Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest misty_666

Nieuwtje Met De Kweek

Recommended Posts

Je kunt niet zeggen dat je 200 watt verlichting hebt met die spaarlampen . dat is slechts een vergelijking met gloeilampen . Gloeilampen geven zeer weinig licht in verhouding tot het opgenomen vermogen. Je moe tgewoon kijken naar het vermogen dat de spaarlampen opnemen : 2 keer 15 watt ongeveer ,toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, maar dat is volgens mij egt zown ding dat meteen kapot gaat :verrygood :verrygood

wie nie waagt wie nie wint je merkt het snel genoeg als zo'n ding verrot gaat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666

Neem a.u.b. een zwaardere tijdklok... 500 watt is echt op het randje voor 400 watt + vsa (ook rekenen op 100 watt!!!) :verrygood

Ik heb nu ook een goedkope maar ik heb effe op internet gekeken en ik denk dat ik er eentje bij Leafman Trading ga bestellen.

Die kan tot 3500 W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666
Je kunt niet zeggen dat je 200 watt verlichting hebt met die spaarlampen . dat is slechts een vergelijking met gloeilampen . Gloeilampen geven zeer weinig licht in verhouding tot het opgenomen vermogen. Je moe tgewoon kijken naar het vermogen dat de spaarlampen opnemen : 2 keer 15 watt ongeveer ,toch?

Het verbruik ik ongeveer 18 W, maar het licht wat uitgestraald wordt is vergelijkbaar met 100 W elk.

 

M'n plantjes hebben ondertussen nu allemaal een groeispeurt, behalve #1 gaat niet zo hard.

Ik heb vandaag een goedkope hangkast bij de Gamma gekocht en morgen zet ik em in elkaar.

Ik denk dat ik na het paasweekend eindelijk m'n plantjes onder 400 W kan gaan zetten.

Als deze kweek niet zo veel zou opleveren geeft het niet want ik heb nog 7 zaadjes klaar liggen.

:verrygood

 

Ik heb ook een beetje gekeken naar douche afzuigers, als ik bovenin de kast zo'n ding plaats en aan de buitenkant zo'n koolstoffilter gooi hoef ik nl niet moeilijk te doen met dure apparatuur.

Die dingen zijn goedkoop en redelijk stil, en ik kan ze ook gebruiken om onderin de kast als lucht AANvoer te gebruiken.

Mischien een tip voor mensen krap bij kas en krap in ruimte zoals ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ijn douche afzuigers niet bedoeld om juist het vocht af te zuigen? Correct me if I'm wrong maar dan zou je dus je Luchtvochtigheidsgraad erg omlaag halen en dit wil je toch juist niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Misty, weed in de shop is duur, kweekapparatuur niet :verrygood

 

18 watt spaarlampen die met spreiden 100 watt licht geven? Misschien, maar je dames worden er niet nat van :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666
Ijn douche afzuigers niet bedoeld om juist het vocht af te zuigen? Correct me if I'm wrong maar dan zou je dus je Luchtvochtigheidsgraad erg omlaag halen en dit wil je toch juist niet?

Hij zuigt toch lucht af/aan?

Dat zo'n ding nou toevallig in een douche gebruikt wordt... tja, maar het is een doodgewone ventilator.

Ennuh volgens mij gaat er altijd luchtvochtigheid verloren met afzuiging, ik zorg gewoon dat ik dan een bakje met water in de kast heb staan, of een zeiknatte spons.

Het voordeel van zo'n douche ventilator is dat ze aangesloten kunnen worden op 100mm doorsnee flexibele slangen.

Ik hoef dus niet te rommelen met verloopstukken ed.

Dat ding heeft ook een gewone stroom aansluiting en verbruikt niet zoveel.

Koolstoffilter erop en klaar is klara.

Ik ga voor max. 4 plantjes nou niet bepaald peperdure spullen aanschaffen als het goedkopere ook werkt.

Alleen in m´n lampenset heb ik geinvesteerd, maar de rest kan met gemak geimproviseerd worden.

Anders had ik wel zo´n I-grow box gekocht (die naar mijn mening niet te betalen is) ipv zo'n goedkope gamma kast...toch?

Soms moet je het met de middelen doen die voorhanden zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666
Misty, weed in de shop is duur, kweekapparatuur niet :verrygood

 

18 watt spaarlampen die met spreiden 100 watt licht geven? Misschien, maar je dames worden er niet nat van :verrygood

Daarom ga ik vandaag ook mijn kast in elkaar zetten en alvast de boel installeren.

