Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

jongens en meisjes,

Ik ben er even uit geweest. De bedoeling was om er ook nog even uit te blijven. Maar omdat de reis die ik over een maand zou maken niet meer doorgaat en ik daarnaast wat meer thuis ben en wat meer tijd heb dan normaal, toch maar besloten weer een rondje te doen.

Ik had tijdens mijn vorige ronde nog wilde plannen voor een hele nieuwe setup, maar ga toch nog een rondje draaien zoals ik gewend was.

Had er een paar rondjes opzitten met "Critical Orange Punch". Het was niet zo dat  mijn vrienden en kennissen (die het merendeel van mn wiet oproken) het niet lekker vonden. Maar men bleek de Ultimate toch echt wel heel lekker te vinden. Vandaar weer terug naar "The Ultimate" van Dutch Passion.

Omdat ik de boel de vorige ronde niet omhoog kon houden en ik een gruwelijke hekel aan netjes heb, wil ik toch maar 9 planten neer gaan zetten ipv 4. De vorige rondes kreeg ik mijn hok ook niet voller dan 2/3 deel vanwege de rechthoekige vorm en 4 planten, dus dat zal nu ook beter moeten gaan.

Nog even een samenvatting van de opzet..

- Ik heb een hok van 160x200
- Daar komen 9 potten van 44 liter in
- Gevuld met 50% kokos en 50% all mix
- Verlichting:
    750W (max 825W) DE hps van Gavita
    4 DIY ledstrip armatuurtjes met in totaal 26 H-influx strips van 22,3V, aangedreven tot max 1147mA (1050 op papier) = 665W
- Voeding:
   Atami B'cuzz aarde A/B
   Aptus start- en topbooster
   Aptus CaMg boost (gehele cyclus)
   Aptus P boost (vanaf bloemvorming als PH-)
   Aptus K boost (vanaf ergens halverwege de bloei)
   Een silicium product van atami (ben effe de naam kwijt) (gehele cyclus).

Heb 10 zaadjes geplant waarvan de laatste eergisteravond boven zijn gekomen. Hiervan gaan er straks 9 stuks direct de grote potten in.

20200331_173224.thumb.jpg.fc3b49ba502907cdae7e4af6e951562e.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij bent niet de enige die deze dagen meer thuis is dan normaal. 

Succes met je nieuwe ronde, ik volg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cannarie said:

- Ik heb een hok van 160x200- Verlichting:
    750W (max 825W) DE hps van Gavita
    4 DIY ledstrip armatuurtjes met in totaal 26 H-influx strips van 22,3V, aangedreven tot max 1147mA (1050 op papier) = 665W
 

Hey Kanarie, leuk man hps met led

Waarom max 825?

Ben wel benieuwd naar het gehele licht plaatje ,foto ? :D

Suc6!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey ouwe pik , ook weer van de partij :specool

Succes met je ultieme poging om je vrienden weer tevreden te stellen :D

 

@P H donner max boost van de lamp ;)

Edited by vakman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, P H donner said:

Ben wel benieuwd naar het gehele licht plaatje ,foto ? :D

Op de onderstaande foto zie je de led armatuurtjes. In het midden daarboven hangt de hps (idd een 750W hps die tot 825W te boosten is).

20200331_231454.thumb.jpg.36c22417b636477c7d7a81ebed02c27a.jpg

De led armaturen hangen aan een balk die ik naar links en naar rechts kan schuiven. Omdat de laatste 25 a 30 cm links en rechts tijdens deze foto leeg was, hangen de leds hier dus wat dichter bij elkaar.

Ze hangen een stukje gekanteld om a. geen schaduw te vormen van het hoger hangende hps licht en b. om een groter oppervlak te belichten (ze zijn slechts 28 cm lang) en zo loopt het led en hps licht als het ware wat meer in elkaar over.

het hok is 160cm diep wat ongeveer overeen komt met het ideale beschijnings oppervlak van de hps lamp op 70cm hoogte. Omdat de leds hier noodgedwongen wat dichter op elkaar moesten hangen had ik hier gepoogd het gewas wat te hollen, om de hps wat lager te kunnen hangen en zo niet alsnog de boel te schaduwen.

