Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DrGreenthumb97

Welke LED lamp?

Recommended Posts

Ik ben dus aan het kijken om een tentje op te zetten om binnen te gaan kweken op LED.
Eerst zat ik te kijken naar de Mars Hydro TSL 2000, maar heb het niet zo op Chinees spul.

Ben nu dus uitgekomen bij de G-led 560. Is wel 2x zo duur maar als het het waard is vind ik het prima.

Heb al alle forums doorgespit maar kon niet zo gek veel vinden.

Vinden jullie dit een goede keuze? Hebben jullie een beter voorstel?

Ik zat dus te twijfelen om deze complete set te bestellen;

https://www.greensell.nl/a-46263641/...t/#description

Edited by DrGreenthumb97

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou ik mn geld niet aan uitgeven.  beter kijk je voor de zeus of Fluence spyder.  Goedkoper en niet slechter zelf bouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, wieries said:

zou ik mn geld niet aan uitgeven.  beter kijk je voor de zeus of Fluence spyder.  Goedkoper en niet slechter zelf bouwen.

Ik zie het niet zitten om zelf te gaan knutselen en bouwen.

Ik wil gewoon een ready to go goede kwaliteit LED lamp hebben om paar honderd gram opbrengst mee te realiseren.

Welk zeus of spyder model raad je aan dan?

Heb juist gelezen dat de spydr totaal niet aan te raden is voor beginnende kweker.

Bijna 2000 euro voor een lamp gaat me ook weer te ver...

Edited by DrGreenthumb97

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://diyleduk.com/collections/scoper-stripkits/products/scope-220-r-enhanced-diy-led-strip-kit

 

kijk hier eens. Zijn met de zelfde samsung leds als de meest populaire gekozen voor zelfbouw. Met 220w ga je makkelijk 200gr draaien als je ze in leven kunt houden.

 

Je hebt ook goedkopere spyder modellen ;) en daar kun je prima mee beginnen, zou het zelfs aanraden, weliswaar gedimd dat wel. Dat dan weer omdat kweken onder lage lichtdruk een stuk vergefelijker is.

Edited by wieries

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk het nog niet @pekingeend ze zijn net koud op de markt   ;)

Die 8x bar doet het hum wel denk ik zo....

8 is beter als 6. Maar het is mij niet duidelijk of er nog een barretje bij te schakelen is  Ze zijn 75 watt per bar. Zeg dat je er 2 bij schakelt kom je op 750 watt met 10 barretjes ..... :D

 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze maken wel gebruik van Samsung LM301H led ipv de nu veel gebruikte LM301B.  En een ppf/w :  3.0  umols/ J. Als je naar alle specs kijkt dan zou die zelfs beter zijn dan fluence spydr 2i en goedkoper? Volgens mij kan je geen extra barretjes erbij doen dan wordt t ook iets to much denk ik op 1m.

Edited by pekingeend

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn wel dikke specs van die optic lamp :wub: altijd zo kloten dat je ze op hun woord moet geloven al lijkt het wel aardig plausibel, ook wel boeiend dat ze het blauw hebben toegevoegd ben wel benieuwd hoe dat ervaren word door de NL kwekers.

 

zijn trouwens niet veel goeie reviews van die kingofleds site @P H donner

https://www.trustpilot.com/review/www.kingofleds.eu

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, wieries said:

altijd zo kloten dat je ze op hun woord moet geloven al lijkt het wel aardig plausibel,

Dit was ook 1 van de redenen waarvoor ik de Fluence gekozen heb. 

Die heeft zich al bewezen in verschillende kweek verslagen. 

Van 'nieuwe' lampen moet je nog maar afwachten of ze het waar gaan maken. 

De specs zijn in ieder geval niet misselijk van die optic! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf Hier een budmaster god9 hangen, hier ook al meerdere goede dingen over gelezen. Ben hem nu deze ronde zelf aan het testen in een 120x120 tent. Niet de meest goedkope lamp maar zeker het overwegen waard als je bereid bent er wat meer aan uit te geven;) 

B4BF09C6-A803-40F7-8FC8-C07B70069CAA.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel een heel oud model? Die heb ik nog in mijn lijstje staan van jaren geleden (met Kind led en Spectrum king) met een toendertijd "redelijke" efficientie van 1.9umol/s/W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/20/2020 at 1:33 PM, pekingeend said:

Ze maken wel gebruik van Samsung LM301H led ipv de nu veel gebruikte LM301B.  En een ppf/w :  3.0  umols/ J. Als je naar alle specs kijkt dan zou die zelfs beter zijn dan fluence spydr 2i en goedkoper? Volgens mij kan je geen extra barretjes erbij doen dan wordt t ook iets to much denk ik op 1m.

301h is waar alle chinzen mee adverteren maar in praktijk is deze amper te koop en word er bij de beste 301b gebruikt.

Plus 3.0 geven ze nooit fluence is getest op 2.55 en deze doen het goed.

