Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Martijn 20

Mis wil ik over stappen naar led strips

Recommended Posts

Goede avond , ik zit al een tijdje mee te kijken van binnen verslagen en ik zie dat er al een hoop mensen over stappen maar Samsung F series GEN3 

Nou kweek ik zelf ook in een mini kasje van  59x59x 155 met 1 Cree COB  100watt dacht ik hier een foto van het hokje en de Driver

20200504_181157.thumb.jpg.7b98caf684751a20f80668266fe4a5c1.jpg

20200504_180536.thumb.jpg.f30bcdc08ecbdf98bf2d10623128e8f9.jpg

maar deze cob verspreid toch niet even veel licht als zo led strip dus ik zit te denken om over te stappen naar led strips maar ja dan kijk je maar het is een groote zoek tocht waar ik dan toch niet echt de keuze durf te maken welke ik precies moet gaan nemen en hoeveel en welke driver dus ik hoop eigenlijk dat iemand mij beetje op weg ken helpen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

59x59 is net een lastige maat om een frame van 56 cm strips voor te maken. Ik heb mijn eigen armaturen wel ook zo gemaakt dat het frame niet breder is dan de lengte van mijn strips, maar het is wat lastiger.

Ik zou me alleen eerlijk gezegd zelf niet zo'n zorgen maken om de lichtverdeling op jouw oppervlak. Dan hang je toch gewoon je lamp wat hoger. Ja dan ben je wat minder efficient, maar met jouw verbruik heb je het over centen op weekbasis en bang om op te valen door een buitensporig verbruik hoef je ook niet te zijn.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie maar eigenlijk zeg jij dus gewoon lekker door gaan met me cob omdat het niet rendabel is om over te stappen op strips ? want het voor mijn geen probleem om een frame te bouwen want ik heb zat aluminium op me werk liggen /popnagels  en boren maar ik wou beetje ookce de mening horen van een André wat die zou doen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is altijd lastig om te zeggen of het wat oplevert.

Maar goed, een Cree COB op 100W is niet bijster efficient. Dat is ook iets van wat jaren geleden misschien gebruikelijk was, dus ik vermoed ook dat het al een wat ouder model is. Neem aan dat je dan hooguit op 2umol/s/W zit?

Zeker in kleine ruimtes zijn wandverliezen vrij extreem. Met een enkele COB (of quantum board) moet je die vrij hoog hangen om het licht nog over zo'n (relatief) groot oppervlak verdeeld te krijgen. Daarmee  verlies je veel licht op de wanden. Makkelijk tot de helft van je licht zelfs.

Met 2 led strips zou je er veel dichter op kunnen en heb je veel minder wandverliezen hebben. Plus die strips geven makkelijk 25% tot 35% meer licht per watt. Dus ja, je kan zeker wel wat vooruitgang boeken als je strips gebruikt, maar of het dat waard is voor jou is meer een overweging voor jezelf.

Ik ben zelf wel iemand die graag zaken verbeterd en ben dus overgestapt van (oude) COBs op strips.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet je eigenlijk een paar dingen afvragen. 1 ben je tevreden over de hoeveelheid licht die je nu hebt. 2 wat is het je waard om iets minder stroom te verbruiken en 3 vind je het leuk om met je lampjes te hobbyen.

Bedenk iig dat stel dat je met een nieuwe lamp overweg zou kunnen met 50W ipv 100W voor de zelfde hoeveelheid licht. Dan scheelt je dat nog geen euro aan stroom voor een weekje 12/12. En dan moet je de lamp eerst ook nog terug verdienen.

Hieronder zie je een foto van 1 van mijn armaturen. Omdat ik het frame niet om mijn strips heen wilde bouwen (wat jij denk ik ook zal moeten doen met 56cm strips) kon ik de koelprofielen niet gebruiken om aan het frame te bevestigen. Gevolg is dat ik veel meer moest schroeven en boren in het aluminium en was het lastiger om de koelprofielen mooi op de strips aan te laten sluiten. Al zou je ook kunnen plakken. Dit zijn trouwens 28 cm h-influx strips. Die zijn op papier nog wat efficienter dan die f series. Maar 28 cm is voor jou eigenlijk weer net te kort voor de perfecte verdeling.

20180906_160035.jpg

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 Over het lichtbeeld wat ik nu heb, mwa het gaat wel maar ik denk altijd het moet beter kunnen dan wat ik nu heb draaien en ik dacht als ik nou een nieuw lamp ga bouwen ken ik met deze cob me stek laten voor groeien zo dat als wat sneller gaat. 

2 en kwa stroom verbruik lig ik niet wakker van 3 maar ik vind het wel leuk om een leuk en beter lampje te bouwen en de koste vind ik minder belangrijk want je hobby mag wat geld kosten vind ik 

 

Edited by Martijn 20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies. Juist omdat het een hobby is wil je dingen verbeteren. Ook al is het economisch gezien niet echt helemaal rendabel.

Al denk ik wel dat als je overstapt op 90W tot 100W aan led strips dat je dan ook meer zou moeten kunnen oogsten dan met die enkele 100W COB. Zeg dat je er 20g extra vanaf haalt oid, dan is dat toch ook mooi meegenomen. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies dat dacht ik ook @Wietefras maar ik weet niet echt precies hoeveel Watt me cob is precies ik heb hem gratis gekregen van iemand maar als ik ga rekenen dan kom ik op 150w uit dat lijk me ook wel mooi om als ik ongeveer zo veel watt met de strips ken Hale of is dat te veel overkill voor de ruimte ?want ik zat dan wel te denken om dan wel met de strip maat 560mm te gaan werken dan heb ik 15mm per kant over dat zou toch wel voldoende ruimte moet zijn ?  Maar ik ben wel benieuwd welke stip jullie me aanbevelen om te gaan gebruiken 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

150W op een enkele Cree COB? Wow.

