Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cel kweker

Volledig demontabele, geïsoleerde kweekkast. Interesse?

Recommended Posts

Dames, heren, jongens, meisjes en andere wezens,

Zoals je kunt lezen in de titel gaat dit topic over een volledig demontabele, geïsoleerde kweekkwast. 
Nu hoor ik jullie al denken..
"Waarom geen kweektent? Die zijn toch demontabel en enigszins geïsoleerd?"

Nou...

Met het woordje 'enigszins' neem ik geen genoegen. Het is namelijk mijn doel om een uitermate goed geïsoleerde, maar vooral demontabele kweekkast te ontwerpen. Verder mis ik behoorlijk wat functionele dingen in vrijwel elke kweektent die momenteel op de markt te koop is. Vandaar dat ik eens ben gaan nadenken over bepaalde zaken en dit ben gaan uitwerken.

Na een aantal uren achter de digitale tekentafel te hebben gezeten staat er al het e.e.a. op digitaal papier uitgewerkt.
Hieronder een lijstje met tot op heden de volgende specificaties:

  • Buitenmaten: 1288×1288×2300mm oftewel 128,8×128,8×2300cm (L×B×H)
  • De buitenkant zal bekleed worden met OSB plaat. Ik ben bij OSB plaat uitgekomen omdat dit een stoer aanzicht geeft en niet extreem zwaar van gewicht is ondanks dat het robuust is.
  • Binnenmaat kweekruimte: 1175×1175×1936mm oftewel 117,5×117,5×193,6cm (L×B×H)
  • De binnenkant zal bekleed worden met watervaste gipsplaat. Ik ben bij watervast gips uitgekomen, aangezien dit tegen een hoge luchtvochtigheid bestand is en niet schimmel gevoelig is.
  • De kweekkast is voorzien van één deur opening van 1886×1010mm oftewel 188,6×101cm zodat je overal goed bij kunt. (L×B)
  • De volledige kweekkast is rondom geïsoleerd met 40mm isolatie. Ik zit zelf te denken aan steenwol, aangezien dit niet schimmel gevoelig is.
  • Dubbele bodem onder het volledige kweekoppervlakte van 246mm oftewel 24,6cm hoog (handig voor verwarming(smatten), luchtbevochtiging en luchtinlaat).
  • Geperforeerde bodemplaat met plaats voor 5 potten, waardoor er verse lucht rondom de potten ingeblazen/aangezogen kan worden.
  • De dubbele bodem beschikt aan elk van de 4 kanten over één geprepareerde locatie om een flens uit te zagen en te monteren van maximaal 200mm diameter. Dit voor een passieve of actieve luchtinlaat.
  • De kweekkast is bovenin het kweekgedeelte op 3 locaties voorzien van een geprepareerd punt om een flens uit te zagen en te monteren van maximaal 200mm diameter. Één links, één rechts en één aan de achterkant. Dit voor afzuiging.
  • De gehele kweekkast bestaat uit máár 6 demontabele panelen. Ik verwacht niet meer dan 35 bouten nodig te hebben om de 6 panelen stevig te monteren.
  • Doordat de kweekkwast uit robuuste materialen vervaardigd is en daarbij ook nog eens volledig demontabel is, zal hij meerdere verplaatsingen in de vorm van verhuizingen overleven en ben je dus klaar voor de komende jaren.

in mijn ogen is deze kweekkast dé oplossing voor de indoor thuiskweker die geen genoegen neemt met een 'slappe, onstabiele en ongeïsoleerde' kweektent, maar zelf niet over de kennis en middelen beschikt om zelf een kweekkast te ontwerpen en te bouwen. Daarom is mijn vraag dan ook of er mensen een product in zien om hier op het Wietforum aan te bieden aan de indoor kweker.

Even voor de duidelijkheid; Ondanks dat het geen 'goedkoop' product zal worden is het niet mijn intentie om er goud geld aan te verdienen. Ik ben enkel een hobby timmerman met een visie voor bestaande soortgelijke producten te perfectioneren en verder uit te werken. In dit geval dus een indoor kweek oplossing.

Ondanks dat het idee nog niet volledig is uitgewerkt en ik nog wat vraagtekens heb bij bepaalde zaken zou ik graag vernemen of er überhaupt interesse is in een kant en klare demontabele kweekkast. Graag hoor ik ook van jullie wanneer jullie een vraag, op/aanmerking of tips hebben! Ik sta open voor alle soorten feedback!;)

Ik zal in de aankomende dagen even een prijsberekening maken en in dit topic een prijsindicatie plaatsen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die gipsplaten monteert en op de juiste manier afwerkt zijn ze natuurlijk niet meer demontabel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat je een product op de markt wil brengen waar in de praktijk niet veel behoefte aan zal zijn.

