Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Stekjes in hydro cloner Deel 2

Recommended Posts

Ik volg hier en daar wat grows van mensen die hun wortels ook hun gang laten gaan. 

Daar zie je soms wel een enkel sliertje door de afvoer gaan, maar omdat de aanvoer en de afvoer hetzelfde gat zijn, krijgen grote strengen wortels geen kans om zich te nestelen in het gat. Ze worden er steeds weer uitgeblazen als het ware. 

De temperatuur in het reservoir is inderdaad iets om aan te pakken. Ik zal moeten kijken hoe hoog die wordt. Hij staat natuurlijk op de grond waar de temperatuur sowieso al iets lager is. Als de lampen uitgaan, koelt het water weer af. En misschien is een iets hogere temperatuur niet erg. Zo lang er geen rare dingen met het water gebeuren, zoals algen e.d. hoef ik me - denk ik nu - geen zorgen te maken. Im lees her en der dat een worteltemperatuur van 24 graden zelfs ideaal is.

Mocht het uit de hand lopen, dan kan ik altijd nog actief gaan koelen. Ik ben al op bierbrouwers forums aan het kijken naar van die koelspiralen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer wil je dit in de praktijk gaan brengen dan. Je bent al redelijk ver met het idee volgens mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan nu nog niet.

Maar ik doe wel allerhande tussen-experimenten met pompen e.d. 

Want een pomp die niet meteen het water tegen het plafond jast (ook al gebruik je een speciale toevoer) en toch voldoende opvoerhoogte heeft, en dan met een beperkt wattage, is niet zo makkelijk te vinden.

Ik heb wel een aquariumpomp van 40 Watt die het zou kunnen, maar ik ga liever voor een vlakzuigpomp met een laag wattage.

Zoals deze van Westfalia. 90 Watt en volgens de papieren 3000 Liter per uur.

image.png.7912735397bcd1681dd5291756cb31ba.png

Die getallen kloppen nooit, maar als hij op 70 cm opvoerhoogte nog 1000 liter per uur zou doen, ben ik al blij.

Gisteren bijna online besteld totdat ik erachter kwam dat de site waarschijnlijk fake was. De pomp kost bijna overal € 60 (laagste prijs) maar op die Duitse site minder dan de helft. Tot ik de site ging googlen, en nergens ook maar 1 review of zoiets tegenkwam. Ze verkopen vanalles, van babykleren tot autostoelen. Maar ook growtenten van Mammoet voor de helft. Maar zo fake als wat, denk ik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet de aanvoerslang splitten in meerdere uitgangen of een spraybar (rioolbuis met gaten erin). En dan van boven naar beneden laten stromen. Dan kun je de flow reguleren.

Ik weet dat je de aanvoer ook de afvoer wilt laten zijn. Dus dan gaat het bovenstaande niet op. Wellicht meerdere pijpen? Is de kans op verstopping ook kleiner. 


Maar 70 cm opvoeren? Zo hoog wordt die bak toch niet? 30 cm is toch hoog zat als je een grote bak maakt die laag is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de aanvoer niet de afvoer laat zijn, dan krijg je de bak niet met zekerheid vol.

Want als er een afvoergat zit en je laat de bak met een spraybar van bovenaf vollopen, dan loopt het water weer net zo snel weg. Ligt natuurlijk aan de doorsnede van de afvoer. Maar daar heb ik wat testjes mee gedaan... 

Bij 10 mm Ø 100 liter in 18 tot 20 minuten
20 mm 100 liter in 7 tot 8 minuten
30 mm Ø  in 3 to 3.30 minuten

Dan kun je wel die afvoer knijpen naar 5 mm of 10 mm (zodat het niet zo snel weg kan lopen) maar dan is het risico op verstopping veel groter. Want dan zijn er maar weinig wortels nodig om hem te verstoppen. En steeds als de bak leegloopt, zullen de wortels richting dat gat gaan spoelen.

Het zal altijd wel weglopen, ook als het verstopt zit, maar als dat maar druppelsgewijs gaat, dan staat alles veel te lang vol water.

 

Ik ga zo'n spraybar wel gebruiken voor de reservepomp.

Want die watergeefbeurt is niet zozeer bedoeld als voedinggeefbeurt, maar meer om de boel een beetje vochtig te houden. Dus dan geeft het niet als het water weer heel snel zou weglopen.

