Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Stekjes in hydro cloner Deel 2

Recommended Posts

Al eerder vertelde ik over wat geinige experimentjes (voor mij dan) die ik deed met stekken in hydrocloners.

Dat was in dit topic. Daar staat ook uitgelegd hoe de cloner werkt.

Nadat ik de eerste moederplant had weggegooid en alles had opgeruimd, ben ik nu aan een volgende reeks experimenten begonnen.

Opzet blijft hetzelfde: 1 moederplant, 2 hydrocloners met sprayers. 6 stekken in iedere cloner.

 

Het eerste experiment is nog niet afgelopen, maar ik geef vast een tussenstand weer, na een dag of 9.

Ik heb vorig weekend in totaal 2 x 6 stekken gesneden.

Steeds 2 stekken van dezelfde hoogte van de plant, en ook een beetje dezelfde dikte en structuur e.d.

De ene stek zet ik meteen in de cloner (die alleen met kraanwater gevuld is. Niet afgezuurd, niks toegevoegd aan voeding o.i.d.)

De andere stek laat ik eerst 15 minuten staan in een glaasje met water met daarin opgelost Indool-3-boterzuur (IBA). Alleen de onderste 3 - 4 cm staan in de oplossing.

IBA is het hormoon dat ook in stekkenpoeder zit.

Stekkenpoeder of -gel werkt echter niet zo goed in hydrocloners. In je bak gooien werkt niet. Je stekken erin dopen en dan in de cloner gaat ook niet top. Wat nog het beste werkte in mijn vorige experimentenreeks was in stekkenpoeder dopen, en dan na een tijdje het poeder afspoelen. Hoop gedoe. Maar ik zag toen toch wel al een verschil tussen stekkenpoeder-stekken en stekken die niet gedipt waren.

Die verschillen deden met besluiten om toch weer met ABI aan de slag te gaan, maar dan meer toegespitst op hydro.

Dus ik heb bijna puur IBA gekocht.

Dit opgelost in water, dusdanig dat de verhouding ook 0.25% was (of daaromtrent) net zoals bij stekkenpoeder.

Daar heb ik vervolgens de stekken 15 minuten in laten staan.

Er zijn voldoende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de werking van IBA en dan is er vooral ook gekeken naar wat nu het beste werkt. 

Kort in een sterke concentratie of wat langer in een minder sterke concentratie. Er is geen eenduidig advies te vinden en ook heel erg plantensoort afhankelijk. Er zijn kwekers die het slechts enkele seconden in een concentratie van 0.4 % dippen. Maar er zijn er ook die de stekken 24 uur laten staan in een andere concentratie.

Ik heb vooralsnog gekozen voor iets daar tussenin: 15 minuten in 0.25%.

 

Na een paar dagen viel me op dat de stekken die niet in de IBA hadden gestaan, er eigenlijk florissanter bijstonden.

image.thumb.png.2f8ebd5b6da46471f8b03e25b97a8396.png

 

De stekken die in ABI hadden gestaan, zagen er wat minder uit.

image.thumb.png.140d769b9c89807ff2606e013e07c3fe.png

 

 

Hier staan ze naast elkaar. Rechts de stekken in de 'ABI'-bak. Ze komen van dezelfde moederplant en ik heb ook zoveel mogelijk in beide bakken identieke stekken gezet.

image.thumb.png.e7111755334a468396e5ef1177a870f2.png

 

 

De wortelontwikkeling loopt echter bij de ABI bak duidelijk voor op de andere bak.

Hier wat foto's van de steeltjes in de ABI bak op dag 7 of 8.

Zijn niet superfocus, maar enige witte bultjes en uitstulpingen op de steeltjes zijn al te zien.

image.thumb.png.88718b5819d7f1d1f3674b229dfc8cde.pngimage.thumb.png.041c607855f4f02eb9a0b19cdd1177e6.pngimage.thumb.png.4675a4d8a86c40da302eabbf0e2dc813.png

 

In de waterbak was bij 2 van de stekjes het begin van een worteltje te zien (geen foto's van op dag 7 of 8)

Vandaag op dag 9 heb ik weer wat foto's gemaakt.

Dan zie je dat het ABI spul zijn werk doet.

image.thumb.png.f148db01fb12d3f120ea64d8e359cded.png

 

Als afsluiting heb ik 2 stekjes die qua dikte en grootte overeen komen, naast elkaar gelegd.

De ene heeft niet in ABI gestaan; de andere wel.

image.thumb.png.85e17e231ac04a4f3da03939b6b97ff4.png

 

Er staan ook in beide bakken een aantal stekken met een dikkere, meer houtachtige steel.