Het zit vast goed in elkaar en is van mooie materialen gemaakt.

Maar dat maakt iets nog niet per se tot een succesvol product.

 

De kweektenten die nu te koop zijn, zijn goedkoop, licht, makkelijk in elkaar te zetten, snel op te ruimen indien nodig, makkelijk te transporteren. 

Als je iets wil aanpassen of een snoer doorvoeren, pak je desnoods een schaar en knipt een gat waar je het wil. 

Sommigen hebben ritssluitingen aan alle kanten zodat je overal goed bij kan. Ze zijn enigszins flexibel waardoor je er soms met een beetje duwen precies die extra pot in kwijt kunt.

In jouw kweekkast kan bijvoorbeeld al geen tray van 120 x 120.

Een Fluence Spydr ledlamp is 119 breed. Past niet in jouw kast.

Als je wil uitbreiden naar een grotere tent, en je je oude 120 x 120 aan de kant zet, heb je geen grote kapitaalvernietiging. Voor onder de € 90 heb je al een tentje. Denk dat je dit in jouw geval al kwijt bent aan OSB. 

Een tentje kun je anoniem kopen bij een GS. Als iemand jouw kast wil, moet je persoonlijk contact hebben. Dan haken er al velen af.

Je overschat de technische handigheid van velen. Een tentje lukt nog wel in je eentje, want licht en monkeyproof. Maar een kast in elkaar zetten van relatief zwaar materiaal... ga d'r maar aan staan. Zeker als iemand alleen is. Natuurlijk zijn er ook mensen die dit wel kunnen, maar die zouden hem dan misschien ook zelf kunnen maken.

Als je op 3-hoog woont, breng je ongezien met gemak een tentje naar boven. Maar 4 platen OSB... gipsplaten...? Hoe krijg je het in je auto? Niet iedereen heeft een stationwagen of aanhanger.

 

OK, tentjes zijn dan misschien niet superstevig, maar ze voldoen bijna altijd. 

Ze zijn niet goed geisoleerd, maar dat kan soms ook een voordeel zijn.  

 

Dus ik denk dat je naar een oplossing hebt gezocht van een niet bestaand probleem (voor vele kwekers)

 

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, cel kweker said:

Daarom is mijn vraag dan ook of er mensen een product in zien om hier op het Wietforum aan te bieden aan de indoor kweker.

Dit forum is niet bedoeld om producten aan te bieden.

En ook niet toegestaan.

Maar ga eens praten met Ikea, misschien zien die er iets in.

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, vakman said:

Als je die gipsplaten monteert en op de juiste manier afwerkt zijn ze natuurlijk niet meer demontabel...

Dag Vakman,

Ik snap je zorgen over de afwerking. Echter zijn er andere manieren om binnen hoeken van gips wanden naadloos af te werken dan het af te smeren. Zo ook manieren om het demontabel te houden.

2 hours ago, Kees A said:

Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat je een product op de markt wil brengen waar in de praktijk niet veel behoefte aan zal zijn.

Het zit vast goed in elkaar en is van mooie materialen gemaakt.

Maar dat maakt iets nog niet per se tot een succesvol product.

 

De kweektenten die nu te koop zijn, zijn goedkoop, licht, makkelijk in elkaar te zetten, snel op te ruimen indien nodig, makkelijk te transporteren. 

Als je iets wil aanpassen of een snoer doorvoeren, pak je desnoods een schaar en knipt een gat waar je het wil. 

Sommigen hebben ritssluitingen aan alle kanten zodat je overal goed bij kan. Ze zijn enigszins flexibel waardoor je er soms met een beetje duwen precies die extra pot in kwijt kunt.

In jouw kweekkast kan bijvoorbeeld al geen tray van 120 x 120.

Een Fluence Spydr ledlamp is 119 breed. Past niet in jouw kast.

Als je wil uitbreiden naar een grotere tent, en je je oude 120 x 120 aan de kant zet, heb je geen grote kapitaalvernietiging. Voor onder de € 90 heb je al een tentje. Denk dat je dit in jouw geval al kwijt bent aan OSB. 

