Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MisterX

Calcium magnesium verhouding

Recommended Posts

Goedemiddag,

 

Weet iemand of calcium een verhouding moet hebben met magnesium.

De reden dat ik dit vraag is de nieuwe voedingslijn die ik ga gebruiken daar is en magnesium 2 aparte producten. IPV cal/mag wat ik gewent ben van Aptus.

Nu wil ik voor mijn LED kweek extra calcium gaan geven echter ben ik bang dat het misschien uit balans kan raken.

 

Heeft iemand zich hier wel eens in verdiept?

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef eigenlijk ook "los" calcium. Ofwel uit calciumnitraat, Ca 15 of uit opgeloste zeewierkalk korrels (daar zit wel wat magnesium in).

Er zijn ook flinke variaties in wat de Ca:Mg ratio is in de verschillende voedingslijnen. Het hangt natuurlijk ook wel weer af van wat voor kweek het is. Hydro, cocos en aarde zullen toch andere calcium behoeftes hebben.

Je ziet toch snel genoeg of je magnesium en/of calcium tekorten krijgt? De eerste keer is dat wat aftasten, maar daarna weet je wel wat je toe moet voegen?

Ik heb zelf onder led geen magnesium tekorten gezien, maar dat kan ook zijn omdat er al voldoende van in de gebruikte voeding zat. Met TL had ik vreemd genoeg wel vrijwel altijd magnesium tekorten (tijdens het voorgroeien). Dus ik heb ook beide los (van BioNova)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, MisterX said:

Weet iemand of calcium een verhouding moet hebben met magnesium.

Nu wil ik voor mijn LED kweek extra calcium gaan geven echter ben ik bang dat het misschien uit balans kan raken.

Heeft iemand zich hier wel eens in verdiept?

Ja de verhoudingen zijn van groot belang.

Zelf mengen is lastig zonder dat je een analyse uit kunt laten voeren.

KLIK

Volg wat aanbevolen is in het schema voor de meest optimale verhouding en als je bij wilt geven doe dat dan met een in verhouding zijnd product zoals een calmag of Maerl ipv met losse elementen te gaan stoeien.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, lostchild said:

Volg wat aanbevolen is in het schema voor de meest optimale verhouding 

En wat als al die voedingslijnen onderling een geheel andere ratio gebruiken?

Het is "belangrijk" ja, maar het is zeker geen vaste ratio waar je je altijd aan moet houden. 

Hoe dan ook, als je een calcium gebrek ziet bij je plant en geen magnesiumgebrek, dan heeft het geen zin om ook magnesium bij te geven. En vice versa bij een magnesium gebrek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ik vanaf dag 1 calcium suplementeren bij de LED kweek?

 

Ik heb even het stukje van @lostchild gelezen en daar hebben ze het over 2 verhoudingen. 

 

Quote

Doorslaggevend bij bemesting zijn niet alleen de hoeveelheden, maar ook de verhoudingen. Deze verhoudingen verschillen per grondsoort. Zo kennen zandgronden globaal een Ca:Mg-verhouding van 3:1, kleigronden 7:1. Deze ratio’s zijn gebaseerd op de Albrechtmethode. Deze analysemethode kijkt vooral naar een goede balans tussen macro- en micronutrienten in de bodem, die direct beschikbaar moeten zijn voor de plant. Een juiste verhouding tussen beschikbare en opneembare nutriënten maakt het gewas minder gevoelig voor ziekten en plagen. Opbouw van het klei-humuscomplex met de juiste pH zorgt voor de gewenste omstandigheden.

Ik ga er even vanuit dat aarde klei zou moeten voorstellen. Omdat er zo weinig magnesium nodig is in verhouding tot de calcium begin ik denk ik met helemaal geen extra magnesium mee te geven. Bij een magnesium te kort kan je dan altijd nog bijspringen.

 

Producenten zijn over het algemeen niet zo vrijgevig met informatie over hun product. zo kan ik ook geen verhouding vinden bij Camag van aptus en de verhoudingen verschillen tussen de producten.

In andere topics heb ik wel wat gegevens gevonden van producten. maar van de meeste bar weinig te vinden.

 

Quote

 In Omnipotent Basis zit 5% calcium en 2% Magnesium. Al is het in de bloei de calciumbehoefte wel iets wat lager.

Hoe dan ook in dit soort kalkmeststoffen is het eerder 10:1. Dat is wel een groot verschil. DCM Zeewierkalk is 45% CaO en 4% MgO. Dus zelfs 11:1 of naar molair gewicht 8:1.