Wel fijn dat jij ook over zo'n spraybar begint, want dat was ook mijn gedachte.

 

Vanaf de bodem van het reservoir tot aan de onderkant van de tray zal toch snel 70 cm zijn. 

Beetje reservoir is 50 cm hoog, dan nog wat balkes waar de tray op staat en nog wat speling.

image.png.858282b784dcd38c0a00b474e2b351c2.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je zoeken naar de juiste pomp. Kan zo ook niet iets anders verzinnen.

Maar als de bak onder de trap staat. Hoe kom je dan in de bak. Je moet immers wel voeding aanmaken en meten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voeding maak ik aan in een extern hoog vat.

Kan het ook op temperatuur komen. En de chloor eruit laten dampen, want o o o. :verrygood

En als het klaar is, juiste EC en pH... pomp ik het in het reservoir.

Controle in de loop van de kweek wordt nog wat. Ik heb een Blue Lab EC/pH meter en daarvan zitten de sondes aan een kabel. Dus daar is plek voor.

 

Ik wil de tray ook dusdanig op pootjes zetten zodat ik het reservoir eronder uit kan trekken. Als hij bijna leeg is bijvoorbeeld. Om de laatste resten eruit te zuigen. Al zal dat ook met een vlakzuigpomp moeten.

Ik wil ook zo'n 90 Watt pompje proberen omdat mocht de stroom uitvallen en de reservepomp het moeten overnemen, dat ik dan niet heel snel de accu van UPS leegtrek.

Ik heb ook nog een aquariumpomp van 40 Watt en die doet sowieso iets van 1000 - 1500 liter per uur. Terwijl ze daarvan ook zeiden dat hij 3.000 liter per uur zou moeten doen. 

 

Ik zit nog wel met het volgende: Stel dat er 100 liter in je tray past. Als er nog maar 90 liter water in je reservoir zit, dan pompt de vlakzuigpomp dit allemaal in de tray. Maar na bijvoorbeeld 10 minuten is de tray bijna vol. Er komt nog geen water retour want er loopt niks over door de overflow. Wel zal er misschien weer water retour lopen via de aanvoer, want daardoor komt geen water meer van beneden omhoog gestuwd. Dit water wordt echter direct weer omhoog gepompt en blijft een beetje jojo'en. Denk ik.

Maar ik heb geen flauw idee. Ik weet wel dat het voor de meeste pompen funest is als ze droog draaien. 

Dus eigenlijk zou je dan steeds bij 110 liter je reservoir moeten vernieuwen. Dat is best zonde. Je kunt het vat wel weer opnieuw bijvullen, maar die laatste 110 liter, daarvan is de onderlinge verhouding van de verschillende elementen (Ca, Fe, P, etc.) na een week of zo, zo verstoort, dat je het misschien beter kunt weggooien.


 

Je vragen houden me wel scherp, want ik word steeds gedwongen om over mijn eigen hersenspinsels na te denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zoals ik het doe, eb en vloed met kleikorrels momenteel en met het reservoir onder de plantenbak. Geen kans op lekkages :lol: zelf ook eens 400 liter over mn vloer en trap gehad:whistling  Zelf voeg ik altijd nog "goede" bacteriën toe aan de reservoirs bedoeld voor in vijvers zoiets als Pond saver, dit deed in dwc wonderen voor rot door hoge water temps. Heb vorig jaar met die hitte reservoir temperaturen gehad van 27 graden wat gewoon goed ging.

Ook wel met je eens dat DWC meer wortel rot gevoelig is. Dat is 1 vd redenen dat ik over gestapt ben naar een eb en vloed systeem. Toch blijft het een machtig systeem dat dwc.

Nu wel een gekke situatie ontstaan in mn eb en vloed opstelling wortels die uit de plantzak zijn gegroeid en door een 3mm afvoer gaatje het reservoir heeft weten te bereiken.. een flinke kluit met wortels nu in het reservoir en je ziet het verschil in de planten, die nu half als dwc voort leeft is groter geworden en de buds evenredig.

