Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

4 hours ago, 420man010 said:

 

 leuk dat je er ook bent, ben niet bekend met die aarde maar zo te zien is er een goede reden om het niet te gebruiken ;) 

 

Biobiz was vroeger altijd het nr1 merk.
Een bekende van me had vroeger een growshop in Uitgeest en meerdere bekers met biobizz gewonnen. 
@P H donner herbruikt zijn aarde.
dan zijn dus alle voedingen all uit de aarde gezogen na de eerste draai.

gewoon elke ronde nieuwe aarde kopen. 
mits je zo groot hok hebt dat je veel risico’s loopt met af en aanvoer.

(als je goed je eigen aarde kan mixen is dat misschien wel beter)
ik heb hier geen verstand van en geen zin in. 

zal me volgende draai wel op almix van biobiz draaien en af en toe een update plaatsen.

 

 

A2174A5D-DD3E-4DEC-9D66-3C34856315C7.jpeg

0B19DF3B-8A89-4A14-8464-13B977B6956A.jpeg

Edited by M0251

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biobizz is een van de oudste zo niet het oudste aarde merk in onze branche , hier haalde ik mijn eerste zakken...

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Positronics

Er is in die tijd veel veranderd....maar niet hun recept. Zoals ik al zei, het water vasthoudend vermogen is te min voor een zuipende Amnees in 18 L. Waar in de ouwe tijd het gewoon was om 32 op de meter te zetten in kleine potten(eb/vloed) of in de volle bak waar je er wél mee weg kwam.

Ik hergebruik mijn aarde maar één keer.

@420man010 Jawel hoor , zit voor de eerste weken genoeg in. 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké naja iedereen ze eige mening en ervaring natuurlijk 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, M0251 said:

en ervaring natuurlijk 

In dit verhaal,ontbreekt het  er nou bij jou aan :P

Ervaar eens een ander merk ;) ;)

 

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, P H donner said:

In dit verhaal,ontbreekt het  er nou bij jou aan :P

Ervaar eens een ander merk ;) ;)

 

Klopt heb je gelijk in.
Maar jullie mixen allemaal je eigen aarde.
heb liever gewoon wat kant en klaars:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voeg wat toe, mixen deed ik vroeger in een betonmolen :D

Wormen shit, mearl en of lavameel zou iedereen moeten doen ongeacht welke aarde dan ook.  Voor gezonde en sterkere  planten, die zijn immers minder vatbaar voor meeldauw bv :P

Edited by P H donner
  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@P H donner ook nog nooit meeldauw gehad met almix hoor:P
enkel spint:td

Ben momenteel bezig met me 2e x op rfx.
ik heb deze 2x alleen maar ellende gehad.
ben daar dus ook wel beetje klaar mee.

heb Ff screenshot gemaakt over je tips kwa toevoegingen, ga er nog over lezen.
bedankt voor je tips:specool

wat vind je eigenlijk van Coco?
hoorde hier ook best goede verhalen over 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap je wel hoor omtrent biobizz ik zweerde er tot 2008/9 ook bij. Tot ik noodgedwongen met Bac Lava aarde thuis kwam.......

Ben geen hydrofiel :lol: dus Rfx ,slabs en of cocos puur werk ik niet mee. Maar het water vasthoudend vermogen is wel optimaal om daarmee te werken. ;)

 

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/25/2020 at 10:14 AM, 420man010 said:

De tabs ga ik sateprikkers bij zetten zodat ik ze weer terug kan vinden.                                                                                                                                                                   

Ga je dammen en mikado tegelijk spelen ?

Je gaat een aantal wijzigingen doorvoeren. Je hebt nu een Lightmix, Wormenshit, lavameel, Fsp, bacto en je gaat een aantal zakjes groter in de liters.

Die tabs zijn totaal overbodig.

Biokwekers zouden kunnen leren om eens uit de NPK gedachte te stappen, want  iemand heeft ooit de gruwelijke fout gemaakt door te zeggen en schrijven dat planten goed konden gedijen op deze 3 elementen en ondanks dat hij daarna zijn fout erkend heeft, vaart  de npk-marketing-industrie er tot de dag van vandaag  wel bij, maar zo werkt het al lang niet meer.

