Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

M0251

Led lamp

Recommended Posts

On 5/12/2020 at 11:05 AM, MisterX said:

Niet normaal wat dat ding aan licht op je gewas geeft als je hem er dicht op zet.  De plekken in het midden krijgen wel 1900 Umol/m2/s als die gegevens kloppen.

Dat is het dubbele als met HPS als het niet meer is. Ben benieuwd of je geen problemen krijgt met de planten. @Boefje030 heeft daar ook een experiment meegedaan of niet?

Tsja om een voor mij onverklaarbare reden heeft die Migro dit ding ineens in een 120x120 tent getest. Al die andere 600W tot 700W led lampen test hij in een 150x150 tent en deze nu niet.

Anyway, het lijkt een beest van een lamp als hij daar de hoogste PPFD/W van alle geteste lampen mee haalt in een test waar het ding nog zwaar in het nadeel is ook (voor die waarde althans).

Die 1900 umol is niet realistisch. 12" is duidelijk veel te laag. Je zou minimaal 80% moeten overhouden van het gemiddelde. Bij 24" hang hoogte is het gemiddelde 971 en zou je minimaal 777 moeten hebben. Dus die hoogte is ongeveer wat je aan zult moeten houden voor goed uniform verdeeld licht. Maar dan zit je qua gemiddelde dus inderdaad wel nog steeds knap hoog me aantoonbaar tegen de 1000umol/s/m2 gemiddelde intensiteit. En een piek van tegen de 1300umol/s/m2.

Als je dat soort extremen gaat opzoeken dan zou het wellicht eerder de moeite zijn om je lichtpunten dichter naar de wanden te verplaatsen zodat je niet dat verschil hebt. Dan hou je misschien 900umol/s/m2 gemiddeld over, maar dan zit je er over het hele oppervlak wel een stuk dichter bij elkaar.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/11/2020 at 10:51 PM, P H donner said:

@Wietefras de Chillled Growcraft X6 is dat niet een of de 1000 watt ?

https://www.happyhydro.com/products/growcraft-x6-1000w-led-grow-light-commercial-grade-1?variant=31480725569603

In de test van Migro is het een 600W versie, maar er is ook een 1000W van inderdaad.

Ik heb overigens geen idee of je die ook in Nederland ergens kan kopen.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/12/2020 at 7:11 PM, Kees A said:

Ik ben geen expert, maar meer licht betekent volgens mij niet meteen meer verdamping. Tenminste, zolang ook niet de hitte omhoog gaat.

Maar als er meer licht is, moeten volgens mij de waarden van de andere bouwstenen ook omhoog gaan. Net zoals kwekers die op CO2 gaan kweken meestal bijvoorbeeld ook hun EC verhogen.

 

Lamp hoger hangen is natuurlijk geen oplossing. Dan heb je lekker veel licht (dat de plant nog aankan) en dan ga je het met opzet afzwakken. Ik denk dat je eerder aan een andere oplossing moet denken waar de planten wel met zoveel licht kunnen groeien & bloeien.





Reken maar van yes dat je verdamping omhoog gaat. Kan ik uit ervaring vertellen.  Meer verdamping, lagere EC. Dit isook het advies van fluence.
Co2 verhaal is onzin.  Waar zie jij extreme parwaardes?  Met HPS kun je ook verhoogde opbrengsten behalen met co2. Je kunt altijd meer licht ophangen en lager op het gewas.  Met co2 Mits je het kunt koelen. Is geen vereiste en maakt het geen minder toffe of minder efficiente lampen  Zie foto

fffffff.jpg

 

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/12/2020 at 7:26 PM, MisterX said:

Het is gewoon lastiger kweken met zoveel licht. net of je met een auto 200 rijd. een kleine stuurfout en je vliegt uit de bocht.

Dit zeggen ze ook over kweken op hydro lol.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm... merk helemaal niks meer van meer verdamping.  Ik heb nu spint problemen en wil dus een hogere LV hebben van min 60%, maar gvd m'n afzuiger staat heel laag en krijg de LV niet boven de 51%, meestal is die 45%. En dat in week3, waardoor er heel veel gaten zijn en er 30% van m'n spydr op de potten rfx schijnt. Je zou zeggen dat er nu nog meer LV is maar niks. Valt dus reuze mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowel Hydro en LED vind ik ook niet echt iets voor beginnende kwekers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hydro is juist veel makkelijker dan op aarde. Iets bewerkelijker hooguit. Veel problemen met beginnende kwekers ontstaan doordat ze geen flauw idee hebben hoeveel water de plant moet hebben, wat de EC van de grond is en wat de pH is. Met water heb je die vragen allemaal niet. Je meet het gewoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Wietefras said:

hydro is juist veel makkelijker dan op aarde. Iets bewerkelijker hooguit. Veel problemen met beginnende kwekers ontstaan doordat ze geen flauw idee hebben hoeveel water de plant moet hebben, wat de EC van de grond is en wat de pH is. Met water heb je die vragen allemaal niet. Je meet het gewoon.

