Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
b00nstrak

Luchtvochtigheid naar beneden krijgen?

Recommended Posts

Hallo,

Sinds gister loopt ineens mijn luchtvochtigheid in de tent op naar 60%. ( Het was constant 35% ) En ik weet niet waar het vandaan komt. Ik heb een actieve inblaas en hij zuigt ook gewoon goed af.

Ik zit in de laatste 2 weken bloei, heb 2x groot blad hier en daar wat weggesnoeid, en ik weet niet hoe snel dat gaat, maar ik wil niet nu nog toprot krijgen. Heeft iemand een tip wat ik nog meer kan doen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe was de luchtvochtigheid buiten op diezelfde dagen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede vraag, dat zou ik niet durven zeggen. Ik weet voor vandaag 58% maar, de eerste 5 weken was het constant 25 tot 35% dus ga er vanuit dat er toen ook wel dagen tussen zaten waar het meer dan 40 50% was.

Hoe snel ontstaat toprot? Of zou de tent open zetten en er een ventilator voor zetten helpen?

Edited by b00nstrak

Share this post


Link to post
Share on other sites

is ook warmer weer nu. Warme lucht bevat hoge LV.  58% zou ik me niet druk om maken,is gewoon prima. Zet er een anders een extra ventilator erbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

55 in de tent in de bloei niet te hoog? Want ik lees overal 40%, en zou zonde zijn als er wel toprot in komt nu nog. Ik zal eens kijken voor nog een extra ventilator dan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee man 55% is prima, ja die 40/45% lees ik ook altijd maar lukt in de praktijk bij mij haast nooit.  Als ik onder de 65% zit maak ik me niet druk. Let wel ,ik heb wel altijd 2 of 3 van die zwenkventilatoren draaien(in een tent van 120)  Daar haal je de LV niet van naar onder maar je krijgt wel wind wat ook heel erg helpt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, inmiddels is hij naar 65 gegaan dus begin me wel zorgen te maken. van 40 naar 65 in een dag terwijl het 5 weken lang steady was... in de bloei dan. Voor de bloei had ik een bevochtiger nodig omdat het anders de 40 niet eens haalde. de lamp staat nu aan, is LED, dus komt niet veel warmte af. Zodra ik de tent open doe dan schiet mijn hygrometer omhoog. En er past niet echt een ventilator in de tent nog.. Enige andere opties? Zit momenteel even met de handen in mijn haar. aangezien het mijn eerste kweek is :)

 

Edit: De luchtvochtigheid is met 9% omhoog gegaan sinds de lamp aan staat. die staat nu bijna 5u aan

Edited by b00nstrak

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien die afzuiging eens maximaal aanzetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als hij zo gestegen is, dan moet je kijken welke omstandigheden zijn veranderd.

Ik denk dat het te maken heeft met de omstandigheden buiten. Mede omdat je zegt dat de hygrometer omhoog schiet als je de tent opent.

Het blijft altijd lastig om de LV aan te passen in een niet gesloten systeem. Immers de lucht die je afzuigt, wordt meteen vervangen door lucht van buiten. 

En nu het buiten weer warmer is, zal de luchtvochtigheid die nu buiten heerst meer overeen komen met de LV in je tentje, waar het ook warm is.

LV op zich is ook niet het allerbelangrijkste; je moet eigenlijk naar je VPD kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het openen van de tent zou niks anderes moeten doen dan even meer ventileren toch? Denk dat dat dan meer aan de locatie van de meter ligt ofzo als die plotseling omhoog schiet

Heb je wel een raampje open staan in de ruimte waar je tent staat?

De koudere buitenlucht (het is nog steeds gewoon rond de 10 graden snachts) heeft als het niet aan het regenen is al gauw een lagere asolute vochtigheid namelijk en zo ventileer je ook het vocht van verdampende planten weg

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar hij zegt dat de LV omhoog schiet als hij het tentje opent.

Dus - denk ik - dat de afzuiger inderdaad de verdampingsvochtigheid wegwerkt, maar als de tent open gaat, dat er dan ineens zo'n bak buitenlucht binnenkomt, dat de LV daardoor omhoog schiet.

Denk ik. Vind LV controleren, handhaven, beïnvloeden misschien wel het moeilijkste wat er is.

 

@b00nstrak  Hoe laat gaan de lampen aan en weer uit?

Anders zou je eens kunnen kijken of je hier mee kunt spelen.

Zoals @cannarie zegt: 's nachts is het nog best koud en lage LV.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de lamp aan van 7u savonds tot 7u sochtends. Ja het is sinds 2 dagen. Ik ga morgen een zwenkventilator kopen. Verder heb ik een 2e muur gebouwd in mijn apartement, waar het raam continu open staat met een houten constructie zodat het van buitenaf niet opvalt. Waar ik de afzuiging vanuit de tent naar buiten heb. Ik heb een vrij hoog bed, waar je onder door moet kruipen om in de 2e ruimte te komen waar mijn tent staat. Dus die ruimte is wel afgesloten. Achter die ruimte staat de tent. Ik zal kijken als de lamp vanavond aan is of ik een paar foto's kan maken.

Ik ben er inmiddels achter dat er wel degelijk 2 dingen zijn veranderd. Daar ga ik morgen even naar kijken en zal een update geven of dat heeft geholpen :)

Edited by b00nstrak

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, b00nstrak said:

Verder heb ik een 2e muur gebouwd in mijn apartement, waar het raam continu open staat met een houten constructie zodat het van buitenaf niet opvalt. Waar ik de afzuiging vanuit de tent naar buiten heb

Zie niet helemaal voor me wat een raam open houden met een houten constructie inhoudt. Maar of dat voldoende is, is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel dampend plantoppervlak je hebt staan.

Een klein beetje tocht vanuit dat raam dmv een openstaande kamerdeur ofzo is iig al gauw wel gewenst.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...