Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vinnie Paz

Aantal luchtgerelateerde vragen

Recommended Posts

In mijn overstap van HPS naar LED loop ik tegen een aantal zaken op, hoop jullie mening hierover te horen.

 

Setup:

Secret Jardin 300x300

4x Lumatek Zeus 600 W pro

 

 

Vragen:

  • Secret Jardin adviseert het volgende:

4x HPS 1000W
Extractie 2540m
3/h
Inname 1270m3/h
(elke 30 tot 60 sec)


4x LED 600W
Extractie 1270m3/h
Inname 635m3/h
(elke 1 tot 2 min)

Wat is jullie mening over de benodigde inblaas/uitblaas met deze setup? Zal het lucht advies niet wat aan de krappe kant zijn? Sowieso heb ik liever wat overkill zodat ik wat meer kan dimmen ivm geluid.

 

  • Ik heb 2 naast elkaar gelegen schoorstenen van elk ⌀125 tot mijn beschikking. Zal dit voldoende zijn als uitblaas of word dit te krap?

 

  • Ik pak de lucht van de inblaas het liefst vanuit binnenshuis, aangezien de temperatuur daar stabieler is in de winter, en koeler in de zomer. Ik kan eventueel de in-huis-ventilatie systeem leidingen hiervoor gebruiken. Echter is dit kanaal maar ⌀100 en zal door de afstanden een hoop drukverlies meebrengen. Toch voldoende voor inblaas? Rekeninghoudend met luchtverdeelslangen die moeten functioneren?


 

Thanks! V

Edited by Vinnie Paz
Edit

Share this post


Link to post
Share on other sites

1270m3 afzuig lijkt me krap

2 kanalen met een 125 cm diameter om het weg te voeren al helemaal

inblaas lijkt me zinloos als de bottleneck van je ventilatie kanaal na je uitblaas zit

sowieso lijkt een inblaas me niet zo zinvol in een grote tent met relatief weinig afzuig, ivm de kleine onderdruk

Ging dat met hps gewoon goed dan, of is de hele setup nieuw?

 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad een nieuwe setup. Met HPS draaide ik met een 5000m3, nu iets teveel van het goede. Het is alleen nog wat lastig inschatten voor me aangezien het de eerste keer met LED is,

nog geen ervaring met hoeveel koeler dit nou werkelijk in de praktijk is.

 

Dat de kanalen te smal zijn was ik al bang voor. Ik heb een raam voor aanzuig ter beschikking, helaas zal ik mijn uitblaas niet naar buiten kunnen doen.

Ik geef voorkeur aan actieve inblaas, voor gelijkmatigere luchtverdeling (ik gebruik luchtverdeelslangen ipv fans)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Vinnie Paz said:

Inderdaad een nieuwe setup. Met HPS draaide ik met een 5000m3, nu iets teveel van het goede

bedoelde meer met die afzuigkanalen. Want je gaat mij niet vertellen dat je die 5000m3 door die twee 125 buizen hebt kunnen persen. Als je in die zelfde ruimte met 4x1000 hps hebt kunnen draaien zou voldoende ventilatie nu geen probleem moeten zijn lijkt me.

11 minutes ago, Vinnie Paz said:

Ik geef voorkeur aan actieve inblaas, voor gelijkmatigere luchtverdeling (ik gebruik luchtverdeelslangen ipv fans)

ah ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee klopt, voorheen blies ik binnen uit. Echter sloegen aan het eind van mijn laatste Am ronde toch mijn filters door, één van de hoofdredenen dat ik nu over ga op LED, wil graag meer controle en minder hoeven verversen.

Kan er iemand met een vergelijkbare setup iets nuttigs zeggen over de benodigde capaciteit? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk hou ik me aan 1w = 1m3 met wat overkill en werkt tot nu toe perfect.

Jij zit aan 2400w dus zou voor een 3000 of 3500m3 gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik je die HPS richtlijn ook voor LED El_Magico? En heb je er inblaas bij?