Tijdens het paasweekend ben ik er niet dus na pasen mogen mijn dames gaan genieten van de HPS.

Kan ik de boel ook effe in de gaten houden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie heeft de spaarlamp dan getest? en er zijn 2 soorten 1 met een losse starter en 1 met een ingebouwde starter. waren allebei te zien op de beurs en die amerikanen kweken met een spaarlamp van 95 watt, die in ons landje zijn 210 watt. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat type spaarlamp zal nog niet zijn getest door mensen hier denk ik .

 

"misty 666" Je kunt niet stellen dat je 2 keer 100 wat tverlichting hebt . Licht wordt uitgedrukt in lumen niet in watts !! die 2 spaarlampen geven 9 of zelfs 10 keer minder licht dan een 400 watt natrium lamp .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666
"misty 666" Je kunt niet stellen dat je 2 keer 100 wat tverlichting hebt . Licht wordt uitgedrukt in lumen niet in watts !! die 2 spaarlampen geven 9 of zelfs 10 keer minder licht dan een 400 watt natrium lamp .

Candela betekent in het latijns dan ook kaars. Aangezien men vroeger kaarsen gebruikte in plaats van lampen werd dit vanzelfsprekend een maat om de lichtsterkte mee aan te geven. De candela werd ook ingevoerd als internationale eenheid, waar zoals net vermeld 1 candela overeenkomt met de lichtsterkte van een gewone kaars. Ik heb echter geen defenitie van een gewone kaars;).

De nieuwe defenitie van 1 candela is iets ingewikkelder en luidt als volgt:

 

De candela is de lichtsterkte, in een gegeven richting, van een bron die een monochromatische straling met een frequentie van 540 biljoen hertz uitzendt en waarvan de stralingssterkte in die richting 1/683 watt per steradiaal is.

 

 

 

Hieruit kun je opmaken dat 1 candela = de lichtsterkte van groen licht waarvan de stralingssterkte 1/682 watt per ruimtehoek is.

Groen licht volgt uit de de frequentie, deze is zoals je kunt zien 540 biljoen hertz (aantal trillingen per tijdseenheid, in dit geval seconde). De golflengte = snelheid licht / frequentie. En dus 3exp.8 m/s / 540exp12/s = 5,56exp-9 m = 556 nm.

556 nm komt overeen met de overgang van groen naar geel licht. Monochromatische straling is straling van 1 kleur, en dus 1 golflengte. Die defenitie gaat dus niet helemaal op. Je kunt monochromatische straling dus beter definieren als straling uit een nauw begrenst golflengtegebied. Bij een gegeven frequentie lijkt mij het opgeven van monochromatische straling iets dubbelzinnig, alsof de defenitie al niet moeilijk genoeg is:). De stralingssterkte is 1/682 watt. Watt staat voor het aantal joule/seconde. En dus in dit verband de hoeveelheid energie die de straling per seconde levert. Het gaat dus om 1/682 joule per seconde. En dit allemaal per steradiaal. Dit is een ruimtehoek. Het gaat hier dus niet om een hoek op papier van twee dimenties, maar zoals 'ruimte' al aangeeft om drie dimenties. Dit omdat een lichtbron zijn licht in alle richtingen verspreidt.

 

Zoals je kunt lezen is lichtsterkte een pittig begrip. Om toch nog een voorbeeld te geven: een gloeilamp van 100 watt geeft in alle richtingen een lichtsterkte van 100 candela af.

 

De luminantie oftewel helderheid is de hoeveelheid candela per vierkante meter (cd/m^2). Het aantal lumen per vierkante meter = lux. De lux wordt gebruikt om de lichtsterkte in kantoorgebouwen, scholen, en andere werkplekken vast te stellen/aan te geven. Er is namelijk zoveel lux per vierkante meter nodig om goed te kunnen functioneren. Is de verlichting niet goed, en dat betekent in de praktijk meestal te weinig lux, dan zou dit nadelig werken op je prestatievermogen etc...

 

 

 

Effe opgezocht.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
De luminantie oftewel helderheid is de hoeveelheid candela per vierkante meter (cd/m^2). Het aantal lumen per vierkante meter = lux.

 

Dus lumen=candela, moest je daarvoor heel die uitleg erbij zette?

