Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

1 minute ago, lostchild said:

Meters boven je gewas niet in je gewas, nu meet je ook een deel verdamping vanuit het gewas wat voor vertekende waarden zorgt op een min/max meter.

hmm... ik vraag me al jaren af wat de precieze  hoogte of plek is. Je antwoordt is interessant maar kan hier ook weer niet heel veel mee. Bedoel je dan dat ik ze hoger dan de hoogste  toppen moet hangen? Of? Je wilt toch daar meten waar je eventueel de rot verwacht?  Is nu trouwens het licht al 2uur uit, is 19graden en een lv van 73%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die plek is al jaren tussen lamp en gewas, dat is niet anders geworden nu we HPS door LED lampen veranderd hebben.

Je meet om het totale klimaat te controleren.
Het klimaat bij die specifieke top waar jij de meter naast hebt hangen valt niet zo goed te controleren waardoor je je af moet vragen wat je dan met die waarden aan zou moeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, lostchild said:

Die plek is al jaren tussen lamp en gewas, dat is niet anders geworden nu we HPS door LED lampen veranderd hebben.

Je meet om het totale klimaat te controleren.
Het klimaat bij die specifieke top waar jij de meter naast hebt hangen valt niet zo goed te controleren waardoor je je af moet vragen wat je dan met die waarden aan zou moeten.

Hmm... oke, ja heb de vraag al vaak gesteld en nooit iemand die me daar echt antwoord op gaf. Ja meestal zoiets van " je meet op de hoogte wat jij belangrijk vind" ofzoiets.  Vroeger (15jaar geleden ofzo) hing ik de hygrometer gewoon ergens tegen de wand aan ,maakte me er nooit druk om haha,en nooit iets van rot gehad)

Dus jij zegt dus als ik de lamp op 40cm hang dat ik op 20cm hoogte moet meten?

Ik heb eens een keer om te testen een stuk of 6 meters boven elkaar gehangen en van onder tot boven werd de LV steeds 5% lager.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tussen lamp en gewas, als jouw lamp op 40cm hangt dan is 20cm boven de toppen een mooie hoogte.

Je hebt 2 meters, hang de ene op die hoogte en laat de andere hangen, reset beide en kijk na 24u of ze van elkaar afwijken.

Wil je echt inzicht dan heb je een datalogger nodig.
Zie Mister X zijn topic (heallthy gardening) of oude topics van Torsti en DJBroertje wat de data uit zo'n logger voor inzicht kan verschaffen:search:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, lostchild said:

Ja tussen lamp en gewas, als jouw lamp op 40cm hangt dan is 20cm boven de toppen een mooie hoogte.

Je hebt 2 meters, hang de ene op die hoogte en laat de andere hangen, reset beide en kijk na 24u of ze van elkaar afwijken.

Wil je echt inzicht dan heb je een datalogger nodig.
Zie Mister X zijn topic (heallthy gardening) of oude topics van Torsti en DJBroertje wat de data uit zo'n logger voor inzicht kan verschaffen:search:

thanks, ga hem verhogen. verwacht zeker een verschil denk ik. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, JackyH80 said:

thanks, ga hem verhogen. verwacht zeker een verschil denk ik. 

Ik heb hem in de licht-uit periode een 15/20cm verhoogt. Nul resultaat. 

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, lostchild said:

Ja tussen lamp en gewas, als jouw lamp op 40cm hangt dan is 20cm boven de toppen een mooie hoogte.

Je hebt 2 meters, hang de ene op die hoogte en laat de andere hangen, reset beide en kijk na 24u of ze van elkaar afwijken.

Wil je echt inzicht dan heb je een datalogger nodig.
Zie Mister X zijn topic (heallthy gardening) of oude topics van Torsti en DJBroertje wat de data uit zo'n logger voor inzicht kan verschaffen:search:

Ik heb hem in de licht-uit periode een 15/20cm verhoogt. Nul resultaat. 

Weet alleen niet hoe belangrijk de licht-uit periode is als de LV daar zo hoog is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat die meter minimaal 24u hangen en reset beide meters.
Check ze tov elkaar op afwijkingen (warm water in wasbak wat stoomt en meters op de rand leggen) voor enige tijd voordat je de test begint.

