Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Stekjes in hydro cloner Deel 2

Recommended Posts

Je wortels zullen inderdaad meer in je tray gaan groeien als je de tray afdekt. Daar heb ik niet voldoende bij stil gestaan. 

Ze noemen dat principe volgens mij air pruning. Maar ik denk dat light pruning een betere naam is. 

 

Er heerst op dat forum een rare sektarische sfeer. Als je niet meedoet aan de verheerlijking van de moderator of de adverteerders, dan ben je al snel de gebeten hond. Verkeerde hippie-sfeer hangt daar. Volgzaam in plaats van tolerant. Terwijl het een paar jaar geleden echt geen slecht forum was met een paar zeer kundige leden. Zeker op het gebied van led en hydro. Maar die haakten allemaal af omdat ze ook wel doorhadden dat die Karel maar wat lult. Vooral zijn zogenaamde experimenten zijn hilarisch. Hij groeit 2 planten, allebei sowieso helemaal kut. Bij de ene doet hij wat anders en daar verbindt hij daarna enorme grote conclusies aan. 

Ik bezoek het af en toe nog wel eens, maar er komt nauwelijks iets nieuws bij en 80% van de posts is "succes", "dat zal lekker smaken" en het weer voor morgen.

 

image.thumb.png.9d9681e2c70facfe841c51b23f18d20e.png

Dit soort timers zoals hierboven houden de tijd bij.

Die koop je ook bij tuincentra in Nederland. Als je de tuin wil sproeien van 20.00 tot 20.15 bijvoorbeeld.

Maar dan weet je alleen dat je 15 minuten sproeit, maar niet hoeveel liter.

Is ook prima als je ongeveer weet hoe lang je vat er over doet om vol te raken. Dan kun je je vat bijvoorbeeld tot 90% vullen - gestopt door het apparaat - en doe je de rest door goed op te letten.

 

Die ik had, was zoiets als deze hieronder.

Me een vergelijkbaar systeem als bij een eierwekker stel je het aantal liters in.

Als het aantal liters bereikt is, sluit het apparaat de boel af.

Deze van Arad is erg duur. Die ik had kostte niet zoveel. Lag bij Welkoop in Aalsmeer gewoon in de rekken en niet achter glas zoals de dure kleine apparaten.

Edit: Ik zie hem net voor € 25 te koop staan bij de Firma Broeders in Oss op Marktplaats. Als ik weer eens in de buurt ben van Oss...

image.png.4226d11ace22dc746653720ce39a2702.png

Er bestaan ook electronisch gestuurde zoals deze, maar die zijn ook niet heel goedkoop. En ik ben altijd een beetje bang voor electronica dat het niet goed functioneert. :)

image.thumb.png.fe334930f29a8ffee501c80fc45bc49a.png

 

Als ik mijn litermeter nooit meer kan vinden, dan koop ik 2 van die waterlekkage alarmen/bad overloop alarmen voor een paar Euro.

Dan hang je eentje op 80% zodat je weet dat het bijna zover is, en de andere op 100% zodat je de kraan kan dichtdraaien :)

Sterker nog, bij het zoeken naar een foto...  ik heb er net eentje gekocht om te testen voor minder dan € 3,- inclusief verzending.

Als ik hem heb, zal ik hem testen en laten weten of het werkt.

 

image.thumb.png.bb327862383527a81ed3896bdc1b9625.png

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben er ook nog niet over uit of ik dat een goed of slecht iets moet vinden dat de wortels door de tray woekeren. Zolang het niet de toevoer en afvoer verstopt is het wel een win denk ik, meer wortels kan niet slecht zijn toch?

 

Karel zn experimenten zijn gewoon lachwekkend, zag er niet uit ondanks al het gesponsord spul en dan ook idd die conclusies die die vent maakt :head_hurts_kr: vind het wel fijn dat er hier geen censuur is. Gewoon een goeie discussie is niets mis mee, ongezouten meningen kan je enkel wat van leren.

 

ahja dat is idd wel net weer een ander systeem, opzich wel cool met aantal liters, zou je in theorie altijd exact de aantal liters krijgen met zon timer zou dat verschil kunnen geven als de waterdruk wat varieert, noem maar een toilet die tijdens het vullen ook gebruikt word. Zelf ben ik gewoon strikt in het vullen van de reservoirs, ik blijf er continu bij, en niet met een lamme kop het ff snel willen doen:lol:  De rest vd opzet is fool proof het kan alleen mis gaan als een reservoir zou scheuren of iets in die trant.

