Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
komando

3x1,5 tent gavita 1700e led Rdwc kweek

Recommended Posts

Jo mensen,

aantal jaren afwezig geweest en wil de hobby weer oppakken. Ben me weer aan het inlezen over verschillende onderdelen. Merk toch dat de kennis wat is weggezakt.

wil straks weer aan een verslag beginnen, maar voor die tijd wil ik een top hok gaan samenstellen. 
 

opzet:

300x150x240 mammoth elite tent

2x gavita 1700e led 

gavita master controller 

18x36 liter alien pro rdwc systeem
 

afzuiging zit ik nog mee. Wil een zo stil mogelijke afzuiger met genoeg capaciteit. Intussen gebruiken ze internationaal ook veel een ec afzuiger. Die is elektronisch en afhankelijk van hoeveel afzuiging je gebruikt, verbruikt die ook die percentage stroom. Dit in tegenstelling tot de ac afzuigers die we normaal hebben in onze softboxen.

wat ik ben tegengekomen:

https://www.onestopgrowshop.co.uk/products/systemair-revolution-vector-ec-fan-silenced

en

https://www.ventilatieshop.com/cab-315-ecowatt-energiezuinige-boxventilator-met-geluiddemping-aansluiting-315mm/

capaciteit is 2163 m3 en 1910 m3

ik vraag me af of dit genoeg capaciteit is. Als je puur op basis van het aantal watt kijkt is het wel genoeg, maar kwa m3 ruimte in de tent zou je zeggen dat het misschien groter zou mogen. Blijkt wel dat deze ec fans stukken efficiënter zijn en daadwerkelijk de lucht wegkrijgen zonder teveel verlies in tegenstelling tot een standaard soft box van zeg 3250 M3 die veel meer verlies heeft.

voor mij van belang: zo stil mogelijk! 
Ik wil daarnaast naar buiten afblazen via een raam dat op een kier staat. Dit raam staat wel naar de voortuin/weg gericht en de afzuiger moet dus geen geluid naar buiten afvoeren. Ook geen whoosh geluid van luchtverplaatsing. 

afzuigen naar de kamer ernaast is ook een optie, daar staat het raampje ook altijd op een kier. Die kamer is 7m2 

het huis zelf is heel erg goed geïsoleerd en heeft een warmteterugwin installatie. Alle kamers hebben dus een goede afzuiging/luchttoevoer. In de kamer waar de tent in komt wordt via die installatie lucht ingepompt.

ik zoek hier dus nog wat tips voor hoe ik dit het slimst kan aanpakken. 


let me know, tips altijd welkom! 

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf zon climate frequentieregelaar om mijn ac afzuiger te dimmen. Daarvan dacht ik ook dat het stroomverbruik het zelfde percentage was als de stand van de ventilator. Tot mijn verbazing bleek hij echter exponetieel af te nemen als je dimt. Dus als hij op 75% draait gebruikt hij 50% en op 50% slechts 25%. (of iets in die richting, weet de getallen niet meer precies). Scheelt iig wel echt een bak stroom. Weet niet of dat bij een ec motor ook het geval is maar zou goed kunnen.

Voor zo min mogelijk geluid zou je er naar moeten streven om de diameter van je hele luchtkanaal zo groot mogelijk te houden.

Ben benieuwd naar je verslag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx cannarrie,

een andere optie is de opticlimate 2000 pro4

 

iemand hier ervaring mee? Vaak problemen of zijn ze tegenwoordig probleemvrij? Las vroeger vaker dat mensen er problemen mee kregen namelijk.

hoe is deze kwa geluid en verbuik (kWh) in een woonhuis. In principe heb ik de verwarmingselementen niet nodig omdat in de kamer een verwarming aanwezig is. Belangrijkste onderdeel is dus koelen voor mij en zo min mogelijk geluid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana gebruikt een gewone AC.

Stuk goedkoper en net zo effectief.

Enige 'nadeel' is dan natuurlijk dat je dan wel een buitenunit nodig hebt. Die hoeft niet per se aan de buitenkant van je huis te hangen, maar die hitte zul je wel kwijt moeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stroom verbruik van een split unit valt ook reuze mee.

in mijn woning heb ik 2x 2,5kw op 1 buitenunit, voor de slaapkamers. als ze beiden vol staan te koelen verbruiken ze 1300w samen.

