Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sjaak banaan

bouwverslag 2x 250 watt hps (maar dan led) met moeder en stekkenhok

Recommended Posts

na vele jaren weggeweest te zijn van dit forum heb ik de weg weer terug gevonden! inmiddels al een paar keer verhuist, maar het begint weer te kriebelen hoor.

Mijn plan is om hier een bouwverslag bij te houden. Ik ben erg druk, maar ik zal af en toe de uurtjes die ik heb gebruiken om wat te bouwen en hier te tonen.

al een aantal maanden heb ik nagedacht over de volgende setup:

 

een hok met een oppervlakte van 80 bij 160 cm met een maximale hoogte van 150 cm.

Ik ben van plan er 2 x 250 watt hps lampjes in te hangen.

afzuiger zal ongeveer 500-600 kuub zijn, met bijpassend filter.

 

Daarnaast wil ik een kleine stekken of zadenkast maken om op te kunnen kweken. Ik geef zelf de sterke voorkeur aan kweken vanaf zaden, stekken ben ik nooit zo kapot van ivm het (misschien) binnenhalen van ziektes of ellende. Daarnaast zijn planten uit zaden veel sterker. Als ik met stekken ga werken zijn ze zelf gesneden van een eigen moederplant. Een moederkast is dus ook een optie. Beide kleine kastjes kunnen ook tentjes zijn.

 

Even voor de duidelijkheid, dit is wat ik zelf bedacht heb. Ik sta open voor suggesties of ideeën. Mijn kennis is na al die jaren wellicht wat gedateerd :)

 

 

Edited by sjaak banaan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met je geringe hoogte en je iets afwijkende breedt- en lengtematen, zou je wellicht eens moeten kijken naar Led.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx voor de input. werken de wattages met led hetzelfde in verbruik en opbrengst als met een hps? of ligt daar een andere rekenformule achter?

En wat is het verschil in aanschaf? Ik zie dat er genoeg wordt aangeboden maar heb geen idee welke ledlamp dezelfde opbrengsten geeft als een 250watt hps bijvoorbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zit een hele andere formule achter. Maar dat is iets te complex om dat uit te leggen (ook omdat ik geen kenner ben)

Maar ga er vanuit dat je de maar 70% van je wattages nodig hebt. Of iets minder. Minder warmte ook.

Ze zijn wel een stuk duurder.

Weet niet of je handig bent, maar er zijn nogal wat mensen die zelf een armatuur bouwen.

Doordat de lamp minder hitte afgeeft en de spreiding van het licht veel beter is (dus niet vanuit 1 punt zoals bij HPS) kun je de lamp ook veel lager hangen.

Dat is een voordeel als je maar beperkte hoogte hebt zoals jij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je voor je snelle bericht. Ik zal er eens in duiken. Ben wel redelijk handig, ook met electra. Dus dat komt vast goed :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staan heel wat topics hier.

Zelfs met boodschappenlijstjes met wat je moet kopen.

@pindarots123 bijvoorbeeld heeft onlangs wat gebouwd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is het topic van @pindarots123, die heeft daar stap voor stap uitgelegd hoe hij het gemaakt heeft :tu

Gr, X

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanx @Xaim voor de link. had het topic al gevonden en doorgespit. Volgens mij moet ik mij eerst maar eens verdiepen in de mogelijkheden van led en kijken wat ik in mijn plan kan aanpassen. Ik zie erg veel mogelijkheden!

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wat is een bouw topic zonder foto's? bijgevoegd wat ik tot nu toe heb gedaan.

20200509_132314.thumb.jpg.d8b03c6d6ad9e1ad7a6ad729b4ec26ee.jpg

Dit is waar het hok moet komen. ik had al wat isolatie verzameld. ook de werklamp staat al klaar om opgehangen te worden.

 

 

Eerst maar eens wat werklicht maken

20200509_133642.thumb.jpg.db53ce73bcea93fbcbe953c19eb8c472.jpg

Toen vooral de basis: wanden en plafond bekleden met isolatie. Deze heb ik vooral geplaatst om de  temperatuur redelijk constant te kunnen houden in het hok.

20200509_134104.jpg

De bedoeling is dat het hok zelf tot aan de balk loopt die op het schuine dak zit.