Biokwekers zouden eens kunnen leren dat, wanneer je geen goede verhouding in je N hebt, dat je planten nog altijd beter presteren met te weinig N, dan teveel N en daarnaast is N nog goed bij te sturen.

Biokwekers zouden eens kunnen leren, dat ze niet koste wat kost, hun planten proberen vet te mesten ten einde hun planten tot hun dood groen te houden, in de veronderstelling dat Stikstof zoveel goeds oplevert op het einde. Vergeet niet dat de plantjes prima in staat zijn om reserves op te bouwen....

Biokwekers zouden eens kunnen leren, dat er wel wat meer elementen nodig zijn dan alleen N, om je planten groen en fris te houden.

Biokwekers zouden eens kunnen leren, dat het vooral de 'beestjes' zijn die helpen....en dat die grotendeels verantwoordelijk zijn voor de opname van N.

Biokwekers zouden eens kunnen leren, dat N meer kapot maakt dan je lief is....

Wormenshit zorgt voor meer balans. Bij tabs kun je daar op zijn minst je vraagtekens bij neerzetten....

Flikker die tabs in de Maas, of probeer op zijn minst eens 1 zakje te kweken zonder die tabs en vergelijk daarna het resultaat.

Heel goed dat je worm toepast, fsp en daarnaast groter gaat. Hoe meer aarde hoe beter, ook voor de ph buffering. Hier verwacht ik zeker verbetering. Ik zou nog groter gaan en volgende keer nog cocos erbij...:likken:

Ook goed dat je gaat proberen om met de tensio te werken.:tu

En ja.....ik ben kritisch....zeker naar bio toe........

Evenwel....zet hem op ouwe stoner.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, greentjeonatrip said:

Wormenshit zorgt voor meer balans. Bij tabs kun je daar op zijn minst je vraagtekens bij neerzetten....

Tabs zorgen er voor dat je geen gebreken krijgt gedurende de hele cyclus. Je gebruikt of tabs of extra wormenmest. Beide gebruiken geeft zeker een stikstof overschot met slap ieleg bossig en omvallende planten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nu precies de reden dat ik schreef dat die tabs overbodig waren.

Het punt is ook vooral dat kwekers misschien in hun enthousiasme er nog wel eens het een en ander aan gaan toevoegen en er onvoldoende bij stilstaan wat nu daadwerkelijk de inhoud is. 

Een Lightmix is gewoon voorbemest, daar zit dus al N in, dat geldt net zo goed voor wormenmest, tabs, de groeivoeding die men dan nog wel eens meegeeft, zelfs voor enkelvoudige meststoffen met een hoofdletter P of K en om nog maar te zwijgen waar het bodemleven toe in staat is ..  

Dan moet je niet raar opkijken dat de plant idd ielig de lucht in schiet, bladeren krom gaan trekken, aangevallen wordt en men achterblijft met een troosteloos hoopje luchtige toppen....

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

... en gisteravond kwam de laatste uit :showoff:

large.foto_no_exif.jpg.6da10fecd625959f5185170834f138c2.jpg

@greentjeonatrip

Bedankt man, ik weet hoe je (en @Limbic )tegen die tabs bent, ben benieuwd wat @Xaim daarop te zeggen heeft nu :P 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb trouwens toppen van Xaim hier in huis liggen (en gerookt) en die waren keihard :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben niet zozeer tegen tabs en heb daar zelfs geen persoonlijke ervaring mee, maar ik kijk enerzijds puur naar de (totale) inhoud en  ben vooral voorstander van een goed startend en compleet bodemleven en verkies ik Worm en daarnaast weet ik dat jouw huwelijk met tabs niet altijd even gelukkig is geweest.

Daar komt ook bij, dat ik jammerlijk genoeg bij anderen wel vaker ongelukkige kweekjes heb gezien, waarin deze tabs gebruikt werden en waarschijnlijk een combinatie met andere elementen leidde tot een onbevredigend resultaat.

Ik denk dat er zeer zeker mensen zijn die erover te spreken zijn, maar dat men vooral alert kan zijn, wanneer deze gecombineerd worden met andere zaken.

