Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MisterX

Mister X probeert Healthy Gardening

Recommended Posts

ik heb deze:

https://nl.trotec.com/fileadmin/downloads/Entfeuchtung/TTK75S/TRT-BA-TTK75S-TC-004-NL.pdf

Overigens heb ik nu een airco/ontvochtiger: https://eurom.nl/product/klimaatbeheersing/mobiele-airconditioners/pac-12-2/                                                           deze kun je wel met mooie kortingen vinden op internet

Edited by al green

Damn bro! Vermogen 1480 Watt voor die airco / ontvochtiger!

Dat gaat toch opvallen bovenop de 1500 watt die een setup normaal gesproken al verbruikt.

Ik weet niet hoeveel capaciteit je nodig hebt! daar ben ik erg benieuwd naar. Dan weet ik ook hoe dit toegepast moet worden in kleinere of grotere ruimte's

is er niet een formule voor? zoveel m3 inblaas met zoveel verlichting in zoveel m3 ruimte heb je X capaciteit aan ontvochtiger nodig.

Edited by MisterX

Dan moet je bij de geleerden zijn hier op het forum......Ik draai ;m niet vol

• Haha 1

Ik heb er maar even eentje gekocht om te proberen. 190 euro als het mij 5% drogere lucht op levert is ut het waard.

image.png.10024c7b0483c32464d2c315528ae280.png

"Deze luchtontvochtiger werkt minder goed bij een temperatuur onder de 18 °C, dus is minder geschikt voor kelders en caravans"

Goeie keuze om eentje aan te schaffen. Ik lees in de gebruiksaanwijzing dat je vrouw ook de was kan drogen.......

Edited by al green

We gaan het zien! doordat ik de lampafstand wat vergroot heb. Kan ik de kamer temperatuur flink opstoken! Heb het nu gepusht tot 25 graden. De growroom heeft zijn eigen thermostaat dus in de winter is dit goed te regelen.

In de tent is het 26,5 a 27 graden volgens de datalogger. ik zou het nog iets kunnen pushen tot 28 graden om de VPD te verbeteren Achterin is het wat kouder als voorin. Gooi nu de verwarming naar 25,5

Een van de hetere bladeren is 26 graden en er zijn nog steeds veel bladeren die 24 a 25 graden hebben. De RH is met 5% gezakt naar 52,5% . Als de ont vochtiger er nou ook eens 5% afkrijgt 

Bij de potten is het nu ook 24 graden.

Update:

Met deze maatregelen is Mijn VPD is nu 1.08. Deze was 0,82 Toch 26 punten verbetering. Nu kijken of ik hem nog verder omhoog krijg.

20201111_164739.thumb.jpg.8f0dbd8f821117324208c195669a7275.jpg20201111_164650.thumb.jpg.b3af012a01837da0316f4bf4c2f425e3.jpg

20201111_164719.jpg

Even een simpele uitleg over VPD voor de mensen die het leuk vinden.

Edited by MisterX
  • Like 1

3 hours ago, MisterX said:

Goeie tip! groter resevoir. Welke heb jij dan? meeste die ik zie hebben maximaal 5000 liter.

Hakt erin he, die enemy of the state haha

Ik ben ook flink aan het stoken in de omgevingstemperatuur. Met die cob's is dat echt nodig.  Mooi om te proberen die 410w ontvochtiger.

1 minute ago, Limbic said:

Ik ben ook flink aan het stoken in de omgevingstemperatuur. Met die cob's is dat echt nodig.

Hier nog niet nodig. 

Komt denk ik door me 60x60 moedertent die 24/0 aan staat. 

Is gelijk een soort kachel. 

Win/win situatie

Om 27 graden te bereiken moet bij mij de kachel aan anders blijft het op 22,2 graden hangen.

24 uur ontvochtigen is wel 5 of meer keren het reservoir legen.

Volgens mij is ontvochtigen alleen zinvol in het begin en eind van de donkerperiode. Als je ventileert is het dweilen met de kraan open en gooi je heel veel stroom weg. Scheelt wel als hij in het hok zelf staat, maar dan is het denk ik vooral de extra warmte en afzuiging die het hem doet.

Snap niet zo goed waarom je je lamp hoger hangt. Met dimmen doe je het zelfde op de planten, maar dan geeft je lamp ook echt minder warmte af. Maar warmte verlaagt toch juist de rv. Of je dat dan met je radiator doet of je lamp maakt dan geen reet uit toch? Die warmte van je lamp wordt toch ook gewoon weer de ruimte in geblazen?

Op de meeste ontvochtigers kun je gewoon een slangetje aansluiten hoor, trouwens

Hmmm Nu vind ik weer een andere chart die mij een andere uitkomst van VPD geeft.

image.thumb.png.4f8612a8405be1f575e3860e1d6b393f.png

kijk even in de gebruiksaanwijzing of je een slangetje kunt aansluiten zodat je een grote bak kunt gebruiken

De reden dat ik de lamp hang zoals hij nu hangt is betere lichtverdeling. De planten achter krijgen minder licht als ik hem er zo dicht ophang.

