Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Bouwverslag led lamp: Samsung H-influx 16 stuks + Maen Well driver 480 watt

Recommended Posts

Ik ga een ledlamp bouwen met de volgende componenten:

-          16 stuks Samsung H-influx led strips type SL-B8V4N90LAWW (3.000 K)
-          Mean Well driver type HLG-480H-48AB
-          Aluminium frame van U-profielen

Lamp

Ik heb gekozen voor de Samsung H-influx led strips type SL-B8V4N90LAWW. Dit is de ledstrip van 560x41mm, met de dubbele rij ledstrips. De kleurcode is 3000K.
Volgens de adviezen op dit forum zijn de Samsung H-influx zo’n beetje de beste ledstrips die er nu te koop zijn. Daarom heb ik voor dit type gekozen.

Mijn netto ruimte intern is 115x91cm. Als ik dus twee keer de strips van 56 cm naast elkaar zet, dan kom ik uit op 112 cm. Dan heb ik nog 3 cm over tot de wand. Dit is niet veel, maar moet net kunnen. In ieder geval is de lichtverdeling in de lengte zo wel optimaal.

Ik heb gekozen voor kleurcode 3.000 K. Alhoewel 3.500 of 4.000 K respectievelijk 2,8% en 8,3% meer lumen geven, ben ik ervan overtuigd dat de kwaliteit (hardere toppen) beter bereikt wordt met 3.000 K. En ik stel kwaliteit boven kwantiteit in dit geval. Vandaar de keuze.

De kast is 91 cm breed. Ik wil 8 rijen met lampen maken. Dus de lampen krijgen een onderlinge hart-op-hart afstand van 11,3mm om zo het licht optimaal te verdelen. Wat betekent dat de afstand tot het gewas 6 cm mag worden. Met andere woorden denk ik dat het licht echt overal gaat komen zo.

Driver

De driver is de Mean Well 480 watt type HLG-480H-48AB.

Ik ga de lampen dus parallel aansluiten. Waarbij ik vanuit één centraal punt werk en dus niet allemaal doorlussen maak met losse wago’s. Behalve dat ik dit onveilig vind, vind ik het ook geen fraaie oplossing. Daarnaast heeft het werken vanuit één centraal punt het voordeel dat de draden allemaal ongeveer dezelfde lengte hebben en daardoor de lampen ongeveer gelijk zullen schijnen. De reden dat ik parallel aansluit is dat ik bij uitval van één lamp de overige gewoon blijven schijnen. Ik heb te vaak meegemaakt in de hobby dat er iets kapot ging en dan heb je een probleem. Bij in serie aangesloten vallen ze dan allemaal uit.

Ander voordeel vind ik dat de stroomsterkte en het voltage door de kabels laag blijft per parallel. Gevoelsmatig is dit veiliger, want het blijft toch gekloot met losse draden in en op aluminium profielen.

Ik heb een AB driver gekocht. Hierdoor heb ik de mogelijkheid om later een externe dimmer erop aan te sluiten. Vooralsnog ga ik dat niet doen, maar dat wordt fase 2 van het project.

De reden dat ik voor 480 watt / 10 ampère ga is dat ik nu in die ruimte dimlux 600 watt HPS heb. Deze boost ik tot 680 watt. Ik wil met led dus stroom besparen en wellicht meer opbrengt genereren. In theorie draai je met HPS 1 op 1, dus 680 gram. Met led 1:1,5 dus 720 gram. Ik verwacht dus geen schokkende opbengsten, maar wel een lagere energierekening. Daarbij wordt het in de zomer zo ontzettend warm, dat met HPS bijna niet te kweken valt. Ik hoop met led in die periode betere resultaten te boeken.

De ledstrips hebben een stroomsterkte van 1 ampère. Ik plaats op 10 ampère 16 lampen, dus bij mij krijgen ze maximaal 0,63 ampère. Dus op slechts 63% draaien, wat weer extra efficiëntie oplevert. En de verdeling van het licht is met meer lampen dus beter.  

Frame

Na lang wikken en wegen heb ik toch gekozen om het frame te bouwen van aluminium U-profielen van 50x50x50mm, 3mm dik. Deze afmeting heb ik nodig omdat de led strips 41mm breed zijn en ik het profiel breder wil tegen het stoten. Daarbij geeft deze breedte extra koeling, wat voor de efficiëntie toch belangrijk blijft. Ik wil kijken of dat deze profielen voldoende koelen, anders maak ik in het profiel nog een U-profiel van 40x30x40mm, dik 2mm. Hierdoor krijg je dan een soort heatsink. Maar de praktijk zal uitwijzen of het nodig is. Ik ga het frame wel actief koelen door middel van een simpele zwenkventilator boven het frame dat eroverheen blaast.

