Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Capo

Welk koolstoffilter in beperkte ruimte?

Recommended Posts

Beste medegrowers,

ik zit met een vraag m.b.t. mijn nog aan te schaffen koolstoffilter omdat mijn huidige Can-Lite 800m3 koolstoffilter tijdens de bloei wat geur doorliet.

Heb er nu 2 rondes op zitten op een nieuwe locatie en met mijn diy led armatuur i.p.v. mijn eerdere 600watt HPS lamp.
Sinds ik ben overgestapt op led hoeft de 800m3 buisfan welke gekoppeld zit aan een uniteck trafo nog amper zn best te doen.
De buisfan kwam max op 40% van zijn capaciteit en ik denk dat het filter geur door liet omdat de minimale airflow niet gehaald werd?

Nou beredeneer ik dat in de huidige situatie een 800m3 filter dus niet meer nodig is maar twijfel een beetje wat nu te halen.
Ik zat te denken aan iets tussen de 350 en 450m3?, kan iemand dit bevestigen?

Daarnaast heb ik helaas slechts 40cm lengte voor een filter wat de keuze enorm beperkt.
Met al dat in mijn achterhoofd kwam ik onderstaand filter tegen, kent iemand dit merk?, is dit wat?
https://www.spirototaal.nl/can-lite-425s-o160.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optimale airflow is meen ik iets van 700 als ik het me goed herinner dus het kan wel kloppen dat hij door onvoldoende belasting is gaan lekken.
Je hebt ook nog Prima Klima filters, dat is in vergelijk net een Can Original met de Light van Can.

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de bevestiging.
M.b.t. het prima klima filter, had em al gezien alleen moet er dan nog een verloop tussen van 125 (filter) naar 160 mm (buisfan) en daar is dan geen ruimte meer voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

Je bent het beste af met een tonnetje zoals ze dit soort filters ook wel eens noemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja top, had hiervoor een 800m3 "tonnetje" van Can Lite erin hangen.
Alleen waarom is deze zo kostbaar?, ding heb een lagere capaciteit dan mijn oude filter maar is stuk duurder.
Gaat een Can original langer mee of zo dan een Can Lite?, waar zit em dat verschil in?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lite is geen tonnetje;)
De Original is duurder omdat er veel dikker koolbed (3x zoveel koolstof) en ook een wat ander soort koolstof in verwerkt zit.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Capo,

Net wat @lostchild zegt, de prijs is duurder omdat dit koolstofbed 5 cm is en de Light varianten hebben een dikte van 2,5cm dacht ik.

Doordat het bed dikker is heb je veel minder tot geen last van geur lekken, minst je er goed mee om gaat. Sommige planten stinken zo erg dat ze door de Light varianten heen slaan daar zullen ze met dit filter wat meer moeite moeten doen:tu vandaar dat de prijs een stuk hoger is. 

Hou je er wel rekening mee dat je in de zomer misschien harder moet afzuigen, of te wel, is 350m3 niet te krap dan? :innocent:

 

Gr, X

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk zul jij een hok hebben, mij werd er geadviseerd door de gs om geen Can Original 700  te kopen voor in een 120x120 tentje omdat het te zwaar is en het tent kon buigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij in de 120x120 hangt ook een CAN original 700.

Werkt perfect, hij weegt wel wat. 

Je kan hem ook aan 2 stokken hangen. 

De prijs vind ik sowieso meevallen. 

Voor een goed filter zou ik ook 500 neerleggen.

Better safe then sorry... 

Edited by Kluns

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, lostchild said:

Een lite is geen tonnetje;)
De Original is duurder omdat er veel dikker koolbed (3x zoveel koolstof) en ook een wat ander soort koolstof in verwerkt zit.
 

Can lite 800 - luchtbehandelingstore.nl | Tuinbouw Zaanstad

Deze had ik, dacht dat het om de vorm ging want deze ziet er ook uit als een "tonnetje", kort en rond :D

 

6 hours ago, Xaim said:

Hou je er wel rekening mee dat je in de zomer misschien harder moet afzuigen, of te wel, is 350m3 niet te krap dan? :innocent:

 

Gr, X

 

 

Daar zat ik gisteren idd nog wel aan te denken gezien ik op de nieuwe locatie alleen afgelopen winter en pas geleden heb gedraaid toen het buiten nog vrij koud was.
Maar wat doe je dan?, wil graag binnenkort weer van start gaan en moet toch een nieuwe filter aanschaffen,
nou kan dat de eerste paar weken nog wel even achterwege blijven maar als je een paar weken in de bloei zit moet er toch een filter in.
Is die 425m3 filter uit mijn openingspost dan niet een beter alternatief t.o.v. een 350m3 of zou dat nog aan de krappe kant zijn?