Enige wat je mist is de ruimte om fouten te maken. Op hydro wordt je snel afgestraft, op aarde krijg je wat meer kansen. Ik heb, net zoals iedereen, vroeger veel fouten gemaakt. Op aarde kwam het toen toch redelijk goed. 
 

Qua verdamping denk ik dat de verhoogde lichtdruk wel extra verdamping tot gevolg heeft. Maar door de verminderde stralingswarmte tov hps is er op dat vlak weer afname is. Hierdoor zal het absoluut gelijk of zelfs minder zijn. Daardoor wellicht ook een hogere EC. Omdat ze minder drinken hebben ze toch dezelfde absolute hoeveelheid voeding nodig. Of zit ik er nu helemaal naast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo wordt je op hydro snel afgestraft? Juist niet. Als er iets mis gaat vervang je gewoon het water. Als je op aarde wat fout doet is dat veel lastiger te herstellen.

 

Met led groeien de planten veel sneller. Inderdaad niet zozeer doordat het "led licht" is, maar omdat bijna iedereen er voor kiest om meer licht in de ruimte te hangen met leds dan met HPS oid. Meer licht geeft meer biomassa in je ruimte. Dat geeft in absolute zin ook meer verdamping. Technisch gezien is de relatieve verdamping lager, maar in absolute zin is het niet anders en mogelijk zelfs meer inderdaad. Dus zeg een enkel blad verdampt wat minder, maar als je meer "plant" hebt staan dan verdampt het nog steeds even veel of meer.

Hogere EC heb je dan inderdaad ook nodig. Hoe meer licht je de planten verwerken, hoe meer voeding ze nodig hebben.  Ook al drinken ze in absolute zin wat meer.

Al is verdamping ook een raar ding. Normaal gesproken verbruiken mijn planten 5 a 6 liter water per dag per m2. Sinds ik ze op 24h voorgroei verbruiken ze tot wel 10l per dag per m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dingen die ervaren kwekers als simpel en van vanzelfsprekend ervaren zijn voor een first timer/beginnende kweker toch wat minder vanzelfsprekend. Nu wil ik niet iedereen over 1 kam scheren dat het niet te doen is.

Echter vind ik dat ze vaak geen idee wat ze aan het doen zijn. Dan zijn de mensen hier op het forum nog  "ingelezen" beginners :nerd De kennis van veel beginners die niet op de forums zitten is vaak van een erg laag niveau. Veel mensen verdiepen zich gewoon niet, en het overgrote deel zit niet op de forums.

Zag het bij mijn eigen kweekje nog dat iemand vergeten was regelmatig de PH meter de kalibreren, het is dat ik het zag maar hij week wel mooi 0,5 PH af en hij maar klagen dat er zoveel zuur in ging. Was hij even "vergeten" Als dit op Hyrdo had geweest had het een probleem geworden want hij was helemaal vergeten dat je die meters überhaupt kon/moest kalibreren.

 

Aarde vergeeft je toch dit soort fouten nog wel als je er niet te lang mee door gaat.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Hoezo wordt je op hydro snel afgestraft? Juist niet. Als er iets mis gaat vervang je gewoon het water. Als je op aarde wat fout doet is dat veel lastiger te herstellen.

Klopt als je weet wat je fout doet of hebt gedaan. Alleen wist ik als beginnen niet wat ik fout deed. Dat is op hydro eerder fataal om langdurig iets niet goed te doen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt misschien wel dat je bij hydro meteen afgestraft wordt,maar dat geld naar mijn mening eigenlijk alleen bij de ph. Die MOET altijd goed zijn,heb ik zelf op het begin ook ervaren. Toen ben ik ook overgestapt naar alles van bluelab en sindsdien eigenlijk super relax kweken. Als je zorgt dat je PH tiptop in orde is dan zit je al voor 80% goed,is mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gevoeligheid voor pH valt toch ook wel mee? Ergens tussen de 5 en 7 is prima te doen. Niet optimaal misschien, maar ze gaan niet zomaar dood. Ik heb er geregeld wat verwaarsloosde planten bij staan in het moederhok/opwkeekhok en die staan zelfs op een pH van 4 of 8 nog gewoon erbij. In de bloei kost dat je grammen natuurlijk, maar het punt is meer dat ze ook niet zomaar dood gaan.