De schuine ruimte er achter wil ik gebruiken voor een afzuigertje. Wat mij betreft een softbox die met een slang het hok in loopt waar het filter hangt. Het driehoekige gat achterin zal de uitlaat zijn van de ruimte. Het wordt dan in een andere ruimte afgeblazen. 

 

plafond natuurlijk ook.

20200509_152853.thumb.jpg.d2c465a466962edc75355002806479e7.jpg

Toen nog wat stucplaatjes er tegenaan.

20200509_215420.thumb.jpg.2abb4182c5750a32f3c46121fea62715.jpg

En tot slot nog 2 schuifdeuren.

20200509_215407.thumb.jpg.c036202557539208d339a8d9bdfe9944.jpg

De schuifdeuren zijn overigens niet de enige deuren. Ik wil achter de schuifdeuren nog een wandje maken met daarin 2 deuren. Zo kan ik bij de dames komen. Daarnaast denk ik dat wanneer ze dicht zitten toch nog wat eventuele lekkage qua licht kan worden tegen gehouden.

voor zover de foto's.

 

Wat ik nog moet doen om de ruwbouw af te krijgen:

- 1 wand nog afwerken met stucplaat (had er niet genoeg)

- vloer afwerken met isolatie en een vloerplaat (ruimte er onder is onverwarmd en er zit nu enkel 1 vloerplaat tussen)

- achterwand maken met isolatie en met een luik om de "technische ruimte" van de afzuiger te kunnen bereiken bij eventuele storingen of aanpassingen.

- alle wanden afkitten of afsmeren met stuc. 

 

De uiteindelijke wand-afwerking zal gewoon met zwart wit folie zijn denk ik, echter heb ik graag een prettige en stevige basis voor mijn hobbyhok. 

 

ps. ik ben blij als dat glaswol gedoe er op zit zeg, wat een rommel is dat spul.. bah..

 

Aanvullingen of vragen zijn natuurlijk van harte welkom!!

 

Edited by sjaak banaan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sjaak banaan,

Ziet er netjes uit, je gaat sowieso veel voordelen beleven als je LED gaat gebruiken ipv hps. Over het algemeen haal je met hps score van 0,50/1gr - per Watt licht, met led heb je 1/1,5gr per Watt, dus het is het zeker waard om er naar te kijken :D

Als je met led gaat werken is het enige nadeel dat je in de winter misschien wat bij moet stoken want het geeft minder stralingswarmte af. Hierdoor kunnen de wortels wat kouder worden onderin. 

In de zomer wil je het liefst van boven afzuigen omdat je de warmte zo snel mogelijk er uit wilt hebben. 

Maar in de winter kan je deze warmte juist gebruiken en kan je beter vanaf onder afzuigen zodat de warmte boven in blijft hangen. En als je dan de koude lucht door de warme lucht laat vallen, dan mengt de koude lucht zich direct met de warme lucht waardoor de lucht mooi op temperatuur is voor de planten :innocent:

Misschien is het handig om 2 uitlaten te maken, 1 voor de winter en 1 voor de zomer. Als je dan zorgt dat je dan 1 van de 2 kan afdekken (of als inlaat gebruikt) komt het helemaal goed:P

Gr, X

 

Edited by Xaim
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit allemaal! 

Maar als ik je goed begrijp komt je "luik" in de achterwand, kun je er dan wel bij als je hok vol staat? 

En waarom geen groene gipsplaten gebruikt? 

Edited by vakman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Xaim said:

@sjaak banaan,

Ziet er netjes uit, je gaat sowieso veel voordelen beleven als je LED gaat gebruiken ipv hps. Over het algemeen haal je met hps score van 0,50/1gr - per Watt licht, met led heb je 1/1,5gr per Watt, dus het is het zeker waard om er naar te kijken :D

Als je met led gaat werken is het enige nadeel dat je in de winter misschien wat bij moet stoken want het geeft minder stralingswarmte af. Hierdoor kunnen de wortels wat kouder worden onderin. 

In de zomer wil je het liefst van boven afzuigen omdat je de warmte zo snel mogelijk er uit wilt hebben. 