Klimaat meet je over een periode van minimaal 24u, liefst over meerdere dagen omdat er diverse factoren (water geven, planten verdampen meer of minder of het is warmer en je zuigt net iets harder af, of de aangevoerde lucht is droger of juist vochtiger etc) je metingen beïnvloeden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, lostchild said:

Laat die meter minimaal 24u hangen en reset beide meters.
Check ze tov elkaar op afwijkingen (warm water in wasbak wat stoomt en meters op de rand leggen) voor enige tijd voordat je de test begint.

Klimaat meet je over een periode van minimaal 24u, liefst over meerdere dagen omdat er diverse factoren (water geven, planten verdampen meer of minder of het is warmer en je zuigt net iets harder af, of de aangevoerde lucht is droger of juist vochtiger etc) je metingen beïnvloeden.

 

Heb ze al gereset ,nagekeken etc. Hangen ook al dagen zo.

Resultaat is dat als het licht aan is heb ik met die meter wat 10/20cm hoger hangt 5% minder Lv. Overdag op die meter 55/58% ,bij licht uit 60/63%.

Weet niet hoe erg het is dat je bij licht uit een hoge lv hebt,volgens mij gaat het vooral om de eerste uren als het licht aan gaat he?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hogere lv bij licht uit is normaal. Bij de meesten wil dat verschil oplopen tot 10% +, je doet het goed wat inregelen betreft.
Wil je een lagere lv dan kun je de nacht temperatuur boven de 19C proberen te brengen en wat straffer afzuigen waarmee je een paar procent kunt winnen.

Warmere lucht kan meer vocht vasthouden en dit voer je weer af via je afzuiging waardoor de lv iets kan dalen.

De waarden die je opgeeft zijn niks om over te panikeren:whistling

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, lostchild said:

Hogere lv bij licht uit is normaal. Bij de meesten wil dat verschil oplopen tot 10% +, je doet het goed wat inregelen betreft.
Wil je een lagere lv dan kun je de nacht temperatuur boven de 19C proberen te brengen en wat straffer afzuigen waarmee je een paar procent kunt winnen.

Warmere lucht kan meer vocht vasthouden en dit voer je weer af via je afzuiging waardoor de lv iets kan dalen.

De waarden die je opgeeft zijn niks om over te panikeren:whistling

 

 

 

Ja heb warmtedraden onder aan de stammen lopen en heb een luchtontvochtiger.  Maar wil dit soort dingen zo lang mogelijk uitlaten. 

Heb ook wel vorige week nachtwaardes gehad van 75% ofzo. Maar totaan week7 ofzo maak ik me daar niet zo druk om. Daarnaast werk ik met silicium en hoop dat dit de plant extra vitaal houdt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/8/2020 at 9:08 PM, lostchild said:

Meters boven je gewas niet in je gewas, nu meet je ook een deel verdamping vanuit het gewas wat voor vertekende waarden zorgt op een min/max meter.

De kutterij is ook mijn afzuiger heeft 2 standen en ik eigenlijk de lage stand lager moet zeggen zodat hij niet TE veel warmte weg zuigt maar dan wordt ook de LV te hoog. Heb nu maar voor een soort middenweg gekozen. Was vanacht 16° daar,maar wel een 64% lv 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/14/2020 at 9:03 PM, JackyH80 said:

De kutterij is ook mijn afzuiger heeft 2 standen en ik eigenlijk de lage stand lager moet zeggen zodat hij niet TE veel warmte weg zuigt

Zet er een oldschool voltregelaar tussen ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 7 (nog 3 weken)

Gaat wel lekker. Ik maak maar steeds voor 3 dagen voeding aan zodat het silicium zijn werking blijft houden. En ondanks de nachttemperatuur die naar de 16° zakt voelen de dames zich prima. En zie ook geen nadelen tov eb en vloeden, denk dat ik deze methode van kweken (met rayjets) voorlopig blijf doen. Heb ook in deze tent nog géén één keer bijverwarmd ,dames lijken er geen last van te hebben.  Komt ook door de silicium denk ik. Voor een sept/oktober ronde ben ik er tot nu toe zeer tevreden over. Wordt uiteindelijk een sept/okt/nov-ronde  hoop dat ik dan de verwarming nog altijd uit heb kunnen laten.

20201017_130807.jpg

20201017_130812.jpg

20201017_130816.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je niet ongerust maken maareh.. met 16C worteltemperatuur zit je 1 graad af van stasis in je planten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, lostchild said:

Wil je niet ongerust maken maareh.. met 16C worteltemperatuur zit je 1 graad af van stasis in je planten.