 

die water alarmpjes doen het ook wel goed. Had een vergelijkbare in de lekbak bij een filterpomp van het aquarium liggen en die ging netjes op tijd af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat meer wortels inderdaad geen probleem is. Behalve als ze je systeem gaan blokkeren.

Maar als je zo'n typische eb & vloed aan/afvoer hebt, kan dat niet gauw.

In die paar gaatjes van jou zul je het misschien wel merken.

 

Die litertellers werken sowieso op verschillende druk. Ik weet niet of het nog werkt als er elders in huis ineens 2 mensen gaan douchen. Maar denk het wel. 

 

Fouten zijn zo snel gemaakt. Stekker vergeten terug te zetten in de timer waardoor de lamp het niet deed. Niet goed bijhouden hoeveel A voeding je nou ook alweer toegevoegd had. Tent vergeten fatsoenlijk dicht te doen. Ik heb echt alle stommiteiten bij mezelf al voorbij zien komen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds dat ik ooit een geknalde Gardena slang heb gehad (stond altijd druk op). Heb ik nu overal waterslots op zitten. En alle vaten staan ik lekbakken. Als de vaten overstromen dan wordt het slot nat en schakelt hij alles uit. Werkt super.

Voor de rest maakt iedereen wel stomme fouten. Zonder dat leer je niet. Ik kan er ook genoeg opnoemen. Stomste was de hele ronde gedraaid op 240 watt gedimde lampen. Was deze na het aanplanten van de stekken vergeten terug te zetten op 720 watt. En ik me maar afvragen waarom het zo klote ging.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels loopt er weer een run.

Ga er later nog uitgebreider op terugkomen met foto's e.d.

Maar wat me meteen opviel:

Ik dip de stekken in IBA (de stof die in stekpoeder zit).

Daar zijn verschillende methodes voor, kort of lang.

Ik heb een 6-tal stekken die ik - nadat ik ze schuin afgesneden had - een minuut of 15 in de IBA oplossing had laten staan.

En een ander 6-tal slechts een seconde of 5.

Daarna gaan ze allemaal in de cloner. De stekken die maar kort gedipt zijn, zien er boven de grond beter uit. Vanaf dag 1 al.

Niet een groot verschil, maar ik denk het toch op te merken.

Ik kan er maar niet de vinger achter krijgen waarom dit is.

Bij een vorig experiment merkte ik al iets soortgelijks op.

Geen idee wat hier de oorzaak van is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag (dag 15) de stekken verwijderd uit de cloner.

 

Effe vanaf het begin, in het kort.

Ik heb 2 hydro cloners en in elke cloner passen 6 stekken. In het begin van dit topic staat aangegeven hoe een en ander werkt.

Dit keer heb ik wederom 2 x 6 stekken gesneden, waar ik er op lette om steeds 2 stekken van dezelfde grootte, dikte, positie in de moederplant te knippen.

Ik heb eerst met IBA (het bestanddeel dat ook in stekpoeder zit) een oplossing gemaakt van 0,25%.

De ene stek zette ik in deze oplossing en liet deze er zeker 15 minuten in staan. Daarna in cloner A.

De andere stek doopte ik slechts 5 to 7 seconden in deze oplossing. En meteen daarna in cloner B.

 

Wat meteen opviel was dat de stekken in cloner A er vanaf de start wat minder florissant bijstonden.

Dit is een foto van de volgende dag.

Links is de bak waarvan de stekken 15 minuten in IBA hebben gestaan.

Misschien dat ze ook iets beter waren (maar ik heb toch getracht om in beide bakken dezelfde kwaliteit te zetten)

Desalniettemin is duidelijk te zien dat de linkerbak, cloner A, er minder uitziet.

image.thumb.png.109eeb437d58fbbc35df6afb330ce17d.png

 

image.thumb.png.556378a98932df967974045afcc4e37e.png

 

Deze slaphangende hierboven kwam er na een paar dagen weer bovenop. Zie de foto hieronder.

