Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kweekarabier

sog 9m2

Recommended Posts

Hoi kweekcollegas,

Ik heb niet zo snel op de forum mijn antwoord kunnen vinden vandaar dat ik even een nieuwe topic maak(excuus als het er al stond)

Graag wil ik een SOG 300x300 hoeveel led lampen moet ik dan gebruiken en hoeveel planten per m2 raden jullie mij aan wat het meest rendabel is?

Ik gebruik geen stekjes het worden feminized zaadjes die ik ga gebruiken. en welke afzuiging en koolstoffilter raden jullie mij aan

Much love!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het antwoord niet.

Maar zo te horen heb je niet veel ervaring en toch wil je gelijk 9 M2 volzetten.

Ook nog met zaadjes waardoor je meer kans loopt om een zeer ongelijk veldje te krijgen.

Welke ledlampen zit je aan te denken? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

4000watt+ led kan je hier in kwijt. als je 

dan kan je nog de keuze maken tussen led en strips. strips moeten erg alleen wel dicht op.

gaat je zeker 5k kosten als je het zelf bouwt zoveel led verlichting.

 

Ik heb zelf 1000 watt op 150x150

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, Kees A said:

Ik heb het antwoord niet.

Maar zo te horen heb je niet veel ervaring en toch wil je gelijk 9 M2 volzetten.

Ook nog met zaadjes waardoor je meer kans loopt om een zeer ongelijk veldje te krijgen.

Welke ledlampen zit je aan te denken? 

Klopt alleen ervaring met een klein tentje maar je hebt gelijk ga toch wel stekjes gebruiken zat te denken aan 80 stekjes(verbeter mij als het teveel is op 9m2). Hoeveel watt is dan gemiddeld nodig aan led? Wil het meeste uit me oogst halen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt mensen die doen er 5 per vierkante meter. Anderen 9, sommigen 16, maar ook 25 en 36 zie je voorbij komen.

Ik weet niet wanneer men het precies een SOG gaat noemen, maar stel dat je 16 x 9 doet, heb je het al over 144 stekken.

Denk dat als je 300 tot 450 Watt Led per M2 boven je veldje hangt, dat je het dan al aardig doet. Dus dat is 2700 tot 4050 Watt.

Dat zijn aardige investeringen. 

 

Alle info is overigens op dit forum te vinden.

Zoekfunctie werkt niet altijd even lekker. Maar als je google gebruikt en dan ook 'wietforum' toevoegt, dan gaat het al lekkerder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoeveelheid planten maakt in feite niet uit voor de ruimte en verlichting. ik zet 150x150 vol met 4 planten. Een ander zet in die zelfde ruimte 36 planten op 11 liter potten

4000watt LED gaat je minimaal 4000 euro aan verlichting kosten en dat is echt minimaal. zal eerder richting de 6000 gaan.

Ik heb hier nog wel 1000 watt led verlichting liggen als je interesse hebt :P ik wil een nog duurdere/betere lamp bouwen

 

Persoonlijk zou ik in een 300x300 ruimte gewoon lekker HPS knallen. HPS kweekt net even wat makkelijker als LED.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me aan bij Mister X.

Ik zou ook voor HPS gaan. Kost je niet de wereld.

Voor een onervaren kweker is het m.i. best een grote (financiële) stap om meteen met 9 M2 met Led aan de gang te gaan.

Gewoon eerst 9 x 600 Watt HPS (is al veel) en dan eens kijken hoe het gaat. Of 4 x 1000 Watt HPS zou misschien ook kunnen.

Je afzuiger en filter kun je aanschaffen op deze hoeveelheid licht/warmte. Het is echt niet zo dat die afzuiger met led onbruikbaar zal worden als je later alsnog de overstap maakt.

Een filter moet je sowieso na een aantal kweekjes vervangen, ongeacht of je nu met led of HPS kweekt.

 

Wat is de reden dat je led wil neerhangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

8x 600watt hps is meer als zat. Trek je gewoon 3 tot 5kg onder vandaag als je het goed doet.