 

Ik denk dat het wel een succes gaat worden, zijn weinig dingen die echt  mis kunnen lopen en helemaal als je die back-up pomp erbij hebt. Misschien wel handig om een stevig scrog net te gebruiken, dan staan ze mooi stevig :D ben wel benieuwd wat je er van gaat maken. :D

 

Hij haalt wel prima scores, maar zijn veld ziet er niet uit, zou je denken dat er veel meer potentie in moet zitten, . Hoeveel zou je er zelf gaan zetten op zon bak? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een reservoir staan van 220liter(een bak van 80x100, met precies nog zon bak erboven op maar minder hoog als tray) daar staat zon klein aquarium pompje van een tientje in om het water op te pompen naar de planten bak met drie planten, die vloed bijna 20cm hoog ;) en doet het al 2 jaar prima. Na elke ronde even afspoelen met heet water en weer door.

Al dat vat verversen is in mijn beleving ook onzin. Ik maak het reservoir klaar voor groei periode, na de omschakeling naar 12/12 geleidelijk bij mixen met bloei voeding. En als de bloei start reservoir verversen met enkel bloei voeding dat is alles wat ik aan verversen hoef te doen :D enkel een paar keer bijvullen en de ec nog wat laten stijgen is meer als zat, scheelt me veel voeding kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een kogelkraan met een bypass op de hoofdpomp zetten. Dan kun je de kraan omzetten en de bak leeg pompen.

Maar bij rfx met eb en vloed gooi je ook niet iedere week je vat leeg. Dus daar is inderdaad ook de verhouding niet optimaal na een tijdje. Maar zolang je deze aanvult met de juiste verhouding hou je het redelijk op peil denk ik.
 

Waarom in een ander vat aanmaken. Ik zou proberen in het vat eronder te komen. Zo hoef je niet over te pompen.

 

Qua drooglopen heb ik een stop erop zitten. Is het peil te laag schakelt de pomp uit. Zo loopt deze nooit droog. Je kunt ook een elektrische waterstop erop zetten. Dus als de pomp aan is dat deze maar één kant op stroomt. Is de pomp uit dan alleen kan hij leeg stromen. Is wel meer electra met meer risico op falen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, wieries said:

Hij haalt wel prima scores, maar zijn veld ziet er niet uit, zou je denken dat er veel meer potentie in moet zitten, . Hoeveel zou je er zelf gaan zetten op zon bak? 

Zijn veld ziet er inderdaad niet uit. Ik was dan ook verbaasd dat hij nog zulke scores haalde. Maar het is niet iemand die liegt over de cijfers.

Zelf zit ik te denken aan 16 planten in een bak van 120 x 120.

 

10 hours ago, wieries said:

heb een reservoir staan van 220liter(een bak van 80x100, met precies nog zon bak erboven op maar minder hoog als tray) daar staat zon klein aquarium pompje van een tientje in om het water op te pompen naar de planten bak met drie planten, die vloed bijna 20cm hoog

Hoe lang doet je pompje erover om tot die 20 cm te komen?

 

10 hours ago, wieries said:

Al dat vat verversen is in mijn beleving ook onzin. Ik maak het reservoir klaar voor groei periode, na de omschakeling naar 12/12 geleidelijk bij mixen met bloei voeding. En als de bloei start reservoir verversen met enkel bloei voeding dat is alles wat ik aan verversen hoef te doen :D enkel een paar keer bijvullen en de ec nog wat laten stijgen is meer als zat, scheelt me veel voeding kopen.

Ik lees hier verschillende verhalen over. Sommigen vullen inderdaad alleen maar bij, dus nooit een hele vervanging. En daar gebruiken ze dan ook weer andere methoden voor. Sommigen vullen bij met kraanwater en daarna de EC en Ph. Anderen maken een vat aan, EC en pH en dan pas in het reservoir. 

Dan zijn er die elke week alles wegpleuren en een nieuw reservoir aanmaken.

Dan nog de tussenvorm: 1 of 2 keer bijvullen als het reservoir bijvoorbeeld halfleeg is. En dan daarna weer helemaal vervangen. 

Ik weet nog niet welke methode ik ga toepassen, maar ik neig naar de laatste.

Zou wel eens willen kijken of het allemaal zoveel uitmaakt (dus misschien elke methode een paar keer doen)

 

10 hours ago, Jakkes said:

Ik zou een kogelkraan met een bypass op de hoofdpomp zetten. Dan kun je de kraan omzetten en de bak leeg pompen.

