Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dragon6521

Fasebewaking

Recommended Posts

Hallo

Ik ben een beetje aan het kijken voor een schakelbord voor een nieuwe ruimte. Nu zag ik bij sommige aanbieders dat ze de optie hebben om een fasebewaking er tussen te zetten. Volgens hun gaan dan bij een meting alle groepen uit behalve de continu zodat er niks tot weinig te meten valt. Echter kan ik nergens informatie vinden over de zogenoemde fasebewaking, enkel voor elecktromotoren zodat deze op elke fase hetzelfe vermogen geven.  Nu snap ik alleen niet hoe zo iets een meting kan misleiden, hoe word er uberhaubt gemeten? Ik dacht dat dit gedaan werd doormiddel van het afgegeven vermogen te meten?  Iemand die hier ervaring mee heeft? Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het mishebben, maar volgens mij is die hele meting een Broodje Aap verhaal.

In het verleden is het wel al eens aan bod gekomen op het forum.

Tenminste, als je doelt op het systeem dat ze voor een aantal milliseconden de stroom in de wijk eraf zetten.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik werk niet bij enexis/stedin dus ik kan je niet de laatste info geven.

Maar stroom doormeten kan met een dataloger deze leggen zij 24 uur of 48 uur aan een hoofdkast zodat zij pieken zien en waar het verbruik ongeveer heen gaat.

Maar wat jij beschrijft heb ik vaker gehoord maar nooit echt bewezen gezien, überhaupt mensen die gepakt zijn op die manier.

Als jij 6 lampen draait op een net waar 200 huizen en 50 bedrijven op zitten stelt die geen ruk voor en piekspanning hebben alle apparaten die opstarten.

Tenzij jij 80 lampen draait en je buurman ook ja dan heb je pech haha.

ik Zou eerder aanraden haal iemand erbij die verstand van stroom heeft en laat het aansluiten desnoods geblindoek en telefoon inleveren.

En vervang de basis schakelaar voor een aardlek op je bord, dat draagt meer bij dat al die andere poespas.

De politie bluft ook veel, vaak gewoon anonieme tip dat soort dingen.

Ik ben wel eens gepakt en zeiden ze ja we hebben een stroom meting gedaan en wij zijn overgevlogen.

Ik zei oke hoelaat dan ja om 11 uur ochtends, nouja de lampen draaide toen van 8pm tot 8 am dus dat kan niet eens.

Achteraf bleek gewoon dat iemand gebeld had en er helemaal geen meting was of dat er iets was over gevlogen.

 

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grootste gevaar? 
je ex en ouwe gabbers 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ver ik begreep van een Liander medewerker zitten er energiemeters per "groep" van huizenblokken. Eens in de zoveel tijd, of bij verdenking worden die digitaal uitgelezen. Als er een verschil is wordt er op locatie een checklist afgewerkt om het betreffende huis te vinden. Dat is soms nog wel eens lastig gaf hij aan. Ook kreeg ik er uit toen ik het had over de "wietkwekers die wel veel stroom stelen, zijn die makkelijk te vinden?" kwam hij met het voor mij magische antwoord. "Die vinden we soms door de RF storing bij het starten van de lampen op de stroomleiding." Waar hij op doelt is waarschijnlijk een VSA/starter welke volgens mij op een bepaald Hz bij het starten inderdaad zichtbaar is op het stroomnet. Als hij eenmaal aan staat is het lastig om dat te vinden. EVSA's en LED's zullen waarschijnlijk dit probleem niet meer hebben. En met de nieuwe slimme meters die overal en nergens worden geplaatst wordt een huis binnen zo'n blok uitpijlen waarschijnlijk ook nog makkelijker voor ze.

Het lijkt me dus een vrij klein "meetmoment" dat ze je vinden met normale VSA's, investeer in je de juiste apparaat wordt het al wat lastiger blijkbaar. En als je gepakt wordt is dat waarschijnlijk door het stelen van de stroom en dat er onderzoek wordt ingezet. Of, je grootste vriend de vijand, Misdaad Anoniem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel van die meetmethodes zijn flauwekul verhalen. 

