daar mee spelen. Met een flux meter kijk ik of het licht een beetje verdeelt is.

Als ik die omreken naar Umol/m2/s kom ik uit circa 800 Umol/m2/s met uitschieters naar 1000 en achterin waar het meer 600 is.

Lampafstand circa 50cm

image.png.38cc234310522721cd419d6189754ecf.png

Ook heb ik even een filmpje gemaakt zodat jullie de hoeveelheid wind kunnen zien in mijn tent.

Edited by MisterX

Als de tent gesloten is circuleert de wind harder en met je open structuur van planten moet dat genoeg zijn. Zit je op je max met afzuiging anders je lucht sneller verversen. Ik heb in de ruimte vanaf week 5 een luchtontvochtiger staan, de tent word zo vol dat er veel vocht is en alleen de lucht meer rond blazen helpt dan niet tegen rot.

2 hours ago, MisterX said:

Ben alleen bang dat het te veel stormwind is voor de planten

Tijdschakelaar. Af en toe kans op veel wind.

Helpt een lucht ontvochteriger überhaupt dan in een niet gesloten systeem? Ik dacht van niet namelijk.

Hoe groot is jouw ruimte en afzuiger? Ik heb begrepen dan mensen hier geen positieven ervaringen hebben met een lucht ontvochtiger.

Want het zou toch niet werken omdat je de lucht te snel ververst en genereert daarbij veel warmte.

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn HPA omreken naar VPD. Mijn data logger meet hPA 1029 gemiddeld bijvoorbeeld.

1 hectopascal [hPa] = 0.1 kilopascal [kPa] 

1029 hectopascal = 102.9 kilopascal

VPD = kPa

Wat is VPD? VPD is vapour pressure deficit

https://www.royalqueenseeds.nl/blog-vpd-hoe-kan-vapour-pressure-deficit-de-opbrengst-van-cannabis-verbeteren-n893

Leaf Vapor Pressure Deficit Charts

Edited by MisterX

ik heb een trotec ontvochtiger in de kamer staan waar de bloeikast staat. Werkt prima

• Like 1

@al green Hoeveel scheelt een lucht ontvochtiger ongeveer en in wat voor ruimte staat die? 

Mijn VPD

Mijn VPD is te laag nu met met 0,88.

mijn blad temperatuur is met de infrarood thermometer gemeten 23 a 24 graden nu met een RH van 57%. Mijn fancontroller geeft 25 graden aan. Mijn datalogger geeft 26 graden aan als temperatuur en 1029 hPa. Bij de potten is het 21 graden. De CV op de kamer staat op 23 graden. ik ga deze verhogen naar 24 graden en even kijken. Ik ga proberen de VPD te verhogen en hopelijk de RH te verlagen.  Ik ga dit doen door de kachel hoger te zetten 24/7. Ik zal hier wel weer even een andere kachelknop voor moeten aanschaffen. ben die kwijt. ik wil de blad temperatuur op 27 graden hebben denk ik en wil de RH wat lager krijgen. Kijk nu voor een luchtontvochtiger.

Het is wel weer een apparaat wat 430watt verbruikt en misschien maar weinig effect heeft.

https://www.bol.com/nl/p/trotec-ttk-71-e-luchtontvochtiger/9200000039881299/?Referrer=ADVNLGOO002029-G-64779858416-S-500277007903-9200000039881299&gclid=CjwKCAiAtK79BRAIEiwA4OskBvLnJcrfK0nTPXAWCssfN8zKqfJXEaYEGAnIOgCLtu2q6P9FA4EzURoC44QQAvD_BwE

Is dit een geschikte?

HOE WERKT DIT IN DE PRAKTIJK?

Schaf allereerst een infrarood thermometer aan. Deze zijn vaak vrij goedkoop en niet ontzettend precies, maar goed genoeg om de klus te klaren. Je ziet zo ook hoe effectief VPD daadwerkelijk is. Of, gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe ver je uit de buurt zit van optimale waarden.

Richt de laser van de thermometer op je bladerdak en lees de temperatuur af. Dit kan hier en daar verschillen, dus doe een paar metingen in je meest productieve gebieden. Bereken het gemiddelde om de correcte temperatuur te bepalen en lees vervolgens het percentage van de relatieve luchtvochtigheid af.