 

image.thumb.png.8f30b7ab8c1d83b76fdeffdf0fc2571c.png

 

Dat is wel het mooie van hydro-clonen. Je stekken kunnen er gewoon weer bovenop komen. Niet allemaal natuurlijk :)

 

 

Na 3 dagen zag alles er zo uit:

image.thumb.png.81b439ab3d42a668a229017151a828da.png

 

In de linker hydrobak A (15 minuten IBA) ziet het er gewoon minder uit. Blad staat minder wijd. Is lichter. Beetje gekruld.

In de rechterbak heeft de stek linksonder het inmiddels opgegeven.

 

Het wonderlijke is echter dat na een dag of 6 er bij de stekken in hydrobak A al de beginselen van wortels te zien zijn.

Dus alhoewel ze 'boven de grond' slechter lijken te presteren, doen ze het bij de steeltjes beter.

Na een dag of 8 zelfs al kleine wortels, terwijl bij de stekken uit hydrobak B dan pas de eerste kleine ontwikkelingen te zien zijn. Zie de foto hieronder.

image.thumb.png.fe570d1871445d6ed70d5215bdbf79e9.png

 

Links een stek uit hydrobak B (5 seconden IBA) en rechts uit Hydrobak A (15 minuten IBA)

Bij sommige stekken in bak B is nog niets te zien.

 

Ik wil er nog even bijzeggen dat mijn moederplant er niet uitzag.

Alles groeide in de lamp waardoor blad echt verbrande. Ik heb ook niet goed op de voeding gelet.

Dit kwam door bepaalde omstandigheden, maar ik zat er ook niet echt mee. Ik wilde ook kijken hoe ver je met je 'mishandeling' kan gaan.

Best ver, blijkt.

 

Vervolg komt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag (dag 15 dus) alles verwijdert.

De clonen in de hydrobak B (15 seconden) zagen er niet alleen als plant beter uit, zoals hier te zien is.

image.thumb.png.1fedf718c0626ab00305434dc8e31a5c.png

Eentje is alleen nog maar een zielig hoopje prut, maar de anderen hebben zich goed ontwikkeld.

Let wel: Ze krijgen alleen water. Geen bladvoeding, geen voeding toegevoegd in de bak, niks.

 

Hier hydrocloner A.

Stuk mindere kwaliteit. Zoals ik al eerder zei : Misschien waren ze iets slechter vanaf het begin, maar dan nog hadden ze dat in kunnen halen. Denk ik...

image.thumb.png.0c452f5bace5a128cd9500129c9cdd19.png

 

De wortels van de stekken maken echter ook duidelijk dat hydrobak B beter presteerde.

image.thumb.png.59f51f4cd3b372d1f78ec1229faaf2ad.png

 

image.thumb.png.61ca50ebac8adf274756376288c83407.png

De steeltjes zien er zeker niet mooi uit. Maar de wortels zijn lang en het zijn er voldoende. Alleen bij de middelste van de 5 bleef het wat achter.

Wederom: Ik heb niet op temperatuur gelet en 32 graden was geen uitzondering de laatste dagen.

Soms was de RV maar 30 of 40%. 

Met clonen in hydro-systemen maakt dit blijkbaar allemaal niet zoveel uit.

 

Dan de wortels van de hydrobak B.

Waar deze wortels zich sneller ontwikkelden, heeft dit niet doorgezet tot het einde.

image.thumb.png.db8b8c1122551a5fa94ce1293caa5cfc.png

 

Zeer wisselend resultaat. Soms bijna niets, soms heel veel

 

image.thumb.png.60c6501118178054c759222132c9a456.png

 

Het experiment is ten einde.

Voor mij heeft het wel een en ander duidelijk gemaakt, alhoewel mijn experimentjes te klein zijn om echte gevolgentrekkingen aan te verbinden.

Maar toch...

1. Dippen heeft net zoveel resultaat als langer laten staan. Of misschien wel beter. 

2. Hoe sneller van moederplant naar de cloner, hoe beter.

Bij een eerder experiment zag ik ook al dat de stekken die eerst 15 minuten in een glas stonden, achterstand hadden en die maar moeizaam inlopen. Misschien is de vloeistof en het gebrek aan zuurstof hier debet aan. Of worden er teveel IBA hormonen in de steel opgenomen en zorgen ze daar voor een verstopping. De IBA hormonen werken alleen maar aan de buitenkant.