De gene die meer claimen is vaak gewoon reclame.

https://www.designlights.org/horticultural-lighting/search/

typ maar in fluence dan kun je het zelf zien dat ze tussen de 2.25 en 2.55 zitten.

er zitten nu een paar nieuwe bij die 2.8 en 3.0 scoren maar deze hebben een laag wattage en is nog experimenteel van philips enzo.

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

3.0umol/J  is gewoon haalbaar hoor. Fluence/BML is nooit een echte voorloper geweest op efficientie. Dat zou hun armaturen alleen maar nog duurder maken.

Leuke vergelijkingssite. Alleen missen er nog wel wat nieuwe armaturen.

LM301B en LM301H zijn technisch gezien dezelfde techniek. De H is alleen afgewerkt met een "horticulture" coating  die beter tegen zwavel kan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja klopt alleen de 301b is veel meer produceert zo ver ik weet daardoor makkelijker te krijgen.

Ja hun testen onafhankelijk led lampen staat er soms wel bij tested by DLC.

3.0 heeft de philips lamp daar zag ik alleen die was iets van 140 watt en nog nooit op de markt gezien.

Welke zijn 3.0 en betaalbaar dan?

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behalve als je zwavel gaat spuiten is de LM301B dus ook gewoon prima.

In de andere thread over "welke led" staan wel wat voorbeelden van lampen met een hoge efficientie. Waaronder die Optic Slim 600H die hier ook al genoemd werd. Die gebruikt bijna het dubbele aantal leds van andere armaturen.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij die biogenetic lamp die ik heb zit ook nog een soort coating over de leds viel mij op zal wss ook wel voor bescherming zijn.

ja precies meer leds, maar daar wordt hij niet efficiënter van toch, bedoel ja hij geeft meer licht per m2 maar bedoel per led lampje niet?

wil niks promoten ofzo maar als ik die budmaster zie denk ik kies een spydr achtige typen, zoals zeus biogenetic fluence of maak zelf 1.

Stuk beter licht verdeling naar mijn idee, zelfs de budmaster van 1600eu maakt weinig indruk als je hem vergelijk met de boven genoemde lampen.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Fatamorgana said:

ja precies meer leds, maar daar wordt hij niet efficiënter van toch, bedoel ja hij geeft meer licht per m2 maar bedoel per led lampje niet?

Dan gaat er per led dus half zoveel stroom door. Dat maakt ze 10% zuiniger. Dus zo ga je van 2.7 naar 3umol/J. Theoretisch

 

3 hours ago, Fatamorgana said:

wil niks promoten ofzo maar als ik die budmaster zie denk ik kies een spydr achtige typen, zoals zeus biogenetic fluence of maak zelf 1.

Stuk beter licht verdeling naar mijn idee, zelfs de budmaster van 1600eu maakt weinig indruk als je hem vergelijk met de boven genoemde lampen.

Tsja ik wilde het eigenlijk niet zo cru zeggen, maar die budmaster is een lamp uit 2015 of 2016 ofzo met een efficientie van 1,9umol/J. Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar ik denk dan dat iemand genaaid is en met een hele dure doos ouwe meuk naar huis gestuurd is..

Het voordeel van die Fluence lampen is dat je weet dat het goeie lampen zijn. Er is zat ervaring mee. Met die nieuwe dingen heb je een flinke kans dat ze daadwerkelijk de cijfers waar maken, maar ook de kans dat ze dat niet helemaal doen. Al is dan de vraag dat als het niet 3umol is, maar 2,7 of dat dan zo'n ramp zou zijn. Met die Chinese dingen is de gok groter, maar dan is je inzet ook weer lager. Buiten dat, er zijn er inmiddels toch ook zat die met die Alibaba dingen kweken en er ook gewoon goede resultaten mee hebben.

Het is wel goed om te zien dat er steeds meer producenten zijn die wel met goeie armaturen op de proppen komen. Wellicht nog steeds twee keer zo duur als zelfbouw, maar een paar weekenden of weken bezig zijn om zelf een lamp te bouwen moet ook maar je hobby zijn. 

Een paar jaar geleden was het nog zelfbouw of zo'n paarse lamp van Mars, Kind of Spectrum King met 1.4umol/J. Dan had je dus eigenlijk geen optie om iets behoorlijks te kopen. Die Spectrum King en Kind leds vroegen ze ook gewoon een godsvermogen voor. Mars was dan wat goedkoper maar die gingen doorgaans no-time stuk. Al schijnen de nieuwe Mars armaturen nog best leuke budget lampen te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Maddox

We zijn nu een paar maandjes verder en vroeg ik me af of er al goed behaalde resultaten zijn met de (nu niet meer zo) nieuwe Samsung lm301h leds. Voor de prijzen van die quantum boards hoef je het niet laten. 

Ben zelf na 8 jaar hps wel is toe aan iets anders, en die Samsung leds hebben wel een heeele leuke prijs! 

Ben benieuwd! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...