 

 

Volgensmij zou ik voor elke 7ML calsium 1ML magnesium moeten geven om tot de "ideale" verhouding te komen. Het testen van bodem is niet te doen voor ons denk ik.

DIt zijn de elementen van het calcium product wat ik ga gebruiken.

 

image.thumb.png.ae4e57e2cea92829754f2dd716f75cbe.png

 

 

En deze van het magnesium product 

 

image.thumb.png.f74086d99ab8cf7823b3a8bed90051e3.png

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die verhoudingen uit dat stuk heb je niet veel aan (je gebruikt veengrond).
5:1 komt in de buurt volgens mij maar zover heb ik me daar ook weer niet in verdiept.

Volg het schema vd voeding en gebruik zoveel nodig uit de lijn om compleet te voeden 
Probeer het gewoon een keer ipv er bij voorbaat al vanuit te gaan dat de voeding niet zou voldoen.

In hoeverre heb je zelf slechte ervaringen met volgens schema voeden vraag ik me af?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen voeding schema. alleen een soort richtlijn dat je maar 1x in de week hoeft te voeden en het is net wat Wietefras zegt. Er zijn allerlei verschillende schema's van producenten

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die quote van Omnipotent lijkt van mij afkomstig? Dan zal dat wel kloppen :)  Dus dan doet Omni een ratio van 2.5:1 Daar ga je al. Wat is dan die heilige ratio? 

Iets in die buurt is wat ik wel ook aan hield. FloraNova heeft iets van 2:1 als ratio. Dus wellicht dat ik daarom dan nooit magnesium problemen zag en eerder wel calcium.

Eigenlijk met andere woorden dan, het heeft niet zoveel zin om alleen naar die Ca:Mg ratio te kijken.

Met Calcinit heb ik nu echter echter ruim voldoende calcium en zit ik eerder op een Ca:Mg ratio van 6:1 tijdens de groei en 4:1 tijdens de bloei. Buiten dat is ook de Ca ratio ten opzicht van de rest een stuk hoger.

 

Het punt is dat die voedingen doorgaans voor HPS licht zijn ontwikkeld. Met led heb je iets minder Ca opname en dus zul je doorgaans zien dat je wat extra Ca moet mee geven.  Ook wat extra Mg meegeven zal geen kwaad kunnen, maar ik zag daar de zin niet zo van. En heb er ook nooit iets van gemerkt dat het problemen gaf om dat niet te doen.

Als er al relatief veel Ca in de gebruikte voeding zit dan hoef je helemaal niets bij te doseren, maar wat is dan relatief veel? Met GHE FN zit je op iets van 7:1 van alle meststoffen tegen Ca.Met Yara kom ik bij het Racker schema uit op tussen de 5:1 en 7:1 voor Ca ten opzichte van het totaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een quote van jouw ja die ik gevonden had na wat zoek actie's

Ik ga gewoon alleen Calcium geven vanaf week 1 groei en kijken wat er gebeurt. Of iemand moet grote bezwaren hebben

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is het aandeel aan Ca in die nieuwe voeding die je gaat gebruiken?

Als dat al vrij hoog is dan zou je ook kunnen afwachten of je uberhaupt calcium tekorten ziet. Als het vergelijkbaar is wat je met Omnipotent had dan zal je nu inderdaad ook wel weer extra Ca nodig gaan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit schema is slechts een richtlijn zie je meestal in de kleine lettertjes onder een schema staan;)

On 5/27/2020 at 5:57 PM, MisterX said:

Een juiste verhouding tussen beschikbare en opneembare nutriënten maakt het gewas minder gevoelig voor ziekten en plagen.

Het lijken wel toverwoorden maar dat is toch echt waar het om draait.

Meer aanbieden van 1 stof leidt niet automatisch tot een verbeterde of hogere opname van die stof.

Informeer eens bij de fabrikant als een richtlijn je te weinig houvast biedt, er gaat een wereld aan info voor je open:search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een basis voeding Groei en Bloei. De verhouding Cal/Mag is 1:1

 

image.thumb.png.aaae96fe4c7a91f0fb32b03550cec0fe.png

 

image.thumb.png.a84071962591301059ba0f1d9428889a.png

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, lostchild said:

Meer aanbieden van 1 stof leidt niet automatisch tot een verbeterde of hogere opname van die stof.

Wat een onzin. Alleen bij extreem hoge uitzondering werkt dat niet zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, MisterX said:

Je hebt een basis voeding Groei en Bloei. De verhouding Cal/Mag is 1:1

Oh sorry, de cijfertjes stonden al in je post.