Denk dat ik inderdaad naar die grootte moet kijken om wat ruimte over te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led geeft minder stralingswarmte af.

Dus kun je de stelregels voor HPS volgens mij niet 1 op 1 naar led vertalen.

Nu waren die stelregels ook niet eensluidend, maar veelal werd 500 M3 per 1 x 600 W HPS gebruikt.

Of het aantal kuub gelijk aan de het aantal watts (dus 600 W HPS = 600 M3)

Bij led lijkt me dat ook voldoende.

Denk dat je je meer druk moet maken om je afvoerbuizen. Je kan er wel heel veel inblazen en ook weer trachten uit te duwen, maar als je van die kleine buizen hebt, heeft dat niet veel zin.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie zou je met led per watt iets minder capaciteit nodig hebben, omdat de warmte meer boven blijft hangen.

Tenzij je van onder afzuigt en de warmte als het ware door je planten heen trekt. Iets dat voor de koudere maanden wellicht wel een aanrader zou zijn om je klimaat optimaal te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houd goed in de gaten wat de mechanische ventilatie doet.
Dat is allemaal precies op elkaar afgestemd en zou, omdat je met flink debiet lucht in huis uitblaast, kuren kunnen gaan vertonen door de overdruk die je zo creëert :search:

Als je een actieve inblaas gebruikt heb je ongeveer 50% minder nodig aan afzuiging (1W -> 1m3), de som van SJ is hiermee in overeenstemming.

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

8 hours ago, Kees A said:

Led geeft minder stralingswarmte af.

Dus kun je de stelregels voor HPS volgens mij niet 1 op 1 naar led vertalen.

Nu waren die stelregels ook niet eensluidend, maar veelal werd 500 M3 per 1 x 600 W HPS gebruikt.

Of het aantal kuub gelijk aan de het aantal watts (dus 600 W HPS = 600 M3)

Bij led lijkt me dat ook voldoende.

Denk dat je je meer druk moet maken om je afvoerbuizen. Je kan er wel heel veel inblazen en ook weer trachten uit te duwen, maar als je van die kleine buizen hebt, heeft dat niet veel zin.

Inderdaad, denk dat je hier gelijk hebt. Is er misschien een formule om te bepalen wat ik maximaal aan m3 door 2x125 kan afvoeren? Dan pas ik misschien mijn setup daar maar op aan. In huis uitblazen doe ik liever niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij heeft Wazzap hier in het verleden wel een en ander over geschreven.

Heb je geen raampje dat je kunt openzetten? 

Of kun je niet nog ergens een extra uitlaat maken onder de dakpannen? Ken natuurlijk de situatie van je huis niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Vinnie Paz said:

Is er misschien een formule om te bepalen wat ik maximaal aan m3 door 2x125 kan afvoeren? Dan pas ik misschien mijn setup daar maar op aan. In huis uitblazen doe ik liever niet.

485m3/7m sec per 125 buis om geen windgeluiden te krijgen.

Je gaf zelf aan af te gaan blazen in huis..

On 5/24/2020 at 11:51 PM, Vinnie Paz said:

Dat de kanalen te smal zijn was ik al bang voor. Ik heb een raam voor aanzuig ter beschikking, helaas zal ik mijn uitblaas niet naar buiten kunnen doen.

Wat opgaat voor afblazen geld ook voor aanzuigen vanuit huis met warmte terugwin installatie en het daaraan gekoppelde mechanische ventilatie systeem.
Goed in de gaten houden:search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk zelf bij mijn led dat ik voor 690w ongeveer 350-400m3 gemiddeld nodig heb. In de zomer zal het eerder 400-450m3 zijn, in de winter heb ik het op 300-350m3 staan. 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Xaim said:

Ik merk zelf bij mijn led dat ik voor 690w ongeveer 350-400m3 gemiddeld nodig heb. In de zomer zal het eerder 400-450m3 zijn, in de winter heb ik het op 300-350m3 staan. 