150W van strips is rijkelijk veel, maar je kan die driver altijd nog dimmen als je merkt dat de planten het niet trekken. Als je ineens allemaal onverwachte problemen krijgt bijvoorbeeld.

Welke strips is ook weer vooral je eigen keuze. Ik zou zelf voor de Samsung F-series Gen 3 of de H-InFlux  gaan van 56cm met dubbele rij leds. Dan heb je aan twee of drie strips genoeg voor je ruimte. Voor kleinere ruimtes zoals dit zie ik ook wel dat mensen liever voor een enkele rij strips gaan. Beide Samsung series hebben ook een variant met enkele rij leds (die zijn 2cm breed ipv 4cm).

Pindarots heeft een bouwverslag met Bridgelux strips. Die hebben altijd een enkele rijs leds dacht ik.

Met enkele rij strips zou je 4 tot 6 strips nodig hebben. Dat geeft dan uiteaard wel een nog iets betere lichtverdeling, maar met 2 a 3 strips is de verdeling al zo goed dat die verbetering wat mij betreft verwaarloosbaar is. Je bent met half zoveel strips wel veel sneller klaar met bouwen, het is goedkoper en het armatuur het blijft wat handzamer. maar goed, ieder heeft zo zijn eigen keuze. Ik kan hooguit zeggen wat mijn voorkeur heeft :)

Het is meestal het makkelijkste om op de kopse kanten van de led strips een alu profiel te plaatsen om de strips onderling te verbinden. Dat wordt wel knap lastig als je maar 15mm over houdt. Je zult dan dus iets anders moeten bedenken om de strips onderling vast te zetten (en bedraden), maar daar zijn ook zat oplossingen voor. Bijvoorbeeld een ruggengraat alu profiel in het midden. Of profielen bovenop de uiteinde. Ik heb zelfs mensen met draadeinden de boel bij elkaar zien houden (gaatjes boren door de U-profielen en dan moertjes ertussen om ze op hun plek te houden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bedankt  @Wietefras  om je mening te willen delen :) ik zit dan zelf toch te denken om dan voor 6 losse led strips te gaan om dan toch een beter lichtverdeling te hebben. En over het frame maak ik me nog niet zo heel druk over hoe ik die ga maken, ik heb op me werk een zaag dat ik de hoek lijnen in verstek ken zagen zo dat ik daarna het frame ga lassen misschien tig of( mig mag) maar dat kijk ik dan nog wel even 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precies. Gewoon lekker doen waar jij je het beste bij voelt. Dat is het voordeel van zelf bouwen.

Ik heb mijn alu op een website besteld die het voor je op maat zaagt, maar als je daar apparatuur voor hebt dan kun je het ook prima zelf doen inderdaad. Ik heb de eerste keer met een ijzerzaagje lopen klooien en dat was ik heel snel beu. De strips waren daar nog goedkoper dan bij Gamma/Praxis enzo ook. Plus exact op maat,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga eerst even zelf proberen uit te zoeken welke driver ik precies nodig heb voor 6 losse Samsung F-series Gen 3 strips die ik dan ga bestellen en als ik er dan echt niet uit kom dan vraag ik wel even hier op het forum om hulp en dan pas kijk ik wel over hoe en wat met het frame en natuurlijk maak ik een foto als ik alles in elkaar heb zitten  ik ben in ieder geval al heel blij dat je wil antwoorden op je topic @Wietefras

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij als ik het goed heb en ik wil 6 strips van de Samsung F- series Gen 3 enkele rij  ken ik uit deze drivers kiezen

HLG-150H-24 en die heeft 6.3 A te verdelen of 23*6.3= 145 W. Hiervoor heb je 6 of 7 strips nodig. dit is dan in parallel

Of

Een HLG-120H-C1050 driver levert 1.05 A een beetje onder de normale stroom van 1.12 A. Hiervoor kan je 5 of 6 strips gebruiken. 6 strips 23*1.05*6= 145 Watt 

En dit is dan in serie geschakeld . 

ik weet niet wat jullie me aan bevelen met aansluiten in serie of parallel schakeling maar kwa watt zit er geen verschil als je met 6 strips gaat werken 

 

Als ik dit fout heb hoor ik het graag 

Edited by Martijn 20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt inderdaad verder niet veel uit wat je kiest. Ik denk persoonlijk dat serieel makkelijker te doen is, maar ik heb beide gedaan.

Met parallel heb je wat meer draden nodig. Alles moet dan uit één vedeelpunt komen. Met serieel lus je de boel gewoon door. Alleen het begin en einde van de lus moeten terug naar de driver.

Met paralel heb je potentieel ook dat de strips niet allemaal even fel branden. Of zelfs "thermal runaway" issues, maar dat valt in de praktijk heel erg mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg bedankt @Wietefras dat je zo snel reageert ben blij met je informatie 

Ik ga dan binnenkort de spullen bestellen ik zit allen mis nog te twijfelen om dan nog de 3000k en de 4000k te nemen en dan om en om op te hangen ik weet niet of dat echt zin heb of ken ik dan beter ,3000k en 3500k nemen ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die licht kleuren is zo'n eindeloze discussie. Ik heb zelf het idee dat 3000K dikkere toppen geeft en 3500K kleinere, maar potentieel iets meer. De oogst zou vergelijkbaar zijn, maar ik heb het idee dat 3500K en 4000K meer knipwerk geeft.

Onderzoek van Bugbee geeft aan dat hoe roder het licht hoe meer je oogst bij gelijke hoeveelheid licht. Het scheelt maar een klein percentage en aan de andere kant heb je meer licht als het blauwer is.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...