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Capo,

Ik ben zelf niet zo van de "lite" varianten, ik heb vaker gehoord dat mensen die planten kweken met een stevige geur dat het er af en toe toch nog eens door heen kon gaan. 

Daarom kies ik zelf voor een van Original, alleen helaas hebben ze geen 500m3 variant, anders had ik je die geadviseerd:tu als deze voor jou aan de krappe kant is, zou je voor een ander merk moeten gaan alleen daar kan ik niet zo veel overzeggen. 

Ik heb voor CAN original Prima Klima gebruikt, maar bij deze had ik laat in de bloei kleine lekkage qua geur. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je zet. Als je een Northern Light zet zou je het wel redden, maar als je een goede Haze zet ga je er door heen. 

Ik maak het nog net even een stukje interessanter of moeilijker, is niet hoe je het bekijkt :rofl

Wat je ook kunt doen is dat je eerst afzuigt door een klein voorfilter (i.v.m. Stof) en dan door een In-line koolstof filter drukt. Misschien dat je hem dan op een andere plek kwijt zou kunnen? 

Voorfilter 160mm

In-line filter

Maar weet niet of deze goed werken in hun eentje. 

Ik zelf gebruik een koolstof filter ->buisventilator-> inline filter, om eventuele geur einde bloei op de vangen:tu

 

Gr, X

Edited by Xaim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tonnetje slaat op de vorm maar ook het gewicht.

Als je de Original tonnetje in de keuken hangt kan ie 500m3 aan:lol:

  • Geadviseerd maximale lucht stroom debiet keukengeur 500 m3/h

Die uit de link van Wiekspiet is ook ok.

Houdt er met de dubbele filter oplossing wel rekening mee dat de afzuiger harder zal moeten draaien om de lucht ipv door 1 filter heen te trekken of te blazen dan beide zal moeten doen. Voordeel is dan wel weer dat je ook 2x geluid dempt via de filter dus hoor je amper nog wat, ook niet bij wat harder draaien vd buisfan.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Kluns said:

Bij mij in de 120x120 hangt ook een CAN original 700.

Werkt perfect, hij weegt wel wat. 

Je kan hem ook aan 2 stokken hangen. 

De prijs vind ik sowieso meevallen. 

Voor een goed filter zou ik ook 500 neerleggen.

Better safe then sorry... 

Volgens de medewerker van Greensell zou het heel wat kunnen buigen waardoor hij geadviseerd heeft om voor de lite variant te gaan. 

Hoe ervaar jij dat ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja eigelijk wat ik al zei.

Hij weegt wel wat. 

Maar hier werkt het goed. 

Als je hem aan 2 stangen hangt,dan is het helemaal mooi:tu

Ik heb liever een goed filter die wat weegt en niks doorlaat. 

Als een licht filter waarbij je de kans hebt op geurlek. 

En anders bestel je bij greensell toch een extra stangetje erbij? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat begreep ik al, het was meer of het ook daadwerkelijk ernstig buigt.

Extra stang heb ik hier aan de kant van mijn vorige tent. 

Ik heb al de can lite 800 gekocht, wacht als reservespeler op de bank.

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Buyuk said:

Volgens de medewerker van Greensell zou het heel wat kunnen buigen waardoor hij geadviseerd heeft om voor de lite variant te gaan. 

Ik vind dat eigenlijk maar een kut advies, kiezen voor de makkelijkste manier ipv de veiligste manier.  

Het gewicht probleem is makkelijk op te lossen, politie aan de deur niet.  Heb hier al de gekste constructies in tentjes voorbij zien komen om een filter op te hangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman Dat vind ik ook inderdaad. Ik heb de Filter van Spirototaal aantal weken terug gekocht, staat nog geseald aan de kant. Misschien mag ik het ruilen tegen de original 700. Ik heb weinig hoop maar ik ga morgen bellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, er word af en toe te makkelijk over een filter gedacht lijkt het wel. 

Of dan zie ik mensen over een paar euro meer klagen. 

Dat filter is hetgene wat ervoor zorgt, dat je niet van 9 tot 5 papier staat te prikken in het park. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt natuurlijk altijd de filter naast je tent zetten en er door uitblazen. Werkt net zo goed!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blaas ook uit in m'n filter en werkt perfect.

Ik plaats wel filterdoek voor m'n afzuiger zodat er niets in kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb geen tent en er is verder geen ruimte voor het filter,  die ene beperkte plek is alle ruimte die er is.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...