Gr, X

Hoe groot is je hok/tent?

dan baseer je je afzuiging op basis van je lampen ipv de grootte van je ruimte dus. Vraag me af wat beter is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf een klein hok 1x1 met 420w en een 80x80 met 270w, deze heb ik aan elkaar gelinkt, en in de 100x100 heb ik een 800m3 buisafzuiger hangen die beide tenten afzuigt, deze draait momenteel op 22hz tot 24hz, in de winter is dit 18hz tot 20hz.

Ik zuig inderdaad af naar warmte van de lamp, mocht de LV zo hoog worden dat de planten er last van krijgen krik ik hem iets op. Wordt het wel iets koeler in de tent (25graden ipv 27) maar dan kan je wel het verdampte vocht afvoeren:tu

Als je de temperatuur goed onder controle kunt houden kan je zelf nog een bevochtiger of ontvochtiger toevoegen als je zou willen, een stabieler klimaat is lastiger, tenzij je met warmtematten of kabels gaat werken enz. Is maar net waar je zelf je voor keur aan geeft. 

De warmte van led komt in ieder geval een stuk minder makkelijk bik de wortels dan HPS, dus een warmte mat in de winter zou geen overbodige luxe kunnen zijn:innocent:

 

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Xaim said:

De warmte van led komt in ieder geval een stuk minder makkelijk bik de wortels dan HPS, dus een warmte mat in de winter zou geen overbodige luxe kunnen zijn:innocent:

Er moet toch een handige Harrie zijn die uiteindelijk met een oplossing komt om de warmte die ook led's geven, bij de wortels te krijgen?

Ik weet dat @Wietefras bijvoorbeeld beneden afzuigt en daardoor de warmte van boven zijn led naar beneden gaat. Maar kan me zomaar voorstellen dat er nog wel andere manieren moeten zijn om die hitte bij of onder de wortels te krijgen. En dan het liefst met een plug & play systeem :) Zou mooi zijn als er draad zou bestaan die super goed hitte geleid.

Het is namelijk doodzonde dat je aan de ene kant stroom zit te besparen door led te gebruiken en aan de andere weer stroom gebruikt voor verwarmingsmatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik heel simpel een rekensommetje maak om de capaciteit te berekenen enkel voor de warmte afvoer, dan zou ik het als volgt doen.

HPS

1 m3/h per 1 watt (uitgangspunt)

verhouding licht/warmte = 35/65

1 watt hps = warmtefactor 65

LED

verhouding licht/warmte = 65/35

dus bij 1 watt led is de warmtefactor 35

Dus HPS 600 watt = 600 m3/h

LED 600 watt zou dan uitkomen op:

600 m3/h delen door 65 maal 35 =  323 m3/h

Slaat dit ergens op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen van wel, maar is het misschien niet zo dat het licht dat de led afgeeft toch weer omgezet wordt in warmte?

Dus dat in the end 100 Watt HPS en 100 Watt Led gelijk zijn in absolute temperatuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Maar kan me zomaar voorstellen dat er nog wel andere manieren moeten zijn om die hitte bij of onder de wortels te krijgen. En dan het liefst met een plug & play systeem :) Zou mooi zijn als er draad zou bestaan die super goed hitte geleid.

Los van dat dit nogal een warboel zou worden met allemaal draden overal, heeft die draad dan toch al lang en breed alle warmte weer afgegeven voordat hij beneden is? Of wat dacht je van een watergekoelde lamp waar de waterleiding dan langs vloer geleid wordt :P

Gewoon van onderaf afzuigen lijkt me dan toch makkelijker :)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een supergeleidende draad zou hebben, die je zou isoleren totdat hij beneden bij de wortels is, dan niet.

Maar volgens mij is dat een beetje de holy grail: Supergeleidend materiaal. Bestaat geeneens volgens mij.

Was ook meer een gedachte die niet heel realistisch is. 

Wietefras had al ooit het idee volgens mij om zijn lampen te koelen met water. Of hij dan dit opgewarmde water wilde gebruiken voor de wortels, weet ik niet.

 

Of misschien wel gewoon boven afzuigen en dan (deels) onder de warmte weer inbrengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...