Als ik kijk naar de site van Sannie waarop deze aangeboden wordt en lees wanneer deze tabs ideaal in te zetten zijn...dan denk ik dat deze vooralsnog overbodig zijn, wil ik voorkomen dat de combinatie juist wel gaat leiden tot gebreken en dat je met een Lightmix, een gooi Wormenmest, Lavameel en aandacht voor de start van je bodem, een eind in de goede richting zit...

  • Moeder planten welke alleen nog met kraantjes water gevoerd hoeven te worden
  • voorgroei voor stekken en zaailingen
  • buiten planten hoeven tot midden bloei niet meer gevoerd te worden.
  • lastig te groeien planten

Vergeet niet dat bacteriën, schimmels e.d. effectiever worden, naarmate de beschikbaarheid van water en bepaalde mineralen schaarser wordt...

Vergelijk planten niet teveel met mensen, want die halen hun energie en biomassa uit wel meer dan enkel voeding....

Minder 'proppen', meer aandacht voor je 'leven' en probeer in bio niet al teveel te corrigeren. :tu

Als je overigens keiharde toppen wilt kweken, kan een kleine DIF daaraan bijdragen....

Als laatste, waar ik altijd op zal hameren....is dat er zeker in een biokweek, een aantal kernwaarden gelden, die het verloop en het succes bepalen...

# Een goede waterhuishouding.

# Een degelijk samengesteld substraat en hoe groter, hoe beter , plus een voorbereiding van je 'leven'.

# Een degelijk en constante bodemtemperatuur, waar je ook oog dient te hebben voor de temp van het water dat je meegeeft. Het is logisch om een relatief kleiner verschil in temp aan te houden, tussen de temp die je meegeeft en de temp waar je leven ook in gedijt.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anderzijds is de Sannie way een bewezen manier. Genoeg voorbeelden van . En zelfs mag daar gewoon wormenpoep bij zonder schadelijk gevolgen. Echter moet je dan niet nog eens een voor bemeste aarde mix gebruiken. Als je precies doet wat Sannie doet inclusief het medium ga je gewoon goed! 
 

@greentjeonatrip waterschaarste is gewoon killing voor de weegschaal ;)  Met of zonder bacto.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof meteen dat Sannies way bewezen is, maar je schrijft het zelf al....hou je dan ook vooral aan die way en met een Lightmix en wormenshit lijkt het me het overwegen waard om dan niet nog eens daarnaast Chinees te gaan spelen met prikkers en tabs en je moet gewoon niet teveel Stikstof willen hebben in je substraat, want met  de behoefte aan Nitraat in een sterke groeifase ga je niet vrolijk worden, als de ph daardoor omhoog gaat en je vervolgens miljarden bacteriën erin gaat smijten die de omzetting alleen maar nóg makkelijker gaan maken.

Waterschaarste zal indoor toch niet zo snel een issue zijn:P

Teveel N is killing....

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, P H donner said:

Anderzijds is de Sannie way een bewezen manier. Genoeg voorbeelden van . En zelfs mag daar gewoon wormenpoep bij zonder schadelijk gevolgen. Echter moet je dan niet nog eens een voor bemeste aarde mix gebruiken. Als je precies doet wat Sannie doet inclusief het medium ga je gewoon goed! 
 

Daar zit t m een beetje, ik heb Sannie destijds gevraagd welke aarde ik moest hebben met als antwoord "een lightmix" 

Maar zonder tabs er in zit ik in het begin al met overvoeding (N) :rolleyes:

In een gesprek met Greentje heb ik geleerd dat de hoge PH van mn kraanwater er voor (kan) zorgt voor meer N omdat een bepaalde bacterie daar goed op gedijt en lekker veel N gaat produceren.

Daarom wachtte ik altijd een week of 3 met die tabs en dan ging het voor de rest goed.

Ben ook daarom wel benieuwd naar die kokosaarde waar je het over had.