Daar is zowel bij de ABI als bij de niet-ABI stekken nog niets van wortels te zien.

Misschien komt het nog, of moet je bij zulke stekken toch voor een hogere concentratie gaan of een langere duur in de oplossing.

Ik zal de komende dagen nog eens goed kijken wat ze doen.

Ook zal ik goed bijhouden wat de planten 'boven de grond' doen.

Ik meld me dan weer.

 

 

Edited by Kees A
tikfout verbeterd
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag de stekjes verwijderd. 2 weken gestaan en dat is voldoende voor mijn experimentjes.

 

Het resultaat, eerst 'boven de grond':

De stekken die direct in het water gingen, lijken er beter uit te zien. Voller, compacter, meer blad.

Niet een giga verschil, maar visueel lijkt het toch zo.

image.thumb.png.be0691f2a344d04cf4011551686cf764.png

 

Hieronder de stekken die eerst 15 minuten in de IBA 0.25% oplossing hebben gestaan.

Zien er ook goed uit, en ik zou er blij mee zijn, maar toch lijken ze zich boven de grond ietsjes minder te ontwikkelen.

image.thumb.png.a08238bdfeb7bb2f49a3e669dd76428f.png

 

Dan de wortels.

Eerst de wortels van de stekken die meteen in de hydrobak gingen.

Alle stekken kregen wortels. De één wat meer dan de ander. 

Lange wortels vooral, veelal met zijworteltjes.

image.thumb.png.aa7a474787a38dea09a772a35daf264a.png

 

Dan de wortels van de IBA stekken.

Het eerste wat opvalt is dat er veel, heel veel wortels zitten aan de steeltjes.

De wortels zijn ook dikker. Maar wel een stuk minder lang.

image.thumb.png.a1c223881152d1cadfc675cc7d4a3ee3.png

 

Hier kun je goed zien hoeveel wortels er op een relatief klein oppervlakte zitten.

image.thumb.png.1212ac3e3e83167af20bcb903bbc95db.png

 

image.thumb.png.5a9ef2fbbaaf3825643045bdd68a33a4.png

 

En hier de slechtst presterende stek vanuit de 'alleen water' categorie naast een stek van bijna identieke dikte en grootte van de 'IBA' categorie.

image.thumb.png.b9c7d29f78130351ffa28f849136a147.png

 

Dat IBA werkt wist ik al. Maar ik heb nu zelf kunnen ervaren wat het bij mijn stekken deed.

De wortels komen eerder, en ze komen in grotere hoeveelheden.

Bij de dikke, wat houterige stam duurde het langer voordat er wortels verschenen. Je zag daar ook de eerste wortels ontstaat op de plek waar ik een zijtakje had weggeknipt.

Ik denk dat als ik bij deze stek de schil wat geschraapt zou hebben met een mes, en dan in de IBA oplossing gezet, dat er op die wond ook sneller stekken waren ontstaan.

In dit experiment heb ik dat bij geen enkele stek gedaan. Mede omdat ik bij eerdere experimenten niet of nauwelijks de eerste wortels in dit geschraapte deel zag ontstaan.

Maar voor hele dikke of houterige stelen is het misschien wel een aanrader.

 

Wonderlijk vind ik het verschil in lengte van de wortels.

Het zal wel zoiets zijn dat als er minder wortels zijn, dat deze dan blijven groeien om toch maar vooral voldoende oppervlakte krijgen.

Als er veel wortels zijn, dan is dit misschien niet nodig.

Ik kan het niet uitrekenen, maar zou benieuwd zijn hoeveel het totale worteloppervlakte-verschil tussen de wortels in water en de wortels in IBA scheelt.

 

Morgen eens even kijken hoe ik de moederplant ga behandelen. Heb in het topic 'ziektes' een vraag gesteld hierover.

En ik ga eens kijken wat mijn volgende experiment wordt.

Denk dat ik wat ga klooien met verschillende percentages IBA en de tijdsduur dat de stekken erin moeten staan.

Ik weet dat dit hele onderwerp voor 99% van de kwekers totaal oninteressant is. Maar ik doe het voor mezelf en voor die paar die net zo nerdy zijn als ik.

image.png

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes. 

Zijn de steeltjes onderin ook dicht? Vaak is dit een ingang voor schimmels/bacteriën. Mocht je ze weg gooien snij eens de onderkant van je stek bij de wortels verticaal open en kijk hoe de staat is. 
 

verder lijk je teveel licht erboven te hebben aangezien ze licht van kleur worden. Klopt dit?