Vergis je er niet in dat de pH voor aarde net zo belangrijk is. En wat is de pH in je aarde? Je ziet zo vaak planten met problemen en dan is het verhaal dat ze biologisch kweken dus dat de pH niet uit maakt. Ammehoela. Chemie is chemie en als een stof bij een bepaalde pH neer gaat slaan dan neemt je plant het niet op. 

Je flikkert wat water in een bak, doet er wat voeding bij, corrigeer de ph en je zet de planten er op. Er zijn mensen die daar de groente op kweken van zaailing tot oogst. Niets meten niets aanvullen. Gewoon wachten tot de oogst. Zoek maar op Kratky methode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je ergens tussen 5 en 7??  Volgens mij is onder 5,3 toch kut en boven 6,1 ook kut bij hydro??  Dat heb ik zelf mogen ervaren dat bij een 6,4  het gewoon kut met peren werd. 

 

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi om te zien dat de hydro mythe nog leeft.      Makkelijker dan vloeden op rfx kan het niet.  Elke 4-5 dagen de zelfde kwak water met dezelfde PH/  5.5 in groei  5.8 in de bloei.
Moet je meter wel goed werken ja:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Jeice said:

Mooi om te zien dat de hydro mythe nog leeft.      Makkelijker dan vloeden op rfx kan het niet.  Elke 4-5 dagen de zelfde kwak water met dezelfde PH/  5.5 in groei  5.8 in de bloei.
Moet je meter wel goed werken ja:P

Ik geef zelfs 3 tot 5x per dag water, en eigenlijk 8 wekenlang alleen maar op 5.8

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/16/2020 at 4:06 PM, JackyH80 said:

Hoe bedoel je ergens tussen 5 en 7??  Volgens mij is onder 5,3 toch kut en boven 6,1 ook kut bij hydro??  Dat heb ik zelf mogen ervaren dat bij een 6,4  het gewoon kut met peren werd. 

Wat denk je dat je op aarde hebt?  Daar is de pH ook "kut"als je het zo nauw neemt. 

Zo nauw als je het nu schetst luistert het ook niet. Tussen de 5.5 en 6.5 is gewoon goed. Net even daarbuiten is minder optimaal, maar werkt ook nog prima. Hoe verder je van de optimale waarde af gaat hoe minder het werkt, maar het is nou ook weer niet zo dat de planten meteen dood gaan ofzo.

Kwekers op aarde laten gemiddeld ook 20% aan opbrengst liggen in vergelijk  met hydro kwekers. Dus zelfs als je het met hydro niet optimaal doet, dan ben je nog steeds niet direct slechter af dan op aarde.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/17/2020 at 11:35 AM, Jeice said:

Moet je meter wel goed werken ja:P

Dat is inderdaad wel een dingetje ja. Al is me dat alleen overkomen toen ik nog op aarde kweekte. Toen was mijn voedingswater inderdaad ook dramatisch. Grote verschil is dan wel dat je met hydro ziet dat het fout is, je repareert/cailbreetrt/vervangt je meter en geeft ze nieuw water. Met een pot met aarde ben je dan gewoon de l u l 

Share this post


Link to post
Share on other sites

een noob hydro vraag, Hoe hou jij je ph uberhaupt constant 5.8 bijvoorbeeld. Want bij mij is mijn water na 24 uur helemaal van slag al.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik bekent mee dat dit de oorzaak is. alleen hoe kom je ervan af, er werd wel eens gezegd dat je dan je water 24 of 48 uur moest laten staan. Echter gebeurt het bij mij nog steeds

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MisterX  meten meten en meten!  Zelf was ik dat op een gegeven moment helemaal zat en heb toen geïnvesteerd in een ph regelaar.   Gouden aankoop was dat. Kind kan de was doen. Je stelt hem op 5,8 in en iedere keer als die 5,9 meet gooit die een druppel ph-min erbij. 

Trouwens sinds ik met GHE kweek is het juist andersom en dat loopt de ph altijd terug maar dan gooit die ipv min ,ph+ erbij. Echt zeer mooi systeem. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat ook zoiets als de PerfectPH.

Ik heb er elders op dit forum al eens een topic aan gewijd.

image.png.9b69c18f4b88dbc25f2651dc4fd682bb.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...