Met verwarmen verbruiken ze 4kw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bouw er een soort kist voor en zuig de warmte van de buitenunit gewoon binnen af, als je hem niet buiten wilt hangen.

Deze buiten types vallen ook niet zo op zoals een qlima of een lg.

De opticlimate buiten units worden door een bepaald merk gemaakt, kenners kunnen dan gelijk ziet aan het type buitenunit dat je aan het kweken bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie opzet. Ben benieuwd naar die Gavita lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Fatamorgana said:

De opticlimate buiten units worden door een bepaald merk gemaakt, kenners kunnen dan gelijk ziet aan het type buitenunit dat je aan het kweken bent.

Met zo'n OptiClimate met een buitenunit heb je eigenlijk precies hetzelfde als een gewone airco.

Snap niet helemaal waarom mensen die zouden kopen.

Mooie van een gewone OC is nu juist dat je geen buitenunit nodig hebt, en de warmte middels het warme water in je afvoerputje verdwijnt. Compleet stealth.

Met een OC + buitenunit heb je vooral een gecompliceerde, dure airco met slechte service- en garantievoorwaarden, die niet te tillen is en om de haverklap in storing slaat. 

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja met een normale airco kun je naar elke winkel toe gaan die zich daar mee bezig houdt.

Met opticlimate is dat hoofdpijn en een waardeloose afthersale, nagano is nog erger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opti gaat hem toch niet worden

waar ik aan denk is een ec gedreven box fan.

https://www.installatievakwinkel.nl/s-p-boxvent-cab-400-ecowatt-5113864300

of

https://www.installatievakwinkel.nl/s-p-boxvent-cab-355-ecowatt-5113863400

 

kan alleen geen filters vinden voor deze capaciteit afzuiger met de juiste flensmaat.. liefst zo groot mogelijke flensmaat ivm geluid van de luchtstroom 

 

ideeën? 

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat een EC gedreven box fan is, of wat hem zo speciaal maakt.

Maar ik vind die dingen wel duur....

Wat is het grote voordeel t.o.v. een gewone softbox?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, komando said:

kan alleen geen filters vinden voor deze capaciteit afzuiger met de juiste flensmaat.. liefst zo groot mogelijke flensmaat ivm geluid van de luchtstroom 

zie in je link geen flensmaat, maar kijk eens bij spirototaal. daar hebben ze ze tot 315 cm diameter

57 minutes ago, Kees A said:

Wat is het grote voordeel t.o.v. een gewone softbox?

ze zijn een stuk zuiniger bij dimmen en duurzamer. Maar volgens mij bereik je precies het zelfde met een frequentieregelaar. Al zijn die ook niet goedkoop

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n EC motor is zuiniger inderdaad en je kunt ze veel makkelijker dimmen. Vooral ook zonder brom. Die van mij kan ik dimmen met een Arduino bordje en zo traag laten lopen als een hamsterwiel. Over het hele bereik geen brom te horen.

De truc is dat het een DC motor is in plaats van AC.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies wat de heren hierboven aangeven idd. Het moet voor mij zo stealth mogelijk zijn dus ook in energie en geluid. Geef ik liever eenmalig wat meer uit.

 

thanks @cannarie, ik heb hem inderdaad met 315mm gezien, echter is dit een 3000 m3 filter. De afzuiger die ik wil heeft een te klein afzuig vermogen.

dan moet ik een afweging maken om een kleinere flensmaat te nemen, maar dan zit ik weer aan zo een 1600m3 afzuiger en ik heb juist liever wat groter en dimmen, juist met zo een ec motor.

 

@Wietefras welke afzuiger en filter gebruik jij? Welke zou je aanraden met mijn setup?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie heeft de oplossing voor het volgende probleem:

Voor in een 3x1,5x2,4 tent met 2x660 W LED

afzuiger 2000m3 flensmaat 250

https://www.spirototaal.nl/emc-2000m3-h-in-box.html

Filter 1400m3 flens 250

 

nu heb je de volgende formule om de luchtsnelheid te berekenen:

Doorlaat factor formule is 1/4 pi x d² x3600 (sec. per uur)= factor

 

rond 125 = 44

rond 200 = 113

rond 250 = 177

rond 300 = 254

rond 315 = 280

rond 350 = 346

rond 400 = 452

rond 450 = 572

rond 500 = 707

 

Dit zijn de factoren van de voorkomende luchtkanaal maten (spiro buis )! Rechthoekig kanaal = lengte x breedte x 3600 (lengte en breedte maat eerst omrekenen naar meters). Door de verplaatste lucht door de factor te delen geeft als uitkomst de snelheid in het kanaal in meters per seconde !