Godverdomme, dat is zo logisch dat ik me geneer dat ik daar niet zelf aan gedacht heb. :wub:

 

10 hours ago, Jakkes said:

Qua drooglopen heb ik een stop erop zitten. Is het peil te laag schakelt de pomp uit. Zo loopt deze nooit droog. Je kunt ook een elektrische waterstop erop zetten. Dus als de pomp aan is dat deze maar één kant op stroomt. Is de pomp uit dan alleen kan hij leeg stromen. Is wel meer electra met meer risico op falen.

Ik heb wel pompen met zo'n vlotter. Als die te laag komt, dan stopt de pomp. Maar ik dacht dat dit vlottersysteem niet kan op een vlakzuigpomp.

Zo'n elektrische waterstop is ook een idee, maar wat je zegt, kan weer stuk gaan. En als hij kapot gaat en hij blokkeert de stroom (in welke richting dan ook) dan heb je een probleem.

Dus ik denk dat ik beter kan zorgen dat ik goed oplet dat er altijd voldoende water in mijn reservoir staat. Ik wil ook een extra groot reservoir aanschaffen. De grootste die ik gezien heb (nog enigszins betaalbaar) is van Ubbink en daar kan 475 liter in.

 

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, wieries said:

Nu wel een gekke situatie ontstaan in mn eb en vloed opstelling wortels die uit de plantzak zijn gegroeid en door een 3mm afvoer gaatje het reservoir heeft weten te bereiken.. een flinke kluit met wortels nu in het reservoir en je ziet het verschil in de planten, die nu half als dwc voort leeft is groter geworden en de buds evenredig.

Hoe vaak pomp jij je tray vol?

Want het lijkt erop dat doordat die wortels meer toegang tot water hebben, dat dit de reden is dat de planten groter worden. Het kan natuurlijk ook zijn doordat de wortels misschien meer ruimte hebben. Maar die ruimte zouden ze ook kunnen pakken in de tray, neem ik aan.

Dus stel even dat het komt door meer water beschikbaar... zou je ditzelfde dan niet kunnen bereiken door meer frequent te vloeden? 

Ik wil daar zelf ook mee gaan experimenteren. Ik had ooit een onderzoek gevonden en daar zag je een hogere oogst als het aantal watergeefbeurten per dag opgeschroefd werd. 

In principe zouden je planten maar heel even droog te hoeven staan en dan kun je de bak weer volpompen. Dus stel dat ik de pomp met zo'n eenvoudige Blokker timer 15 minuten zou laten draaien... dan stoppen en het water loopt in 10 minuten weer weg... dan zou ik de pomp 5 minuten nadat de tray volledig leeg is, weer aan kunnen zetten. Dan gaat het nog meer op DWC lijken. En dan zou wel eens tot een nog betere opbrengst kunnen leiden, zoals misschien blijkt uit jouw verdwaalde wortel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

16 is al een stuk beter dan 25 zou je denken.

 

Heb aan dat pompje zon gamma tijdklokje die 15min aanstaat. met 8-9min is die op die 20cm vloeden. En dan heb ik ook nog 5x een 3mm gaatje in de tray als afvoer, dus terwijl die op pompt gaat er ook gelijk weer water terug het reservoir in.

 

Heb dat vloeden uitgebreid getest toen ik er net mee gestart was,  in het begin vloeden ik elk uur. Planten gingen er goed op. Toen eens terug gestapt naar 4x vloeden de planten gingen even goed erop. Ook nog geprobeerd met 1x vloeden maar dit was iets te weinig, 2x vloeden zou genoeg zijn bij mij, maar ik doe voor de zekerheid 3x vloeden. Heb ook getest onder normale omstandigheden dus geen hartje zomer wat er gebeurd als ik een hele dag niet vloed, volgende dag zijn de kleikorrels enkel onderin de plantzak nog wat vochtig en planten laten zien dat ze dorst hebben maar ze kunnen dit wel een dagje uit zingen. Ik denk dat ze het zelfs die tweede dag nog wel door komen maar dan staan ze er niet fris meer bij verwacht ik.