Hieronder wat tekeningen van het frame.

large.653121056_3dframe.JPG.6e35f814d948c5d1f1250523e22ffe7d.JPGlarge.bovenaanzicht.JPG.02e975a3c53bc19447df2695472cbea6.JPG

De U-profielen koppel ik door middel van aluminium kokers van 40x30mm, 3mm dik. Deze komen er dwars op te liggen. De koker en U-profielen koppel ik met aluminium L-profielen van 15x15x40mm, dik 2mm. Alles maak ik vast met aluminium popnagels.

large.details.JPG.96837bfe132e73d1227e2cc4592cf8a0.JPG

 

Elektra

In het U-profiel maak ik een L-profiel op zijn kop (150mm breed). Hierdoor krijg je een afgesloten stukje buis. Hier ga ik het centraalpunt maken van de elektra. Ik koppel alles met speciale verzameldozen (Phoenix Contact Ptfix 6/18x2,5-NS35). De bedrading wordt 2x 0,8 mm2 met massieve kern (belkabel).

large.989316822_PhoenixContactPtfix.jpg.e9a37dae80b6e39709d538799cf24ae9.jpg

De spullen zijn inmiddels besteld. Als het binnen is zal ik verder gaan met dit topic en plaats ik ook foto’s van de bouw.

 

 

 

 

Edited by Jakkes
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan dat extra U-profiel in het U-profiel heb ik ook al regelmatig zitten denken, eventueel nog met een T-profiel daar weer in :icecool

Veel plezier met je klusje :tu

Edited by vakman
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een goede en heldere uitleg!

Je gaat zeker niet over 1 nacht ijs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig!

Op Rollitup zijn er ook een paar die profielen in elkaar gedaan hadden voor extra koeling. Het zal wel wat extra geven inderdaad. Het leek me zelf teveel werk. Je moet het dan ook haast wel gaan plakken, want als je schroeven gebruikt dan zitten die weer in de weg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, vakman said:

Aan dat extra U-profiel in het U-profiel heb ik ook al regelmatig zitten denken, eventueel nog met een T-profiel daar weer in :icecool

Veel plezier met je klusje :tu

Exact wat ik ook dacht met dat T-profiel. En het mooie ervan is dat het achteraf kan. Dus eerst kijken hoe dit uitpakt. 

3 hours ago, Kees A said:

Wat een goede en heldere uitleg!

Je gaat zeker niet over 1 nacht ijs.

Helaas niet. Ik heb de eigenschap dat alles tot het laatste schroefje uitgedacht moet worden. Met als gevolg dat alles lang duurt met veel piekertijd (soms niet kunnen slapen ervan). Gewoon beginnen kan ik niet. Maar meestal komt er wel iets goeds uit wat gelijk lukt.

3 hours ago, Wietefras said:

Lekker bezig!

Op Rollitup zijn er ook een paar die profielen in elkaar gedaan hadden voor extra koeling. Het zal wel wat extra geven inderdaad. Het leek me zelf teveel werk. Je moet het dan ook haast wel gaan plakken, want als je schroeven gebruikt dan zitten die weer in de weg.

Oké zal ik eens gaan kijken daar.

Ik kan ook met popnagels werken die ik verzink en later vlak af slijp. Wel veel werk, maar kan wel. Je moet er wel genoeg hebben want de profielen moeten vlak aansluiten overal. En dat ook blijven na elke keer uitzetten door de warmte.

Ik vraag me namelijk af of dat lijm de warmte niet blokkeert. Het zal niet zo goed geleiden als aluminium denk ik, met als gevolg dat die extra profielen nooit optimaal zullen werken. Wellicht zelfs negatief als de warmte geblokkeerd wordt aan die zijde van het profiel.

Kortom de juiste lijm vinden of een andere bevestiging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hittebestendige dubbelzijdige tape gebruikt van 3M (die heb je in allerlei verschillende kwaliteitsgradaties, ook voor de professional ) en dat is me tot nu toe goed bevallen. Je elimineert hiermee wel de mogelijkheid om de strips eenvoudig weer te verwijderen maar het ontwerp is goed uitgedacht dus dat zal in principe niet nodig zijn. 

