Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

MisterX

Luchtbevochtiger kiezen

Recommended Posts

Goedemorgen Allemaal,

 

Ik ben aan het kijken om een luchtbevochtiger aan te schaffen. Want de luchtvochtigheid moet wat omhoog in me Grow room.

Door hoe mijn growroom is ingericht lijkt het me niet handig dat de bevochtiger in de tent is. Dit omdat de tent al erg vol is. (scrognet, grote planten, led lampen die laag hangen, meerdere ventilatoren)

 

Ik zit er aan te denken om zo een ding aan te schaffen en deze in de kamer te zetten waar mijn kweektent staat. De kamer waar mijn tent in staat is een zolderkamer van 3 meter breed en 4 meter lang.

Ultrasone bevochtiger met koele mist  6 L 300 ml/u

 

vidaxl-ultrasone-bevochtiger-met-koele-mist-en-nac.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb deze in gebruik in de woonkamer voor het parket.
Grote voordeel vind ik dat je er filters in kunt doen en ik heb dat ding nu al 5jr elke winter in gebruik gehad wat ik van een in een GS aangeschafte bevochtiger nooit heb kunnen stellen. Ook heb je bij deze geen membraampjes die vaak wel in die uit jouw voorbeeld zitten en die nogal snel kapot gaan door kalk uit het water wat zich daarop afzet. Die dingen moet je dan bedruppelen met een citroensapje om het kalk af te breken en je kunt ze vaak ook niet uit het apparaat halen om ze te vervangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is een veel gehoorde klacht die ik hoor. Dat ze vaak al na 1 cyclus vol zitten met kalk.

Vind die van jouw wel erg aan de prijs.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet er ook demi-water in doen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijvraag: Als je niet-gesloten kweekt (en dat doe jij volgens mij MisterX) dan heeft zo'n bevochtiger toch niet heel veel zin?

Dan trek je toch elke minuut al dat vocht dat je inbrengt, weer door de afzuiger/filter naar buiten?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zal heus wel een gedeelte van het vocht uitblazen. Echter denk ik dat er ook wel wat in de lucht blijft hangen.

Goed idee van dat demi water. ik heb toch een osmose apparaat.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijs moet je relatief zien.
Een goedkopere die de helft vd tijd meegaat in het gunstigste geval en waarvan je er dan nog 1 moet aanschaffen is net zo duur (maar lijkt op de korte termijn goedkoper).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n apparaat met ingebouwd reservoir heb ik ook gehad. Na een tijd heb ik zelf een luchtbevochtiger gebouwd die 1 liter per uur verdampt. Een bevochtiger met reservoir is dan binnen een paar uur leeg. Mijn zelfbouwding heeft een capaciteit van 20 liter.

9 hours ago, MisterX said:

Echter denk ik dat er ook wel wat in de lucht blijft hangen.

Lolbroek!! Het hangt in de lucht die je naar buiten blaast :lol:

Edited by Zwemvis
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We gaan het testen! ik heb zo een ding geleend om te kijken wat het doet voor mijn RH :)

ik verwacht hem vandaag binnen te krijgen.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update 

 

Heb een 300 ml/u bevochtiger staan draaien nu en @Zwemvis heb helaas gelijk. De RH is amper gestegen mischien 3%. Zou het zin hebben als ik de bevochtiger IN de tent zet.

Heeft een zwaardere halen zin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proberen kan nooit kwaad (in de tent zetten, bedoel ik)

 

Maar sta ook even stil bij dit:

Als in de buitenlucht een LV van 60 is, en je zou die lucht je tentje inzuigen, dan is het binnen in je tent ook 60. Ook als je flink afzuigt. Want de verdwenen lucht, wordt weer aangevuld met verse buitenlucht met een LV van 60..

Dus als je er in slaagt om de ruimte waar je tentje staat continue de door jouw gewenste LV te creëren, zit je goed. Maar hoe groot moet de hoeveelheid vocht dan wel niet zijn die jij toevoegt aan de lucht in de kamer waar je tentje staat?

Hier heb je een rekentool van Lenntech om de hoeveelheid grammen water per kuub lucht bij een bepaalde temperatuur te berekenen. 

Het is nu buiten een LV van 30 - 35 % zegt de weerkaart. 

Als jij in je tentje een LV van 50% wil bereiken, dan moet je dus aardig wat vocht toevoegen. 