Nou heb je dus met mijn gekozen afzuiger en filter een luchtverplaatsing van 2000/177=11,3 m/s wat natuurlijk veel te hoog is!

iemand die me kan vertellen hoe ik de luchtsnelheid kan terugbrengen naar 5 m/s of lager zonder teveel Afzuigkracht te verliezen. Afgelopen tijd heel erg veel over gelezen, maar niet echt wijzer van geworden. Ik weet dat je er een geluidsdemper op kunt hangen en bochten maken in je slangen, maar willen we dit ook? 

De regels die gelden om de luchtstroom zo laag mogelijk te houden die we hier hanteren op het forum bestaan kwa product combo's helemaal niet of ik kan ze niet vinden. 

Iemand die hierin kan helpen?

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan er geen touw aan vast knopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onbeperkt dimmen kan toch ook niet is mij verteld. Namelijk heeft de motor de lucht nodig om zichzelf te koelen. Dim je te ver dan koelt hij niet genoeg en kan er oververhitting ontstaan. Tenminste dat is mij ooit wijs gemaakt. Daarom dim ik niet lager dan 40%.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had die verhalen inderdaad ook gelezen, maar het zal van de fan afhangen. Ik heb het bij clipfans wel gezien. Die zag ik op de warmtebeeldcamera echt warmer worden als ze minder hard draaien.

Als ik mijn EC fan op de laagste snelheid laat lopen dan wordt er helemaal niets warm. Hij verbruikt dan ook nog nauwelijks stroom, dus waar zou hij zo warm van moeten worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad het fijne van een ec fan 

heb 2 opties gevonden:

1260m3 afzuiger met een 1200m3 filter En een 315mm flens = 1260/280=4,365 m/s luchtstroom

of

1910m3 afzuiger met een 1400m3 filter en ook 315mm flens = 1910/280=6,82 m/s luchtstroom

optie heeft mijn voorkeur vanwege de lage stroomsnelheid van het lucht. Er moet voor het raam dat opengekiept staat niks te horen zijn. 

optie 2 is misschien handig in de zomer met hogere temperaturen, maar dan zit je dus met een hogere luchtstroomsnelheid wat dus meer geluid produceert.

weten jullie hoe hoorbaar het geluid als de luchtstroom 6,8 m/s is?

en hoeveel afzuigcapaciteit heb ik werkelijk nodig met twee ledlampen van 660 watt?

wellicht dat optie 1 dan voldoende is, omdat ledlampen veel minder warmte afgeven dan onze standaard hps lampen.

 

 

Edited by komando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou zelf dezelfde regel aan als met HPS. 1 m3 per watt aan afzuigcapaciteit. En daar dan liever eerder iets boven zodat ik kan dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hoeveel % afzuig zit je in de zomer met je leds en hoe warm wordt het in die kamer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@komando,

Ik zou voor optie 1 gaan, ik heb met mijn lampen ongeveer 1w 0,60m3, dus voor 1000w licht, 600m3 afzuiging (met led). Met HPS doe ik het zelfde als @Wietefras

Het is ook fijner als je hem in de winter terug kunt dimmen naar een lagere snelheid, zodat het hok niet te koud kan worden wanneer de lampen aan staat. 

In de zomer heb ik 62% van het wattage nodig als afzuiging, in de winter heb ik 48% van de wattage als afzuiging:tu

 

Met jouw wattage (1320w) kom je dan uit op:

819m3 minimaal in de zomer. 

634m3 minimaal in de winter. 

En als je dan inderdaad de 1260m3 afzuiger gebruikt zal je voldoende moeten hebben. 

Ik gebruik zelf cobs en een buisafzuiger, buisafzuiger staat er om bekend dat deze wel meer onderdruk kan creëren dan een softbox, hoe verschillend dat is kan ik je niet vertellen:innocent:

Gr, X 

Edited by Xaim
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh thanks @Xaim ! 
dan het beste idd optie 1, die maakt ook minder geluid. 
 

ben blij met de led revolutie, destijds gebruikte niemand die dingen, maar nu komt het heel goed uit :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha ja nu hoef je het wiel niet mee ruit te vinden :tu

wat voor soort afzuiger ga je begruiken, buisafzuiger of een softbox? 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...