Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vinnie Paz

Goedkope Chinese LED lampen, te mooi om waar te zijn?

Recommended Posts

Beste forum genoten,

 

In mijn overstap van HPS op LED kwam ik tijdens mijn zoektocht deze lampen tegen:

Samsung-LM-301b

De lampen zien er op het eerste gezicht erg netjes uit. En ook de genoemde getallen zien er veelbelovend uit.

Echter kosten de lampen een fractie van de prijs van een vergelijkbare LED lamp op de Europese markt, maar maken gebruik van dezelfde Samsung en Osram LED's als bijvoorbeeld de Fluence Spydr 2 en de Gavita 1700e,

en lijken in umol nog hoger te scoren.

 

Na contact met een vertegenwoordiger van het bedrijf heb ik een aantal documenten gekregen en brochures gekregen met specificaties (zie bijlagen). 

HELENOR 640W is designed for commercial grow of medicinal plants and to compete Fluence Spydr 2 series and Gavita 1700e LED.
The main advantages of HELENOR 640W are as below:

1. Upto PPF 1,800 umol/s in 640W, Maximum PPF Efficiency 2.8 umol/j;
2. Best quality leds from SAMSUNG LM301B & OSRAM 660nm;
3. Most reliable driver from INVENTRONICS EUD or MEAN WELL HLG;
4. Folding design to save shipping cost and installation time enormously;
5. 0%~100% dimming with Knob for single light;
6. 0%~100% dimming with RJ port for daisy chaining multiple lights;
7. Five years warranty, L90>36,000 hours, Q90>36,000 hours.

  • Zijn er mensen met ervaring met deze lampen?
  • Wat valt er te zeggen over de specs?
  • De moeite waard?
  • Kunnen deze lampen gebruikt worden zonder CO2? (Bij de Fluence Spydr 2 en de Gavita 1700e word het namelijk afgeraden geen CO2 te gebruiken)

 

Groet, Vin

H41bf9cc9e78342b79e70fdddef6704ff2.jpg_.

He05ab3484f4249d2b6f341c5f92ddc4bO.jpg_.

Hf1878aab2e364364961cdbebb02666e3g.jpg_.

 

He81b4a127a0a46d4ab39cdf576556ab80.jpg_.

H5d46aa306e05493ab5f97c87944a93d71.png_.

HELENOR 640W PPFD TESTING REPORT.pdf HELENOR DATA SHEET 20191212.pdf HELENOR Pricelist 20191231.pdf

Edited by Vinnie Paz
Incompleet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kwam niet veel tegen blijkbaar want ik zie verder niks

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Buyuk said:

Je kwam niet veel tegen blijkbaar want ik zie verder niks

Ik was weer te snel, net als jij :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik schuif even aan. Ik wil mischien ook wel upgraden van COB's naar strips

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, MisterX said:

Ik schuif even aan. Ik wil mischien ook wel upgraden van COB's naar strips

 

Wellicht kun jij hier iets zinnigs over zeggen? 
Als ik het zo zie zijn het goede leds, met hele goede prestaties, en ook nog eens een hele goede driver.

En dat voor €425.

 

Meestal als iets te mooi om waar lijkt te zijn is het ook zo, ik probeer alleen het addertje onder het gras nog te ontdekken in deze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik keek eerder vandaag naar DEZE lamp.

Misschien dat @Wietefras wat bij te voegen heeft over de bijlagen die jij hebt gepost.

Edit: bijgevoegde bijlagen gaan niet open.

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Buyuk said:

Ik keek eerder vandaag naar DEZE lamp.

Misschien dat @Wietefras wat bij te voegen heeft over de bijlagen die jij hebt gepost.

Edit: bijgevoegde bijlagen gaan niet open.

Misschien moet je niet naar de mobiele pagina van alibaba linken...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Buyuk said:

Ik keek eerder vandaag naar DEZE lamp.

Misschien dat @Wietefras wat bij te voegen heeft over de bijlagen die jij hebt gepost.

Edit: bijgevoegde bijlagen gaan niet open.

Ziet er vergelijkbaar uit.

Bijlagen zijn PDF, dus even een reader installeren of via PC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd maar ik krijg geen link voor de desktop/pc versie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Buyuk said:

Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd maar ik krijg geen link voor de desktop/pc versie.

https://www.alibaba.com/product-detail/Hot-selling-680W-8-bars-full_62494797710.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.592a48cc1lHDL1

 

Zijn vrijwel identiek, zelfde leds (Samsung en Osram rood) en zelfde driver (Inventronics).

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het feit dat die dingen opvouwbaar zijn ook super. Scheelt je toch een bak ruimte met vervoeren.

Stel je wil zo een armatuur een keer verplaatsen naar een andere locatie. Dan zit je met een armatuur van 1m2 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, MisterX said:

ik vind het feit dat die dingen opvouwbaar zijn ook super. Scheelt je toch een bak ruimte met vervoeren.