Ook is nu de temperatuur over de gehele plant nu warmer ipv alleen bij de toppen. Ook bij de potten is het nu 24 graden ipv 21

Ik heb gebruiksaanwijzing gepakt en het is mogelijk om een slang aan te sluiten. Die gaat dus meteen aan de afvoer.

Ik denk wel dat ik 24/7 ga ontvochtigen voor deze periode bloei. Het zal misschien 8 weken per jaar zijn. wat me ongeveer 123 euro aan stoom zal kosten.

Mijn volgende run is in maart en dan verwacht ik een wat lagere RH.

Knipsel1.JPG

Edited by MisterX

16 hours ago, MisterX said:

Hmmm Nu vind ik weer een andere chart die mij een andere uitkomst van VPD geeft.

Weet niet precies wat je bedoelt met 'andere uitkomst'?

De berekening zou eigenlijk altijd hetzelfde moeten zijn als je 3 waarden ingeeft: Omgevingstemperatuur, bladtemperatuur en LV.

Maar welke waarde nu de juiste is voor je planten in een bepaalde fase, die wil nog wel eens wisselen.

Ik wordt een beetje een langspeelplaat die blijft hangen, maar ik heb nog nergens een onderzoek kunnen zien waaruit blijkt dat bijvoorbeeld 1.2 to 1.6 het beste is vanaf halverwege de bloei.

Ik lees alleen dat het zo is. Onderbouwing vind ik nergens.

Bij veel planten die in kassen staan zoals tomaten, gaan ze van veel lagere waardes uit. En daar is wel onderzoek naar gedaan.

Hier is nog een calculator voor VPD.

https://vpdcalculator.com/vpd-calculator

Zij geven weer andere waardes aan voor een 'ideale' VPD.

0.28 voor stekken; 0.55 voor groei; 1.14 voor bloei.

ik zal wel verkeerd gekeken hebben. Ik ga gewoon de onderstaande aanhouden die gaat uit van een 3 graden koeler blad als de omgeving temperatuur wat wel klopt met mijn infrarood meter. 

Dit kijkt wat makkelijker.

Na een test gedaan te hebben met de kamer temperatuur te verhogen naar 25,5 graden 24/7 is het uiteindelijk toch te warm geworden met 29 graden. Echter is de luchtvochtigheid ook een stuk gedaalt naar 45%

Deze was eerst 57 bijna 12% hoger. Dus het doel van een hogere VPD en lagere RH is bereikt. Ik moet alleen niet doorslaan en de ruimte iets af laten koelen. 29 graden bij je toppen wil je ook niet.

image.png.996f17963677c247c027ce31c9a8e495.png

De verdamping en temperatuur zijn nu weer een beetje te hoog. De VPD is nu 1.6 de temperatuur van de kamer laten zakken naar 24,5 graden. Hoop dat dan de temperatuur naar iets onder de 27 te krijgen met een RH van 45%. Dan zou de VPD 1.42 zijn

De sweetspot volgens deze grafiek.

Leaf Vapor Pressure Deficit Charts

image.png.996f17963677c247c027ce31c9a8e495.png

image.png.6fd6cb64ff0a0c71e101e3050e2cb2cd.png

Wat wel fijn is bij deze temperaturen is dat je wortel temperatuur ook erg goed is. Ook het water wat je 24 uur op laat warmen is op ideale temperatuur.

20201112_112425.thumb.jpg.67f4817c8288fe547e5e00a253a2f6fb.jpg

Pas wel op trouwens met het door elkaar gebruiken van verschillende thermometers. Zoek maar eens op hoe groot de opgegeven maximale meetfout van elke thermometer is. Meestal best groot.

Als ik het verschil meet tussen mijn blad en omgeving, meet ik beide met mijn IR thermometer. En dan doe ik de omgevingstemperatuur tegen een geacclimatiseerd stukje papier ofzo waar geen licht op schijnt.

Mijn datalogger heeft de kleinste foutmarge Basisnauwkeurigheid: ±0,5°C evenals ±3,0%RH. Vandaar dat ik die tabel toepast omdat die datalogger de kleinste fout marge heeft

Die wijkt een halve graad af. De rest gebruik ik meer als indicatie.

Ik doelde vooral op het bepalen van je bladverschil met verschillende meters.

Dan kan de beste meter nog zo valide zijn, je bent voor je meting afhankelijk van de onderlinge betrouwbaarheid.

Is de maximale meetfout van je ir meter bijvoorbeeld 2 graden, heb je opeens een foutmarge van 2.5 graad.

Vandaar dat ik voor dat temperatuurverschil alleen mijn ir meter gebruik. Dan kan de meetfout nog zo groot zijn, maar maakt dat voor die meting niks uit. Hij geeft dan op beide metingen het de zelfde afwijking namelijk.

• Like 1