 

Wat is het precies? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stase Stagnatie = stilstand dus waarschijnlijk zoals weedsmurf zegt stilstand van de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oke maar of mijn wortels ook op die temp staan is maar de vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn temp als ik net voor lamp aangaat kijk    is vaak rond de 12 a 13 laatste week . Gemeten op de rand van de pot.. denk dat de grond nog best lang warmte vasthoud..

plantjes doen t best goed dus echt last hebben ze er niet van gehad.  (Vind/denk ik, ben beginner dus veel vergelijking materiaal heb ik niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Processen in de plant vertragen of stoppen helemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou zal er vast niet bij 15 graden in enen een knop om gaan in de plant. Lijkt me dan ook een beetje een arbitrair gekozen getal.

Als ik ook naar mijn buitenplant kijk, die omdat het een ongeschikte soort voor NL is, pas halverwege de bloei is. Dan heeft die in de afgelopen week een duidelijk sprongetje gemaakt in de bloei, terwijl het zelfs overdag ook geen moment boven de 15 graden is geweest.

Neemt niet weg dat ik mijn nacht temperaturen liever ook wat hoger heb dan 16 natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jackyh80

Minimaal 18C om stoffen (fosfor) oplosbaar en zo opneembaar te houden.
Ijzer, calcium, magnesium maar ook kalium worden ook allemaal minder oplosbaar en zo minder goed opneembaar wat tot tekorten of onbalans kan leiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, lostchild said:

@jackyh80

Minimaal 18C om stoffen (fosfor) oplosbaar en zo opneembaar te houden.
Ijzer, calcium, magnesium maar ook kalium worden ook allemaal minder oplosbaar en zo minder goed opneembaar wat tot tekorten of onbalans kan leiden.

Ja kan wel zijn maar wat ik begrepen heb is dat silicium helpt tegen stress en problemen van te warme temperaturen maar ook tegen te lage temperaturen.  Mijn dames zien er echt super uit nu. En houd ze ook iedere dag  2 a 3x per dag heel zorgvuldig in de gaten en zie niks,dus maak me niet druk.  Maar heb voor de zekerheid ook maar een beetje de temp verhoogd.

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 51 (week 8 dag 2)

Nog kleine 2 weken. Heb hogere nacht lv van rond de 70%. Overdag is het rond de 60%.  Maar ik zie geen problemen. Ben al een paar dagen aan het ripen.  Deze ronde heb ik helemaal met kaliwaterglas gespeeld en het resultaat is dat ik er dik tevreden over ben. Kost geen drol en dames lijken er ook tevreden mee.  En nog iets wat ik gedaan heb is  dat ik NIET meer van onder geëb-en-vloed heb maar lekker met rayjets van boven heb gegeven. (5x per dag 10sec spuiten de rayjets) En nog belangrijker ik heb maar voedingsbatches aangemaakt  voor 3 dagen. Omdat ik er vanuit ga dat silicium maar 3 dagen voor 100% werkt. Moet zeggen dat ik er dik tevreden over ben. Denk dat dit meerwaarde heeft.  Er vanuitgaande dat we nu met koude nachten zitten kan ik inschatten dat deze kweekmethode in de lente of eind september echt een  topresultaat zal opleveren. Daarnaast nog een grote pré is dat ik heel zuinig bezig ben met de voeding.  Met eb en vloed moet je altijd veel meer voeding aanmaken dan je nodig hebt. Je wilt namelijk de boel onder water zetten.  Waardoor er altijd 70% weer terugloopt je vat in. En dan zit je weer met het probleem  dat je na 3 dagen een silicium hebt die niet meer werkt. Nu maak ik voeding aan in een emmer van 35ltr en na 3 dagen pomp ik alles wat er nog in de emmer zit leeg en dan blijft er 2ltr achter omdat de pomp paar cm hoog is. Dus ik heb maar 2ltr verlies. Dus met andere woorden ik ben er dik tevreden mee. Heb 12 rondes op ge ebt en vloed nu ga ik het eens 12 rondes zou doen. Enige nadeel is dat je om de 3dagen  voeding moet aanmaken, maarja...als dat alles is..

Verwarming is nog niet echt aangeweest.

20201024_170238.jpg

20201024_170246.jpg

20201024_170250.jpg

20201024_170254.jpg

20201024_170301.jpg

 

 

Dag 9 ( nieuwe ronde)

Heb ze net ingespoten met auxines. 

20201024_190617.jpg

20201024_190621.jpg

20201024_190624.jpg

Edited by JackyH80
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...