De Wortels gaan doorgaans wel groeien in de tray, maar had dit nog niet eerder gehad dat het in het reservoir gegroeid was. Vind je theorie wel een interessante! Eerlijk, ik mis de dwc nog wel eens, gaat gewoon sneller en harder dan elke andere vorm van kweken die ik tot nu toe heb geprobeerd. Mn hoogste score ooit 2,1g/watt was met een 14weken haze die op dwc stond, en gelijk op 11/13.  Ik ga komende ronde eens testen wat het doet om de 15min te gaan vloeden. Dus elk uur een half uur vloeden. En in een andere opzet eens 45min vloeden en 15min ebben. Heb de zelfde soorten continu dus denk dat ik wel redelijke vergelijking kan maken voor mezelf. Vooral fijn als ik weer van het voor groeien afkom. Op dwc draaide ik alles op 11/13 vanaf kiempje of gewortelde stek en kon het er altijd makkelijk mee vol krijgen zonder extra planten te hoeven zetten. Moet nu 10 dagen voor groeien om tot een zelfde resultaat te komen.

Heb er geen aandelen bij ofzo maar heb wel altijd succes met GHE voeding op hydro systemen. Heb ook enkel Groei, Bloei, PH min, en silicate. Dat was met canna wel anders, dat is in mijn ogen geen complete voeding en moet je weer van alles bij gooien als cal/mag, pk 13/14 om niet met tekorten te komen zitten.

Groot reservoir bied je wel een voordeel, temp blijft stabieler en de pH is dan ook stabieler. Je kunt er zo een week niet naar omkijken en dat vind ik echt geniaal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak zelf een vat van multiplex met epoxy erop. Gaat nooit kapot en kan in iedere vorm. De bak van mijn kasten zijn ook zo gemaakt. Ideaal om zoveel mogelijk capaciteit te krijgen. Deksel van trespa en je kunt er ook nog makkelijk in.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opzich wel fijn idd dat je, je eigen bak kan vormgeven. Is die epoxy beetje te betalen?  Als dat hout gaat uitzetten en krimpen etc scheurt dan die epoxy niet?

Heb nu zelf het reservoir net 10cm verder naar voren staan als de plantenbak en kan dus wel in mn reservoir komen maar de ruimte is wel minimaal. Op maat gemaakt zou mij ook wel goed uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epoxy is niet zo duur. Voor minder dan € 100 heb je een bak die nooit meer kapot gaat. Als je glasvezel matten gebruikt (heb ik ook gedaan) dan kan na verharding het hout weg. Zo sterk is het. Alleen het vergt wel wat moeite om de glasvezel goed erin te krijgen. Als je dit niet mooi doet dan krijg je scherpe uitstekende stukken. Ik kan het echt aanraden.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, wieries said:

16 is al een stuk beter dan 25 zou je denken.

Veel minder, 9 bijvoorbeeld, heeft weer als nadeel dat elke plant dan ook weer groter wordt. En dan is de kans dat ie omkiepert of door het gat zakt ook weer groter.

 

14 hours ago, wieries said:

Heb aan dat pompje zon gamma tijdklokje die 15min aanstaat. met 8-9min is die op die 20cm vloeden. 

Dat gaat wel snel dan met toch zo'n relatief klein pompje van een tientje. Ik weet niet hoeveel Watt je pompje is, maar dat klinkt hoopgevend. Je bak is 80 x 100 en dan 20 hoog is theoretisch 160 liter, maar daar gaat natuurlijk nog het volume van de kleikorrels af. Dus hoeveel liter water denk je dat je tray daadwerkelijk bevat? 

 

14 hours ago, wieries said:

En dan heb ik ook nog 5x een 3mm gaatje in de tray als afvoer, dus terwijl die op pompt gaat er ook gelijk weer water terug het reservoir in.

Ik heb op vakantie in een buitenlandse tuinwinkel zo'n setje gekocht. Dat het door de aanvoer ook weer wegloopt als de pomp stopt, geeft me een gerust gevoel. Met NFT heb ik gezien hoe krachtige wortels zijn.

image.png.0d8f2f915c10af6fb42e16747022fadb.png

 

14 hours ago, wieries said:

Vind je theorie wel een interessante!

Ik kan dat stuk (over dat meer watergeefbeurten tot een hogere opbrengst leiden) niet meer terugvinden. Had er ooit iets op een ander forum over gepost, maar daar zijn al mijn posts verwijderd. Waarmee sommige topics waar ik in deelnam meteen onbegrijpelijk zijn geworden.