Begrijp me niet verkeerd, mooi stukje tekst, maar ik denk niet dat veel mensen zullen volgen, nogal wetenschappelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lux is de lichtsterkte in 1 punt , Lumen = het aantal lux per M²

 

"Misty 666" Waar je aan voorbij gaat is het rendement van lampen . slechts 10 % van het aantal watts dat je in een gloeilamp stopt komt er als licht uit . Het grootste deel van de electrische energie wordt dus omgezet in warmte .

 

Op de lamp en z'n verpakking staat altijd het electrisch vermogen in watts dat de lamp verbruikt ,dit zegt nog niks over hoeveel licht hij uitstraalt .

Share this post


Link to post
Share on other sites
De luminantie oftewel helderheid is de hoeveelheid candela per vierkante meter (cd/m^2). Het aantal lumen per vierkante meter = lux.

 

Dus lumen=candela, moest je daarvoor heel die uitleg erbij zette?

Begrijp me niet verkeerd, mooi stukje tekst, maar ik denk niet dat veel mensen zullen volgen, nogal wetenschappelijk

Ik heb wel vaker een uitgebreide uitleg van bepaalde personen gezien.Voor mij niet interessant,maar voor anderen misschien weer wel. Dus laat iemand in zijn waarde. :verrygood Ook jij hebt soms de neiging om iets uitgebreid uit te leggen in wetenschappelijke taal,en is er niemand die jou terecht wijst.

Wen er maar aan dat er mensen zijn die meer weten dan jij!!! :verrygood

 

Verder no hard feelings hoor :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood op www.low.nl en www.smartlight.nl geven ze een ander uitleg ze vermelden dat de nieuwe spaarlampen een ander spectrum (kleur) geven beter opneembaar voor de plant maar met minder lumen. nou weet ik dat een plant niet meer opneemt dan 50000 lumen . is dit nu de toekomst. vertikaal kweken is ook nu een hot item

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal misschien wel werken maar ik geloof niet in kweken op spaarlampen.

 

Er doen zoveel truukjes de ronde om meer wiet te halen met minder stroomverbruik door toepassing van speciale lampen maar ik heb nog nooit iemand gehoord die zei dat het daadwerkelijk werkt, laat staan dat ik het bewijs ervan gezien heb.

 

Om flinke toppen te halen heb je nu eenmaal brute power nodig, veel watts dus om een zo hoog mogelijk lumegehalte te halen.

 

Als spaarlampen zouden werken op die manier zoals jij beschrijft dan zouden ze die in de tomatenteelt ook wel gebruiken en voor zover ik weet doen ze dat niet en gebruiken ze ook gewoon natrium (tomatenkweek is vergelijkbaar met het kweken van wiet).

 

Wel ben ik een keer lampen tegengekomen die 400W verbruikten en de lumeopbrengst hadden van een 5 a 600 Watter, maar daar betaalde je dan ook direct de hoofdprijs voor, ook niet interessant dus voor die 100 a 200 watt verschil (tenzij je een kas vol hebt staan natuurlijk).

 

Veel succes met je kweek in ieder geval, ik ben benieuwd wat de vrouwen ervan bakken :verrygood

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel ben ik een keer lampen tegengekomen die 400W verbruikten en de lumeopbrengst hadden van een 5 a 600 Watter, maar daar betaalde je dan ook direct de hoofdprijs voor, ook niet interessant dus voor die 100 a 200 watt verschil (tenzij je een kas vol hebt staan natuurlijk).

Hee Mkarel heb je daar toevallig wat meer informatie of een linkje van? Hoe zit het met de warmteontwikkeling van deze lampen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666

Het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat watt verbruik en watt weergave anders is, en dat lumen en watt ook weer anders is.

Ik weet dat spaarlampen heel laag in lumen is maar heeft een 18 watt verbruik maar geeft wel voor 100 wat aan licht opbrengst.

Ik snap ook dat spaarlampen niet de ideale kweeklampen zijn, daarom staat mijn nieuwe growbox ook klaar met 400 watt son t pia lamp.

Het is wel een ideaal middel voor de stekjes om langzaam te wennen aan kunstlicht, want de mijne stonden eerst gewoon op de vensterbank.

Nu krijgen ze geen klap zodra ze onder de groeilamp gaan.

Ondertussen begint plantje #1 al heerlijk te ruiken en ziet er heel fris groen en gezond uit. Ik ben 3 dagen weg geweest en ze zijn flink gegroeid, vooral #1 heeft flink ingehaald.