Maar in de winter kan je deze warmte juist gebruiken en kan je beter vanaf onder afzuigen zodat de warmte boven in blijft hangen. En als je dan de koude lucht door de warme lucht laat vallen, dan mengt de koude lucht zich direct met de warme lucht waardoor de lucht mooi op temperatuur is voor de planten :innocent:

Misschien is het handig om 2 uitlaten te maken, 1 voor de winter en 1 voor de zomer. Als je dan zorgt dat je dan 1 van de 2 kan afdekken (of als inlaat gebruikt) komt het helemaal goed:P

Gr, X

 

Bedankt voor je input!

 

De genoemde opbrengsten van led klinken interessant. Ik begrijp goed dat het natuurlijk wel wat uitbalanceerwerk nodig heeft voordat je door hebt wat wel en niet werkt. Dit zal ook nog wel plantafhankelijk zijn; de ene soort is natuurlijk veel vergevingsgezinder dan de ander. Sowieso denk ik dat ik het echt weer even in de vingers moet zien te krijgen allemaal.

Qua warmte in het hok zit ik wel oke denk ik. Alles is rondom geisoleerd waardoor de temperatuur al veel constanter zal blijven. En ik ben van plan om voor de wortels een matje neer te leggen zodat ze geen koude voeten zullen krijgen.

 

Wat je zegt over de 2 uitlaten klinkt interessant. Ik ga er eens mee aan de slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, vakman said:

Ziet er goed uit allemaal! 

Maar als ik je goed begrijp komt je "luik" in de achterwand, kun je er dan wel bij als je hok vol staat? 

En waarom geen groene gipsplaten gebruikt? 

Scherp wat betreft het luik. Ik verwacht alleen niet dat ik wekelijks bij de softbox moet zijn. Ik ben van plan in potten te kweken, dus in het ergste geval haal ik die er uit en kan ik bij het luik komen. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ik helemaal niet bij de softbox hoef te zijn, als alles goed is aangesloten werkt het gewoon, totdat de afzuiger kapot gaat natuurlijk.

 

Ik heb voor de stucplaatjes gekozen omdat deze makkelijker te vervoeren waren voor mij (kleinere afmetingen en passen in mn auto). Maar met de juiste afwerking hebben ze dezelfde vochtwerende eigenschappen als de groene gipsplaten natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sjaak banaan,

Tuurlijk ligt het qua opbrengsten ook aan de genetica, maar zonder al te veel moeite zit je al vrij snel 1 op 1:tu moet je natuurlijk geen open plekken in je gewas hebben :P de wiet onder led is fysiek kleiner, maar het is vele maler compacter dan HPS:innocent:

Gr, X 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag nog wat tijd gevonden. Eerst de stand van zaken nu, daarna de plannen die wat aangevuld en gewijzigd zijn.

het grootste gedeelte van het gipswerk in het afbloei hok is klaar. Alles is gekit en ik heb alles met een witte latex opgefrist. Nu de vloer nog afmaken, Maar daarvoor moet ik eerst het electra er onderdoor trekken. Ik heb een aparte groep op 16A getrokken voor het hok. Voor mijn plannen meer dan genoeg.

20200511_215442.thumb.jpg.cb81512587997293d87665cda69a8ae1.jpg

Waar de onderkant van de balk niet is gesaust komt het achterwandje te staan met het serviceluik er in.

20200511_215650.thumb.jpg.2a88c903629ab433748b2bd71e4206b4.jpg

Hier komen nog, nadat het electra is bekabeld, isolatiepanelen met een vloerplaat er overheen.

20200511_215625.thumb.jpg.4727fec3be9464b6dfdb4a9311383df0.jpg


Eerst nog getwijfeld, zal ik het electra wel onder de bak door halen waar ik later water in ga geven? Maar ik werk de bak af met glaskit en lak, waar ik later vijverfolie weer overheen zal maken. Wat mij betreft genoeg bescherming. En dan alsnog; dan zou het door de plastic mantel van de electrabuis moeten en zou er een slechte kabel in moeten zitten zodat er contact tussen 2 polen kan ontstaan... allemaal erg onwaarschijnlijk, ik gebruik namelijk gewoon nieuwe buis, nieuwe kabels, nieuwe stopcontacten etc.

Die schuifdeuren blijken trouwens echt vet onhandig te zijn voor het fotograferen. Kijken of ik die voor de volgende keer er uit kan halen..