Deze ronde zal ik met 9 planten het hok makkelijk helemaal kunnen vullen. Nadeel wat ik nu wel ga krijgen tov met 4 planten, is dat er wellicht verschillende behoeftes gaan ontstaan omdat de planten in de middelste rij overwegend hps licht zullen ontvangen en de planten in de buitenste rijen overwegend led licht. Aan de andere kant ook wel weer interessant om te zien hoe dat gaat lopen.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha goeie reden als je toch thuis vast gehouden wordt he?!

succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk! 

Ik kijk weer mee:punk:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes, ik kijk ook weer mee :tu

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn inmiddels 2 weken verder, maar zijn nog niet zo ver als had gekund.

Loop al een paar rondes te kloten met een bepaald merk zaai/stek grond. Wist al dat deze grond veel meer water vraagt dan wat ik gewend ben van andere merken. Gaf dus ook aanzienlijk meer dan ik normaal zou doen bij jonge zaailingen. Toch werden ze naarmate ze groter werden steeds ongezonder.

Toen er een paar plantjes echt bijna dood waren, toch maar over gegaan tot nog meer water geven (gedurende een paar dagen meer dan 15% van de pot dagelijks) (bij onge zaailingen!!). En toen kwamen ze er weer bovenop.

Gister toch maar even in een tussenmaatje (4l) overgepot. Verwacht dat ze nu in enkele dagen helemaat.blakend zijn van gezondheid.

20200414_133657.thumb.jpg.72bef3e8cdab1009dbf3bd9534b42fd7.jpg

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey @420man010, ja was er effe uit

On 4/15/2020 at 5:17 AM, 420man010 said:

Weer lekker bezig :lol:

Het gaat weer de goede kant op :)
 

Heb jij nog wat staan op het moment?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarieJa op het moment staat er nog iets wat ik beschouw als mislukt, weinig motivatie ook voor deze kweek.. het leeft nog wel maar wel heel bleek (geel) en gaat niet veel brengen als het al de eindstreep haalt.

Geen idee wat de oorzaak is/was en kwam ook ff op het verkeerde moment qua hoe ik in mn vel zit de afgelopen tijd.

Maar als ik er wat verse wiet voor mezelf van af kan halen ben ik al blij zeg maar (gaat namelijk best hard met die lemon og omdat ik dat het meest rook)

Zo niet, dan niet. Maar weggooien kan altijd nog <_<

Vandaar gestopt met mn verslag want gaat toch niks bijzonders worden :(

Wel contact met @Xaim, die heeft me gemotiveerd om toch nog een volgende kweek te doen, op zijn manier van achter de schermen ;)

Ik heb er vertrouwen in iig ^_^

Ik heb gewoon te veel naar te veel mensen (hun goed bedoelde advies) geluisterd en dat werkt ook niet.

Dus over een week als ik mn aarde en wormenmest binnen heb ga ik weer nieuwe zaden ontkiemen en dit keer komt alles in 50 liter smartpots

 

Edited by 420man010
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/17/2020 at 6:44 AM, 420man010 said:

Ik heb gewoon te veel naar te veel mensen (hun goed bedoelde advies) geluisterd en dat werkt ook niet.

opzich geen gek idee natuurlijk om 1 methode te volgen ipv stukjes te pakken uit vanalles en hopen dat dat goed uitpakt.

Mijn ervaring is overigens dat als de motvatie er even niet is, het best goed kan zijn om gewoon even een pauze in te lassen. Dan duurt het vaak niet lang voordat het weer gaat kriebelen en er weer de nodige verse inspiratie op komt.

On 4/17/2020 at 7:07 PM, MisterX said:

Wel een bijzondere set up heb jij :)

Ja als je hps en ledstrips gaat combineren zal je een beetje creatief moeten zijn :)

On 4/14/2020 at 12:24 PM, cannarie said:

Verwacht dat ze nu in enkele dagen helemaat.blakend zijn van gezondheid.