3. Als wortels zich eerder vertonen, zegt dit nog niet per se iets over de latere kwaliteit van de wortels.

4. Hoe mooier je moederplant, hoe mooier je stekken. Is open deur, ik weet het.

Alles hierboven zijn aannames van mij, want mijn experimentjes zijn te klein en te ongecontroleerd om echt serieus te zijn.

Maar ze tonen voor mij wel aan wat je allemaal kan doen, ondanks hoge temperaturen, kut moederplant, niet de beste hygiene en IBA.

De stekken uit hydrocloner B zien er mooier uit dan wat ik soms van stekkenboeren heb gezien.

Als ik alles met veel zorg zou doen, dan worden het helemaal pareltjes :)

 

Ik moet nu eerst even mijn moederplant laten herstellen voordat ik verder kan. Die is bijna helemaal naar de klote omdat ik iets verkeerds heb gedaan. 

Afwachten dus, en anders weer een nieuw zaadje planten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi onderzoekje weer.


Interessant zou ik vinden als je ook weet of dippen en helemaal niet dippen ook verschil maakt. Is dat iets wat je nog gaat onderzoeken? Want je bent al aardig op weg om de ‘perfecte’ methode te vinden.

Ook kun je het misschien nog toevoegen in het water van de cloner. Alleen dan in hele lage concentratie. Want eerder bleek al dat hoge concentraties niet werkte.

Als de warmte voorbij is ga ik ook weer wat testen met de cloner. Heb de neopreen pluggen binnen, passen perfect. Is toch sterieler denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Jakkes said:

Interessant zou ik vinden als je ook weet of dippen en helemaal niet dippen ook verschil maakt. Is dat iets wat je nog gaat onderzoeken? Want je bent al aardig op weg om de ‘perfecte’ methode te vinden.

Ik weet bijna zeker dat wel dippen in IBA en niet dippen in IBA verschil maakt, en dit ten nadele van niet-dippen.

Want in een eerder experiment zag ik dat stekken die in IBA stonden het veel beter deden dan stekken die niet in IBA hadden gestaan.

Dus dan blijkt dat IBA werkt. Daar zijn ook veel wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan.

Alleen de vraag is: Hoe lang 'dippen' is het beste?

Uit dit laatste testje lijkt alsof kort dippen beter werkt, maar ik vind het zelf nog niet overtuigend genoeg. Misschien inderdaad slechtere stekken in de ene cloner. Of misschien zat er nog een restant chloor (waarmee ik de cloners schoon maak) in één van de cloners. En deden daarom deze stekken het beter dan de andere.

Ik moet dit eigenlijk nog een keer testen, maar dan met betere stekken + nog beter opletten of ze gelijkwaardig zijn + de stekken mixen, dus in elke cloner 3 stekken IBA 5 seconden en 3 stekken IBA 15 minuten.

Maar dan moet eerst mijn moederplant weer ok zijn.

10 minutes ago, Jakkes said:

Ook kun je het misschien nog toevoegen in het water van de cloner. Alleen dan in hele lage concentratie. Want eerder bleek al dat hoge concentraties niet werkte.

Dit ga ik niet doen, want het heeft bijna zeker geen zin.

IBA is een hormoon dat maar kort in contact met de steel hoeft te komen. Het is geen voedingsmiddel of zoiets. Er zijn heel veel onderzoeken gedaan hoe IBA toegepast wordt. Wel zijn er verschillen gemeten tussen de duur van de 'dip' en de concentratie van IBA. Soms zelfs resultaten bij dezelfde planten (ik dacht chrysanten) die elkaar tegenspraken.

Bij kort dippen verhoogt men soms de concentratie. Er bestaat ook stekpoeder met een hogere concentratie dan 0.25%. Er is bijvoorbeeld ook in de betere tuinwinkel stekpoeder van 0.4% te koop.