Met #2 is het wat minder die heeft te dicht op de lamp gestaan en heeft nu wat bruine plekjes op 1 blad.

Wat #3 betreft ziet die er ook goed uit, deze is uiteraard een stuk kleiner omdat hij pas laat geplant is.

 

Didgemon zei:

"Begrijp me niet verkeerd, mooi stukje tekst, maar ik denk niet dat veel mensen zullen volgen, nogal wetenschappelijk "

 

Mischien wel maar het is wel duidelijk wat er staat, niet iedereen hoeft het te snappen...

wie het wel snapt heeft er wat aan.

Toch?

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666
Hee Mkarel heb je daar toevallig wat meer informatie of een linkje van? Hoe zit het met de warmteontwikkeling van deze lampen?

Ik weet wel dat inductie lampen heel weinig warmte genereren.

Lijkt ook een beetje op TL, het is het nieuwste in kweektechnieken.

Je zal ook niet snel gepakt worden vanwege de koelere lamp.

Dus ze mogen met de helicopter dan best boven je huis vliegen met de hittezoeker.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmmmmmmmmm, ik moet nog wat voor deze zomer bedenken.Mijn keldertje word behoor;lijk warm met de lampjes aan.Misschien is dit wat!! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen , we kunnen heel simpel zeggen : 'de lamp met het beste rendement en de juiste lichtkleur is de beste lamp voor de kweek . De lamp die het grootste deel ( in procenten ) van de electrische energie omzet in licht heeft het grootste rendement.

 

HPS heeft gewoon een behoorlijk goed rendement waar nog weinig andere lampen aan kunnen tippen , vandaar dat die veel worden gebruikt in de kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"misty 666 " Als je het wetenschappelijk wilt doen ,leg dan ook uit wat de begrippen betekenen . Want als er maar 1 term onbekent is bij iemand is het stuk tekst niet meer te begrijpen zonder zoekwerk.

 

je zegt ergens : "een gloeilamp van 100 watt geeft 100 candela...enz "

 

Bedoel je dan 100 watt electrisch vermogen ?? of iets anders

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest misty_666
"misty 666 " Als je het wetenschappelijk wilt doen ,leg dan ook uit wat de begrippen betekenen . Want als er maar 1 term onbekent is bij iemand is het stuk tekst niet meer te begrijpen zonder zoekwerk.

 

je zegt ergens : "een gloeilamp van 100 watt geeft 100 candela...enz "

 

Bedoel je dan 100 watt electrisch vermogen ?? of iets anders

In makkelijkere taal...

 

100 candela = 100 kaarsen, 100 watt geeft dus de lichtsterkte van 100 kaarsen.

 

"De luminantie oftewel helderheid is de hoeveelheid candela per vierkante meter (cd/m^2). "

Dit spreekt voor zich.

De 100 W is in dit geval niet het stroomverbruik maar de lichtopbrengst.

 

Er is dus wel degelijk een verschil tussen watt als verbruik en watt als lichtsterkte.

Dus mijn lampen trekken 18 watt uit het stopcontact en geven 100 watt lichtopbrengst.

Dat mijn spaarlampen nou niet het juiste spectrum hebben is weer een ander verhaal.

Ondanks de 100 watt is het aantal lumen erg laag omdat de spaarlamp ook niet de juiste grote heeft om duizenden lumen aan helderheid te produceren, dit zit em ook in de voorschakelaar, deze is daar gewoon niet op gebouwd.

(zie het omvang verschil maar tussen de VSA en de spaarlamp.)

Daarom zijn zo'n groeilamp en de VSA ook zo ontzettend groot.

 

 

Is dit duidelijker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus mijn lampen trekken 18 watt uit het stopcontact en geven 100 watt lichtopbrengst.

Nee , zo kun je dat echt niet zeggen . Jouw 18 watt spaarlamp geeft dezelfde lichtsterkte als een 100 watt gloeilamp .

 

Lichtsterkte , verlichtingssterkte ,lichtstroom hebben geen van alle de Watts als eenheid .

 

Het rendement van een HPS lamp is ongeveer hetzelfde als die van een spaarlamp , dus je kunt een HPS lamp in feite ook een spaarlamp noemen ,maar dan één met natrium die veel groter is . Ze zijn beide gebaseerd op het zelfde principe : de gasontlading . De spaarlamp heeft een ander gas in de buis en heeft het VSA (electronisch) in de lampvoet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...