:)
20200419_124847.thumb.jpg.7a69ddf6729047f56ac91f0648725d71.jpg

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

updateje

Heb gaande weg weer de zelfde probleempjes gehad zoals ik die sinds het gebruik van de ledstrips steeds heb tijdens de groeifase. Namelijk slappe planten, alsof ze nat staan. Zet ze vervolgens onder iets met wat meer stralingswarmte (tneon), staan ze in 10 minuten weer te bidden. Daarnaast is de temperatuur van het blad dan ook heel hoog. Soms hoger dan de omgevingstemperatuur.

20190514_105640.jpg
bovenstaande foto is van een vorige ronde, maar laat duidelijk het verschil zien wat er gebeurt na even onder tneon gestaan te hebben (plant rechts)

Heb ze hierdoor nog een keer te nat gezet omdat het slappe blad toenam toen ze echt niet meer nat konden staan. Dacht beetje droog, dus water erbij maar alles werd in een klap nog veel triester. Misschien ook niet zo gek dat als een plant onvoldoende verdampt (zie blad temperatuur), hij ook niet goed tegen nattere voeten kan. Want zo nat stonden ze ook weer niet. Heeft iig tot wat roest en vergeling onderop gezorgd, maar daar hebben ze nu geen last meer van.

Maargoed, vanalles geprobeerd en uiteindelijk tot de voorlopige conclusie gekomen dat het door de hoge lichtintensiteit komt icm gebrek aan stralingswarmte. Na verlagen van de lichtintensiteit ging het in de loop van de dagen beter tegover enkele minuten onder t neon. Intensiteit was dan ook wel redelijk hoog als je bedenkt dat ik 24/0 licht geef nu.

Voor de rest staan ze nu 5 dagen in iets meer dan 40 liter allmix/kokos, heb ze voor die tijd gefimd en heb ze gister 1 of 2 internodes onder de fim geknakt. Alles nog een beetje afhankelijk hoe ze zich ontwikkelen, maar denk nog een klein weekje te wachten met schakelen. 2 dagen daarvoor de hps in te schakelen en voor het schakelen wat lagere vertakkingen weg ga knippen.

20200502_102243.thumb.jpg.1b97187f1cb80db7b43e82e0d2b31ef9.jpgDe plant helemaal vooraan is de enige die nog een heel klein beetje in dat hangen blijft hangen.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat zou er gebeuren als je de temperatuur rondom het blad zou proberen te verhogen?

Dus daardoor ws ook de bladtemperatuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Ik heb zitten kloten met zowel temperatuur, rv en meer wind. Hielp niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja.. het verhaal was nog niet helemaal compleet..

Ultimate nr 10 is naar een tuin verhuisd
20200427_173455.thumb.jpg.641f56a97b406fca5a9d395aa608bd13.jpg

Maar we hebben ook 3 nieuwe bewoners..
20200502_113831.thumb.jpg.557aeaa9ef7e88cd8f7c2fb8ea3ee879.jpg

Namelijk 2 Forest Dreams die naar die zelfde tuin zullen gaan

en een peyote kaktus clustertje. Deze heb ik al een jaar of 6 a 7 en is misschien maximaal een cm toegenomen in diameter. Ben verder niet zo thuis in de verzorging van kakti, maar hoop hem zo een beetje een boost te geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hps was simpel 40cm of 60cm afstand.

Met led moeten we het zelf allemaal opnieuw ontdekken wat goed werkt, zeker als we zelf lampen in elkaar gaan zetten.

19 april zien ze er perfect uit, heb je daarna de lamp niet verhangen? Zou een rustperiode van 6 uur misschien helpen?