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze nog ergens liggen in een zak, denk ik.

Waar moet ik op letten?

 

Dat van dat licht en de lichte kleur kan best kloppen. Alhoewel het maar een T-neon 55W  9000K is. Die er een centimeter of 60 boven hangt.

Maar er zit ook geen voeding in het water. Zelfs als ze al wortels hebben, voeg ik nog niks van voeding aan toe.

Denk dat als ik dat wel zou doen, de lichte kleur misschien ook snel zou wegtrekken.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moet gewoon mooi lichtgroen/ gelig achtig zijn  van binnen en niet bruinig. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze allemaal opengesneden, en ze waren allemaal inderdaad lichtgroen en wittig van binnen.

Behalve de iets houterige steel; daarvan waren de onderste paar mm een beetje bruinig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat het geval is doen ze het wel maar zullen nooit optimaal zijn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er nog niet uit waarom de stekjes die direct in het water gingen, zich beter 'boven de grond' leken te ontwikkelen als de stekken die eerst 15 minuten in IBA hadden gestaan.

Nu is mijn opzet natuurlijk zo klein dat het ook toeval kan zijn, of dat het misschien alleen maar zo leek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant experiment met mooi resultaat. Op de foto's is dat verschil tussen met en zonder iba duidelijk te zien toch, lijkt me dan ook dat je het goed gezien hebt.

Ik heb onlangs ook een aerocloner in elkaar geflanst en een eerste poging gaf een duidelijk beter resultaat als voorheen de rockwool pluggen. Ik heb de aanwijzingen in deze topic opgevolgd. Nu ik jouw resultaat zie ben ik op zoek naar IBA in zoutvorm. Want nmm hadden mijn stekken eerder en meer wortels moeten hebben. Waar heb jij je iba op de kop getikt Kees?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi experiment en mooie stekken.

Als je er meer licht boven hangt dan moet je inderdaad wel gaan bijvoeden vanaf het moment dat je wortels hebt. Dan hou je ze ook gewoon groen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat hier dus ook ooit aan te denken Kees, alleen ik liep dan tegen het probleem op:  Hoe krijg ik die cuts dan in een blokje. Hetzij steenwol, hetzij een plug, hetzij iets anders. Natuurlijk zou ik ze meteen in de grond kunnen proppen, maar soms moeten ze gewoon in een blokje en ontkom ik daar niet aan. Wat nou als ik ze er gewoon in jas, en de kapotte wortels voor lief neem? Of is dat 'niet zo'n goed idee' ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt...

Maar als je doelt op stekken snijden, hydro cloner en ze daarna - als ze veel wortels hebben - in de grond stoppen... dat zou ik niet doen.

Dan zou ik ten eerste voor het gemak gewoon stekken snijden en ze in pluggen of blokjes zetten en dan overplanten met plug/blok en al.

Ten tweede... zoals ik het begrijp hebben wortels in hydro een andere structuur dan wortels die ontstaan in aarde of een ander vast medium.

Bij overplanten raak je dan (zoals ik het begreep) tijd kwijt omdat de wortels zich moeten aanpassen.

 

Mocht je het toch willen doen, dan zou ik in je pot een kuiltje maken, en daar de stek met wortels inzetten en dan voorzichtig met aarde het gat opvullen.

Denk dat de wortels dan snel hun weg zullen zoeken in de rest van de aarde en zich daar verankeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt...

Maar als je doelt op stekken snijden, hydro cloner en ze daarna - als ze veel wortels hebben - in de grond stoppen... dat zou ik niet doen.

Dan zou ik ten eerste voor het gemak gewoon stekken snijden en ze in pluggen of blokjes zetten en dan overplanten met plug/blok en al.

Ten tweede... zoals ik het begrijp hebben wortels in hydro een andere structuur dan wortels die ontstaan in aarde of een ander vast medium.

Bij overplanten raak je dan (zoals ik het begreep) tijd kwijt omdat de wortels zich moeten aanpassen.

 

Mocht je het toch willen doen, dan zou ik in je pot een kuiltje maken, en daar de stek met wortels inzetten en dan voorzichtig met aarde het gat opvullen.

Denk dat de wortels dan snel hun weg zullen zoeken in de rest van de aarde en zich daar verankeren.

Aah jij houdt ze gewoon op water? Ja, als het meer problemen geeft dan alleen wat kapotte wortels.. Ja ik zocht alleen een manier om heel snel te wortelen, en dan kwam ik bij aeroponics uit

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor dit experiment gooi ik ze in de kliko.