Steeds als jij de hoeveelheid lucht in jouw tentje ververst, dan verdwijnt dat ingebrachte verdampte water steeds weer, en moet je weer nieuwe vochtige lucht aanvoeren.

Maar doordat het buiten zo droog is, moet je dus een heleboel vocht in je kamer toevoegen.

Denk niet dat er veel luchtbevochtigers zijn (betaalbaar) die dat zouden kunnen doen.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe doet iedereen dat nu dan met deze lage luchtig vochtigheid. Je word niet echt blij van een RH van 30%.

Je ziet gewoon aan de planten dat ze er last van hebben.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanden, vloerbedekking, gordijnen, allemaal nemen ze een deel van het vocht wat jij in de kamer brengt op en voordat jij echt wat gaat zien op de meter in de tent gaat wel even duren.

In de tent wordt het minder want je zuigt het dan bijna meteen weer weg vanwege de onderdruk die daar hangt.

Let goed op met DIY oplossingen, grote bakken stilstaand water kunnen legionella besmettingshaarden worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de bevochtiger zo dicht mogelijk bij de planten zetten ja, in de tent dus. Blaas je de lucht helemaal naar buiten of alleen de kamer in?

Ik ben het met Kees niet eens. Als de buitenlucht 5 °C en 60 %RH heeft en in je tent is het 25 °C dan is die lucht van buiten nog maar ongeveer 12 %RH in je tent.

De planten voegen natuurlijk vocht toe en krikken de %RH op.

Als je het echt te droog vindt moet je minder hard afzuigen en het licht dimmen, minder lampen laten branden of een dikke luchtbevochtiger neerzetten. Of een combinatie van alles.

Edited by Zwemvis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had de Relatieve Vochtigheid inderdaad niet meegenomen in mijn opmerkingen.

Ook de verdamping van de planten niet.

 

Nu is de vochtigheid natuurlijk maar één factor. 

Door andere factoren te veranderen (bijvoorbeeld minder warmte) kun je wel iets dichter bij de ideale VPD komen.

 

Maar als je de lucht in je tent per uur een flink aantal keren vervangt (en dat doen de meesten) valt tegen de lage vochtigheid in de koude buitenlucht bijna niet op te boksen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In me tent heb ik geen ruimte om dat ding neer te zetten en met de lamp uit is het ook maar 40 a 44% RH.

Wel heb ik die bevochtiger voor de active inblaas gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, MisterX said:

met de lamp uit is het ook maar 40 a 44% RH.

Dan moet je minder afzuigen denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de afzuiger draait op 20% langzamer als dat kan niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is je afzuigert te groot  ;)

Ik zet een plank voor het inlaatgat als hij te veel afzuigt. Maar je moet wel koeling voor je motor houden. Mijn afzuigert heeft daar geen last van, is een heel ander type motor dan de "normale" afzuigers hebben.

Je kunt ook een deel van de afblaaslucht terug in je tent leiden, dan hou je het vocht in de tent. Staat je afzuiger buiten de tent? Dan kun je ook de aanzuigslang laten lekken bij de afzuiger, dan zuigt hij ook de tent minder af omdat hij valse lucht door het lek zuigt.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote afzuiger is wel fijn zomers (1500m3)  Jouw maatregel kan in de winter wel leuk kan zijn. Maar met de zomer in de aankomst vind ik niet geen goede oplossing omdat ik de afzuig capaciteit nodig heb.

Ik heb de bevochtiger ook weer uit gezet. Het apparaat had de kamer waar me tent in stond opgewarmd naar 23,5 graad :thumbsdown: dan word het weer te warm in de tent. Dus weg ermee

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een stoombevochtiger is ook niet echt geschikt voor het doeleinde waarvoor jij het inzet.

Er was een tijdje dat iedereen met ultrasone mistmakers aan het werk ging: een ramp met water waar kalk in zit maar als jij er RO water in kan doen zou dat misschien een uitkomst voor je zijn. Laat je niet afleiden door de disco lampies, die zijn vaak uit te zetten.

Ultrasone mistmakers

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die grotere bevochtigers zoals bijvoorbeeld van Venta. stoten die ook zo veel warmte uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

absoluut niet en heeft tevens 3 standen.

Heb er totaal 3 in huis en ben zeer tevreden

Naast een bevochtiger is het ook een luchtreiniger.

Edited by al green

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...