Zal wel iets verkeerds gezegd hebben tegen de beheerder :)  Dat is niet de allerslimste.

Ik heb al zitten googlen, maar helaas. Moet eens kijken of ik het nog als bookmark heb op mijn oude laptop.

 

14 hours ago, wieries said:

Heb er geen aandelen bij ofzo maar heb wel altijd succes met GHE voeding op hydro systemen. Heb ook enkel Groei, Bloei, PH min, en silicate. Dat was met canna wel anders, dat is in mijn ogen geen complete voeding en moet je weer van alles bij gooien als cal/mag, pk 13/14 om niet met tekorten te komen zitten.

Ik lees daar sowieso goede verhalen over. Alleen dat een bepaalde lijn van hen heel dik is. Maar als je dan een andere lijn zou pakken en daar de Lucas Formule op toepast, dan zou je precies hetzelfde hebben.

Nu lees ik op een ander forum over Plagron hydro en daar was iemand ook erg tevreden over. Ook erg basic zonder toeters en bellen. Hoefde nauwelijks zijn pH te corrigeren en pakte toch 1.4 gram per Watt onder cobs.

 

13 hours ago, Jakkes said:

Maak zelf een vat van multiplex met epoxy erop. Gaat nooit kapot en kan in iedere vorm. De bak van mijn kasten zijn ook zo gemaakt. Ideaal om zoveel mogelijk capaciteit te krijgen. Deksel van trespa en je kunt er ook nog makkelijk in.

Dat is inderdaad mooi spul. Vanuit een andere hobby heb ik er mee gewerkt. Nadeel (voor mij dan) is dat ik erg allergisch voor ben. Voor de matjes en als ik met de harder ga werken.

Ik heb zelfs dit boek gekocht.

image.png.41cf83a6840d52359208456467cdf9a3.png

Als je bang bent dat het hout gaat scheuren, kun je zelfs een bak maken zonder hout, dus alleen met matjes en vezels. Maar dan moet je een mal maken (meestal van geplastificeerd spaanplaat.)

Dat doen veel van die Koi karper jongens ook. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bang dat hij omkiepert of door het ga zakt hoeft niet. Die wortels zijn straks zo sterk dat er echt helemaal niets mee gebeurd. In het buizensysteem van mij heb ik dat ervaren. Dus hierover hoef je echt geen zorgen te hebben. Vooral niet omdat ik er altijd een net boven zou hangen voor de toppen te ondersteunen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Jakkes said:

Bang dat hij omkiepert of door het ga zakt hoeft niet. Die wortels zijn straks zo sterk dat er echt helemaal niets mee gebeurd. 

Ook als ze alleen maar in een netpotje met daarin zo'n puck staan? Dus geen korrels of niks.

Ik geloof je, maar ik heb het nog niet in de praktijk gezien, dus nog een beetje huiverig hiervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

large.gallery_35845_15851_5737491.jpg.c34057677065becbb7344d46f36b3d19.jpgIk had ze in een netpotje met een paar kleikorrels in die buizen. Dus ook niet meer dan dat. En bleef goed staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had altijd de indruk dat door die kleikorrels de boel vastgeklemt raakte als de stam dikker en dikker werd.

Ziet er wel keurig uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal me er eens in verdiepen, toch wel interessant om een bak op maat te gaan maken. :specool

 

zo een aanvoer en afvoer setje heb ik ook op mn  planten trays, die extra gaatjes heb ik na een half jaar erbij in geboord. Dit omdat de tray iets doorzakte door het gewicht van de plantzakken met korrels, zo bleef er altijd een laagje water staan wat weer aanzet tot alg groei gaf.

Heb de planten in plantzakken 30x30x25 maar doordat ze wat oprekken past er zon 25liter aan korrels in. dus zon 85liter wat er in de plantbak opgepompt word. Het pompje is dacht ik een 400 liter per uur variant.

bedoel je dat forum met die verborgen sectie? :kill:

 

Zelf heb ik de floranova van ghe. Niet bekend met hun andere lijnen maar de lucas formule word wel veel geprezen onder Amerikaanse kwekers. Plagron heb ik over geslagen omdat ik niet zo goede ervaring met hun voeding had voor bio aarde. Maar lees daar ook wel goede berichten over onder hydro kwekers, dus zal het ook wel goed zijn.