Maar hydrocloners worden meestal gebruikt door mensen die DWC, eb&vloed, en dergelijke gebruiken.

Denk dat het ook zou werken als je vervolgt met RFX.

Dat van die wortels (waterwortels <> aardewortels) heb ik alleen maar gelezen. Zelf geen enkele ervaring mee.

 

Als ik op aarde zou kweken nam ik gewoon blokjes of plugjes. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wordt helemaal gek van stekjes in een cloner. Bij mij lukt het voor geen meter. En als ik jouw resultaat zie dan, gaat het als een speer. Wat mij dan weer motiveert om net zo lang door te gaan tot dat het me ook goed lukt.

Ik heb dus een nieuwe cloner gemaakt. Timer erop die net zoals bij jou 8 minuten uit staat en 1 minuut uit. Nieuwe sproeiers die flink vernevelen. Een betere groeilamp erboven. Zojuist nieuwe stekken gesneden. Nu hopen dat het lukt.Ik ben gelukkig nog aan het testen, maar binnenkort toch wel wat nodig. Dus ik hoop dat het nu gaat werken.

Ik heb wel twee gewortelde stekjes vanuit de cloner zo in de RFX gezet. Ze sloegen wel aan. Maar doordat de stekken klote waren kon ik geen conclusie trekken of het de groei belemmerd of dat ze extra herstellend nodig hebben. Dus hier kom ik op terug als ik goed gewortelde stekken uit de cloner krijg.

 

 

C41E1F78-3BEA-4864-B746-7FBDAF9BE474.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je niet teveel licht, er te dicht op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb, ook als experiment, na mijn experiment met de cloner, een aantal stekken in een grote pot aarde geplant, 4 in een 50 liter pot. Ik wilde zien hoe ze het zouden doen.

En wonder boven wonder zijn ze gewoon vlot aangeslagen, even paar daagjes triest en daarna lekker aan de gang gegaan.:dope:

Gingen beter als stekken in steenwolpluggies, eerder lekker aan de groei en ook wat forser. Stekjes hadden redelijk wat wortel, lange wortels ook, gewoon kuiltje gemaakt, wortels en in laten zakken, stek er bij, kuiltje dicht en aandrukken  rondom. In het begin elke dag wat water geven aan het voetje en that's it.

Je kunt dus prima rechtstreeks uit de cloner in aarde (en rfx, neem ik aan) planten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, wieries said:

heb je niet teveel licht, er te dicht op?

Ik had eerst veel minder. Mijn ervaring is dat ze niet veel nodig hebben. Maar Kees heeft T-neon erboven. Dus probeer ik nu met wat meer licht. Maar het is 15 watt led. Dus valt mee. Alhoewel ik denk dat het teveel is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker bezig daar kees!

Het moet bij jou onderhand toch jeuken als een gek om niet weer eens een "echt" kweekje te doen.

Ervan uitgaande dat je dit niet al lang en breed ergens buiten beeld aan het doen bent natuurlijk :P

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Twiet said:

Gingen beter als stekken in steenwolpluggies, eerder lekker aan de groei en ook wat forser. Stekjes hadden redelijk wat wortel, lange wortels ook, gewoon kuiltje gemaakt, wortels en in laten zakken, stek er bij, kuiltje dicht en aandrukken  rondom. In het begin elke dag wat water geven aan het voetje en that's it.

Je kunt dus prima rechtstreeks uit de cloner in aarde (en rfx, neem ik aan) planten.

Dat is mooi on te horen.

Volgens mij was het @Wietefras die ooit aangaf dat 'waterwortels' wat tijd nodig hadden om aan een ander systeem te wennen.

Zelf zoals gezegd geen ervaring mee, maar ik gaf weer wat ik gelezen had.

11 hours ago, Jakkes said:

Ik wordt helemaal gek van stekjes in een cloner. Bij mij lukt het voor geen meter. En als ik jouw resultaat zie dan, gaat het als een speer. Wat mij dan weer motiveert om net zo lang door te gaan tot dat het me ook goed lukt.

Ik doe niet echt iets bijzonders, maar misschien zijn dat dan wel toevalligerwijze net de ideale omstandigheden.

De temperatuur in mijn hokje (latjes en wat zwart/wit folie) is meestal rond de 25/26 graden.

De lamp hangt er wel een centimeter of 60 boven, dus spreidt als een malle.

9000 K

Licht is 24/7 aan.