Detest die ik eerder deed waarin het niet goed ging toen ik stekkenpoeder toevoegde, had niet zozeer te maken met de hoge concentratie IBA, maar meer met het feit dat het talkpoeder of de gel waarmee stekpoeder- en gel wordt gemaakt, de interne buisjes van de steeltjes verstopte. Stekpoeder is voor 99,75 procent spul waar de plant niets aan heeft. Het zorgt er alleen maar voor dat het stekpoeder blijft kleven aan de steeltjes. Maar ditzelfde 'kleven' zorgde er mijns inziens ook voor dat de interne kanalen verstopt raakten.

Dit zijn aannames van mij (behalve dat IBA zijn werk doet aan de buitenkant van de steel... dat is een feit)

 

Die pluggen zijn zeker steriel. En anders spoel je ze effe uit. Maar die dingen worden veel gebruikt, en nog nooit iets nadeligs over gehoord.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit te googelen op Indool-3-boterzuur en vind genoeg info. Maar waar koop je zoiets? Heb je een adresje? Ga ik eens kloten ermee. Want als jij zegt dat het zeker beter is dan niets, dan geloof ik je direct.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn testje nog een keer overgedaan:

Ik heb een 6-tal stekken die ik - nadat ik ze schuin afgesneden had - een minuut of 15 in de IBA oplossing had laten staan.

En een ander 6-tal slechts een seconde of 5.

Daarna gaan ze allemaal in de cloner. Alleen heb ik nu 3 x 15 minuten stekken + 3 x 5 seconden stekken in de ene cloner en dezelfde verdeling in de andere cloner.

Want bij een eerder testje zag ik een verschil tussen de cloners, en misschien lag het wel aan het feit dat bij de ene cloner nog wat meer chloride was achtergebleven of zoiets.

 

Wederom zie ik echter bij de stekken die 15 minuten in de IBA hebben gestaan, een achterstand op treden. Wederom al vanaf dag 1. Ze staan wat minder recht, het blad richt zich wat minder op.

Gedurende de 2 weken wordt het verschil steeds duidelijker. (de achterste rij in elke cloner zijn de 5 seconden-stekken)

image.thumb.png.b99cd6c3860afd82ae3955bf487971ef.png

Dus op een of andere manier lijkt het of die 15 minuten ze geen goed doet. Waar dit aan ligt... ik weet het niet. Misschien verstopt de IBA (die toch maar minimaal aanwezig is) de buisjes in het steeltje. Lijkt me stug, maar het moet ergens aan liggen. Ik maak meteen ook een voorbehoud dat mijn testjes natuurlijk op een zeer kleine schaal worden uitgevoerd. Dus dan is de kans op toeval gewoon vele malen groter. Maar het is al de 2de keer.

Nu zag ik ook een verschil tussen de 2 cloners. In de ene cloner lijken de stekken iets beter te wortelen dan in de andere. Geen idee ook waar dat door komt. Misschien inderdaad wat residu van chlorine (waar ik ze mee schoonmaak) of een andere 'vervuiling'. Ze staan onder hetzelfde licht; de temperatuur van het water is ongeveer evenhoog (22 - 24 graden)

 

Ik had mijn T-neon's vervangen door ledstrips. Dat zorgt voor lagere temperaturen in mijn tentje. Het licht brandt 24/7.

De lagere temperatuur lijkt zijn weerslag op de stekken te hebben (en op de moederplant ook) De stekken zien er eigenlijk niet uit. Maakt voor mij niet zoveel uit, omdat ik er niet mee verder ga, maar het lijkt me dat het gebrek aan warmte de stekken geen goed doet. De temperatuur schommelt rond de 21-22 graden. 

image.thumb.png.62abe24f8908bccf3c53f40b18d071d7.png

Vandaag nog ga ik de stekken weer in de kliko gooien en dan de bakjes goed schoonmaken. Ik zal ze nog extra doorspoelen daarna en dan misschien nog 1 rondje gewone stekken draaien in beide bakjes. Dus niets toevoegen, gelijke stekken in beide cloners. Alleen maar om te kijken of er niet sowieso altijd een verschil zit tussen de cloners.