 

ik ben al wel begonnen ook naast het bloeihok verder te werken aan de isolatie en een 2e hok. Dit hok wordt het drooghok. Ik wil de inlaat van het bloeihok hier doorheen laten lopen zodat ik met 1 afzuiger 2 hokken kan bedienen. Wel maak ik mij wat zorgen om het volgende: in hoeverre kan het gevulde drooghok invloed hebben op mijn volgende ronde in mijn bloeihok als de lucht eerst door de een trekt en dan door de ander? Moet ik mijn afzuiger altijd aan hebben wanneer het drooghok gevuld is? (dit kan ik mij niet meer herinneren hoe ik dat 10-12 jaar geleden deed..) Anders lijkt het mij verstandiger een kleine afzuiger met een klein filter apart in het drooghok te hebben als dat voor minder complicaties zorgt.

20200511_215618.thumb.jpg.42c5820efe78ca0431f0f0bf2d2cf9e4.jpg

Rechts daarnaast komt nog een moederhok en een stekkenbakje, al kan ik de stekken eventueel hier ook in de kas buiten zetten als ik er nog geen ruimte voor heb. Maar ik geef er de sterke voorkeur aan om alles af en getest te hebben voordat er een plant binnen komt.

Onderstaand een tekening van mijn plan, ik ben niet handig met tekenen op de computer dus het is gewoon op papier :)

20200511_222212.thumb.jpg.b91d5554e06cc78f1881da35c130e38f.jpg

Waar de inlaat en uitlaat zitten zet ik ze afwisselend hoog en laag. Zodoende trekt de lucht natuurlijk mooi door het hele hok heen.

Ook heb ik nog wat gerommeld in mijn opslag op zoek naar handige spullen. Tot mijn verbazing vond ik best veel..

(led) tl's, ballasts, een ledlamp (geen idee hoe ik daar aan kom) wat waterpompjes en wat gaas wat ik mooi voor de inlaat kan maken tegen ongedierte.

De 3 led tl's wil ik eigenlijk óf gebruiken voor mijn stekkenhok óf voor het moeder hok. De PL lampen wil ik ook hiervoor gebruiken. Hier wat foto's van het materiaal.

20200511_215944.thumb.jpg.671b994bcca15f399cf26316e31f5363.jpg

20200511_215950.thumb.jpg.4dd82b52f6f9da68ffecf3a3052aba80.jpg

20200511_215956.thumb.jpg.cfae3e40c19893fb2a43255dde3fbb25.jpg

20200511_220002.thumb.jpg.bd12dcf996693f83892ff3db4b74fac1.jpg

 

20200511_220009.thumb.jpg.eb9a3da9f88bda18eaed5463b5d8645a.jpg

20200511_215754.thumb.jpg.2053f06ee22cc196808f9d86974b4cf5.jpg

20200511_215828.thumb.jpg.0ec33d05067f3e2b047a955c2bd22909.jpg

20200511_215849.thumb.jpg.fcaba893970494140562fcac7355bce0.jpg

Ook nog wat warmtematjes gevonden en wat plaatmateriaal wat verdacht veel weg heeft van een hamerslag reflector. Die kan ik misschien wel gebruiken achter bijv. de PL lampen.

 

Eerst ga ik maar eens uitzoeken of de lampen wel te gebruiken zijn voor planten. Van de PL weet ik het zeker, maar van de led tl's en het led paneel?? ik heb geen idee.. Volgens mij komt het ledpaneel uit een terrarium..

 

Nou, eerst maar eens de boel goed opruimen daar want ik kan er bijna niet meer lopen. Dan nog even verder met wat ruwbouw en dan mag ik eindelijk beginnen met het inrichten :verrygood

 

Ik ben in ieder geval erg blij; het verloopt voorspoedig en ik hoop dat ik dat nog even kan vasthouden met alle werkzaamheden er omheen..

 

Vragen of aanvullingen? heel graag hoor ik jullie suggesties of ideeën!

 

 

20200511_215618.jpg

20200511_215944.jpg

Edited by sjaak banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gemaakt allemaal.

Ik vraag me wel af of het niet te mooi is.