Succes verder!:tu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Limbic, ja heb de intensiteit wel opgevoerd sinds dien. Heb altijd de neiging om het licht zo veel mogelijk te pushen. Alleen zou ik hangend bland zelf niet zo snel met te veel licht associeren, dus reageer ik dan wellicht te traag met terug schroeven. Ga straks kijken of ik het weer geleidelijk omhoog kan brengen. Kan me zo voorstellen dat een meer ontwikkeld wortelstelsel de boel wat makkelijker door kan pompen namelijk.

Die 24/0 doe ik omdat ik mijn volgende setup met 2 alternerende tenten wil draaien. Dan lijkt het mij handig om het voorgroeien ( in de zelfde tent) op 24 uur licht te doen. Vaar hierbij blind op de stelling van @Wietefras dat als je de hoeveelheid licht er op aanpast, dit voor de planten geen enkel probleem zou moeten zijn. En dan los ik liever nu de problemen op, ipv alsnog naar 18/6 te gaan en deze problemen als het ware voor me uit te schuiven. Wil overigens de dagen voor het schakelen, als de hps erbij komt wel wel de tussenstap naar 18/6 nemen.

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Limbic said:

Met led moeten we het zelf allemaal opnieuw ontdekken wat goed werkt, zeker als we zelf lampen in elkaar gaan zetten.

Met led is het eigenlijk net zo simpel. Je neemt de grootste afstand tussen de rijen lichtpunten en dat bepaalt je hoogte. Als je die afstand hebt dan neem je daar voor strips de helft van als minimale hang hoogte en voor COBs en boards 2/3 van de afstand als minimale hang hoogte.

Daarmee krijg je de 80% verdeling die Gavita adviseert ("de donkere plekken krijgen nog minimaal 80% van de gemiddelde intensiteit"). 

 

Die afstand is bij een zelfbouw lamp met goed uniform verdeelde lichtpunten simpelweg de hart-op-hart afstand afstand tussen 2 COBs, boards 2 strips.

 

Het is alleen iets lastiger als je lichtpunten niet uniform verdeeld zitten over het oppervlak (een "klein" armatuur met meer afstand tot de wanden) of als je maar 1 COB of board hebt hangen, want dan moet je dubbel de afstand tot de wand gebruiken (of bij 1 COB/Board dus feitelijk de breedte of diepte van de tent).

En ook iets lastiger als je ruim over de 800umol/s/m2 intensiteit gaat, want dan kun je de lamp ook beter iets hoger hangen voor iets meer uniformiteit dan die 80% regel van Gavita.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat hij meer doelde op het bepalen van de lichtintensiteit dan de juiste verdeling

En dan spelen er bij led wel meer variabelen mee die die intensiteit bepalen. bijv hoe hoog moet de lamp in de specifieke situatie hangen (en hoeveel licht verlies je daarbij). En hoe efficient zijn de leds precies en op welk amperage. Dus zon universele stelregel van hang de lamp op 10% het max vermogen op een passend oppervlak kun je idd niet echt maken.

Maar wat het in mijn situatie lastig maakte is dat de plant vrij indirect reageerde op het te veel aan licht en op het terug draaien daarvanvan. En dat de symptomen m.i. ook niet echt overeen kwamen met die van een te veel aan hpslicht. Het lijkt wel of de wortelgroei de snelle door het vele licht niet kan bijbenen ofzo. Maar dat zou ook totale onzin kunnen zijn :)

 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik reageerde op de zin waarin hij het heeft over de hoogte en dat dat met HPS allemaal zo makkelijk was en met led nog moet worden uitgevonden. Dus daarom een uitleg dat je maar 1 afstand hoeft te meten om de juiste hang hoogte voor een led lamp te bepalen

 

Bepalen van de lichtintensiteit met leds is ook niet bijster moeilijk. Zeker niet als je het zelf bouwt, De hoogte is daarbij dus ook niet relevant. De hoogte wordt zoals gezegd bepaald door de gewenste uniformiteit.

Met HPS heb je precies dezelfde problemen. Je verliest daarbij ook licht op de wanden en dat is ook variabel met de grootte van je hok/tent.