 

Klopt wat je zegt over die kleikorrels in kleine netpotjes, bij mij zijn er in dwc heel wat elkaar gescheurd omdat de stam zo dik werd. Ook die heavy duty varianten die greensell verkoopt. Het bleef doorgaans wel bij elkaar gehouden door de wortels.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Kees A said:

Ziet er wel keurig uit!


 

klopt. Alleen als het lekt koop je daar niets voor. Ik heb het systeem nog bewaard omdat ik er wel in geloof. Dus als jij succes hebt kan ik het zo terug installeren. Alleen dan met een bak eronder zodat het niet lekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, wieries said:

zo een aanvoer en afvoer setje heb ik ook op mn  planten trays, die extra gaatjes heb ik na een half jaar erbij in geboord. Dit omdat de tray iets doorzakte door het gewicht van de plantzakken met korrels, zo bleef er altijd een laagje water staan wat weer aanzet tot alg groei gaf.

Wat me opviel bij een aantal grow journals van E & V is dat de kwekers hun zakken of potten met kleikorrels op een tray zetten, en dan de ruimte erom heen niet afdekken. Dan heb je dus altijd extra verdamping (niet door de planten maar door het 'oppervlakte'-water.)

Ik zou - als ik zo zou kweken - de potten/zakken neerzetten... dan zwart wit folie eroverheen spannen... flinkekruisen snijden in het centrum van de potten en dan de nog kleine planten in mijn pot zetten. Misschien zou dat moeilijk gaan, maar ik zou er in ieder geval voor zorgen dat het licht niet in aanraking komt met het water. Want verdamping en kans op algengroei.

EDIT: Greentjeonatrip heeft het in een aantal topics over 'mulch'. Dat het aanbrengen hiervan tot voordelen kan leiden. Zelfs een link erbij waar in aangegeven wordt - zegt hij; het is nogal een moeilijk stuk - dat een voordeel van mulch zou kunnen zijn dat het meeldauw tegengaat. Folie over je bak aanbrengen is ook een soort van mulch, lijkt mij.

image.png.80e106809ba6fc4d000bdd3b9e6bb2c4.png

16 hours ago, wieries said:

Heb de planten in plantzakken 30x30x25 maar doordat ze wat oprekken past er zon 25liter aan korrels in. dus zon 85liter wat er in de plantbak opgepompt word. Het pompje is dacht ik een 400 liter per uur variant.

Ik ga eens een partijtje pompjes her en der verzamelen. Ik weet dat bij veel pompen de opvoerhoogte dramatisch afneemt. 

Vind het wel leuk om hier een beetje mee te kloten. Ik heb naast een container 2 grote oude speciekuipen gevonden en daar ga ik eens wat mee kutten.

16 hours ago, wieries said:

bedoel je dat forum met die verborgen sectie? :kill:

Ik denk dat we het over dat forum hebben. Ene Karel is daar de beheerder/eigenaar.

Die lult alleen voor eigen parochie en zijn adverteerders/sponsors. Waar hij de wetenschap voor geldelijk gewin vaak negeert.

Jaagt iedereen die het niet met hem eens is, weg. Ze hadden een hele mooie led-sectie met Slablaadje en Wietefras o.a. Maar Slablaadje is er totaal mee gekapt omdat Karel zijn vrouw ging beledigen. En Wietefras kon niet meer tegen de domheid van Karel en enkele van zijn handlangers. Ikzelf ben gebanned omdat ik het waagde om Spees Kees, of hoe heet die dwaas, tegen te spreken met zijn onzin-verhalen over CO2 tabs. Grappig is overigens dat er later zo'n ruzie ontstond tussen die Spees Kees en de beheerders dat hij ook een ban kreeg :)

10 hours ago, Jakkes said:

klopt. Alleen als het lekt koop je daar niets voor. Ik heb het systeem nog bewaard omdat ik er wel in geloof. Dus als jij succes hebt kan ik het zo terug installeren. Alleen dan met een bak eronder zodat het niet lekt.