Een tentje kun je anoniem kopen bij een GS. Als iemand jouw kast wil, moet je persoonlijk contact hebben. Dan haken er al velen af.

Je overschat de technische handigheid van velen. Een tentje lukt nog wel in je eentje, want licht en monkeyproof. Maar een kast in elkaar zetten van relatief zwaar materiaal... ga d'r maar aan staan. Zeker als iemand alleen is. Natuurlijk zijn er ook mensen die dit wel kunnen, maar die zouden hem dan misschien ook zelf kunnen maken.

Als je op 3-hoog woont, breng je ongezien met gemak een tentje naar boven. Maar 4 platen OSB... gipsplaten...? Hoe krijg je het in je auto? Niet iedereen heeft een stationwagen of aanhanger.

 

OK, tentjes zijn dan misschien niet superstevig, maar ze voldoen bijna altijd. 

Ze zijn niet goed geisoleerd, maar dat kan soms ook een voordeel zijn.  

 

Dus ik denk dat je naar een oplossing hebt gezocht van een niet bestaand probleem (voor vele kwekers)

 

 

 

Dag Kees A,

Dank voor je uitgebreide reactie! Dit is precies wat ik wilde horen. Namelijk waarom iemand er wél, of juist niét voor zou kiezen. Je hebt mij, na mijn creatieve 'Eureka' opwelling, een duidelijk inzicht gegeven van de wensen en behoeftes van alle indoor kwekers die niet net als ik een station wagen rijden en een vrijstaand huis bewonen.

Ondanks dat ik misschien wat te overmoedig was met mijn idee, zou ik graag vernemen wat je verder van de specificaties vindt. Ik wil namelijk sowieso dit idee uitwerken voor een eigen kweekkast. De opmerking over de binnen maten is erg scherp. Mijn idee was zelf ook om 1200×1200mm aan te houden als binnen maat, maar had helaas de binnen beplating over het hoofd gezien waardoor er 25mm wegvalt aan plaatdikte.

Ik hoor het graag!

1 hour ago, FoolOnTheHill said:

Dit forum is niet bedoeld om producten aan te bieden.

En ook niet toegestaan.

Maar ga eens praten met Ikea, misschien zien die er iets in.

Dag FoolOnTheHill,

Het is niet mijn bedoeling om direct een product aan te bieden. Ondanks dat ik het in dit topic wél over een product aanbieden heb, is het enkel mijn bedoeling de interesse en behoeftes naar dergelijke producten te peilen.

Ikea geeft aan het op het moment te druk voor mij te hebben aangezien ze moeite hebben met de enorme mensen massa die op de opnieuw geopende filialen afkomen...☹

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, cel kweker said:

aangezien ze moeite hebben met de enorme mensen massa die op de opnieuw geopende filialen afkomen...

 

8 hours ago, cel kweker said:

Ik sta open voor alle soorten feedback!

 

Mensenmassa schrijf je aan elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet ook niet wat de juiste maten zijn.

Het ligt er ook aan hoe iemand wil kweken. Met 5 potten, 16, een grote bak. Aarde, RFX, DWC.

Met HPS of led.

Je zult altijd zien dat als je eenmaal bezig bent, dat je denkt 'kut, hier had ik een paar centimeter meer hoogte/breedte moeten hebben'.

Ik zou zelf gewoon niet zo veel gedoe er van maken. Die tentjes zijn niet voor niks zo'n succes. Snel, handig, goedkoop. En als je ze beter wil isoleren is daar vast wel een oplossing voor te bedenken.

Denk dat zelf iets in mekaar timmeren van hout vooral veel voordelen heeft als je ruimte een afwijkende maat heeft. Dat je een nis heb die ondiep is, maar wel breed, of zoiets. Dan kun je met hout een hok maken die optimaal de ruimte benut. En anders... tentje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zult je gipsplaten ook moeten schroeven, hoe werk je dat af? En gipsplaten zijn ook niet echt stevig, het moet wel een beetje degelijk zijn allemaal. 

Osb is ook maar 1220 breed, dus dat past ook niet. 

Waarmee wilde je het gaan isoleren?

Al Gedacht aan sandwichpanelen?

 

Maar je kast wordt toch veel te duur, je kunt waarschijnlijk niet concurreren met bijvoorbeeld G-tools kasten.