Sterker nog met HPS is het schatten van de verliezen veel ingewikkelder. Hoeveel licht verlies je op de reflector? Met een super kap van Gavita is dat 18% en met een tientjeskap kan dat makkelijk 30% zijn of meer. Elke kweek verlies je ook weer meer op die reflector omdat de reflectie afneemt op een vieze kap[. Dan heb je nog het verschil tussen DE en SE HPS bulbs. Plus het algemene verschil in efficientie en de snal afnemende lichtopbrengst van HPS waarbij je ook maar net moet weten hoeveel er nog over is.

Een spliternieuwe HPS armatuur levert tussen de 1.8umol/s/m2 tot 1.3umol/s/m2 uit het armatuur (bulb opbrengst minus reflectorverliezen). Daar bovenop komen dan nog de variabele wandverliezen.

 

Dan heb je ook nog van die verschillen dat men een 600W lamp in een 120x120 hangt (417W/m2), en 1000 W in 150x150 (444W/m2) hangt. Dan is 400W in 90x90 (494W/m2) wellicht begrijpelijk door de grotere wandverliezen, maar 400W hangt ook in 80x80 tentjes (625W/m2) en 250W in 60x60 (694W/m2). 

 

Het is inderdaad wel zo dat met led mensen vaker veel hoger in de lichtintenisteit gaan zitten omdat het zoveel makkelijker kan. Een 600W HPS in een 120x120 zal na reflector- en wandverliezen nog hooguit iets van 500umol/s/m2 op de planten geven. Met led kom je zonder problemen voor het klimaat makkelijk aan de 1000umol/s/m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ok jij wint :P

3 hours ago, Wietefras said:

Met een super kap van Gavita is dat 18% en met een tientjeskap kan dat makkelijk 30% zijn of meer. Elke kweek verlies je ook weer meer op die reflector omdat de reflectie afneemt op een vieze kap[. Dan heb je nog het verschil tussen DE en SE HPS bulbs. Plus het algemene verschil in efficientie en de snal afnemende lichtopbrengst van HPS waarbij je ook maar net moet weten hoeveel er nog over is.

Ga gelijk mijn kap en reflector maar eens vervangen haha. Heb nog nieuwe liggen en dit zou wel eens de laatste ronde onder hps kunnen worden.

3 hours ago, Wietefras said:

Het is inderdaad wel zo dat met led mensen vaker veel hoger in de lichtintenisteit gaan zitten omdat het zoveel makkelijker kan. Een 600W HPS in een 120x120 zal na reflector- en wandverliezen nog hooguit iets van 500umol/s/m2 op de planten geven. Met led kom je zonder problemen voor het klimaat makkelijk aan de 1000umol/s/m2.

Werd toch even getriggerd om die waardes bij mijn lamp te berekenen. Dit ligt op het oppervlak waarop ik nu planten heb, tussen de 683 umol/s/m2 (op 470mA) en 1672umol/s/m2 (op 1150mA). Dat is dan beide gerekend met de efficientie bij 1000mA en uiteraard zonder het wandverlies.

Hoogste stand dat hij nu langere tijd open gestaan heeft was maximaal open en dan een fractie terug. Ergens bovenin dat spectrum van mijn lamp dus.

Als ik jouw verhaal zo lees is dat dan ook best veel geweest voor 24/0 licht :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik 24/0 doe dan dim ik de lamp naar 50% van het licht dat ze in de bloei krijgen.

Ik hou graag de daily light integral (DLI) gelijk. Niet zozeer voor de gezondheid van de planten, maar meer zodat ik het voedingswater niet hoef te vervangen. Ik had altijd geklooi dat de EC van het water instabiel werd bij de omschakeling van 18/6 naar 12/0.

Plus dat ik die 24 graag doe om het klimaat constanter te houden en dat ik makkelijker kan kiezen welke 12 uur van de dag ik de lamp dan aan laat staan. Uit dezelfde voorgroei tent kunnen ze dan naar de "ochtend" of de "avond" bloei ploeg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...