Stel je wil zo een armatuur een keer verplaatsen naar een andere locatie. Dan zit je met een armatuur van 1m2 

Klopt, en scheelt ook in de verzendkosten hierdoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar is er iemand die er aan de hand van de gebruikte materialen en test getallen iets nuttigs kan zeggen?

Is dit serieus vergelijkbaar met de gavita en de fluence? Mogelijk zonder CO2?

En de veiligheid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led's en driver kosten al meer dan 425 euro, denk dat het bullshit is dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minutes ago, vakman said:

Led's en driver kosten al meer dan 425 euro, denk dat het bullshit is dus...

Zal het binnen china niet een stuk goedkoper zijn in bulkhoeveelheden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er allemaal niet zo veel verstand van, van al die getallen en zo.

Maar Chinese leveranciers en fabrikanten nemen de waarheid niet zo serieus.

Dus als er staat 'Samsung' strip - zelfs met het woord 'original' erbij - wil dat nog niet zeggen dat het ook zo is.

Ze hebben niet altijd dezelfde opvatting over wat 'waarheid' is zoals wij die hebben. 

Dus dat zou ook bij dit product wel eens het geval kunnen zijn. Zou. Dus niet 'is'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samsung en Osram zijn toch geen Chinese bedrijven? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan dus toch te mooi om waar te zijn.

Als ik de fotos op de inventronics website bekijk is dit ook geen inventronics driver:

Hf1878aab2e364364961cdbebb02666e3g.jpg_.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lumatek zeus 600 pro lijkt me ook wel wat! kreeg deze tip van wietefras

 

 

[/m

 

https://kwekenmetled.nl/lumatek-zeus-600w-pro-led

ook is er een 1000 watt armatuur hiervan incomming

https://grow4all.com/en/led-equipment/391-lumatek-zeus-1000w-pro-led

 

 

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zeker wilt zijn wat je krijgt: Zelfbouw.

 

Het zou natuurlijk best kunnen dat een Chinese fabrikant een enorme hoeveelheid Samsung producten heeft gekocht die sowieso al in China werden gemaakt.

Dan is een fikse inkoopskorting best mogelijk. Met als gevolg een lagere verkoopsprijs. 

Maar bij veel Chinese producten kun je gewoon niet vertrouwen op de info, dus wat ze schrijven hoeft niet overeen te komen met de werkelijkheid.

Heb overigens ook niet de illusie dat de producten die in Nederland verkocht worden wel aan die voorwaarden voldoen.

Hele Nederlandse websites staan vol met Chinese lampen met cijfers die volgens hen die er verstand van hebben, niet kunnen kloppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Chinezen krijgen toch geen extra kortingen op merk leds? Waar ze de kosten op drukken is op de assemblage en de overige materialen.

Ze kunnen ook wel besparen op de leds natuurlijk. Door er namaak leds in te gebruiken of merk leds van een lagere "bin" (kwalitatief minder en dus goedkoper). Of ze doen er gewoon minder leds in en draaien ze dan wat harder.

Meest waarschijnlijke is de lagere bin. Dan zijn ze ietsje minder efficiënt, maar dat weegt toch echt niet op tegen een verdubbeling in de prijs van een merk armatuur met wel de hoogste bin leds erin.

Als je het echt zeker wilt weten dan zul je een matrix meting of een sphere test moeten vinden van de lamp (uitgevoerd door iemand anders dan de verkoper uiteraard). Maar gezien de resultaten die kwekers hebben met de kloon borden en strips is het toch een redelijke kans dat het een prima product is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In zijn algemeenheid: Je krijgt enorme kortingen als je in één keer een heleboel koopt van iets.

Maar geen idee of die Chinese afnemers er zoveel kopen dat die korting zo fors kan zijn.

Dat zal ook voor elk soort product anders zijn. Een kennis van me koopt Apple spullen in grote hoeveelheden. Zelfs hij krijgt flinke kortingen, terwijl Apple zelden tot nooit stunt met zijn prijzen in het openbaar.

 

Er staan op Amerikaanse forums ook wel vergelijkende testen met Chinese lampen die niet of nauwelijks schijnen onder te doen voor hun duurdere Amerikaanse lampen.

Daar werden lampen van HLG vergeleken met lampen van Meijiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar die kortingen zijn er toch niet alleen voor Chinezen?

Ik heb ook wel tests gezien dat die namaak borden wel flink onderdeden voor de originelen, maar dat is weer van een tijdje terug. Het lastige is dat die ledjes heel moeilijk te herkennen zijn. En zelfs als je ze herkent dan kan het nog steeds een kwalitatief lagere "bin" zijn. Maar goed inderdaad, het verschil valt de laatste tijd schijnbaar wel mee. Zeker gezien het prijsverschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Conclusie: Chinese goedkoop namaak ledjes zijn het proberen waard ? :D

Lumatek zeus 600 pro ziet er ook tof uit, zeker met 2.7 umol/j.

Prijs is wel weer rond de €1200.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja 1200 is ook een hoop geld, maar wel een stuk goedkoper dan de Fluence armaturen van rond de 1800.

Voor 600 euro maak je het zelf. Dat is dan mijn optie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...