Wow 4% ten opzichte van al die andere elementen (NPK t/m S samen is 68%) is wel extreem weinig Calcium zeg. Bij GHE FloraNova zit het op 14% en met Yara voeding (Calcinit + Bruin volgens Racker schema) ook tussen de 14% en zelfs 20%.

Bijvoorbeeld bij FloraNova Grow hebben de P en de Ca een ratio van 1:1. Bij de voeding die jij beschrijft dus ongeveer 7:1 (P:Ca), Dat zijn wel heel extreme verschillen.

Daarom zeg ik ook dat die Ca:Mg ratio is leuk is, maar andere ratio's zijn veel en veel belangrijker. Met name die van Ca tot de NPK elementen. Zo lang je Ca maar meer is dan de Mg en minder dan 7 keer zoveel als Mg zit je wel goed.

Hier een verhaaltje van Canna over de ratio's: https://www.canna-uk.com/interactions_between_nutrients

Ook niet echt een duidelijk verhaal met harde cijfers (want die zijn er gewoon niet), maar goed ze geven wel wat achtergrond over het waarom. Ook met het diagram van mulder waar Ph donner al naar verwees met de antagonisten en stimulanten. Ca is een antagonist van Kalium (verhnindert de opname ervan). Dus daarom moet je de ratio K:Ca niet te klein maken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel wat aminozuur gecheleerd calcium voor je. Werkt top als foliar. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde heeft een buffer met rhizosfeer en die bepaalt in welke mate iets door de plant opgenomen kan worden.
Meer aanbieden van een stofje uit een fles leidt niet automatisch tot hoger aanbod vanuit die buffer ook al beweren sommigen hier in dit topic doodleuk van wel.

Context is maar een lastig iets voor sommigen:whistling

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja als je plant een rhizosfeer hebt met een ph van 4 dan slaat calcium neer ja. Is dat een realistische situatie? Hopelijk niet. Dus "who cares"?

Zo vermoeiend dit. Kun je het gewoon bij de realiteit houden in plaats van absurde extremen voor te stellen? Wat wil je hier uberhaupt mee bereiken? Wat is de relevantie van dit soort kanttekeningen?

Het is heel simpel, als er meer Ca in het voedingswater zit dan neemt de plant er ook meer van op. Calcium gaat naar binnen door passieve opname.

En ja dan ga ik er vanuit dat we verder een "normale" situatie hebben. Heel raar natuurlijk, maar dus geen extreme pH en geen extreme overdosis van elementen. Of meer speciefiek nog, simpelweg de door MisterX geschetste situatie waarin de plant prima gedijt, maar die door relatief verminderde water opname dus net te weinig calcium binnen krijgt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnen we ook gewoon een normaal gesprek voeren? Wat is dat tegenwoordig toch met forums. Ik ben het ook wel eens niet met iemand eens. ik zie geen enkele reden om te gaan snauwen.

Vind wel het verhaal wat je benoemd tegenstrijdig met wat je eerst zegt. Eerst hebben wij het over hoe belangrijk het is om de ratio goed te hebben. Vervolgens hebben we het over dat de Buffer het aanbod bepaald tot zekere hoogte. Genoeg ruimte voor discussie denk ik

Verder heb ik te weinig kaas gegeten van Bio kweken om daar wat over te zeggen omdat ik eigenlijk altijd mineraal gekweekt heb.

 

We gaan het allemaal wel zien hoe het gaat. Ik ga dit keer werken met al die biologische toevoegingen ipv vooral focussen op die NPK. Verder ga ik gewoon vanaf dag 1 extra calcium toevoegen zowel bij LED als HPS. Alleen bij HPS geef ik een halve portie

Ga vandaag weer mijn HPS ruimte opstarten dus over een paar maanden weten we meer. Ga geen PH meten en geen EC meten. Zo tegen mijn instinkt in...

On 5/29/2020 at 9:06 AM, Boefje030 said:

Ik heb wel wat aminozuur gecheleerd calcium voor je. Werkt top als foliar. 

Thx, ga het echter eerst even proberen binnen de voeding lijn. Als het mij niet bevalt ga ik alsnog weer terug naar mineraal/yara

 

 

Dit is voor nu mijn voeding schema dit kan nog aangepast worden. Heb besloten om alleen met PK te werken ipv losse P of K

Ook heb ik nog allerlei bladvoeding zoals minaralen/auxine etc

image.thumb.png.f768a47b65747ae730fcc43601c8b07f.png

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, MisterX said:

Vind wel het verhaal wat je benoemd tegenstrijdig met wat je eerst zegt.