Daarna wil ik een testje doen met 1 bakje met sproeiers en het andere bakje met flooming of een waterval. Maar dat wordt pas in het nieuwe jaar en als het buiten wat warmer wordt, wordt het kamertje ook weer wat warmer hopelijk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor mijn stekken in de cloner ook ledstrips. Ik heb H-influx van Samsung 5.000K. Ik merk nu na drie testruns dat stekjes dit licht niet kunnen verdragen. Ik heb slechts 22 Watt erboven, maar toch teveel. Ik heb tot aan het moment van wortelen nu gewoon een ledstripje van Ali. Als ze wortelen geef ik ze goed licht. Dus wellicht is dit het of ook een probleem?

Ik heb ook neopreen pluggen in de gaten. Deze werken veel schoner dan dat schuim.

En ik merk dat stekjes in een cloner makkelijker werkt. Alleen zijn ze veel gevoeliger. O.a. vervuiling in het water is funest, bij de kleinste hoeveelheden al. Bijvoorbeeld waterstofperoxide residu was bij mij geen succes. Ik maak het nu erg goed schoon en voeg ontkalkt kraanwater erin. 
 

Maar vooral veel testen en uiteindelijk werkt het super. Ik dompel ze nu 10 seconde in de IBA oplossing en dat werkt beter dan niet dippen. Ik ben vooral benieuwd naar jouw testen. Want als jij succes hebt kan ik het mooi kopiëren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik klooi maar een beetje aan. Heb niet de indruk dat mijn stekken en de moederplant het licht niet aankunnen.

Maar ik moet ook wel zeggen dat ik mijn moederplant niet de aandacht geeft die deze verdient. Heb nu ook weer veel gele bladeren.

Staat in aarde met wat tablets en andere toevoegingen. Geen idee wanneer het allemaal op is. Ook de juiste hoeveelheid water heb ik niet altijd even duidelijk voor ogen.

Maar dat maakt voor mijn testjes ook niet veel uit. Ik doe vooral vergelijkingen en zolang de stekken van dezelfde moeder komen en onder dezelfde omstandigheden staan (licht, temperatuur, LV) is het prima. Mijn stekken nu zagen er niet uit, maar ze waren allemaal geworteld. De ene wat beter dan de andere. Vooral die 5 seconden in IBA waren gedompeld deden het goed. Zowel boven als onder de 'grond'.

Hieronder stekken die 15 minuten in IBA hadden gestaan, voordat ze de cloner (met zuiver water) ingingen. Deze cloner presteerde slechter dan de andere cloner.

image.thumb.png.c69f5fe1b1a92378bda21a3689bb354e.png

 

 

Hieronder stekken die ook 15 minuten in IBA hadden gestaan, maar die in de cloner stonden die iets beter presteerde.

image.thumb.png.c79a0f308d7e0e63446e40825d67fe83.png

 

 

Hieronder stekken die slechts 5-10 seconden in IBA hadden gestaan, en die ook in de cloner stonden die iets beter presteerde.

image.thumb.png.0e3deae2d2bf15a29dae50652b42b990.png

 

Mijn schuimpluggen gooi ik nu weg zodat ik met schoon materiaal begin.

Ben op dit moment de cloners aan het schoonmaken met chloortabletten en daarna goed naspoelen.

Daarna ga ik stekken gewoon snijden en meteen in de cloner. Zonder IBA of wat dan ook. Kijken of er nog steeds een duidelijk verschil zit tussen de cloners.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet verkeerd, de wortels zien er gezond uit. Het lijkt me alleen lastig zulke stekken voor iets anders te gebruiken dan dwc i.v.m. het beschadigen van de wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ze ook in andere hydro-systemen plaatsen.

Denk dat je ze ook wel in aarde of cocos kunt zetten, maar dan hebben ze even een aanpassingstijd nodig.

Beetje voorzichtig doen, dan lukt het vast wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In aarde en kokos lukt het nog wel denk ik ook, maar misschien kan je een steenwol blokje in de cloner doen waar je de stek in zet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles kan, maar ik ga nooit met steenwol werken, dus dat heeft voor mij niet veel zin.

Daarnaast denk ik dat steenwol in een hydrocloner geen beste oplossing is. Je blokje is dan altijd zeiknat, met als resultaat dat er nauwelijks zuurstof bij je steeltje komt. 

Als je steenwol wil gebruiken, kun je beter een gewone propagator kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stop ze vanuit de cloner zo in de rfx. Geen enkel probleem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Kees A said:

Alles kan, maar ik ga nooit met steenwol werken, dus dat heeft voor mij niet veel zin.