Daar bedoel ik mee: Straks kom je erachter dat je in de praktijk toch net iets anders wil. Dan wordt het lastig om de boel af te breken. 

Met een tentje op een kale zolder ben je een stuk sneller klaar en kun je makkelijker wijzingen aanbrengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Bedankt voor je aanvulling. Ik heb lang gedacht of ik niet gewoon een tentje zou moeten neerzetten idd. Probleem is dan alleen dat ik voor mijn gevoel onvoldoende gebruik maak van mijn beschikbare m2. Het is zeker niet de makkelijkste weg zo, maar ik denk dat ik er op deze manier op de lange baan meer plezier aan ga hebben. Het bouwproces is voor mij ook een manier om weer in de materie te komen en te begrijpen hoe alles ook al weer werkt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knutselen is ook leuk. En voor velen (waaronder mijzelf) soms al de helft van de lol.

 

Maar heb ook geleerd in al die jaren dat alles wat ik zo perfect in mijn hoofd had, door de praktijkervaring werd achterhaald.

Weet nog wel dat ik een keer een stekkenkastje wilde maken. 

Ik allemaal moeilijk doen, tot mijn maat met zo'n opvouwbaar kledingkastje aankwam van Kwantum of Jysk.

Kostte geen reet, 3 of 4 legplanken van metaal met gaas, zat in een doos die nog in een fietstas had gepast. En toen we klaar waren, snel uit elkaar en tijdelijk bovenop een plank gelegd :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees ABedankt. Je hebt me aan het denken gezet. Eerst eens eea op een rijtje zien te krijgen, dan kom ik er hier een dezer dagen wel op terug..

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke, de kogel is door de kerk. @Kees A bedankt! je hebt me overtuigd.

 

Het grote hok wordt zoals in eerste instantie bedacht. Gewoon op de grootst mogelijke afmetingen die ik heb met gips en isolatie.

Drooghok, moederhok en stekkenhok worden tentjes. Zojuist 2 mammoth propagators besteld en een droogtentje van secret jardin 40 bij 40 bij 80. Wel maak ik de plek waar ze komen te staan af met isolatie en gips. voor het beeld, maar ook voor de continuïteit van de temperatuur. in de propagators ga ik de pl en tl lampen gebruiken voor de moederplant en stekken. De stekkenpropagator kan natuurlijk periodiek worden gedemonteerd wanneer deze niet nodig is.

 

Zoals gezegd, de bestelling is geplaatst, nu maar afwachten wanneer de spullen komen en dan kunnen we verder met bouwen :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een korte update van deze kant.

Alle materialen zijn inmiddels binnen.

De mammoth 40 bij 40 bij 80 met filter en afzuiger om in te kunnen drogen.

2x de propagator tent van Secret Jardin

verder nog wat losse spullen zoals stekpoeder, wat zaden, mesjes en knip gerei.

 

Het plan is nu om alles verder af te maken. dus eerst de ruwbouw verder af, dan het electra aansluiten en de tentjes hun plek geven. 

 

Als dat allemaal af is zal ik hier nog even wat foto's plaatsen van de voortgang. Daarna kan ik me gaan verdiepen in Led licht en de mogelijkheden daarvan.

Overigens hebben alle PL en TL lampen die ik nog heb liggen allemaal een rood spectrum. Voor groei niet direct het meest geschikte volgens mij. Misschien toch maar 2 led balkjes kopen. 1 voor het moederhok en 1 voor het stekken hok. Denk zelf aan een secret Jardin Tled 26 watt groei lamp met kleurnummer 6500k. Lamp zelf is 54cm. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Wordt het misschien toch nog allemaal led hier, terwijl ik in eerste instantie alleen maar hps had bedacht :o

Edited by sjaak banaan
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic! 

Lekker aan het knutselen.:verrygood 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was wel weer tijd voor een update van deze kant volgens mij.

Er zijn inmiddels al veel materialen binnen.

De mammoth 40 bij 40 bij 80 met filter en afzuiger (inmiddels al een softbox omheen gemaakt) om in te kunnen drogen.

2x de propagator tent van Secret Jardin (moeder en stekken hok)

2x een fancontroller en 2 cosmorrow led lampen voor het moeder- en stekken hok.

verder nog wat losse spullen zoals stekpoeder, wat zaden, mesjes, knip gerei etc.

