Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Abruzzi

Calcium tekort/overschot

Recommended Posts

Ik heb een bladprobleem bij mn amnees. Een aantal bladeren vertonen roestvlekken waarbij het blad lichtgroen wordt. Nou weet ik niet waar dit tekort/overschot vandaan komt. Alles ging perfect tot nu. Ze hebben 4 weken bloei gehad.

Medium: Cultilene Slabs

PH waarde in slabs: 6.3

EC waarde in slabs: 1.5

Drainage +-20%

Ik maak altijd voeding aan met een EC waarde van 1.3/1.4, PH van 5.7.

Het lijkt mij niet dat een ec waarde van 1.5 bij de wortels al een voedingsoverschot zou kunnen opleveren, de bladeren zijn ook niet heel donker en zie bijna geen verbrande bladpunten. in week 2 bloei is er wel een te hoge ec waarde geweest in de slab: 1.8. gelijk gespoeld naar 1.3. 

Geef ook al een week ca/mag mee. 

Iemand tips? 

 

- Abruzzi

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bepaal je de pH waarde in de slabs en hoe bewater je deze?
Welke voeding heb je in gebruik en heb je tijdens de 1e weken vd bloei ook nog groeivoeding gegeven wat een probleem wat je nu ziet kan voorkomen?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ph waarde bepaal ik door met een injectienaald water op te zuigen uit verschillende slabs. 

Ik gebruik HY-Pro A+B Hydro. Deze voeding is geschikt voor zowel groei als bloei. Hier zit standaard ook calcium in staat achterop. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de pH waarde van het water wat bij je uit de kraan komt?

Volg je een schema met EC waarden dat je stelt dat 1.4 wel zat is of geven de ml's die in een schema staan wat je gebruik deze waarden?

Wat voor soort lamp heb je in gebruik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Irrigeer d.m.v. druppelaars en drukventielen. 8 keer per dag. 

PH waarde ligt rond de 7 geloof ik. zal t morgen even checken. 

EC waarde van 1.4 heb ik altijd gebruikt voor amnees. Waren altijd mooi groen zonder problemen. Daar zal het dus niet aan liggen. Het enige verschil is dat ik vroeger met dutchpro hydro werkte en nu met hy-pro. Dit probleem ook nooit eerder gehad. 

Werk met standaard 600w lampen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kraanwater 

PH: 7.1

EC: 0.5

Voedingssamenstelling:

HY-PRO A: 

Stikstof: 3%

Kalium: 2%

Calcium: 2%

HY-PRO B:

Stikstof 1%

Fosfor: 3%

Kalium: 4%

Magnesium: 0.5%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto gaat meeste helpen om te bepalen hoe of wat:search:

Waarom stapte je over van voeding?

Helemaal de 1e 1/2 rondes is het verstandig om je aan het schema van de nieuwe voeding te houden en daarna pas  bij te gaan sturen.

De ene EC waarde is echt de andere niet (zie de schema's van beide merken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben overgestapt omdat mijn gs geen dutchpro meer verkocht. Ze hebben me toen Hy-pro aangeraden. 

Wanneer ik kijk naar beide voedingsschema's verschilt de aanbevolen EC waarde eigenlijk niet. Daarom was ik er vanuit gegaan dat een EC waarde van 1.4 weer goed zou zijn. De planten waren tot dusver ook mooi groen. Ik zal de EC waarde ingaand opschroeven naar 1.5/1.6 zoals het schema aangeeft. 

Kan op deze locatie helaas geen foto's maken. Maar het is overduidelijk aan calcium probleem. Bladeren vertonen exact de zelfde verschijnselen als in dit topic: 

Alleen mn bladeren zijn iets lichter, ik heb ook geen verbrande punten gespot. Miss een enkeling onderin de plant. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit het met de temperatuur van het water wat je geeft en de slabs?

Een probleem met fosfor zou de oorzaak kunnen zijn.

Te droog kweken en een te koude bodem (of het water wat je geeft) spelen daar een rol in.

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat had ik gelezen. Je ziet aan dit blad dat deze kweker al hoog in de voeding zit. Ik gaf enkel basisvoeding met een niet al te hoge ec waarde. Wanneer ik het aanbevolen schema zou aanhouding zou ik nog veel hoger in de voeding moeten gaan zitten. Kan me niet voorstellen dat het een blokkade is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bodemtemperatuur is +- 22.5 graden. Slabs draineren elke dag, te droog is dus ook niet mogelijk.

Temp:

Dag/Nacht: 27/23.5.

Het vreemde is dat ondanks de cal/mag toevoeging het probleem erger is geworden. Dat zou wel een fosfor tekort verklaren. Gezien de verhouding verandert waarbij minder fosfor wordt gegeven en een hogere cal/mag dosering waarbij de EC hetzelfde moet blijven. 

Bedankt voor je input trouwens!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...