En zoals Kees al zegt, de mensen die zoiets makkelijk in elkaar zetten kunnen het waarschijnlijk ook helemaal zelf maken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Die tentjes zijn niet voor niks zo'n succes

Je kunt ze ook heel erg snel weghalen. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cel kweker,

Misschien is er meer vraag naar stealth kweekjes op klein formaat. Sommige mensen willen heel graag 1 meerdere planten kweken voor hun eigen gebruik alleen dan wel in een onopvallend kastje. 

Als je iets ontwikkelt of vermaakt naar een kweekkast, dan zullen er misschien mensen interesse in hebben. Dan zou je een bestaand kastje kunnen kopen en aanpassen aan de binnenkant. 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/1/2020 at 12:56 AM, cel kweker said:

geïsoleerde kweekkwast. 

Kan iemand mij uitleggen wat de meerwaarde is van isolatie in een open setup?

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor mij is dat geluid dempen, en  minder snelle opwarming van mn ruimte door de zon in de zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geluid kan ik inkomen. opwarming van de zon niet.

Want ik neem aan dat de zon niet direct op je hok schijnt, maar op het raam of dak van de ruimte waar je hok in staat.

En dan is het de lucht in die ruimte die opwarmt. En als je vervolgens actief ventileert krijgt de lucht in je hok na verloop van tijd de zelfde temperatuur als die in die ruimte toch? geisoleerd of niet

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zon schijnt uiteraard niet rechtstreeks op het hok, maar warmt wel de zolder hard op. Toen ik er met tenten werkte haalde ik ook de koelere lucht van de beneden verdieping, die buis loopt door de kruipruimte om nog meer afkoeling te krijgen. De warmte op de zolder sloeg direct op/om de tenten en ondanks de inkomende koelere lucht bleef deze hard opwarmen. met een geïsoleerde ruimte heb ik daar nu veel minder last van , heb misschien wat overdreven met de isolatie(15cm) maar het helpt wel enorm. Kon het vorige zomer wel merken als de hitte aanhoud en het snachts niet veel afkoelt het hok uiteindelijk ook wel steeds meer opwarmt.  Heb het toch onder de 30graden weten te houden. Voor warmte binnen houden doet het niet veel, in de winter re- circuleer ik een heel deel van de afgeblazen lucht en probeer de zolder net voldoende te ventileren voor totale lucht verversing. Dan is de zolder inclusief hok op zelfde temp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/1/2020 at 11:21 AM, FoolOnTheHill said:

 

Mensenmassa schrijf je aan elkaar.

Dag FoolOnTheHill,

Erg scherp! kan ik waarderen.:)

On 5/1/2020 at 11:31 AM, Kees A said:

Ik weet ook niet wat de juiste maten zijn.

Het ligt er ook aan hoe iemand wil kweken. Met 5 potten, 16, een grote bak. Aarde, RFX, DWC.

Met HPS of led.

Je zult altijd zien dat als je eenmaal bezig bent, dat je denkt 'kut, hier had ik een paar centimeter meer hoogte/breedte moeten hebben'.

Ik zou zelf gewoon niet zo veel gedoe er van maken. Die tentjes zijn niet voor niks zo'n succes. Snel, handig, goedkoop. En als je ze beter wil isoleren is daar vast wel een oplossing voor te bedenken.

Denk dat zelf iets in mekaar timmeren van hout vooral veel voordelen heeft als je ruimte een afwijkende maat heeft. Dat je een nis heb die ondiep is, maar wel breed, of zoiets. Dan kun je met hout een hok maken die optimaal de ruimte benut. En anders... tentje :)

Dag Kees A,

Duidelijk verhaal! Toch maar eens gaan verdiepen in tentjes en hoe te verbeteren waar nodig.

On 5/1/2020 at 12:48 PM, vakman said:

Je zult je gipsplaten ook moeten schroeven, hoe werk je dat af? En gipsplaten zijn ook niet echt stevig, het moet wel een beetje degelijk zijn allemaal. 

Osb is ook maar 1220 breed, dus dat past ook niet. 

Waarmee wilde je het gaan isoleren?

Al Gedacht aan sandwichpanelen?

 

Maar je kast wordt toch veel te duur, je kunt waarschijnlijk niet concurreren met bijvoorbeeld G-tools kasten.

En zoals Kees al zegt, de mensen die zoiets makkelijk in elkaar zetten kunnen het waarschijnlijk ook helemaal zelf maken. 

Dag Vakman,

In mijn ontwerp hoeven de gipsplaten bij het monteren/demonteren van de panelen niet losgehaald te worden. Enkel het paneel waar de gipsplaten op zitten bevestigd wordt in zijn geheel gemonteerd/gedemonteerd. Verder zitten de gipsplaten, zoals ze verlangen, maximaal om de 60cm bevestigd aan het paneel.