Ik denk dat het systeem wat je nu hebt (een grote bak met RFX) veel handiger is. Je zou daar nog in kunnen experimenteren door met potten RFX te werken. Of bijvoorbeeld met kleikorrels. Maar qua veiligheid en lekkage lijkt me je huidige systeem prima.

Ik zie geen voordelen in het Ponix systeem. Het leidt niet tot een significant hogere oogst bijvoorbeeld. Maar vooral: Er zitten me teveel haken en ogen aan. O.a. het schoonmaken.

En ik heb ook zo vaak gedacht dat ik dingen goed had, en dan ging het toch fout.

Bak die overliep, slang die losschoot, verstoppingen, timer verkeerd gezet of uitgevallen, weet ik veel.

Dus ik kijk vooral ook naar een systeem dat monkey proof is, en ik probeer zoveel mogelijk back up te hebben. Dus niet een heel duur apparaat per se, maar iets simpels, waarvan ik er dan eentje in de kast kan leggen als op zondagmorgen de andere kapot gaat.

Daarnaast veiligheid inbouwen. Vijverfolie in de ruimte waar ik iets doe, want een overstroming gebeurt snel. Ik heb ook zo'n alarm dat je in je ligbad kan hangen als het water te hoog komt. Heb wel eens een vat laten overstromen doordat ik aan de telefoon was. Ik had ooit een timer die je kon aansluiten op je kraan, dan het aantal liters instellen en dan stopte de wateraanvoer als zoveel liter door die timer gepasseerd waren. Ben hem kwijt en kan hem ook bij Welkoop niet meer vinden.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leek mij ook een goed idee kees om de trays af te dekken, heb dat zelf gedaan met piepschuim platen. Kan alleen niet zeggen dat ik nu het idee heb dat de vocht huishouding veranderd is. Kan er ook niet veel van terug vinden in de temp/Rlv  loggers. Het zou kunnen komen doordat ik vrij sterk ventileer, dat er geen pieken zijn te zien tijdens of net na een vloed beurt.

q4.thumb.JPG.f4dea53894f5d5630004d4b03858bd73.JPG

 

Natuurlijk helpt het tegen het licht, maar heb ook wel het idee dat de wortels meer uit de plantzakken groeien om dat ze geen licht tegen komen. Ben benieuwd wat het gaat doen als ik de vloedbeurten zo vaak op voer dat het zon beetje dwc word.

 

Klopt dat je zegt over de opvoer hoogte van die kleine pompjes, 80cm lukt ze vaak niet. Maar zo hoog hoef je ook niet met een reservoir onder de tray, als die van mij in het reservoir staat gaat de slang recht omhoog naar de tray en hoeft zo nog geen 50cm af te leggen. Heb wel eens in veel kleinere bak (30x40) een mini vloed systeem gemaakt voor startende stekken, dan maakte ik de slang naar de tray expres langer om zo de flow te matigen en er lekker makkelijk zon 15min timer aan kon hangen. Het liefste zo simpel mogelijk, maakt het meer fool proof denk ik, en kan alle materialen zo bij de bouwmarkt halen. Het is dat ik de voeding niet buiten de growshops om kan kopen, anders haalde ik daar helemaal niets meer vandaan.

 

Yep dat forum idd, ik mag er ook niet meer komen :wave: jammer dat het het die kant is op gegaan.

 

Die water melders zijn ook goud waard!! Had ik die maar eerder gehad :whistlingHeb ze nu voor het aquarium en voor de kweek ruimte. Fancy met zon appje erbij die alarm geeft op de telefoon. Geeft dat extra beetje rust.
 

bedoel je zoiets als deze kees?

https://nl.aliexpress.com/item/32522667182.html?spm=a2g0o.detail.1000014.1.367364168GojjC&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.14976.158757.0&scm_id=1007.14976.158757.0&scm-url=1007.14976.158757.0&pvid=d8dd02c1-bc22-470e-a77e-ebd8810f88ca&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.14976.158757.0,pvid:d8dd02c1-bc22-470e-a77e-ebd8810f88ca,tpp_buckets:668%230%23131923%2315_668%23808%233772%23922_668%23888%233325%2319

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Automatische-Lcd-Display-Watering-Timer-Elektronische-Huis-Tuin-Kogelkraan-Water-Timer-Voor-Tuin-Irrigatie-Controller-21026.webp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...