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is strak bedacht jakkes :verrygood en mooi uitgewerkt.

wat ik me afvraag zou het niet handig zijn om de de kokers uit te lijnen met de aansluitblokjes op de strips?  dan zou je bedrading onder uit de koker kunnen komen en dan rechtstreeks door naar beneden door het u profiel heen, dat kan zo mooi omdat je u profiel breder is als de strip. 3mm led houders zijn mooi te gebruiken als kabel doorvoer door het aluminium...  haha daar ga ik weer :rofl voor mij lastig niks te zeggen als je brein alweer toeren draait en met allerlei ideeën komt :lol: (heb er nog meer):P maar ik ga maar eens achterover zitten en zien wat je er van maakt! :tu

https://opencircuit.nl/Product/3mm-plastic-LED-clip-25-stuks

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, pindarots123 said:

ik heb hittebestendige dubbelzijdige tape gebruikt van 3M (die heb je in allerlei verschillende kwaliteitsgradaties, ook voor de professional ) en dat is me tot nu toe goed bevallen. Je elimineert hiermee wel de mogelijkheid om de strips eenvoudig weer te verwijderen maar het ontwerp is goed uitgedacht dus dat zal in principe niet nodig zijn. 

Die heb ik laatst voor iets anders (dartbord verlichting) ook gebruikt. Werkt inderdaad boven verwachting goed. Maar omdat ik wellicht aanpassingen ga doen (extra koelstrips) is het voor de leds niet handig. Wellicht wel juist voor die koelstrips. Ik vraag me alleen af of ze niet een isolerende werking hebben en dus voor de koeling nadelig zullen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wieries

Ik had mijn eerst ontwerp inderdaad zo. En kan dat nog steeds zo maken. Maar omdat ik nog geen strips heb weet ik nog niet exact waar die aansluitblokjes zitten op de strips. Dus als ze binnen zijn pas ik het ontwerp wellicht daarop aan.

Maar de U-profielen zijn 50 mm breed en 3 mm dik. Dus tussen de wanden zit 44 mm. Led is 41 mm. Wat betekent dat ik 1,5 mm (3 mm / 2 kanten) over heb voor het kabeltje als ik hem onderlangs maak. Ik denk dat het een gaatje aan de zijkant wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zitten dus aan beide zijden op het einde. De kokers kunnen dus ook op het uiteinde van de U-profielen. Als ik het aluminium binnen heb ga ik bekijken hoe stabiel de U-profielen zijn. Afhankelijk daarvan kijk ik waar exact de kokers gaan komen. Want ik wil wel dat de U-profielen niet vervormen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zijn stevig genoeg, ik heb ze in 2mm. Rocksolid :showoff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag mijn eerste bestelling binnen. De Mean Wel driver HLG-480H-48AB. 

large.driver.jpg.3508916a64fdd8e629f9680d6daf9f0f.jpg

 

Daarnaast ga ik het goede voorbeeld van @vakman volgen en direct extra profielen aanbrengen om de koeling te verbeteren.

Ik heb een U-profiel van 50x50x50mm, 3 mm dik. Daarin komt een U-profiel van 30X30X30mm, 2mm dik en daarin een U-profiel van 20x12x20mm, 2mm dik. Bij vakman levert dit 10 graden vermindering op, dus dat vond ik echt de moeite waard. Vandaar dat ik ze direct besteld heb toen ik dat las. Hoe ik ze ga vastmaken bekijk ik nog. Ik denk van boven met een boutje met 7mm lang schroefdraad.

Hier een schets van wat de bedoeling is.

large.2130783901_detailU-profiel.JPG.9266bdd68bb1f0720d671f194531eef5.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je 16 van deze strips op max 480W gaat draaien is dat koelen met al die u-profielen echt extreme overkill!!

Ik draai de zelde strips (die van 28cm) met niet super aansluitende 20x40x20x2 u-profielen(of eigenlijk 2 20x20 hoekprofielen tegen elkaar) op 1150mA (dat zou bij jou op 800+W uitkomen. Geloof dat de temperatuur gemeten op de strip niet eens boven de 50C uitkwam.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja het levert je iets vab 65% meer oppervlak op. Ruim het dubbele van de 40mm U-profielen die we meestal pakken. Dus je zal zeker wel een stuk beter koelen hiermee ja.

