Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
-sjaak-

cxb3590 upgrade naar led strips?

Recommended Posts

Ik draai nu al een aantal jaar met cree cxb3590 CD 3500k cob's op 1400mA, heb er 12 hangen in een hokje van 1 m x 1,25m. Ik haal hier standaard rond de 1,5gr/w van af, beste rondje was 1,6gr/w.

Heeft het zin om de cobs te vervangen voor samsung f-serie gen3 strips, ga ik met strips er meer afhalen?

Ik zit met de hoogte van mijn hokje die is maar 1,3m hoog en begrijp dat je strips er wel dichter op kan hangen dus dat is misschien een voordeel dan!?

ik zat te denken aan 12 x SI-B8U521B20WW strips op 2 HLG-320H-48B Driver's en dan 50/50 3000k en 3500k.

Ik wil er eigenlijk nog 100watt bij hangen totaal 14 strips op een 240 en 480 driver of is dat overkill op een oppervlak van 1,25m2 ?

 

Hoop dat iemand me kan helpen die er wat meer verstand van heeft!

Mvg Sjaak

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zal er per Watt misschien wel meer afhalen.

De vraag is of het zoveel meer zal zijn dat het de nieuwe investering rechtvaardigt.

Hoeveel haal je er nu vanaf in absolute zin?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Je zal er per Watt misschien wel meer afhalen.

De vraag is of het zoveel meer zal zijn dat het de nieuwe investering rechtvaardigt.

Hoeveel haal je er nu vanaf in absolute zin?

 

1400mA x 36v = 50,4W x 12 stuks = 605W x 1,5 = 907,5 grammen 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

Je zal er per Watt misschien wel meer afhalen.

De vraag is of het zoveel meer zal zijn dat het de nieuwe investering rechtvaardigt.

Hoeveel haal je er nu vanaf in absolute zin?

 

haal er nu +- 900 per rondje vanaf. Als het 0,1 a 0,2 gr/w per rondje meer zal zijn zou het de investering al rechtvaardigen in mijn opzicht!

 

wil er ook graag 100watt extra bij hangen als dit geen overkill is op dit oppervlak, maar als ik nu mijn 600w frame aan moet passen naar 700w kan ik dat misschien beter in een nieuw led strip frame stoppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Never change a winning team, zou mijn motto zijn.

900 gram uit een tentje van 100 x 125 en 130 hoog.

Denk dat er heel veel hier een halfharde tot harde piemel zouden krijgen van dat resultaat in zo'n tentje.

 

Geen idee of je met 600 Watt aan strips wat meer zou halen.

Je krijgt een iets betere verdeling van het licht. Dat zal zeker iets schelen.

Maar 12 cobs op een oppervlakte van 100 x 125 lijkt me ook al een mooie verdeling.

Of die 700 Watt ook die 0.1 of 0.2 verschil zal maken... geen idee. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het je er alleen om te doen is om meer licht te geven, dan kun je ook je drivers vervangen door zwaardere modellen.

Als je dezelfde hoeveelheid licht gaat geven met efficientere strips dan bespaar je alleen wat stroom. Je g/W wordt dan wel hoger, maar je oogst geen gram extra.

Reken op ongeveer een euro besparing aan stroom per watt die je minder verbruikt. Als je het hele jaar door kweekt althans.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/20/2020 at 9:09 AM, Wietefras said:

Als het je er alleen om te doen is om meer licht te geven, dan kun je ook je drivers vervangen door zwaardere modellen.

maar dit betekent dat ik ook weer meer afstand tussen lamp en plant moet nemen lijkt me. Dit is een probleem in mijn hokje van maar +-130cm hoog, heb begrepen dat je de strips op een paar cm kan hangen en er ook een veel betere verspreiding van het licht is.

On 4/20/2020 at 9:09 AM, Wietefras said:

Als je dezelfde hoeveelheid licht gaat geven met efficientere strips dan bespaar je alleen wat stroom. Je g/W wordt dan wel hoger, maar je oogst geen gram extra.

maar ik wil mijn 600 watt cxb setup vervangen voor een 600 watt samsung led strip setup dus met efficiëntere strips betekent dit meer grammen lijkt me. Ik weet alleen niet of 600w aan strips op dit oppervlak overkill is denk dat het wel op het randje zit.

Zit te denken aan 12 of 14 strips verdeeld over 2x  HLG 320H 48B drivers.

Mvg Sjaak

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, -sjaak- said:

maar dit betekent dat ik ook weer meer afstand tussen lamp en plant moet nemen lijkt me. Dit is een probleem in mijn hokje van maar +-130cm hoog, heb begrepen dat je de strips op een paar cm kan hangen en er ook een veel betere verspreiding van het licht is.

Nee. De hoogte van de lamp varieer je alleen om het licht over een groter of kleiner oppervlak te verdelen. Als het oppervlak hetzelfde blijft dan hoef je ook de hoogte niet te veranderen.

Of je moet merken dat je hotspots krijgt en dat het teveel wordt. Dan zul je het licht nog iets uniformer moeten verdelen.

Hoe feller het licht hoe eerder je dat soort problemen krijgt uiteraard. Als het licht varieert tussen de 400 en 800umol dan gaat dat makkelijker dan dat het varieert tussen de 600 en 1200umol

 

2 hours ago, -sjaak- said:

maar ik wil mijn 600 watt cxb setup vervangen voor een 600 watt samsung led strip setup dus met efficiëntere strips betekent dit meer grammen lijkt me. Ik weet alleen niet of 600w aan strips op dit oppervlak overkill is denk dat het wel op het randje zit.

Ja, maar je kan dus ook wat meer watts verbruiken om meer licht te krijgen. Dat is een kleinere investering en de extra stroom kosten vallen ook wel mee dus.

Maar goed. Ik ken de koorts om iets nieuws te willen hebben ook goed ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...