OSB is ook maar 1220 breed? Nee hoor! Ik kan wel degelijk aan grotere maten komen.

Sandwichpanelen heb ik een aantal jaren geleden eens meegenomen in een ontwerp. Ik durf ze niet meer op te noemen, maar destijds had ik naar mijn mening te veel nadelige punten van sandwichpanelen.

Na een snelle kostenberekening te hebben gemaakt en deze te hebben vergeleken met de prijzen van G-tools, ben ik momenteel goedkoper.

14 hours ago, Xaim said:

@cel kweker,

Misschien is er meer vraag naar stealth kweekjes op klein formaat. Sommige mensen willen heel graag 1 meerdere planten kweken voor hun eigen gebruik alleen dan wel in een onopvallend kastje. 

Als je iets ontwikkelt of vermaakt naar een kweekkast, dan zullen er misschien mensen interesse in hebben. Dan zou je een bestaand kastje kunnen kopen en aanpassen aan de binnenkant. 

Gr, X

Dag Xaim,

Ik ben enkel dit project begonnen om voor mijzelf een kweekkast te ontwerpen en benieuwd ben of hier vanuit de buitenwereld ook interesse in is. Ik wil dus niet persé een product op de markt brengen. Mocht ik mij ooit gaan verdiepen in de stealth kweek ga ik je advies zeker meenemen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cel kweker,

Aaah oké, ik dacht dat je een soort kweekkast op de markt wilde gaan brengen :tu mijn fout:rofl

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Xaim said:

@cel kweker,

Aaah oké, ik dacht dat je een soort kweekkast op de markt wilde gaan brengen :tu mijn fout:rofl

Gr, X 

Geen probleem! Ik kan het juist waarderen wanneer mensen mee denken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je gaat ze op een paneel plakken? En dat paneel weer bevestigen aan een frame? En van de andere kant osb ertegen schroeven? Waarmee ga je het isoleren? 

Hoe ga je de binnenkant afwerken? Aangezien groen niet zo goed weerkaatst.  Ik zie juist alleen maar nadelen aan osb en gips.

 

Maar als jij het mooi vind, succes. 

Kan me ook niet voorstellen als je alles gaat tellen dat je goedkoper bent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan van die panelen waar je koelcellen van kunt maken. Die hebben een soort van messing en groef.

Zijn goed geisoleerd (als je dat als eis zou hebben), zijn waterdicht en stevig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn de sandwichpanelen @Kees A , zou ik ook voor kiezen ipv gips en osb. Ze zijn stevig, mooie witte afwerking , handig schoon te houden en licht van gewicht. 

Nadelen gips, niet stoot/krasvast, moet afgewerkt worden, je moet iets van een frame maken om ze op te monteren, redelijk zwaar allemaal bij elkaar. 

Osb is ook niet zo stevig, zeer ruw, lastig schoon houden, moet afgewerkt worden (anders is het geen porum) , zwaar, niet bestand tegen vocht. 

En een kast van gips en osb meerdere keren op en af bouwen(eventueel verhuizen) wordt ook geen succes.

Dus een succes voor de handel zal het niet worden. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die panelen staan ook regelmatig 2de hands op Marktplaats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk zou ik de kast gewoon maken uit vochtwerende of watervaste MDF en dan de binnenkant bekleden met HPL plaat, word niet licht maar je moet maar spieren kweken :D

Dat extra isoleren zie ik het nut niet van in tenzij je ergens kweekt waar het verschrikkelijk koud of warm word.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die kast nou eens 2 verdiepingen herbergt waar je 2x 600 watt Led ik kan hangen spring  je in een gat. :innocent:

Dan ben je wél concurrent met de tenten handel  ;)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@P H donner

Dat moet toch te realiseren zijn... 

Als je jezelf daarin gaat verdiepen dan moet dat echt wel lukken. 

Bij gtools staan de voorbeelden in het klein. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat idee met een dubbele verdieping wil wel.

Met led kun je wel 1,20 + 1,20 maken en 120x120 LxB.

Eerder ook wel gedraaid op 1,50 meter hoog in een oranje blauwe stelling.

En dan deense bodems erop 1 bij 2 meter en de 2e laag  weer 1,50m zo kun je meer lampen draaien als je veel stroom hebt en veel hoogte maar weinig vloer oppervlakte.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...