Gewoon water, niet afgezuurd. Geen voeding (wat ik wel zou doen als ik er mee verder zou gaan. Dan zou ik wat toevoegen als er eenmaal wat wortels zichtbaar zouden zijn)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het ook niet. Ik heb in het verleden al vele stekjes gemaakt, echt heel veel om te weten hoe het moet. Op aarde geen enkel probleem, zelfs uitval was hooguit 1 op 25 of zo. Op steenwol ging het ook goed. Alleen nu ik de moeders op RFX heb en via een cloner werk lukt het gewoon niet. Ik krijg uiteindelijk bij 20% wel wortels. Maar de stekken zijn gewoon zwaar klote. In ieder geval niet iets om te gebruiken.

De variabelen t.o.v. vroeger zijn:

  • Moeders op RFX ipv aarde
  • Cloner
  • Aparte ruimte i.p.v. in de moederkast (temperatuur en LV is waarschijnlijk anders, nog niet gemeten)
  • Andere verlichting (vroeger gewoon in de moederkast onder T-Neon, nu een led stripje) 

Doordat de cloner qua opzet gelijk is aan die van jou (sproeiers ipv bubbels, gewoon kraanwater, licht aan 24/7, sproeiers uit 8 minuten aan 1 minuut) ligt het dus aan de andere variabelen. Ik ga deze variabelen dus één voor één uitsluiten. Ik ben begonnen met het standaard led balkje te vervangen door een led groei lampje 6000K. Ook ga ik nu de temperatuur en lv meten om te kijken hoe die is. De sproeiers heb ik al vervangen door sproeiers die alles goed verdelen door de hele bak. Alles wordt nu vochtig, geen dooie hoeken meer.

Maar ik heb goede hoop. Vanochtend stond alles 15 uur  na het snijden nog even mooi als in het begin. Dus de nieuwe sproeiers werken anders had ik wel hangende stekjes hier en daar gehad. 

Ooit krijg ik ook van die mooie plantjes net als jij!!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het begin hangen bij mij de stekjes ook. Maar ze komen steeds weer omhoog.

De LV meet ik dit keer niet. Had ik eigenlijk moeten doen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een aanvulling op mijn eerdere bijdrage, heb onlangs mijn 2de batch stekken in aarde geplant, zo vanuit de cloner de potten in. Deze keer heb ik ze eerder overgeplant, heb de wortels niet lang laten worden. Én hetzelfde hormoon gebruikt als Kees. Mét hormoon veel meer wortelvorming, een ook wat sneller geloof ik. In 11 dagen waren ze allemaal mooi geworteld en klaar. In 11 dagen 100% heb ik nog nooit eerder gehaald.

Had nu ook 2 stekjes per plantgaatje geplaatst in de cloner, dat ging prima. Nu een nieuwe batch klaar die staan te springen om overgeplant te worden, met 3 stekken per plantgat. Dat gaat mooi, en zo haal ik uit een cloner met 45 plantgaten 135 prachtstekken.

Ik begin in de cloner met heel weinig voeding, maar zodra er worteltjes zichtbaar zijn is het aan de planten te zien dat ze meer voeding nodig hebben en dus verhoog ik dan de ec. Daar fleuren ze snel van op.

Al met al Kees, mede dankzij jouw experimentjes eindelijk eens in de praktijk geprobeerd wat ik al heel lang eens wilde doen.

**EDIT**

Helemaal vergeten te vertellen waar het me eigenlijk om ging, de plantjes slaan perfect aan, helemaal niks gemerkt van eerst wat slappies, nee hoor, integendeel, gelijk lekker genieten van het goede leven.

Edited by Twiet
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi man!

Dat van die voeding, dat moet ik ook nog eens gaan proberen.

Bij mij gaan alle stekken in de prullenbak na 2 weken, dus er is niet echt een praktische noodzaak om ze echt te laten groeien.

Maar voor het experiment natuurlijk interessant.

Wat voor voeding gebruik je en in welke hoeveelheden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja als je ze weg gooit maakt het niks uit. Ik houdt aan wat hier uitgelegd wordt. Dus ook die superthrive en wat chloor. Mét superthrive en zonder hormoon ging minder goed als met allebei. Hoe het gaat zonder superthrive weet ik nog niet, heb zo'n flesje en is duur spul dus ja, ik maak het lekker op. En daarna misschien eens een experiment zonder...

Vind het echt een aanrader zo'n cloner, en drie stekken per sponsje/plantgat ook, scheelt een hoop in kosten en oppervlakte, ik ga ook nog een keer 4 per gat maken. Is dan alleen wel kwestie van vroegtijdig overplanten, ter voorkoming van wortels die in elkaar groeien en beschadigen bij lostrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...