Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Nikoz Is Smokin' Weed

Blaadjes kleuren al snel bleek/geel tot wit (Auto Banana Blaze)

Recommended Posts

Hi medegrowers,

Ik heb na jarenlang weer eens besloten om een paar plantjes te nemen en heb nu twee weken 7 x auto banana blaze (Dutch Passion) in de tuin staan. Op zich gaan ze goed, maar vanaf een weekje ongeveer merkte ik op dat twee plantjes wat langzamer gaan en bladproblemen vertonen. Het blad van deze twee plantjes begon al snel licht/bleek te worden tot gelig en daarna zelfs wit. Ik heb heel lang gezocht naar antwoorden op het internet op zowel dit forum als Engelstalige forums over waarom deze twee plantjes afwijken van de rest, maar het blijft moeilijk om een duidelijke boosdoener te noemen.

Eerst dacht ik dat de worteltjes misschien te veel water hadden gekregen en dus waren verzopen en dat zuurstofgebrek de reden kon zijn. Ik heb ze toen een tijdje geen water gegeven. Ik merkte op dat de plantjes wel doorgroeiden, maar hun kleur niet terugkregen. Ook groeiden ze minder hard en hingen ze meer, vooral na het verplaatsen naar binnen aan het eind van de dag, terwijl de andere plantjes wel mooi strak overeind bleven staan.

De plantjes staan in een mix van kokos/compost/perliet en vermiculiet (3-3-2-1 resp.) en ze hebben twee weken lang volop zon gehad. Ik heb de gekiemde zaadjes direct in de volle zon gezet en dagelijks regelmatig de aarde besproeid om de worteltjes mooi vochtig te houden en de meesten zijn er dus heel mooi uit gekomen. Ik heb de twee ‘manke’ plantjes al na een weekje heel voorzichtig overgepot omdat ze dus al iets lichter werden en ik ook aanwijzingen op het net vond die duidden op voeding tekort. Achteraf denk ik dat die angst onterecht was want de mix waar ze in stonden moet genoeg voeding bevatten voor minstens de eerste week.

Ik geef de plantjes water uit een heldere sloot (eerste week was het kraanwater) en ik heb momenteel nog geen PH en EC meter (is besteld). Ik heb de afgelopen week een beetje startup mix met wortelstimulator gegeven van plagron (2 ml op 1 liter water). Alle andere plantjes lijken goed te gaan maar de twee manke plantjes lijken nog steeds trager te groeien en de kleur lijkt niet terug te komen.

Iemand enig idee waarom deze twee plantjes afwijken van de rest?

 

20200422_185100.thumb.jpg.7ad5db300451c70b63174235006445f6.jpg

Plantje nummer 1, deze begon pas later met verkleuren en hangen etc., ziet er hier op zich nog prima uit (dit is na het verplaatsen naar binnen)

20200423_191809.thumb.jpg.4929b7c1ce01eec3633b95962b812aef.jpg

Plantje nummer 2, deze begon als eerst duidelijke verkleuring en verslapping te laten zien (hier wederom na het verplaatsen naar binnen)

20200428_145756.thumb.jpg.b5e41ecae50f1e15f45bd43bf9ab4114.jpg

Dit is plantje nummer 1 vandaag, wel gegroeid, maar sterk verkleurd en het onderste blaadje begint zelfs bruin te worden en te krullen

20200428_145802.thumb.jpg.63994070f585fb027b4e512ea5e35f80.jpg

Plantje nummer 2, de kleur is gewoon wit op sommige plekken, blaadjes krullen hier niet

20200428_145807.thumb.jpg.85b306011c0e3897123a175578062490.jpg

Eén van de zusjes van de twee manke pantjes, de overige 4 zien er ook zo uit

Edited by Nikoz Is Smokin' Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt op light-burn, heb je ze binnen onder een lamp? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reply vakman,

Ik had ze steeds buiten staan en ze hebben tot vandaag eigenlijk alleen maar mooi weer gehad. Vandaag is de eerste dag dat ze binnen staan gedurende de middag, maar geen lamp hier jammer genoeg.

Edited by Nikoz Is Smokin' Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan hebben ze waarschijnlijk te warm/droog gestaan, groeien ze waarschijnlijk wel doorheen. 

Je zei dat je ze een paar dagen geen water had gegeven en ze toen gingen hangen, op dat moment hadden ze ook te weinig om zichzelf te koelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb elke dag de grond gecheckt en naar mijn mening was deze steeds vochtig genoeg rond de wortels. Ook deed het probleem zich al voor vóórdat ik een paar dagen geen water gaf: de reden dat ik dit deed was immers omdat ik dacht dat het (toen dus al bestaande) probleem kwam vanwege te natte wortels/zuurstofgebrek. Bedankt voor het meedenken, hangende bladeren kunnen ook zuurstoftekort zijn toch als ze te nat staan? En waar duidt die witte kleur meestal op van het blad waar het groen totaal lijkt te zijn weggetrokken? zonverbranding / verbranding vanwege een te sterk medium / te droog / te nat?

thumbnail_20200428_181619.thumb.jpg.1a661c9faffe032687f54ab70730e370.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die witte vlekken is duidelijk zonnebrand.

Je moet ze aan de felle zon laten wennen.

Met behulp van een stuk vitrage of zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord, hoe zou het kunnen dat 5 van de 7 er wel goed vanaf zijn gekomen? Zijn dat gewoon slechte genen dan van die twee? Ze hebben echt allemaal voor een zelfde periode in de zon gestaan steeds, dus snap niet dat het dan slechts een klein gedeelte benadeeld..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag dat maar aan dutch passion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...