6 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik geloof meteen dat Sannies way bewezen is, maar je schrijft het zelf al....hou je dan ook vooral aan die way en met een Lightmix en wormenshit lijkt het me het overwegen waard om dan niet nog eens daarnaast Chinees te gaan spelen met prikkers en tabs en je moet gewoon niet teveel Stikstof willen hebben in je substraat, want met  de behoefte aan Nitraat in een sterke groeifase ga je niet vrolijk worden, als de ph daardoor omhoog gaat en je vervolgens miljarden bacteriën erin gaat smijten die de omzetting alleen maar nóg makkelijker gaan maken.

Waterschaarste zal indoor toch niet zo snel een issue zijn:P

Teveel N is killing....

 

Die prikkers zet ik er alleen in om te weten waar ze zitten, voor wat ik hierboven zei :P 

Ik wil doen zoals Xaim het doet, zie ik dat er te veel N vrijkomt kan ik alsnog heel makkelijk die tabs er uit trekken zoals ik daarvoor gedaan heb.

Afgaande op mijn ervaringen in het verleden reken ik er op dat dat gaat gebeuren :rolleyes:

Ik weet dat Xaim goede resultaten haalt en Kluns op die manier ook, dus wie weet.

Over een aantal weken zal ik regelmatig updaten en kunnen we zien hoe of wat en evt op tijd ingrijpen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zekers goed om je eens een keer te richten naar X, maar.....voedt op maat en niet op voorraad (weet niet meer of dit nu ooit van Atmo of Ph kwam:P).

Geldt in zekere zin ook voor bio, al is een kalkbuffertje nooit verkeerd:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, 420man010 said:

ben benieuwd wat @Xaim daarop te zeggen heeft nu :P 

Alles met mate:tu bij mij werkt het en ik heb @Klunsook nog niet horen klagen. 

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een hoop tabletten in de grond gaat duwen. Maar even kijken hoe groot de planten zijn en al reageren op de Lightmix waar ze als zaailingen al in staan. Zo maak je een grote pot met voeding "op maat". 

Ik help je om zo goed mogelijk resultaat te halen met een vrij "simpel" concept :tu

Tip: zet je TL lamp er iets dichter op:tu

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Xaim said:

Alles met mate:tu bij mij werkt het en ik heb @Klunsook nog niet horen klagen. 

Gauw tevreden, dat siert jullie.

5 hours ago, 420man010 said:

zie ik dat er te veel N vrijkomt kan ik alsnog heel makkelijk die tabs er uit trekken zoals ik daarvoor gedaan heb.

Hier maak je een denkfout.

Probeer als indoor bio man maar eens een tekort aan N te krijgen ipv een overschot.

Leer.....dat groene planten op het einde minder opleveren....

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip,

Zeker, ben maar een simpele ziel:tu ben gauw tevreden.
Soms moet je niet te veel willen in het leven:D

Wanneer ga je weer een kweekverslagje doen?
Ik wil jou manier wel eens in actie zien, ben er wel benieuwd naar.
Is al bijna weer een jaar geleden en als ik zo hoor heb je een hoop ervaring/informatie opgedaan:D

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaat eindelijk weer eens geknald worden daar in Rotterdam!

succes pik

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/30/2020 at 9:56 PM, Xaim said:

Wanneer ga je weer een kweekverslagje doen?
Ik wil jou manier wel eens in actie zien, ben er wel benieuwd naar.
Is al bijna weer een jaar geleden en als ik zo hoor heb je een hoop ervaring/informatie opgedaan:D

Ik ben verhuisd X. en dit jaar ga ik enkel outdoor. Ben me nog aan het beraden of ik de strain in de tuinkas ga zetten, of daarbuiten. De manier van verduisteren heeft daar ook mee te maken, want dat is nieuw voor mij dit jaar en moet ik mij nog door het verduister-topic heen worstelen.

Het gebeurt ook op de grond van de buurvrouw en mag van haar 1 plantje zetten.

Ik geloof niet dat mensen zitten te wachten op een verslag van 1 plantje....

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, greentjeonatrip said:

 geloof niet dat mensen zitten te wachten op een verslag van 1 plantje....

Van een "plantje" niet, van een boom des te meer :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, greentjeonatrip said:

mag van haar 1 plantje zetten

Dat begint al lekker met je nieuwe buren. Ik zeg blokkeer die vrouw haar hele uitzicht met een boom van 4 meter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...