Ik denk dat iedereen LED wilt omdat het wat makkelijker is hoge opbrengsten te halen. Je hebt er namelijk meer licht op met watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je helemaal niet van een klein tentje direct naar een 300x300 tent moet willen gaan. Uit alles wat je hier hebt neergezet blijkt dat je nauwelijks ervaring hebt. De stap naar zo'n grote ruimte vergt zo enorm veel kennis om dat tot een succesverhaal te maken, dat je beter eerst op kleinere schaal met led wiet kunt leren groeien. Dan leer je ook hoe planten zich gedragen, hoeveel voeding ze nodig hebben, hoe je het klimaat onder controle moet houden en meer. Anders ga je in het diepe springen en een hoop rondes verneuken, of je loopt tegen de lamp door onvoorzichtigheid. Wellicht niet het antwoord dat jij wilde horen, maar je zult niet de eerste hier zijn die dollartekens in zijn ogen heeft en snelle cash wilt maken zonder geremd te worden door de afwezigheid van enige kennis. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, Kees A said:

Ik sluit me aan bij Mister X.

Ik zou ook voor HPS gaan. Kost je niet de wereld.

Voor een onervaren kweker is het m.i. best een grote (financiële) stap om meteen met 9 M2 met Led aan de gang te gaan.

Gewoon eerst 9 x 600 Watt HPS (is al veel) en dan eens kijken hoe het gaat. Of 4 x 1000 Watt HPS zou misschien ook kunnen.

Je afzuiger en filter kun je aanschaffen op deze hoeveelheid licht/warmte. Het is echt niet zo dat die afzuiger met led onbruikbaar zal worden als je later alsnog de overstap maakt.

Een filter moet je sowieso na een aantal kweekjes vervangen, ongeacht of je nu met led of HPS kweekt.

 

 

Wat is de reden dat je led wil neerhangen?

De reden dat ik led verlichting wil gebruiken is omdat ik op langer termijn denk ,en het is veiliger kwa warmte en stroom rekening word ook niet zo hoog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stroom rekening wordt inderdaad niet zo hoog. Als je dat doet zodat de Nuon's niet zo snel aankloppen, dan zou het zin kunnen hebben.

Als je dat doet om geld te besparen... het duurt wel effe voordat je het verschil tussen enkele duizenden aanschafkosten van led vs aanschafkosten HPS hebt terugverdiend. 

Is vast een berekening op los te laten, en misschien moet je dat eens doen.

 

Je hebt minder hitte weg te werken. Dat klopt. 

Bedoel je de uitstoot van warmte?

 

3 hours ago, MisterX said:

Ik denk dat iedereen LED wilt omdat het wat makkelijker is hoge opbrengsten te halen. Je hebt er namelijk meer licht op met watt.

Volgens mij haal je in absolute zin niet per se meer grammen van een M2 met led dan met HPS.

Misschien omdat je iets beter je klimaat onder controle kunt houden, dat dit wel iets scheelt.

De opbrengst per Watt wordt natuurlijk wel groter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is makkelijker om 700 gram per m2 te kweken op 1400 Umol/s/m2 dan op 700 Umol/s/m2.

Dat is de reden dat mensen die leds willen licht=gewicht. dan ga ik er van uit dat je in beide situatie's het klimaat goed kan houden uiteraard

Edited by MisterX
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, nogal wiedes dat je met 1400 Umol/s/m2 meer haalt dan met 700 Umol/s/m2  :)

Maar waar het om gaat is dat je die 1400 Umol/s/m2 zowel met HPS als met led kunt halen. Alleen heb je daar met led een lagere energie rekening voor.

Als je in een ruimte 1400 Umol/s/m2 bereikt met HPS (en je klimaat onder controle hebt) of in diezelfde ruimte led met 1400 Umol/s/m2 (en je klimaat onder controle hebt) dan zal de opbrengst in grammen mijns inziens niet veel schelen.

Je verbruik wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap je punt. We zeggen het zelfde alleen net even anders.

Je hebt 2 type mensen

  1. Sommige mensen gebruiken led om hun energie verbruik te verminderen

Het doel van deze categorie is duidelijk 

  1. Sommige mensen gebruiken het om meer licht in hun ruimte te kunnen hangen (  ik ben er 1 van de laatste categorie) 

Het doel van deze groep is om hun opbrengst per m2 zo hoog mogelijk te krijgen. Met HPS is het op een gegeven moment niet meer haalbaar om meer lampen op te hangen omdat het klimaat niet goed meer is.

 

Om die 1400 Umol/m2/s op te kunnen hangen in HPS moet je mischien wel 3x 600watt HPS ophangen in een 150x150 tent.

