Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schranzrr

Buitenwiet op kokos vragen.

Recommended Posts

Hallo, ik ga dit jaar early skunk en fat banana kweken in speciekuipen 2 van 65ltr en 1 van 170ltr en nog wat kleinere potten. Dit ga ik doen in kokos grond, nu heb ik wat vragen hierover.Vraag 1 hoe zit het met bewateren? Ik heb gelezen dat je dit 2x per dag moet doen als je binnen kweekt tenminste en dat de kokos grond absoluut niet mag uitdrogen, maar ik heb ook gehoord via via dat iemand vorig jaar ook buiten op kokos had gekweekt en dat die maar 2x water had gegeven over de hele zomer. Dit lijkt mij niet kunnen, heeft hier iemand ervaring mee hoe dat zit? Vraag 2 ik heb ook een zak mest korrels voor de moestuin gehaald bij ranzijn, is het verstandig op een paar handjes door de kokos heen te mengen, of kan ik beter gewoon apart voeding geven? Dan wil ik ook graag weten wat voor voeding ik dan moet geven, speciaal voeding voor planten op kokos of mag dat ook gewoon andere voeding zijn? Ohhh sorry dat zijn al weer meerdere vragen Hahaha . Vraag 3 dan maar ofzo? Maar wel de laatste hoor! Zou ik ook 2 planten in die kuip van 170ltr kunnen zetten of beter niet? Want had gelezen dat je dan meer kans krijgt op top rot, is dit waar? 

De knetterende groene groente groeten van Mark 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je een kweek gaat zetten. Maak je ook een kweekverslag? 

2x per dag water geven lijkt mij wat veel. Hoe vaak je water moet geven hangt van een paar dingen af. Hoe groot de plant is, hoe groot de pot, hoe warm het is en hoe hoog de luchtvochtigheid is. Grotere plant, warmere dagen en droger weer zorgen voor meer watervraag. Je kan het een beetje voelen of ze water nodig hebben door je vinger zo'n 2cm in de pot te drukken. De grond moet licht vochtig voelen. Geef de planten niet teveel water. Dit is een fout die veel beginners maken. Teveel is net zo slecht, zo niet slechter, dan te weinig. 

Wanneer je potgrond voorbemest is zou ik niets toevoegen. Teveel bemesten, zeker in het begin, is schadelijk voor je planten. Voorbemeste potgrond heeft al voor 4 tot 6 weken voeding. Wanneer je merkt dat het blad wat lichter kleurt of de groei eruit gaat, dan kan je altijd een beetje bijvoeden. Ik zou dit voor de beste resultaten doen met een product dat bij de groei of bloeifase van je planten past, maar een universele meststof kan ook prima. Ik heb zelf nooit iets gebruikt dat speciaal voor kokos is, maar ik kweek dan ook op een mix van kokos, tuinaarde en compost. 

2 planten in 1 pot van 170 liter kan prima. Je krijgt alleen meer kans op rot als het echt een dichte massa wordt. In dat geval kan je altijd wat blad snoeien om ze lucht te geven. 

Veel succes en laat ons weten hoe het gaat! 

Edited by Roald

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey bedankt voor je reactie. Mijn grond is niet voor bemest, ik ga het puur alleen op kokos doen mijn kweek. Ben ook van plan om plagron Coco a b te halen. En eventueel nog wat handjes van die mest korrels erdoor doen in de potten. Ben ook van plan om in het midden van de aarde een kuil te maken en daar wat gewone potgrond in te doen zodat ze de eerste 6 weken nog geen voeding krijgen. En misschien maak ik wel een kweek verslag! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou gozer... gewoon gaan met die banaan dan! Vorig jaar op cocosaarde gekwekeld en had a + b erbij en ze ging van een leie dakkie.. (maar dan omhoog) Verder nada niente nikssss... Groei bloei oogsten dreuge en roke gvd!!! :jump:

Edited by REJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...