Het kost ook allemaal veel te veel tijd en geld om dat te doen. 

Slimme meters helpt hen wel, maar alleen bij mensen die de stroom over de meter laten lopen. Als iemand stroom pikt, maakt het niks uit of je slimme of ouderwetse meter hebt.

 

Daarnaast, ze kunnen nu het aantal opruimingen niet aan. En dat zijn gewoon de zaken waar ze erachter zijn gekomen doordat ze een tip krijgen. Stank, verdachte bewegingen, kutburen.

Denk dat de netbeheerder wel in actie komt als er zoveel meer stroom verbruikt wordt in een beperkt gebied, dan dat er betaald wordt.

Maar dat moet dan wel om een aanzienlijke hoeveelheid gaan, en om een zeer beperkt gebied.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het betreft een loods op een klein industrie gebied. 40 pitten zou geen probleem moeten zijn aangezien dit in een woning ook kan om en om. Zowizo komt er een electricien alles aansluiten maar die kon niks vertellen over de zogenoemde fasebewaking. Een nutteloze optie om nog meer op een schakelbord te verdienen want uiteraard heeft het een meerprijs.

O ja voor de brave jongetjes, ik wil niet zeggen dat ik 40 pitten ga hangen als ik zeg dat dit kan:rolleyes2: het is puur om aan te geven wat mogenlijk is. Grtz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in de praktijk nog nooit gehoord - bijvoorbeeld bij rechtszaken of van vrienden die gepakt zijn - dat er door een meting iemand gepakt is.

Waarmee ik niet uitsluit dat het niet kan. 

Ze kunnen wel in een wijk zien dat er wat gebeurt (meer verbruik dan betaling) maar ga dan maar eens gericht zoeken.

De stroomboeren weten precies in welke wijk dat er stroom gestolen wordt, en toch gaan ze niet overal metingen doen. Daar moet een reden voor zijn. Dus als het zo eenvoudig was, zouden ze dat heus wel doen, want gepikte stroom kost ze veel geld. Maar blijkbaar is het OF heel duur om te doen OF het kan niet (niet eenvoudig in ieder geval)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evsa of led lampen zal ook wel schelen denk ik ten opzichte van de old school vsa's dat is bam!  als alles aangaat.

Je kunt er veel beter meer vertragers inzetten.

bv elke 5 minuten er 6 tot 10 aan gaan de zon is ook niet eens op zijn hoogste punt.

En 20 om 20 doen dan kun je met 1 opti draaien en valt minder op dan 40 in 1x op het net.

Nog een reden om led te gaan kweken als je dit artikel leest, korte inschakelpiek en een andere dus als ze een bepaald type bijhouden zullen ze deze niet weg zetten als een kwekerij. 

http://www.olino.org/blog/nl/articles/2013/10/21/inschakelstroom-fenomeen-bij-ledlampen/

Edited by Fatamorgana
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana de borden zijn altijd voorzien van vertragers, standaard gaan ze per 10 aan en de tussen tijd kan je dan zelf bepalen. Maar er is een optie voor meerdere vertragers en dan kan je bijv per 5 aan laten gaan. 

40 tegelijk aan gaat niet lukken heb ik me laten vertellen door de electricien omdat dan in de wijk wel eens rare dingen kunnen gebeuren met tv en dergelijk.

Opti heb ik nog nooit nodig gehad maar zowizo is om en om draaien beter omdat er dan geen pieken zijn maar een continu verbruik

Led is trouwens mooi en leuk spul voor thuis maar daar wil je niet mee gepakt worden met 40 lampen dat is kapitaal verlies:rofl 40x 60eu of 40x 1000 eu exl randapparatuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wat ik zei toch in kleinere groepen schakelen, ik kan vanaf hier je bord niet zien he haha.

Hoeft ook niet in 1x na elke oogst 10 kopen kan ook dan heb je de oogst erna meer opbrengst en minder warmte.