 

 

Het plan is nu om alles verder af te maken. dus eerst de ruwbouw verder af, het globale electra deel is al aangesloten. Zodra de ruwbouw af is kan ik het electra verder gaan finetunen. 

20200518_235530.thumb.jpg.8e32704caa8386aeedeee0d2abf21fa4.jpg

Electradeel is aangesloten. Achterwand moet nog rondom worden afgekit.

Voor wat betreft de ruwbouw: het plan van de schuifdeuren is overboord. Het bleek erg onpraktisch te zijn. Ik heb er dus voor gekozen om beide ruimtes een eigen kastdeur met scharnieren te geven. Voor het grote hok wellicht niet de beste oplossing (ik wil eigenlijk overal gewoon goed bij kunnen ivm. verzorging van de dames of om het hok af en toe goed uit te kunnen soppen bijv.) Maar goed, het aantal m2 blijft zo wel het meest optimaal en de handel is makkelijker goed lichtdicht af te sluiten tov. de schuifdeuren.

20200524_003116.thumb.jpg.2088f5b8428fe1cb24102dd72cbed387.jpg

Links het bloeihok, recht voor het eerste kozijn van het moeder en stekkenhok. Ook bevind zich daar het electra gedeelte. Later ga ik er overigens achter komen dat ik dit kozijn niet helemaal netjes gesteld heb :(

20200518_235534.thumb.jpg.7c6df00a0e29b9aabfa4c427bbe91559.jpg

De tentjes opgezet om te kunnen gebruiken voor het betere pas en meetwerk.

Ook heb ik inmiddels al 2  feminised pp dames staan onder het Cosmorrow lampje. Deze zullen toch nog moeten groeien om als moeder te kunnen fungeren, dus vandaar dat ze al de grond in zijn gegaan. Daarna moeten nog stekken worden gesneden en als die zijn aangeslagen wordt het grote hok pas gevuld. Wat mij betreft dus nog voldoende tijd om de juiste led lamp te vinden/ maken en om er een passende afzuiger bij te vinden. Eerst maar eens ontdekken wat de gemiddelde temperatuur is in het hok.. Afgelopen dagen toen het zo heet was leek het (zonder apparatuur aan) 24 tot 25 graden te zijn. met het koudere weer is het tussen de 18 en 19 graden.

20200607_120105.thumb.jpg.7af209e1c831bfb240e6ceb1d8c116ac.jpg

20200607_120111.thumb.jpg.8bb4a750fcfe96029068c9276cc7f969.jpg

Voor wat betreft de Cosmorrow ledlamp: er zitten enkel wat klemmetjes bij om aan het buisje van de tent te kunnen klikken. Hoe zit dat met diepte straling? geeft dit voldoende licht voor de dames? of gaan ze vreselijk strekken omdat de lamp hoog aan het buisje hangt? Ik heb er overigens wel een monkeyfan op gezet zodat ze (hopelijk) een stevigere stam zullen krijgen. Maar als de lichtbron te hoog zit, dan willen ze alsnog de hoogte in natuurlijk.. Wie o wie kan hier iets zinnings over zeggen?

20200607_120120.thumb.jpg.e4001e98433b3b72c82b02621ba60acd.jpg

20200607_120124.thumb.jpg.65fed5e0619f4183fdb026a043ef636f.jpg

Alle PL en TL lampen die ik overigens nog heb liggen hebben allemaal een rood spectrum. Voor groei niet direct het meest geschikte volgens mij. Vandaar dat de meeste bij elkaar gezochte spullen bijna allemaal niet echt bruikbaar zijn voor dit project ben ik bang, behalve misschien een aquarium pompje voor het voedingsvat en een warmtematje voor de stekken.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een fan zo dicht op zaailingen  zetten is absoluut niet nodig en gaat alleen maar voor problemen zorgen. Als je in zo'n klein tentje al wat luchtverplaatsing wil, zou ik met pc-fan(netjes) werken icm een adaptertje waarvan je het voltage kunt aanpassen tussen 5-12v. 

Of de lichtdruk van die afstand genoeg gaat zijn zal moeten blijken, ben niet bekend met cosmorrow leds. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...