Vergelijk de cijfers in een grafiek, zoals deze. Nu weet je precies hoe het zit met de VPD. Het beste is nog wel dat je geen ingewikkelde berekeningen hoeft te maken.

Als je te ver uit de buurt zit van een optimaal niveau (niet verrassend), kijk dan gewoon naar de dichtstbijzijnde, meest rendabele optie (temperatuur of relatieve luchtvochtigheid). Pas vervolgens je kweekruimte hierop aan.

Edited by MisterX

4 hours ago, MisterX said:

Helpt een lucht ontvochteriger überhaupt dan in een niet gesloten systeem? Ik dacht van niet namelijk.

Als ik mijn luchtontvochtiger buiten mijn tenten zet ( dus in het hok ipv in de tenten), dan werkt het niet voor de tenten zelf. 

Als je hem in de tent zelf zet werkt het wel goed. 

Vergeet niet om de eventuele verlichting van de ontvochtiger af te tapen ivm verduistering. 

Oei! in mijn tent gaat heel lastig worden.  Hoeveel scheelt het bij jouw @Kluns?

De hoogte onder het net heb ik wel. dat is meer als 55cm maar de breedte tussen mijn potten is niet genoeg. dat is maar 15 a 16 cm. Ook word het legen van het reservoir een drama. Ik zal 1 van de poten van het scrogrek moeten demonteren dan. Misschien dat ik hem op het net kan zetten maar hij weegt wel 13kg. Het scrog frame is ook niet super stevig.

Net de kamer temperatuur omhoog gedraaid naar 24 graden. kijken wat het doet voor mijn VPD

Edited by MisterX

In  de tent moet dat ding dubbel werken als de lucht die je betrekt vanuit de ruimte eromheen nog flink vochtig is.

Als je die lucht en opwarmt en ontvochtigt voordat je die je tent in trekt sla je 2 vliegen in 1 klap op gebied van RH waar de ontvochtiger alleen in de tent niet aan kan tippen. Mbt temperatuur zal het niet veel schelen in de tent , denk dat er van een 2C stijging buiten je tent in je tent. 0.5C op de thermometer over blijft.

Toprot ontstaat ongeveer een week of 3 voordat je het in je planten ziet, dit wetende kun je nu ongeveer zelf bepalen vanaf wanneer jij extra op moet gaan letten.

Edited by lostchild

Oke @lostchild heb nu de kamer temperatuur een graad omhoog gegooit naar 24 graden 24/7. Ik zal ook kijken voor een ontvochtiger deze zet in de ruimte waar de tent staat. (of iemand moet een oplossing zien of een ont vochtiger vinden die in de tent past @Kluns)

Edited by MisterX

In mijn 90x90 tentje word de lv zo laag als dat ik zelf instel. 

Heb hem alleen nog maar in dat tentje gebruikt omdat in de 120x120 de afzuiging zelf zit. 

Het nadeel is wel dat je ook het vocht uit je aarde trekt. 

Het is toch wel lastig om daar een soort van middenweg in te vinden. 

Misschien dat zo n ontvochtiger wel werkt buiten je tent wat lostchild zegt. 

Maar dan moet je wel een serieuze ontvochtiger hebben, die dan waarschijnlijk ook weer veel stroom gaat vreten. 

Maar dat is dan wel weer beter dan rot hebben natuurlijk hehe. 

Heb een dikke Enemy of the state stick gerookt. :likken:

Hoe zwaar moet deze ontvochtiger worden?

image.png.0e9a559a56b9a6629a05fca0fb8478e7.png

Of moet ik nog zwaarder gaan en zoiets kopen

image.png.3e18ba4eb42219b0c8251c05c376e19c.png

Edited by MisterX

Die ontvochtiger die jij aangeeft heeft een capaciteit van 2 liter en kan je elke keer gaan leeg maken. Ik heb er 1 met een tank van 10 liter dan kan je even vooruit. Stroomverbruik is dacht ik 380watt.

Goeie tip! groter resevoir. Welke heb jij dan? meeste die ik zie hebben maximaal 5000 liter.

Als iemand een goeie kan vinden online link me! Ik vind niks op de bol.com of op google wat aan jouw beschrijving voldoet.

Edited by MisterX