Maar ging mij om de piekspanning van led je moet zelf weten wat je doet haha.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, dragon6521 said:

 

Led is trouwens mooi en leuk spul voor thuis maar daar wil je niet mee gepakt worden met 40 lampen dat is kapitaal verlies:rofl 40x 60eu of 40x 1000 eu exl randapparatuur

Je rekensom klopt niet helemaal.

Voor een VSA of EVSA, kap en bulb ben je altijd meer kwijt. Anders zou ik graag het adres hebben :)

Denk dat je eerder moet uitgaan van € 80 tot € 150.

 

Als jij 40 led armaturen koopt, kun je die echt voor een stuk minder kopen dan € 1000.

Zeker als je ze rechtstreeks zelf uit China haalt.

40 armaturen zelf bouwen is een beetje gedoe, maar dan zou je voor tussen de € 500 en € 750 per stuk toch wel klaar moeten zijn. Misschien wel minder als je alles in bulk koopt.

Daarnaast heb je een kleinere afzuiger nodig met led, simpelweg omdat je minder hitte produceert.

Ook kleinere filter. 

Allemaal besparingen. Kleine afzuiger is een misschien wel een kleinere doorvoer in je dak.

Dus je moet eerder denken aan de verhouding HPS t.o.v. Led van 1 tot 3 of 1 tot 4 i euro's die je moet uitgeven. En niet 1 tot 25 of 1 tot 16 zoals jij in je rekenvoorbeeld aangeeft.

Dan is led natuurlijk nog steeds een investering waarvan het maar de vraag is of je die ooit terugverdiend als de stroom niet betaald wordt.

Wat overigens niet mag, en slechts als hypothetisch voorbeeld genoemd wordt hier.

 

Edited by Kees A
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha juist ja slechts als voorbeeld. Want kweken mag niet net zo als stroom lenen. Maar ik heb het over een goedkoop hps setje ( mari) oke mischien 70 eu maar meer ook niet met die aantallen. Evsa nog nooit gebruikt zou leuk zijn een hokje met dimlux 400v maar ook dat is kapitaal verlies.

Als led lamp voorbeeld pakte ik de 1000eu nieuwe zeus  van lumatek. Zelf bouwen is echt niet te doen en van chinezen moet ik niks hebben dat is allemaal troep waar je ellende mee krijgt voor mij geen ali express.

Ik hou het liever bij wat vertrouwd is de loodzware energie slurpende vsa dus. Zolang het niet legaal is en geen bonnetjes kan declareren mij niet gezien met dure lampen voor dat hele kleine beetje extra opbrengst. Met een oude vsa draai ik gewoon 1 op 1.

Nogmaals led is leuk voor thuis om levenslang zonder risico te draaien maar op een locatie waar je maar een paar jaar tijd heb is dat allemaal zonde van de tijd daar moet gewoon geknald worden. 

Voor de warmte kan het een voordeel zijn om met led te werken maar er is plek voor 2x 500mm naar buiten te voeren dusja.

 

Maar bedankt voor de reacties mijn vraag is soort van beantwoord een fasebewaking is dus onzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind maris levensgevaarlijk heb ze allemaal weggegooid.

Al meerdere gehad waar de condensator smolt ,de kroon stenen of het helemaal vlam vatte.

Koop gewoon philips of eltmet blauwe letters niet de zwarte.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fatamorgana ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad . Heb ze nu tog al goeie 12 weken hangen. Ze hangen  in een geventileerde ruimte 10 cm uit elkaar en alle kabels minimaal 5cm er vandaan netjes in bundels van 5. Had jij ze mischien te kort op elkaar hangen of in een afgesloten ruimte? Sommigen zetten er zelfs ventilatoren op maar vond dit zelf niet nodig. 

Wat ik goed vind van mari tegenover een elt is dat de mari een extra stalen plaat hebben met gezette kanten van ongv een cm dus je kan ze niet strak tegen de muur schroeven waardoor de achterkant vrij hangt. Scheelt weer latjes enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ouderwetse VSA hebben een bepaalde frequentie bij opstarten. Deze is door metingen inderdaad te herkennen. Om dit te verstoren en dus metingen te bemoeilijken kun je een sperfilter ervoor hangen. Kost denk ik € 10 per VSA. Wellicht is dat iets? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ze zelf 2jaar hangen en de 1 na de ander begon vlam te vatte.