Het is ergens wel jammer dat je niet gewoon 80mm profielen kan kopen om het oppervlak te verdubbelen zonder al dat gepriegel met profielen in profielen plakken. Of dat je gewoon echte heat sink strips kan kopen tegen een normale prijs. In de VS kopen ze die zooi voor een "habbekrats".

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie

Dat klopt. Alleen draaien ze het efficiëntst op 25 graden begreep ik. Dus die € 60 extra en wat extra knutsel uurtjes maakt voor mij niet uit als het net wat beter is.

Edited by Jakkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras

Ik kan gewoon 80 mm profielen kopen hoor. Alleen ziet dat er niet uit en is wel heel erg lomp toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Jakkes said:

Alleen draaien ze het efficiëntst op 25 graden begreep ik.

Dat is nieuw voor mij. Ik weet wel dat de waardes van de specs gebaseerd zijn op een bedrijfstemperatuur van 55 graden. Ik kan me ook zo voorstellen dat de efficientiewinst per graad, kleiner wordt naarmate de temperatuur lager wordt.

In ieder geval zou het mij niks verbazen als je met een enkel 40x40x40 profiel op dat vermogen al richting die 25C gaat. Maar ben benieuwd wat de praktijk uit zal wijzen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

xx22.thumb.jpg.a2491398b643e8c25c0de23c4094089e.jpg

zo uit de samsung calculator het verschil in temp en wat het dan zou doen voor lumen per watt

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scheelt maar een paar procent. Had meer verwacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Jakkes said:

@cannarie

Dat klopt. Alleen draaien ze het efficiëntst op 25 graden begreep ik. Dus die € 60 extra en wat extra knutsel uurtjes maakt voor mij niet uit als het net wat beter is.

25C ga je niet halen, want het is in de tent al rond de 28C. Je zult met passieve koeling toch altijd nog nog wel een stuk hoger dan de omgevingstemperatuur in de tent uit komen. Dus het zal eerder richting de 40C zijn. Tegen rond de 50C zonder die extra opzet.

Hoe dichter je bij de omgevingstemperatuur komt hoe lastiger het wordt om nog verder te koelen.

25C is echt alleen te doen door heel kort de led aan te zetten. Ze pulsen dan het led licht om te zorgen dat de temperatuur niet oploopt. 55C is een meer realistische temperatuur in het gebruik en daarom testen ze tegenwoordig op die temperatuur de leds.

En ja die temperatuur scheelt maar vrij weinig. Als je van 50C naar 40C zou gaan dan geeft dat 0,7% extra licht. Dus daarom is er niet zoveel aandacht voor, maar als je een procentje meer oogst zou hebben dan tikt dat toch wel aan natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 25 graden was ook niet als doel gesteld, maar dat was dacht ik de temperatuur die het beste resultaat geeft. Ik denk dat ik met deze setup zo goed zit. Maar 0,7% meer oogst is hooguit 10 gram. Is nu niet echt schrikbarend veel. Maar alles is meegenomen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het puur gedaan voor de warmte van het armatuurtje te verlagen, scheelt hier nogal in temperatuur in de kast. Dat was de enige reden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minutes ago, vakman said:

Ik heb het puur gedaan voor de warmte van het armatuurtje te verlagen, scheelt hier nogal in temperatuur in de kast. Dat was de enige reden ;)

Volgens mij heeft het geen invloed op de totale temperatuur.

Als de armatuur sneller zijn hitte afgeeft (n dus koeler wordt) dan komt de hitte dus alleen maar versneld in de kast. 

De led geeft nog steeds dezelfde hoeveelheid warmte af.

Dus hoe zou dan de temperatuur in de kast gaan dalen?

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Als je van 50C naar 40C zou gaan dan geeft dat 0,7% extra licht. Dus daarom is er niet zoveel aandacht voor, maar als je een procentje meer oogst zou hebben dan tikt dat toch wel aan natuurlijk.

Ik ben er zelf door een testje achtergekomen dat zelfs de minste actieve koeling al direct werkzaam is; de temperatuur van je heatsink daalt al als je met je hand er langs wappert.

Dus naast allerhande constructies als u-profiel in u-profiel, zou een klein pc-fannetje waarschijnlijk hetzelfde bereiken. Met als bijkomend voordeel dat je ook nog eens de warme lucht richting blad krijgt (of in ieder geval misschien nog gemixt met de lucht in je hok)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...