Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

als ik het goed heb zit hier de Led expert.

ik heb een vraag over welke driver ik kan gebruiken.

mijn huidige lamp zijn 5x 3000K en 5x 4000K  van de beruchte TCI strips van ebay ooit aangekaart door wietefras.

 

omdat deze niet meer aangeboden worden wil ik een ander type gebruiken n.l de Samsung F Series Gen3 3500K en 5000K strips

van beide wil ik 5 strips gebruiken.

ze draaien op 24v en zijn 1.12 A dit maakt ong.  25W per strip. 181l/w

na tips en een rondje op ledgardener twijfel ik nog een beetje.

nu heb ik begrepen dat ik een combinatie nodig heb van in serie en parallel schakeling.

5 setjes  van 2 in serie geschakelde strips.

in serie tel je voltages bij elkaar op wat 48volt maakt en de ampere`s van de driver moet gedeeld worden door 10.

 

mijn vragen zijn nu ;

a)welke driver raden jullie aan ;1 driver van 24-48V met 5A   of een driver van 24-48v met 10A eventueel met dimmer

b)klopt volgende stelling;

als je de 5A neemt draaien elke ledstrip bij bovenstaand genoemde opstelling op 0.5A en bij een 10A draaien ze op 1A(bijna max.)

dan krijg je bij 10A  ongeveer 240watt aan licht bij een verbruik van de driver van ongeveer 480W bij onderstaand rekensommetje.

48V x 10A=480W    voor de driver    en 10x (1A x 24V)=240W licht  dus 50% efficientie

 

Edited by fsmidt
wietefrats veranderd naar wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat hier best wel veel informatie ik hoop dat je er wat mee kan ?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vraag roept nog erg veel vragen bij me op :)

Waarom "moet" je dan 2 strips in serie schakelen? Omdat je ze achter elkaar wilt zetten?

Als je ze paralel aan gaat sluiten dan zou ik zelf wel de 3500K en 5000K op een aparte driver doen. Al kan dat ook onzin zijn :) Lijkt me alleen dat je de kans hebt dat de interne weerstand van die strips net anders is en dat de gene met de laagste weerstand dan het meeste stroom krijgt.

Je hebt tien 25W strips. Dan zou ik die niet op een 480W driver doen. Die berekening van "50% efficientie" snap ik ook niet helemaal. Die 1.12A zal ook de test waarde zijn en niet het maximum?

Kan je ze niet op een HLG-240C-1050 driver zetten? Dan kunnen ze gewoon alle tien in serie.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank je voor je reply, die HLG-240C-1050 gaat het worden.

bovenstaande had ik als advies gekregen en leek mij aannemelijk.

die 50% efficiëntie komt eigenlijk dat wanneer je er 480w in steekt en er maar 240W aan licht uit krijgt.

mijn gedachte was dat je Ampere`s op moest tellen maar dat blijkt niet zo te wezen.

ik ga die stripjes in serie plaatsen en bovenstaande driver als voedingsbron.

 

dank je wietefras  (zonder T)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

die 50% efficiëntie komt eigenlijk dat wanneer je er 480w in steekt en er maar 240W aan licht uit krijgt.

Nee zo werkt dat inderdaad niet. De efficientie zit hem er in dat de lamp bijvoorbeeld 168lm/W geeft terwijl het theoretisch maximum voor die lamp (3000K 80 CRI) 324lm/W is. Dan wordt dus 52% van de stroom omgezet in licht en 48% komt vrij als warmte.

Maar als je er een 480W driver op zet dan verbruikt de lamp ook gewoon die 480W en krijg je dus ook meer licht en meer warmte. Als de strips niet kapot gaan door teveel stroom. Maximum is dacht ik 1600mA.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...