Nu weet ik niet hoe effiecient een HPS lamp is en kan ik dit dus niet exact berekenen. Tegenover 1200watt LED die een heeft hebben van 2.8 Umol per watt waarmee je die 1400umol wel gaat halen en je klimaat nog prima is.

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een "kleinere" ruimte ben je met hps door de slechtere verdeling natuurlijk ook al gauw gebonden aan de maximale lichtdruk daar waar die lichtsterkte het grootst is. En dan kun je m.i. dus met hps in potentie minder umols kwijt op je hele oppervlak. Maar hoe groter de ruimte (en dus hoe meer overlappende hps lichtpunten) hoe kleiner dat verschil dan ook wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop led lampen (imitatie fluence) van alibaba waar wij hele discussies over voeren op het forum, kost je 350 euro per stuk ongeveer.

Plaats 9 stekjes per m2

Werk met stekjes

Gebruik goed voorbemeste aarde  zodat je min mogelijk hoef te voeden zonder te kutten.

 

Zo zou ik het doen

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, kweekarabier said:

 

Ik heb niet zo snel op de forum mijn antwoord kunnen vinden vandaar dat ik even een nieuwe topic maak

 

 

Meneer de kweekarabier heeft niet de moeite genomen om zich fatsoenlijk voor te stellen.

En is ook nog te beroerd om even te zoeken.

We weten helemaal niet of hij iets van planten kweken weet,

maar men gaat hem hier gelijk helpen met het inrichten van een "broodkwekerij"!

Waarom, in godsnaam?

  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ooit wel eens een arabier gezien die niet te vertrouwen is dan:vape:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kluns ken er genoeg, maar ook genoeg die wel te vertrouwen zijn. Net als hongaren, hindoestanen, antillianen of chinezen

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

de wiet moet toch ergens vandaan komen.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben blij als er iemand met een grotere kweek op het forum verschijnt.

In vroeger tijden waren er veel broodkwekers op het forum. Vond ik machtig!

  • Like 4
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, Kees A said:

Ik ben blij als er iemand met een grotere kweek op het forum verschijnt.

Heeft de kweekarabier ons een kweekverslag beloofd, dan?

Ik denk niet dat we iets te zien krijgen.

11 hours ago, MisterX said:

de wiet moet toch ergens vandaan komen.

Nu Buyuk hem gaat helpen, gaat het goed komen!

Ik denk vijf kilo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jezus man, woon jij naast een azijnfabriek?

Misschien eens wat minder dampen inademen.

 

Ik weet ook niet of er een verslag komt. We zien het wel. Ben al blij als er eens wat nieuws op het forum verschijnt.

Er volgt in ieder geval een discussie waar deze of gene (waaronder ik) weer wat aan heeft.

Natuurlijk zijn er alwetenden op dit forum, die persoonlijk door God zijn aangewezen, voor wie alles reeds lang bekend is. 

Die slaan dit dan maar over.

 

Ook Buyuk is voor mij een zeer gewaardeerd lid. Hij deelt zijn belevenissen.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, Kees A said:

Een filter moet je sowieso na een aantal kweekjes vervangen, ongeacht of je nu met led of HPS kweekt.

 

Verkoopers praat! 

ik draai al 3a4 jaar met zelfde filtertje!

Totaal geen verschil met de eerste draai qua lekken.

Wel na elke draai kwart slagje draaien ;)

Ik denk dat onze grammatica Mot geen plantjes meer heeft of geen vrouw, beiden kan ook :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het veel te maken heeft met de hoeveelheid vocht die er door je filter gaat.

Heb zelf al eens een filter gehad (van een gerenommeerd merk dat ik altijd naar tevredenheid gebruikte) dat er na 1 kweekje al de brui aangaf.

De Cheese was voor de halve buurt te ruiken :)

Maar misschien heb je gelijk.

 

Het zijn sowieso zure tijden. Als je de comments leest onder nieuwsberichten over Corona, zou je hopen dat het Corona-virus vooral al die zuurlingen daar zou treffen.

Wat een negativiteit op al die nieuws- en social media sites! 

Ik begrijp er ook geen reet van welk doel het dient?

Is het ter compensatie van een kleine piemel?

In het echte leven totaal betekeningsloos persoon, maar online het orakel uithangen?

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...