Daarnaast denk ik dat steenwol in een hydrocloner geen beste oplossing is. Je blokje is dan altijd zeiknat, met als resultaat dat er nauwelijks zuurstof bij je steeltje komt. 

Als je steenwol wil gebruiken, kun je beter een gewone propagator kopen.

Maar je hoeft verder natuurlijk niet met steenwol te werken, vele aardekwekers starten met een steenwol stekblokje. Kan je onderbouwen waarom zeiknatte steenwol geen zuurstof zou doorlaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar stilstaand water zit kan nu eenmaal geen zuurstof zitten.

Als alle ruimtes tussen de vezels gevuld zijn (en blijven) met water, kan er simpelweg geen zuurstof de wortels meer bereiken.

Ditzelfde gebeurt met aarde als je te veel water geeft. We noemen dit 'verzuipen' maar wat het dus is, is 'blokkeren van zuurstof'.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me sterk, heb je het wel eens geprobeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, maar genoeg gelezen op Amerikaanse sites om te weten dat het zo is. Ook in publicaties van kassenkwekers lees je vaak dat het grote probleem met steenwol de te grote wateropnamen is, en dat ze ook in slabs na verloop van tijd problemen ondervinden dat het teveel water vasthoudt, waardoor wortels afsterven.

Daarnaast is het ook gewoon logisch nadenken. Je hoeft niet alles uit te proberen om ervan overtuigd te zijn dat iets niet werkt. Als je een materiaal dat van zichzelf veel vocht vasthoudt, (zoals cocos, steenwol, aarde) continue blijft besproeien is het gewoonweg continue zeiknat. Zeiknat is gelijk aan 'geen zuurstof'. Het beetje opgelost zuurstof wat er in het water zit, is snel op. Het is niet voor niets dat in hydro-systemen vooral materialen gebruikt worden die van zichzelf weinig water vasthouden zoals kleikorrels.

Steenwol en hydro-systemen zijn niet de beste combinatie. Het kan misschien wel, maar waarom zou je het ueberhaupt willen? Het heeft geen voordelen t.o.v. andere materialen.

Maar als jij het wil uitproberen, be my guest. Voor mij is het van nul of generlei waarde, dus ik zie het nut er niet van in. Als het wel zou werken, ook goed. Ga ik het nog steeds nooit gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je eens kijken wat je oogst doet als je je irrigatie op orde hebt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker, maar dat staat los van de vraag of je stekken moet zetten in steenwolpluggen in een hydrosysteem.

Of begrijp ik het verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Nee, maar genoeg gelezen op Amerikaanse sites om te weten dat het zo is. Ook in publicaties van kassenkwekers lees je vaak dat het grote probleem met steenwol de te grote wateropnamen is, en dat ze ook in slabs na verloop van tijd problemen ondervinden dat het teveel water vasthoudt, waardoor wortels afsterven.

Daarnaast is het ook gewoon logisch nadenken. Je hoeft niet alles uit te proberen om ervan overtuigd te zijn dat iets niet werkt. Als je een materiaal dat van zichzelf veel vocht vasthoudt, (zoals cocos, steenwol, aarde) continue blijft besproeien is het gewoonweg continue zeiknat. Zeiknat is gelijk aan 'geen zuurstof'. Het beetje opgelost zuurstof wat er in het water zit, is snel op. Het is niet voor niets dat in hydro-systemen vooral materialen gebruikt worden die van zichzelf weinig water vasthouden zoals kleikorrels.

Steenwol en hydro-systemen zijn niet de beste combinatie. Het kan misschien wel, maar waarom zou je het ueberhaupt willen? Het heeft geen voordelen t.o.v. andere materialen.

Maar als jij het wil uitproberen, be my guest. Voor mij is het van nul of generlei waarde, dus ik zie het nut er niet van in. Als het wel zou werken, ook goed. Ga ik het nog steeds nooit gebruiken.

Het voordeel lijkt mij dat de wortels in een blokje steenwol beschermd worden als je de gewortelde stekken later plant in steenwol- of kokosmatten. Maar zo'n hydrokloner lijkt me zeker het proberen wel eens waard. Eens kijken of ik er een in elkaar kan prutsen.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...