Dus zullen er zal wel iets inzitten wat na een langere tijd kapot gaat ik vermoed de condensator deze smolt bij meerdere.

Elt blauw heeft gewoon een koperen wikkeling, zwart aluminium volgens mij bij mari ook?

Philips heeft mij voorkeur.

20cm uitelkaar  en 2.5dikke kabel had ik.

Heb je meer info over zoon sperfilter?

 

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet wel voor CAI bekabeling dat er "sperfilter" bestaat, zo dat je niks kan uitzenden over de CAI kabels naar de buren. Maar of dat ook voor 220V werkt?

(Edit: Google levert aantal wietforum resultaten op... Kijk zelf eventjes haha.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Links onderin op de foto hangt een sperfilter voor een vsa. 
 

Hier wat meer info:

 

D6D4C599-D3A3-4EAC-890C-F915BE6721BB.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, maar wat ik niet snap is dat bijna elk bedrijf met een redelijke loods heeft 400w vsa armaturen hangen dan zouden die tog ook continu controles op kwekerijen krijgen. Want of er nou 100x 400w hangt of bijv 40x600w dat maakt voor de frequenties op het net tog niet uit? 

Edited by dragon6521

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen idee hoe het allemaal technisch zit.

Maar mijn gedachte is dit: Als de netbeheerder, samen met de energieleveranciers, moeten gaan uitzoeken waar een kwekerij zit, is dit een helse opgave.

Ze weten sowieso al dat er iets of iemand zit in een gebied die voor zijn stroom niet betaald.

Want als je 1.000.000 kWh levert en je krijgt maar betaald voor 990.000 dan verdwijnen er ergens 10.000 kWh.

Nu zijn er soms wel technische fouten waardoor stroom verdwijnt, maar ze weten heus wel dat het merendeel gewoon gepikt wordt.

Dus om te constateren dat er in een gebied kwekerijen staan, daarvoor hoeven ze zulke metingen niet te doen. Anders wordt het als ze dit al bijna op straatniveau kunnen doen. Maar dat is maar de vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ze alleen die metingen doen als ze willen weten waar het exact zit. Dus als ze al een concreet vermoeden hebben en net wat meer zekerheid willen. Ze zullen nooit starten met die metingen en dan gaan zoeken naar die spelt in de hooiberg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kun je met zo'n meting bij een bepaald pand uitkomen?

Hoe elimineer je al de andere panden in dezelfde wijk of industrieterrein?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Kees A said:

Hoe kun je met zo'n meting bij een bepaald pand uitkomen?

Hoe elimineer je al de andere panden in dezelfde wijk of industrieterrein?

Je hebt eigen fases op het net maar je deelt ze ook met andere huizen en panden. Zo ist makkie uitsluiten waar meer wordt afgenomen dan voor betaald wordt. Dit zou je kunnen omzeilen maar dan moet je ook bij mensen in de tuin graven en de juiste fases ook naar je kweekpand verlengen. :p hoe meer mensen stroom stelen hoe lastiger dit uitzoeken gaat worden. Als het er maar 1 is op een substation dan is het easy peasy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein beetje jatten en niet te gulzig doen (alleen 1 fase maar een beetje belasten) kom je wel mee weg. Maar ik bedoel als je 24u per dag 2 tenten af en aan op 12/12 hebt als 1 donker is de ander licht en v.v. en je zou wegkomen met 2x250w hps, (non stop 250wat verbruik zo nog gezien kunnen worden als een vijverpomp of een verstrooide diepvries uit 1960) das dan wat? 500gram tomaten in 90 dagen? Vind 2 kilo in een jaar wel karig voor zo een risico. Je hebt dan 400 euro stroom per jaar gestolen en wat doe je met die 100 euro aan voeding dan? Ook jatten in een winkel?  Beter een wasserette kopen en 16x1000watt op de 1e verdieping draaien dan heb je meer te pakken in een jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...