Wie is 'je' in je verhaal?

Ik probeer een en ander ook te volgen omdat ik het wel interessant vind (en er grotendeels geen reet van snap, maar daar probeer ik verandering in te brengen)

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doel daar op lostchild. Misschien interpreteer ik het niet goed. Of hij legt het een beetje ongelukkig uit.

We gaan zien of deze discussie inhoudelijk kan blijven zonder dat iedereen zich meteen aangevallen voelt na 1 tegengeluid of andere mening.

On 5/27/2020 at 10:49 AM, lostchild said:

Ja de verhoudingen zijn van groot belang.

 

15 hours ago, lostchild said:

Aarde heeft een buffer met rhizosfeer en die bepaalt in welke mate iets door de plant opgenomen kan worden.
Meer aanbieden van een stofje uit een fles leidt niet automatisch tot hoger aanbod vanuit die buffer

Als je dit stukje leest zou je kunnen stellen dat verhoudingen minder van belang zijn omdat de buffer bepaalt hoeveel voedingsstoffen er door de plant opgenomen kunnen worden.

Helemaal als je meeneemt dat de producenten allemaal andere verhoudingen er op na houden en schijnbaar toch allemaal werkt.

 

Ik ben ook geen professor als het aankomt op de diepe materie. Ik denk vooral heel praktisch en probeer omstandigheden te krijgen die zo min mogelijk problemen veroorzaken.

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou precies, eerst is het verhaal dat je Ca en Mg samen moet doseren in de juiste ratio (zonder ook maar enige indicatie welke dat zou zijn onderbouwd met link naar een warrig verhaal over calcium in de grond) en dan vervolgens ineens het verhaal dat je er toch geen enkele controle over hebt vanwege de rhizosfeer. Je kan het snauwen noemen, maar ik wordt doodmoe van dat soort extremen opzoeken om maar iets wijsneuzerigs te kunnen roepen. Zeker als het verder totaal irrelevant is voor de feitelijke discussie.

Ik denk dat ik mijn tijd maar weer eens een tijdje beter ga besteden dan dit soort non discussies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit nog steeds te wachten op de hennepconvenant

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, MisterX said:

Als je dit stukje leest zou je kunnen stellen dat verhoudingen minder van belang zijn omdat de buffer bepaalt hoeveel voedingsstoffen er door de plant opgenomen kunnen worden.

Helemaal als je meeneemt dat de producenten allemaal andere verhoudingen er op na houden en schijnbaar toch allemaal werkt.

Ik ben ook geen professor als het aankomt op de diepe materie. Ik denk vooral heel praktisch en probeer omstandigheden te krijgen die zo min mogelijk problemen veroorzaken.

Gebruik je producten van andere fabrikanten? Niet van belang om appels er peren te gaan vergelijken:argue

Heeft de buffer geen belang bij in verhouding zijn van stoffen om ongewenste reacties te voorkomen?
Juist vanwege die buffer moet je in verhouding stoffen toe dienen.

Ik ben niet zo van voorkauwen en vind dat je als je het zelf op gaat zoeken en door gaat lezen je veel meer leert en als je zelf wat opgestoken hebt en vragen hebt wil ik je daar graag verder mee helpen.

Makkelijk oplossen?

Meng per kuip 2 handjes Maerl door de aarde voor aanplant (doe gek en maak er 3 van) of doe wat Boef doet met een daarvoor geschikt product, 1x in de week van begin tot einde kweek (laatste week niet) je planten druipnat spuiten met een geschikte calcium oplossing.

Doe vd rest wat de richtlijn (of wat jij als schema denkt te gaan hanteren) je voorschrijft en je calcium probleem zou wel eens zonder ingewikkeld gedoe opgelost kunnen zijn:search:

Wil je directer kunnen sturen met voeding ga dan op veel kleinere potten kweken of gebruik een inert medium wat niet buffert wederom op een veel kleinere pot.

@kluns

"Enexis is als eigenaar verantwoordelijk voor (een goede werking van) de meter(s). Daarom controleren wij uw meter(s) en meterstanden 1 keer per 3 jaar (ook die van uw slimme meter" 

Enexis is partij in een hennepconvenant zoals je kon lezen en zo krijg je met de meteropnemer te maken met het hennepconvenant en zo krijg je ook al is er niks aan de hand en wordt je kweek niet ontdekt, toch te maken met het hennepconvenant:P

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...